Škoda Felicia: Průvodce českou klasikou
Vše o Felicii, přehledně. Kolik stála a stojí, jaký motor zvolit, na co si dát pozor při koupi a údržbě, výbavy, verze, zajímavosti i tuning.
Felicii vnímáme jako auto o jedné generaci. A tak to vlastně je. Jméno si sice vypůjčila od krásného kabrioletu z počátku 60. let, na něj ale Felicie, jak ji nyní většina lidí zná, ničím jiným nenavazuje. Tento článek se tedy bude věnovat notoricky známé Felicii vyráběné v letech 1994 až 2001.
Desatero o Felicii │ Felicia v průběhu let │ Přednosti a nedostatky │ Nejčastější závady │ Trocha historie │ Technické údaje │ Motory │ Ekologická daň │ Felicia Combi │ Felicia Pickup, VanPlus a FUN │ Modernizace (1996) │ Facelift (1998) │ Výbavy │ Cena tehdy a dnes │Motorsport a tuning │ Zajímavosti
Desatero o Felicii
Rovnou na začátek jsme sepsali věci, které považujeme za zásadní při vybírání Škody Felicia:
- Základním motorem byl lehký hliníkový motor 1.3 v různých variantách
- Doporučujeme motor 1.3 MPi ve variantě 50 kW
- Pozdější 1.6 a 1.9 D jsou těžké (litinové) a přetěžují přední nápravu
- Doporučujeme Felicie po modernizaci v roce 1996, ještě lépe po faceliftu v roce 1998
- Ekodaň je 3.000 Kč s jednou výjimkou – 1.3 GLXi normy 93/59 (5.000 Kč)
- Pouze verze 1.6 mohla mít zároveň posilovač i klimatizaci
- Verze 1.9 D má posilovač standardně (nemohla tedy mít klimatizaci)
- Stabilizátor a rozpěra přední nápravy pouze u 1.6, 1.9 D, nebo pokud má ABS
- Posilovač řízení byl pro 1.9 D standardně, po faceliftu v roce 1998 standardně i pro 1.6, pro 1.3 na přání
- Mezi příznivci Felicie jsme zaslechli, že Felicie vyrobené v Kvasinách mají lepší antikorozní ochranu, než ty z Mladé Boleslavi
Škoda Felicia v průběhu let
1994 – V říjnu je představena Felicia 1.3 s jednobodovým vstřikováním BMM
1995 – Přichází Kombi a Pickup; ABS, EDS a čelní airbagy, motor 1.6, posilovač řízení
1996 – Modernizace (vyztužení karoserie, 1.9 D, imobilizér standardně, airbagy, vylepšený motor MPi, lepší startér a zapalování a další)
1997 – Zahájení výroby Felicie FUN a VanPlus
1998 – Facelift (modernější předek, lepší antikorozní ochrana), posilovač standardně pro 1.6 a na přání i pro 1.3
1999 – (počátek výroby Škody Fabia – vyráběla se tedy současně)
2000 – Ukončení výroby v Mladé Boleslavi
2001 – Ukončení výroby v Kvasinách
Přednosti a nedostatky
Přednosti a nedostatky více než 20letého auta jsou samozřejmě relativní a je potřeba zvolit si vhodné měřítko, pro nás to jsou dejme tomu starší hatchbacky s cenou okolo 40 tisíc Kč.
