Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S – Kultivovaný dělník

Stanislav Švarc
Diskuze (54)

Na první pohled to možná nevypadá, ale nový Land Rover Discovery Sport je opravdu nový. Britská automobilka totiž u svého nejprodávanějšího vozu udělala tolik změn, že bychom se snad mohli bavit o nové generaci. Výrobce tvrdí, že zhruba tři z pěti komponentů jsou nové.

Design, interiér


Discovery Sport se začal prodávat v roce 2014, kdy dorazil jako nástupce modelu Freelander. Pro Land Rover je menší Disco mimořádně důležitým autem, v posledních čtyřech letech totiž vládne jeho globálním prodejům. Od uvedení na trh se prodalo zhruba půl milionu exemplářů.

Stejný i jiný

Možná právě proto výrobce k modernizaci přistoupil tak zvláštním způsobem. I když kompaktní SUV dostalo spoustu důležitých a významných novinek, jsou trochu ukryté, design se totiž výrazně neměnil. Jako by Land Rover zákazníkům vzkazoval, že jde pořád o to samé auto, které se líbí a je o něj zájem.

K nějakým úpravám vzhledu samozřejmě došlo, celkový dojem z vozu však zůstává podobný jako dosud. Omlazené Discovery Sport se chlubí novými diodovými světly vpředu i vzadu, upravenou maskou chladiče a novými nárazníky.

Design testovaného kousku oživily ještě sportovněji tvarované nárazníky, které dostanete k provedení R-Dynamic, příplatková 19palcová kola v černé barvě (za 33.428 Kč) a ozdobné prvky a detaily z balíčku Black Pack (18.720 Kč). Jak napovídá jeho název, hlavní roli hraje černá. V této barvě jsou vyvedeny nápisy na kapotě a víku zavazadlového prostoru, části obou nárazníků, kryty zrcátek a černá je také mřížka chladiče.

Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S

Zatímco podoba se tedy proměnila velice decentně a v duchu aktuálního směřování značky, výčet dalších novinek už je poměrně obsáhlý. Nejdůležitější bod na seznamu určitě představuje nová platforma PTA (Premium Transverse Architecture), kterou menší Disco dostalo po vzoru příbuzného Range Roveru Evoque.

Platforma sice vychází z té dosavadní (D8), zásadním způsobem se ale změnila. Nejenže vznikla s ohledem na instalaci elektrifikovaných motorů, ale Land Rover se zaměřil i na bezpečnost, zvýšení komfortu a modifikace týkající se jízdního projevu. Ale k tomu se teprve dostaneme.

Za zmínku stojí také skutečnost, že nová platforma nepřináší významnější změny rozměrů. Oproti předchůdci je aktuální Disco Sport o dva milimetry kratší a o dva milimetry vyšší. Jinak zůstalo vše při starém, včetně rozvoru dlouhého 2.741 mm. I to dokazuje, že Land Rover nechtěl výrazně měnit, jak Discovery Sport působí na pohled.

Land Rover Discovery Sport – srovnání rozměrů s předchůdcem
Model Discovery Sport (2019-) Discovery Sport (2014-2019)
Délka (mm) 4.597 4.599
Šířka (mm) 2.069 2.069
Výška (mm) 1.727 1.724
Rozvor (mm) 2.741 2.741

Sázka na dotyk

Zato uvnitř se automobilka odvázala. Tady je skoro všechno jinak, interiér je výrazně modernější, víc "trendy" a určitě vypadá luxusněji. Určitě tušíte, v čem omlazení kabiny spočívá především. Ano, Land Rover důkladně zredukoval počet klasických tlačítek a vsadil na dotykovou současnost.

Takže zatímco předchozí Discovery Sport ještě ctilo tradiční filosofii, že by se Land Rover měl vždycky dát snadno ovládat i v pracovních rukavicích a nabízel velké ovladače a rozměrná tlačítka na středovém panelu, novinka na to jde jinak - displeji a dotykovými plochami.

Před řidičem se objevuje digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, který doplňuje 10“ dotyková obrazovka multimediálního systému na středové konzole. Pod ní pak našel místo panel se dvěma otočnými ovladači, které primárně slouží k řízení klimatizace, ale dá se jimi zapnout také vyhřívání a ventilace sedadel a dokonce se mohou proměnit v přepínače jízdních režimů.

