Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kvalifikaci na 24 hodin Le Mans ovládlo Porsche v novém rekordu

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Porsche ukázalo, že se s ním letos v Le Mans musí počítat. V kvalifikaci rozdělené tradičně na tři samostatné díly pobilo soupeře od Audi i Toyoty a zcela jí dominovalo.

Nejrychlejším mužem na trati byl hned v první středeční večerní části Švýcar Neel Jani, který dosáhl fantastického času 3:16,887 min a překonal tak o 1,626 vteřiny sedm let starý rekord Stéphana Sarrazina. Ten v ročníku 2008, tehdy ještě s Peugeotem 908, zajel 3:18,513 min. Přes Francouzův výkon se napoprvé dostal Timo Bernhard na druhém voze Porsche 919 Hybrid letošní specifikace, Jani jej pokořil záhy. Dosažené hodnoty se týkají aktuální konfigurace tratě s délkou 13.629 m, na které se jezdí od roku 2007. Nejrychlejší kolo v závodě drží stále Loïc Duval, který projel letmo legendární okruh se „lví devětsetosmičkou“ před pěti lety za 3:19,074 min.

Absolutní kvalifikační rekord však stále náleží Pedrovi Rodriguezovi, hodnota jeho pole position 3:13,9 min je už čtyřiačtyřicet let stará. Patří zároveň i legendárnímu Porsche 917 ve verzi s dlouhou zádí. Zajímavé je to, že jeho týmový parťák ze stáje Johna Wyera Jackie Oliver jezdil v jenom z volných tréninků se stejným autem ještě o tři desetiny rychleji!

Porsche patřila letos první tři místa před trojicí Audi a dvěma Toyotami. Hybridní Nissany GT-R LM Nismo při debutu zatím na konkurenci nestačí, ztrácely propastných dvacet sekund... a to se ještě ve finále dost zlepšily. Porazily je oba švýcarské Rebelliony s novými motory AER místo Toyot, nejúspěšnější LMP1 bez elektromotorů, i prototyp CLM P1/01 stáje Colina Kollese s trojicí Trummer/Kaffer/Monteiro. Jde o další vývoj auta, které se ještě nedávno jmenovalo Lotus. Třetí Nissan kroužil dokonce pomaleji než nejrychlejší vůz kategorie LMP2, Oreca 05-Nissan týmu KCMG posádky Howson/Bradley/Lapierre. Nejrychlejším z trojice byl Richard Bradley, odstartuje ze 14. místa. Kategoriím GT, profesionální i amatérské, vládly tovární Aston Martiny. Za volanty seděli konkrétně Novozélanďan Richie Stanaway a ostřílený, už třiačtyřicetiletý Portugalec Pedro Lamy.

STARTOVNÍ ROŠT 83. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:16,887 min
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:17,767 min
3Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 Hybrid3:18,862 min
4di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:19,866 min
5Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:20,561 min
6Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattro3:20,997 min
7Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - Hybrid3:23,543 min
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - Hybrid3:23,767 min
9Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One – AER3:26,874 min
10Imperatori/Kraihamer/AbtRebellion R-One – AER3:28,930 min

První čtvrteční, částečně deštivá část si vyžádala takřka třičtvrtěhodinovou neutralizaci kvůli nehodě Američana Marka Pattersona (Oreca 03R Murphy Prototypes) v zatáčkách Porsche a nepojízdnému Rebellionu na rovince Hunaudières. Druhá kvalifikace, která se jela včera, musela být zastavena po havárii Duncana Camerona (Ferrari AF Corse) na patnáct minut. Když znovu v zatáčkách Porsche otloukl do bariéry kvůli technické závadě své Corvetty C7.R startovního čísla 63 Jan Magnussen, otec Kevina Magnussena a sám bývalý pilot formule 1, byla definitivně ukončena. Zbývající půlhodinu přidalo ředitelství ke třetí, ta finišovala včera o půlnoci. Magnussen se s kolegy Garciou a Briscoem s největší pravděpodobností v závodě nesveze.

Porsche samozřejmě nemusí vyhrát, i když nasadilo tři vozy místo dvou. Loni byla kupříkladu nejrychlejší Toyota, před pěti lety dokonce čtveřice Peugeotů. Nakonec se však v závodě trvajícím den a noc radovalo v obou případech Audi.. Už před rokem při návratu však tovární tým z Zuffenhausenu dokázal, že se s ním musí počítat, byť byl v závodě nakonec klasifikován jen jeden tovární vůz (jedenáctý), který se podařilo zprovoznit na poslední kolo.

V letošní startovní listině najdeme 18 pilotů, kteří mají zkušenosti s královnou motoristického sportu, postavili se na rošt alespoň v jedné Grand Prix F1. 83. ročník 24 hodin Le Mans se však bohužel odehraje bez české účasti. Minimálně 55 vozů vyrazí dobývat vavříny v sobotu 12. června v 15:00. Vítězství obhajuje Audi, nezapomeňme ovšem dodat, že legendární klání je také součástí světového vytrvalostního mistrovství. A tam se stali šampiony piloti od Toyoty! Porsche se zase může dočkat sedmnáctého absolutního triumfu včetně podvozků Kremer, Dauer a TWR. A Toyota prvního...

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
12. 6. 2015 18:25
Nissan
v RR3 si jezdim prave ted tyden challenge s Nissanem a je z toho desne blbe videt, vpodstate vyhled, nektere zatacky vpodstate jen odhaduju kdy zatocit, zato minulorocni Porsche je uplne jina kava co se rozhledu tyce

Nissan GT-R LM Nismo [odkaz]
Porsche 919 Hybrid [odkaz]
12. 6. 2015 18:14
All set
Pivo už je na sedmym schodu (a taky osmym, devátym, desátym a v lednici), maso naloženo, gril připraven, projektor zapojen, resty dospány, monitor na časy připraven - můžeme vyrazit.
Asi je mi úplně buřt kdo vyhraje, hlavně ať je závod zajímavej stejně jako v posledních letech :-)
12. 6. 2015 16:51
Re: titulní foto
Taky tak. Ale uz som si zvykol ze fakty su v tunajsich diskusiach iba okrajovo zastupene. Ovela dvolezitejsie je potierat, prskat, ohovarat a nadavat.
Avatar - Ham.
12. 6. 2015 15:27
Re: titulní foto
Já tam vidím Nissan. :-)
Avatar - Kolouš
12. 6. 2015 15:22
titulní foto
"Kvalifikaci na 24 hodin Le Mans ovládlo Porsche v novém rekordu"
a proto je na titulní fotce Audi :-)