Přednosti
- Pětidvéřová karosérie, prostorný interiér
- Předvídatelné jízdní vlastnosti (hlavně s motorem 1.3)
- Pohodlné odpružení
- Přehledný interiér, dostatek odkládacích prostorů
- Snadná obsluha a údržba
- Slušné dílenské zpracování
- Variabilní zavazadlový prostor
- Dostupné náhradní díly
- Dobrý výhled
- Celkově bytelná a spolehlivá konstrukce
Nedostatky
- Velký poloměr otáčení (malý rejd)
- Sedačky nejsou pohodlné na delší cesty
- Většina starších Felicií nemá posilovač
- Obtížné ovládání vyklápěcího střešního okna
- Hrubší chod motoru
- Krátké opěrky hlavy
- Zejména starší ročníky jsou náchylné ke korozi
- Většina Felicií zažila nešetrné zacházení
Nejčastější závady Škody Felicia
- Propálené těsnění hlavy válců u motorů 1,3 (na vině bývá poruchový termostat)
- Nefunkční kabely zapalování
- Vyšší hodnoty emisí
- Postupné zatuhnutí řadící páky
- Vůle v zavěšení předních kol (nejdříve u vozů s dieselovým motorem)
- Problémy s centrálním zamykáním
- Koroze pátých dveří a lemů blatníků
- Dieselům často odchází startér
Trocha historie
Felicia se zrodila 3 roky po fúzi Škody Auto s koncernem Volkswagen. Prostředků na vývoj tak bylo víc než kdykoli dřív, přesto ještě nešlo o koncernovou platformu, nýbrž vycházela z Favoritu. I tak ale nabízí mnohem příjemnější svezení. Felicia splňovala tehdejší globální standardy v oblasti kvality, technologií, bezpečnosti i komfortu. Byla to také první Škoda s airbagy a klimatizací.
Stejně jako u Favoritu pomáhalo s designem věhlasné studio Bertone a s konstrukcí pan inženýr Petr Hrdlička. To nejsou tak známá fakta jako v případě Favoritu, možná proto, že Felicia měla symbolizovat renesanční vliv koncernu.
Felicia se vyráběla v několika provedeních. Prodejně šlo o velmi úspěšný model, o čemž svědčí počty vyrobených kusů. Celkem bylo vyrobeno 1.401.489 kusů. Felicia FUN nebo VanPlus jsou ale vzácností.
Verze | Vyrobeno kusů |
Felicia (hatchback) | 915.853 |
Felicia Combi | 351.895 |
Felicia Pickup | 124.589 |
Felicia FUN | 3.992 |
Felicia VanPlus | 5.160 |
Technické údaje
Hatchback je o 4cm delší než Favorit a vnitřní prostor je lépe řešený. Felicia proto nabízí více místa pro posádku, lepší ergonomii a 21 litrů objemu kufru navíc. Verze s karoserií hatchback byla s faceliftem (1998) prodloužena o 28 mm na 3.883 mm. Pohotovostní hmotnost Felicie je 930 kg. Užitečná hmotnost potom činí 485–435 kg, podle verze.
Bezpečnost prověřila nárazová zkouška provedená institutem TÜV v roce 1995. Kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první ve Škodovce jej získala motorárna.
Přední zavěšení je typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny. Proti Favoritu se úhel odklonu předních kol změnil na negativní. Motorizace 1.6 a 1.9 dostaly dopředu navíc stabilizátor a rozpěru mezi přední tlumiče. Zejména onu rozpěru doporučujeme instalovat, pokud ji Felicia z výroby nemá.
Byly celkem 3 typy předních nápravnic:
- Pro nezesílenou karosérii
- Pro zesílenou karosérii (od 02/1995)
- Pro diesel 1.9
Nápravnice pro zesílenou karosérii a pro diesel mají také přípravu pro instalaci stabilizátoru (který k motorům 1.3 instalován nebyl).
Zadní náprava je kliková, spřažená. Podélná ramena jsou tedy příčně propojena ohybově tuhou, torzně poddajnou příčkou tvaru U. Přidán byl zadní zkrutný stabilizátor, který kompenzoval vyšší hmotnost Felicie, která byla už v základním provedení téměř o 100 kilo těžší než Favorit.
Motory
Během sedmi let výroby se Felicia nabízela se třemi motory, dvěma benzinovými a jedním naftovým. Stěžejní je pro Felicii benzínový motor 1.3 litru v různých variantách. Zpočátku byl nabízený s jednobodovým vstřikováním Bosch Mono-Motronic (BMM), ve verzích 40 a 50 kW. Všechny Felicie už byly vybaveny katalyzátorem.