Ještě zajímavěji je řešen zbytek ovládacího panelu. Tvoří ho totiž dotykové plochy se známými symboly, které simulují klasická tlačítka. Nefunguje to vůbec špatně, ale z uživatelského pohledu by tlačítka asi byla lepší. Na druhou stranu rozumím Land Roveru, proč k této změně sáhl. Leskle černý panel s dotykovými ploškami prostě na pohled vypadá moderněji a víc "cool".

Další novinku pak představuje „pistolový“ volič automatické převodovky, který nahradil dosavadní výsuvný kruhový ovladač. V tomto případě jde zase o krok k "staromódní normálnosti", který spíš vítám.

Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S

Odpustit si ale nemůžu připomínky k infotainmentu. Líbí se mi jeho prostředí, líbí se mi jeho architektura a uspořádání, ale mrzí mě, že automobilka pořád nedokáže zařídit, aby fungoval svižně a stoprocentně spolehlivě. A bleskové není ani ovládání přístrojového štítu.

Jinak je ale vnitřek Discovery Sport mimořádně příjemným místem, vynikajícím střízlivým a nepředstíraným luxusem. Napomáhají tomu zejména skvělé materiály. Na dotyk příjemnou kůží můžete mít čalouněnou nejen palubní desku, ale najdete ji i na výplních dveří.

Testované provedení R-Dynamic S využívalo kombinaci různých materiálů a pracovalo s kontrastem světlých a tmavých odstínů. Moc příjemný byl také materiál, z něhož byla čalouněná sedadla, hebký a měkký. Jen ta světlá barva nebude moc praktická.

Jinak ale sedačky plní svou nejdůležitější roli dokonale. Jsou totiž mimořádně pohodlné.

Zapracovalo se také na praktičnosti. Do menšího Disca dostanete posuvnou zadní lavici (pro některé výbavové stupně standardně, pro dva základní je za příplatek). Posuvná je v rozsahu 10 centimetrů, a i když je dělená v poměru 40:20:40, hýbat lze se dvěma díly rozdělenými v rozsahu 60:40.

Za 35.460 Kč můžete auto vybavit třetí řadou sedadel, ale tahle dvě místa jsou spíš nouzová. Jinak je ovšem kabina příjemně vzdušná a prostorná ve všech směrech.

Zavazadlový prostor má v případě pětimístné konfigurace maximální objem 963 litrů (po střechu), sedmimístné provedení se sklopenou třetí řadou nabídne až 840 litrů, s využívanými sedadly pak 115 litrů. Po sklopení opěradel sedadel ve druhé řadě přepravní kapacita naroste až na 1.574 litrů u pětimístné verze a 1.451 litrů u sedmimístné.

Kufr však potěší nejen papírovým objemem, ale i skvělou praktickou využitelností, které pomáhá především jeho tvar - zavazadelník je totiž široký a nabízí i poměrně dlouhou ložnou plochu.

A ještě jedna poznámka související s příplatkovou třetí řadou sedadel. Pokud si ji objednáte, nemůžete mít plnohodnotné rezervní kolo.

Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S

Kromě prostorného interiéru Disco Sport potěší také řadou odkládacích prostor. I na ty se totiž Land Rover při modernizaci zaměřil, takže se zvětšovaly kapsy ve dveřích nebo box pod loketní opěrkou, který má objem 7,3 litru. Dohromady odkládací prostory nabídnou 48 litrů.

V souvislosti s kabinou se pak sluší zmínit ještě dvě zajímavé novinky, které rozhodně nejsou tak úplně běžné. Tu první představuje digitální zpětné zrcátko, čerpající obraz z kamery umístěné v anténě ve tvaru žraločí ploutve. Je to záležitost, na kterou si kvůli netradičnímu úhlu snímání musíte zvyknout, ale praktická být rozhodně může. Zejména v situacích, kdy nevidíte dozadu přes cestující na sedadlech za vámi nebo kvůli plně naloženému kufr. Obraz z kamery je přitom hezky jasný a ostrý - i za horších světelných podmínek. A samozřejmě máte vždy možnost kameru vypnout, pak vám pod stropem visí klasické zrcátko.