Od roku 1996 byl do Felicie montován benzínový motor 1,3MPi s vícebodovým vstřikováním Simos 2P od Siemensu. Kusy do konce onoho roku byly již označovány jako modelový rok 1997. Nabízeny byly opět dvě varianty, opět o výkonech 40 a 50kW.
Právě motor 1.3 MPi v 50 kW variantě do Felicie doporučujeme. Rozvody jsou u něj řešeny řetězem a motor díky své muší váze nenamáhá přední nápravu jako větší jednotky. Oproti 40 kW verzím nebo dieselu nabídne také podstatně lepší dynamiku, za cenu jen několika desetin litru na 100 km navíc.
Očekávaná jednotka z motorové palety VW přišla v roce 1995, kdy byl pro Felicii uveden benzínový motor 1.6 (55 kW). Šlo o osvědčený, ale těžší litinový motor s rozvodem OHC, o výkonu 55 kW. Zrychlení na 100 km/h za 12 s maximálka 170 km/h už nezní oslnivě, ale až do uvedení Octavie to byla nejrychlejší Škoda.
V roce 1996 se objevil atmosférický diesel 1,9 D (47 kW). Byl spolehlivý a úsporný současně, ale pro dynamickou jízdu je horší než základní benzinový motor. Jako těžší agregát nevyhovoval méně robustnímu podvozku, takže u dieselů dříve odcházejí čepy a další komponenty.
Po osazení těžšími motory (1.6 MPi a zejména 1.9 D) se u Felicie objevil problém s kroucením karoserie, proto Škoda montovala do prostoru motoru rozpěrnou tyč pro zvýšení torzní tuhosti. Tyto verze také dostaly přední stabilizátor.
Objem | Výkon (kW) | Příprava směsi |
1.3 (benzín a lpg) | 40 | vstřikování BMM |
50 | vstřikování BMM | |
40 | vícebodové vstřikování MPi | |
50 | vícebodové vstřikování MPi | |
1.6 (benzín) | 55 | vícebodové vstřikování MPi |
1.9 (nafta) | 47 | vstřikování Lucas |
Existují i Felicie 1.3 s karburátorem, ale byly určené výhradně pro export do zemí třetího světa, protože ani neměly homologaci pro provoz v Evropě. Měly motory shodné s favoritem 135 včetně karburátoru. Vznikly ve verzích 42 a 43 kW.
Ekologická daň
Kolik činí u Felicie ekodaň, která se od roku 2013 platí při prvním převodu auta na nového majitele? Naštěstí všechny Felicie mají katalyzátor, takže nejvyšší sazbě se vyhnete.
- 5.000 Kč: Felicia r.v. 1996 s motorem: 1.3 GLXi, norma 93/59 (Euro I)
- 3.000 Kč: Všechny ostatní verze Felicie (splňují totiž Euro II)
Škoda Felicia Combi
Felicia Combi byla představena na autosalonu v Brně roku 1995. Hned v následujícím roce se dočkala (stejně jako hatchback) rozšíření palety motorů o 1.6 MPi a 1.9 D z produkce Volkswagenu. A o další rok později dostala verze 1.3 vícebodové vstřikování MPi. Většina karosářských dílů byla totožná s hatchbackem a to včetně zádě. Felicia narostla pouze do délky na 4 205 mm (4237 mm po faceliftu).
V posledních ročnících výroby se objevilo několik limitek společných s hatchbackem (např. Mystery, Color Line, Family) a také edice Felicia Space Line, která nabízela větší množství úložných prostor a pomůcek pro přepravu. Výroba byla ukončena v červnu 2001 společně s hatchbackem.
Pokud se více zajímáte o Felicii Combi, mrkněte na naše dobové testy, které na vás i dýchnou tehdejší atmosférou. Tenkrát jsme testovali benzinové verze 1.3 MPi a 1.6 MPi:
Škoda Felicia Pickup, VanPlus a FUN
Užitkový Pickup měl většinu součástí z Felicie, včetně motorů. Oproti Felicii měl Pickup vyztuženou zadní nápravu, která umožnila zvětšit mezeru v podbězích a zvýšit užitečnou hmotnost na 605 kg. Vyráběl se v Kvasinách a Vrchlabí od roku 1995 do 2001. Vzniklo 128.581 kusů.