Další zvláštní novinkou je systém ClearSight Ground View, který lze zjednodušeně popsat jako průhlednou kapotu. Funguje to tak, že na obrazovce infotainmentu vidíte obraz složený z několika kamer do formy, jako byste koukali právě skrz přední kapotu. Jinými slovy, na displeji vidíte, co se děje pod předními koly. Obraz se skládá až po ujetí několika metrů, s tím je potřeba počítat. A také není příliš ostrý, ale i tak jde ale o poměrně užitečnou pomůcku, zvlášť v terénu.

Motor, jízdní vlastnosti


Jen se čtyřválci

Motorů je v nabídce pět, všechny jsou čtyřválcové, o objemu dvou litrů a pocházejí z rodiny Ingenium. Tři spalují naftu, dva benzin.

Výhradně čtyřválce poháněly už verzi před modernizací, takže v tomto ohledu nejde o novinku. Německá konkurence však u svých podobně velkých modelů nabízí i šestiválcové jednotky.

Ale zpět k Land Roveru. Až na základní turbodiesel D150 (o výkonu 110 kW), který můžete mít ve spojení s pohonem předních kol a manuální převodovkou, jsou všechny motory párovány s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Novinkou je také mild-hybridní technologie pracující se 48V palubní sítí. Mild-hybridní řešení umožňuje ukládání elektrické energie během brzdění, která putuje buď do alternátoru, nebo pomáhá spalovacímu motoru potlačit turbolag. Při zpomalování se pak spalovací motor umí při rychlosti pod 17 km/h zcela vypnout. Smyslem MHEV je samozřejmě snaha o snížení spotřeby a emisí.

Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S

Testované auto poháněl turbodiesel s označením D180, což je střed vznětové nabídky. Dvoulitr osazený turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek poskytuje nejvyšší výkon 132 kW ve 4.000 ot/min. a maximální točivý moment 430 N.m mezi 1.500 a 3.000 ot/min.

Jenže protože Discovery Sport s tímto motorem váží okolo dvou tun, nelze od něj očekávat ohromující zrychlení. Turbodiesel má síly tak akorát, abyste se svezli svižně, nic víc. Mnohem víc potěší pružností a především kultivovaností.

Vědět o sobě dá prakticky jen po nastartování, ale po zahřátí prakticky není slyšet. Hezky si také rozumí s devítistupňovou automatickou převodovkou, která dovede pracovat s točivým momentem a pracuje rychle a hladce.

Disco Sport s motorem D180 dovede být také poměrně úsporné. Na cestách mimo město a dálnice se lze dostat k průměrné spotřebě okolo sedmi litrů na sto kilometrů, což podle mě není špatné. Po Praze jsem jezdil mezi 9 a 10 l/100 km. A střihl jsem si také jeden rychlejší přesun z Prahy do Drážďan, po němž palubní počítač ukázal průměr 9,7 l/100 km. Tenhle údaj ale výrazně ovlivnila německá dálnice bez rychlostních limitů.

Sport? Jen jménem

I když se menší Disco honosí přídomkem Sport, sportovní projev od něj nečekejte. Kdepak, tohle je především pohodlné a kultivované SUV, které potěší pohodlím a obdivuhodným tichem v interiéru.

Nová platforma PTA sice vychází z té dosavadní, jak už ale bylo řečeno, změnila se zásadním způsobem, což znamenalo i úpravy podvozku. A to nemluvíme jen o odlišném naladění, nová je podlaha, nápravy jsou jinak ukotveny, odlišné je i celé přední zavěšení MacPherson s hydraulickými silentbloky a hliníkovými rameny, zatímco to zadní bylo nově nastaveno. Zadní náprava je víceprvková. Land Rover v souvislosti s novou platformou uvádí také o 13 procent větší tuhost karoserie ve srovnání s předchůdcem.

V praxi to funguje skvěle, Discovery Sport i na devatenáctipalcových kolech spolehlivě žehlí nerovnosti a elegantně si poradí s hodně rozbitou vozovkou nebo polní cestou. A i když je z auta cítit pohodová nátura, zvládne také rychlejší tempo na zakroucené horské silnici. Land Rover se v zatáčkách přehnaně nenaklání a také s nedotáčivostí bojuje docela statečně. Řízení je však spíš gumové a okolo středové polohy klade zvláštní odpor. Abych to celé nějak shrnul - pokud chcete spíše agilní a řidičtější SUV, hledejte u Němců.