Vůz se nabízel také s nástavbou z laminátu, se skříňovými, do stran otevíranými zadními dveřmi. Nástavba byla vyšší než karoserie a její kolmý tvar kladl vysoký odpor, což se podepisovalo na spotřebě paliva i dynamice mimo město. Proto se nabízel i přídavný překryv tvaru konvexního trojúhelníku, který později nahradila celistvá nástavba s překryvem.
Felicia VanPlus je potom o 9 cm delší než Pickup, ale vychází z Felicie Kombi s klasickou zadní nápravou, proto je užitečné zatížení 450 kg. VanPlus byl proto pro zákazníky, kteří potřebovali (pohodlněji než v Pickupu) převézt objemné, ale lehčí věci. Vnitřní prostor má objem celých 2176 l.
Felicia FUN byla představena v roce 1996 v Ženevě jako prototyp a o rok později se dostala do výroby. Navazovala na prototyp Favoritu FUN, které se do výroby nedostal. Vozidlo bylo určeno především pro posílení image Škody v jižních státech a původně nemělo být na Českém trhu vůbec nabízeno, což se pro velký zájem veřejnosti změnilo. Facelift se dotkl jen interiéru.
Jako žlutý čtyřmístný pickup s otevřenou korbou, na které je druhá řada sedaček, jde o jedinečné auto. Ve spojení s jeho vzácností jde dnes o vyhledávanou a ceněnou Škodu.
Modernizace (1996)
V červenci roku 1996 přišla rozsáhlejší modernizace, která Felicii posunula podstatně blíže mezinárodním standardům. Vylepšené Felicie se již označovaly jako modelový rok 1997. Zvenku byly rozdíly minimální, přesto lze Felicie po modernizaci označit za citelně lepší auta. Mezi změny patřilo:
- Karoserie upravena pro použití airbagů a vyztužena (včetně nápravnice)
- Motor 1.3 dostal vícebodové vstřikování MPi, vyšší kompresní poměr, upravené časování vačkové hřídele a jiný tvar vaček
- Modernizován startér a modul zapalování
- Motory 1.6 MPi a 1.9 D (1.6 MPi přišel již o několik měsíců dříve)
- Možnost mít posilovač řízení pro 1.6 a 1.9 D (u 1.9 D byl standardně)
- Otevírání kufru od řidiče, automatický spínač lampičky v kufru
- Nové laky, látky, poklice
- Pickup dostal navíc přihrádku mezi sedadla
Facelift (1998)
Necelé čtyři roky od uvedení původní Felicie byl v únoru roku 1998 představen facelift. Netýkal se užitkových Felicií ani verze FUN. Kromě inovovaného vzhledu přinesl také funkční úpravy, které Felicii jen prospěly:
- Jiná maska, nárazník a kapota ve stylu tehdejší Octavie
- Vylepšená antikorozní ochrana
- Nárazníky standardně v barvě vozu.
- Hatchback prodloužen na 3.883 mm, verze Combi narostla na délku 4.237 mm (dáno odlišnou přední částí auta)
Výbavy
Hlavní výbavové stupně Felicie měly od počátku výroby označení LX/LXi a GLX/GLXi. Přídomek "i" zde znamenal silnější verze motoru. Konkrétní prvky výbavy se v průběhu času měnily. Pro export vznikala také verze 1.6 SLX.
Zpočátku byl za příplatek i otáčkoměr (standardně nahrazen ručičkovými hodinami), později byla nabízena i klimatizace, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, nebo palubní počítač. S faceliftem roku 1998 se český ceník rozděloval na výbavy LX, LX speciál a GLX.
Těžký litinový motor 1,6 MPi (55 kW) byl nabízen už koncem roku 1995, ale až za více než rok s ním byl standardně spojen posilovač řízení. Pouze tento motor dovoloval současnou montáž klimatizace i posilovače. U motoru 1.3 (kde byl posilovač nabízený ještě později) jste tedy museli zvolit pouze jeden z těchto prvků. A motor 1.9 D měl posilovač standardně, proto se k němu klimatizace vůbec nenabízela.
Vznikaly i luxusnější limitované edice, například Felicia Laurin & Klement. Ta měla dokonce i vyhřívané kožené sedačky. Na tu ale narazíte velmi vzácně a není se čemu divit, základní cena startovala vysoko nad třísettisícovou hranicí. Bylo vyrobeno pouze 1.477 hatchbacků a 2.329 kombíků.
Většinu Felicií zákazníci chtěli pořídit co nejlevněji, vrcholem výbavy tak často bývá autorádio, nebo centrální zamykání. Můžete ale narazit i na Felicii, která má třeba jen klimatizaci, přestože další komfortní prvky chybí.
Cena tehdy a dnes
Při uvedení na trh stála základní Felicia 209.000 Kč, ale průměrná mzda byla kolem 7000 Kč. V roce 1998 byla základní cena o 20 tisíc vyšší, to ale kompenzovala bohatší základní výbava.
Zhruba před 10 lety potom byly Felicie na cenovém dně. Jako masová, levná a jednoduchá auta sloužila jako pomocníci k těžké práci, nebo jako přibližovadla za pár tisíc, u kterých se na údržbu v podstatě nemyslelo a po dosloužení končily často sešrotovány. Tou dobou jste slušnou Felicii pořídili klidně od 10 tisíc korun.
Dnes je cenová hladina rozličná. I přes více než 1,4 milionu vyrobených kusů většina Felicii skončila ve šrotu, nebo ve stavu šrot připomínajícím. Ale vzhledem k tomu, že dnešní nová auta cenově začínají okolo 350 tisíc a Felicie nabízí nízké provozní náklady a jednoduchý servis, je stále v hledáčku zájemců o levné auto. Cenově se to ale promítlo právě do ceny, takže slušné Felicie dnes cenově začínají okolo 30 tisíc korun.
Dříve na Felicii nikdo nepomyslel jako na auto s potenciálním růstem hodnoty. A asi nikdy nebude klasikou v pravém slova smyslu, není vzácná a nemá ani styl 80. let, jako měl Favorit. Ale neposkvrněné kusy, které připomínají nové auto, se už teď prodávají (nebo alespoň nabízejí) za závratné částky. Felicia totiž pro mnoho lidí znamená vzpomínky a symbol prvotní proměny Škody Auto v globální automobilku.
Motorsport a tuning
Felicia byla pro Škodovku důležitá nejen v běžném prodeji, ale také v rallye a dalších disciplínách. Tým Škoda Motorsport připravil plnohodnotný speciál postavený dle pravidel nové kategorie Kit Car. Existoval také unikátní Matador Škoda Pickup Free Style Cup. Kolik dalších pickupů mělo vlastní šampionát?
Původně závodní motor vycházel ze základní hliníkové 1.3, pro Felicii Kit Car byl homologovaný také ve verzi s objemem 1.5 litru. Měl kované písty i klikovou hřídel, systém vstřikování OBR, vstřikovací trysky Bosch, škrticí klapky Jenvey, nebo speciální sportovní katalyzátor, který nesnižoval výkon. Později Felicia Kit Car dostala i motor 1.6, původem od Volkswagenu, ze kterého oddělení Škoda Motorsport připravilo motor závodní.
Zadní náprava byla převzata z odolnější užitkové Felicie Pickup a byla ještě dodatečně vyztužena. Na všech kolech byly kotoučovky od AP Racing a tlumiče dodával Proflex, nechyběl samosvor. Přední náprava byla plně nastavitelná podle potřeb, zadní pocházela z bytelného modelu Pickup a byla dále vyztužena.
Poprvé se šestnáctistovka představila v Portugalsku, kde s ní Pavel Sibera dojel druhý mezi dvoukolkami. Později v Austrálii Sibera ve své kategorii vyhrál, to samé následně zopakoval na Novém Zélandu i Emil Triner. Tady proběhl také legendární příjezd na cílovou rampu táhlým smykem.