Ale jestli vás zajímá hlavně pohodlí, menší Disco by se vám mohlo líbit.

Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S

Land Rover kromě toho tradičně přidává zajímavé schopnosti v terénu. Vůz je pochopitelně vybaven známým systémem Terrain Response 2, který upravuje v několika režimech nastavení vozidla pro různý typ povrchu. V Discovery Sport se nově objevuje i automatický mód, který detekuje povrch pod koly a sám upraví naladění podle aktuálních podmínek. S autem se také můžete brodit vodou hlubokou až 0,6 metru. A pokud si nejste jisti, jestli se ještě do tohoto limitu vejdete, SUV je vybaveno systémem, který měří právě hloubku vody a ukazuje ji na displeji infotainmentu.

Závěr


Rodinný přítel

Výrazně modernizovaný Land Rover Discovery Sport ve mně zanechal pozitivní dojem. Jde totiž o úžasně univerzální auto, které zastane hned několik úloh. Dobře vypadá, má úžasný a dokonale odhlučněný interiér, dovede být luxusní, praktický a poradí si s různými cestami. Potěší i moderními pomocníky. Osobně ho vidím především v roli hlavního rodinného auta. Je to takový kultivovaný dělník.

Jen je potřeba počítat s vyšší cenou. Testované provedení R-Dynamic S s motorem D180 startuje na 1.393.194 Kč. Nejlevněji stejný turbodiesel dostanete za 1.179.387 Kč.

Nejlevnější verze modelu 986.513 Kč (Land Rover Discovery Sport D150)
Základ s testovaným motorem 1.179.387 Kč (Land Rover Discovery Sport D180)
Testovaný vůz bez příplatků 1.393.194 Kč (Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S)
Testovaný vůz s výbavou 1.719.954 Kč (Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér
  • Kultivovaný motor
  • Skvělé odhlučnění interiéru
  • Moderní prvky výbavy

Mínusy

  • Pomalý infotainment
  • Vysoká hmotnost
  • Vyšší cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (54)