O největší úspěch Felicie Kit Car se postaral legendární Stiq Blomqvist na slavné RAC ve Velké Británii, kde vyhrál třídu a dokonce dojel na třetím místě v celkovém pořadí!
Již v průběhu roku 1997 tovární Felicii nahradila větší Škoda Octavia Kit Car, předstupeň Octavie WRC. Nasazení Felicie Kit Car se tak následně omezilo na barvy netovárních týmů, i tak ještě léta sbírala vavříny v rozličných podnicích. Celkem bylo postaveno 48 kusů Felicie Kit Car.
Tunit Felicii nemusí být vtip
Když se řeknou slova tuning a Felicia v jedné větě, většinou to doprovází posměšky. Jenže právě díky bohaté závodní historii se pro Felicii nabízí i vylepšení od českých specialistů, která vychází přímo ze závodních tratí.
Hodně zajímavá je určitě firma Excel sídlící ve Vestci u Prahy. Mají opravdu bohatou tradici nejen v úpravách hlav motorů pro sportovní a závodní použití. Mezi jejich partnery patřily nebo patří závodní týmy jako Oettinger, Irmscher nebo AMG.
Pro Felicii Excel nabízí kromě přípravy čistě závodních motorů také balíčky pro obyčejné Felicie. Třeba 1.3 MPi získá 60 kW jen s vačkou a řídící jednotkou. Pro 68 kW už Excel zvyšuje objem na 1342 cm3 a upravuje ještě hlavu a vzduchový filtr. Nejvyšší úprava pro litinovou 1.6, zahrnující úpravy bloku motoru, potom vydoluje až 82 kW.
Tato čísla dnes možná nevypadají oslnivě, ale připomínáme, že pohotovostní hmotnost Felicie začínala už na 930 kg. Ale hlavně, projevu a reakci skutečného závodního motoru se prostě nic nevyrovná. A Excel k tomu přibližuje.
Dalšími specialisty které nelze nezmínit ve spojitostí s Felicii jsou podvozkoví géniové HP Sporting a Protlum. Pro Felicii dokážou připravit lepší náhrady sériových tlumičů a pružin. Nebo třeba silnější stabilizátory. Samozřejmě nabízí také závodní a "polozávodní" produkty, které už sice do běžného provozu nemusí mít homologaci, ale jinak by mohly být zajímavou tajnou zbraní...
Zajímavosti
- Při zahájení vývoje v roce 1991 byl v plánu také sedan
- Felicii (stejně jako Favorit) designoval Bertone
- Felicie 1.6 byla svého času nejsilnějším autem Škody, jezdili s ní i manažeři
- Zhruba za příplatek dalších 5 tisíc ke standardnímu ABS byl také systém EDS, elektronická uzávěrka diferenciálu do nižších rychlostí (k vidění jen vzácně)
- Pro export do zemí do rozvojových zemí vznikly Felicie s karburátorem a některé ani neměly katalyzátor
- Do roku 2010 byla Felicia nejrozšířenějším autem v Česku (později Fabia)
- Felicie vycházela z Favoritu, ale bylo použito 1187 zcela nových komponentů
- Ikonická reklama ukazovala Felicii zavěšenou za dveře
- Pro vzdálené trhy se Felicie montovala také v Číně, Poznani nebo Sarajevu
Závěrem
Felicii důvěrné znám, protože jí má můj děda. Kupoval ji novou, červenou 1.3 MPi, ročník 1997. Od té doby najel pouhopouhých 30 tisíc kilometrů, vyhýbal se dešti a samozřejmě ji měl v garáži. Takže voní novotou, má neporušenou antikorozní ochranu a krásně silný lak. Vždycky když ji vytáhneme, je to mnohem lepší a kultivovanější svezení, než by člověk zvyklý vídat Felicie v dezolátu čekal.
Dnes je samozřejmě už zastaralá, ale kde byly moderní auta, když spolehlivě vozila české rodiny na dovolenou do Jugoslávie naložená tak, že tlumiče šly až na dorazy?