Doporučujeme

Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S
Cena základní sestavy 1 393 194 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehké slitiny, asistent pro stabilizaci přívěsu, LED světlomety, senzor deště, senzorem řízené světlomety, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ambientní osvětlení interiéru, dvouzónová automatická klimatizace s výdechy ventilační soustavy ve 2. řadě sedadel, systém pro upevnění předmětů v zavazadlovém prostoru, multifunkční volant obšitý kůží, pětimístné provedení, sedadla vpředu nastavitelná manuálně v 8 směrech, asistent pro rozjezd do svahu, asistent pro sjíždění strmých svahů, režim pro rozjezd na kluzkém povrchu, systém kontroly náklonu, Terrain Response 2, audiosystém Land Rover, dva USB vstupy v odkládací schránce středové konzoly, jeden USB vstup ve středové konzole, kombinované přístroje – dva analogové kruhové přístroje s barevným displejem 7" TFT, rozhraní Bluetooth, zábavní a informační systém 10" Touch Pro, aktivní asistent pro udržování vozu v jízdním v pruhu, asistent pozornosti řidiče, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní kamera, asistent nouzového brzdění, centrální zamykání, 12voltové zásuvky (1. a 2. řada sedadel, zavazadlový prostor). Kč
Cena testované sestavy 1 719 954 Kč
Výbava testované sestavy Premium Upgrade Interior Pack obsahující kobercové rohože Premium, multifunkční volant obšitý kůží a s rámečkem v provedení Atlas, osvětlené prahové lišty s nápisem Discovery, prahové lišty s nápisem R-Dynamic, sportovní pedály z ušlechtilé oceli a ambientní osvětlení interiéru (15.510 Kč), Drive Pack zahrnující asistent sledování slepého úhlu s asistentem pro udržování vozu v jízdním pruhu a detekcí blížících se vozidel, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, asistent autonomního nouzového brzdění pro vysoké rychlosti (34.765 Kč), náhradní kolo pro nouzové dojetí (6.418 Kč), 19" kola s 10 paprsky v barvě Satin Dark Grey (33.428 Kč), Black Pack (18.720 Kč), 7 sedadel (34.765 Kč), Skla od B-sloupku zatmavená (11.151 Kč), uzamykatelné matice kol (722 Kč), bezklíčový přístupový systém (13.371 Kč), náramek Activity Key (11.151 Kč), elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru (13.933 Kč), Cold Climate Pack obsahující vyhřívané čelní sklo, vyhřívané trysky ostřikovačů, ostřikovače světlometů a vyhřívaný volant (16.045 Kč), Technology Pack zahrnující vnitřní zpětné zrcátko s technologií ClearSight Smart View, možnost bezdrátového dobíjení přenosných přístrojů, průhledový displej (HUD) a přístrojový displej s úhlopříčkou 12,3" (41.316 Kč), střecha v kontrastní barvě, černá (16.714 Kč), prostorový kamerový systém s technologií ClearSight Ground View (12.301 Kč), sedadla vpředu nastavitelná v 14 směrech (z toho 12 elektricky), vyhřívaná (10.964 Kč), sedadla ve 2. řadě dělená v poměru 40:20:40, posuvná v poměru 60:40, s ručně nastavitelnými opěradly a s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů, vyhřívaná (10.964 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 430 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 5.3 / 5.9
Emise CO2: 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 115 / 1451
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2028 / 0
Rozměr pneu: 235/55 R19
Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 2069
c) výška (mm): 1727
d) rozvor (mm): 2741
e) rozchod vpředu (mm): 1626
f) rozchod vzadu (mm): 1623
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 2. 2020 11:48
Re: LR Disco Sport dilema
Pokud někdo jezdí v Subaru, spokojí se určitě i se “základnější” prémií.. T5 která bude mít najeto do 20 se dá ulovit i pod 1,1. Ale toho rozpočtu jsem si nevšiml :)
12. 2. 2020 19:39
Re: LR Disco Sport dilema
on brečí, že má rozpočet na nové a ty mu nabídneš auto od 1,4... ojeté
12. 2. 2020 19:04
Re: LR Disco Sport dilema
ježíš dal jsem odkaz na Litvu, protože na tipcars o tom největší znalci Subaru pěli ódy, že přes Litvu se dá ještě individuálně pořešit atd. Dívám se na litevské prodeje a občas se tam objeví zajímavé Lexusy, které jsou tam velmi populární atd. fakt bych z toho nestřílel. nebudu se prát do krve, za to jestli je to bourané nebo ne a co máš v mailu.

to, oč tu běží je, že s originální XT s motorem z Imprezy bylo úplně jiné auto, s úplně jiným pohonem všech kol a ta poslední verze už je na hony vzdálená tomu, jak to auto bylo dobré...

https://www.autoweb.cz/…-forester-25-xt/

Subaru jde dolů kopcem, hlavně s EU modely... jedna převodovka,jeden motor, pohon kol co už s klasickým symmetrical AWD má společného jen marketingové označení...
12. 2. 2020 17:32
Re: LR Disco Sport dilema
:D Aha.To jakoze byla reakce ve stylu,aby se zakecalo to "prakticky nove auto"? :D Asi ze.
Tak odruda rikas?No dobra.Ja bych mohl o mistnim spolku taky leccos napovidat,ale nestoji mi to za to...
Co se tyce X1,tak docela hodne jsem na ni spolehal,obvzlast kdyz sla udelat sleva 33% na skladovku a 24% na vuz do vyroby (to je u Subaru u nas nevidane,pro to bych si zase jel jednoznacne na sever,tam to je o necem jinem...).No,ale ne ze by X1 vylozene propadla,to zas uplne nee,ale ve vetsine ohledech to rozhodne neni lepsi auto nez XTcko,takze slo proste racionalne z kola ven.Ale ty mas ty discipliny asi hold jinak,obvzlast kdyz jsi s tim v zivote ocividne nejel.At se dari,teorii zdar ;-)
12. 2. 2020 16:38
Re: LR Disco Sport dilema
Vy Subaristi jste vážně zvláštní odrůda lidí:)
Podle mého, X1 25i s automatem musí být ve všech disciplínách s přehledem lepší. Ale to už nechám na tobě...