Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus RX 350 F Sport – Nástroj fajnšmekrů

Jan Mička Jan Mička 20. 6. 2014
37
56
Zobrazit náhledy (37)
Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX
Lexus RX 350 je tady pro ty, kterým německá nafta nevoní a hybrid považují za přetechnizovaný. Zkrátka pro fajnšmekry.

V současné nabídce automobilky Lexus nenajdete modelovou řadu, která by nenabízela sofistikovaný hybridní systém. S příchodem nové generace sedanu IS dokonce v rámci značky skončila éra vznětových motorů a do budoucna se s nimi vůbec nepočítá, protože Japonci si zkrátka dovedou poradit jinak.

Lexus však není pouze o tichém ploužení na plně elektrický režim, ale také o automobilech, vyznávajících pravý opak. Vedle vlajkové lodi LS 460 a sedanů GS 350 AWDIS 250, pod jejichž kapotou nenajdeme nic menšího než zážehový šestiválec, je to právě model RX 350, který hází obavy o velkou spotřebu za sebe (byť motor splňuje Euro V) a zprostředkuje řidiči takřka dokonalý pocit po sešlápnutí pedálu plynu.

F Sport mu sluší

Paket F Sport se v nabídce modelu RX objevil s příchodem předloňského faceliftu a v současnosti jej pořídíte pro všechny modely. Jeho přítomnost na prozatím jediném produkčním SUV Lexusu (byť je crossover NX již skutečně za dveřmi) poznáte podle masivního předního nárazníku, devatenáctipalcových litých kol v antracitovém laku a plaket s charakteristickým písmenem F na předních blatnících.

Podobně se postupovalo také uvnitř, kde hlavní roli hraje kombinace černého perforovaného čalounění sedadel (lépe řečeno křesel) a šedého obložení přístrojové desky, středového tunelu a madel dveří. Nižší postavy sice budou mít problém s nastupováním (vnitřní prahy jsou totiž docela vysoko), v kabině se už ale sedí příjemně nízko a celá ta masa krásně vonících materiálů vás v mžiku obklopí.

Na nezvyklé členění středové konzole s voličem automatické převodovky si zvyknete rychle, dokonce ani digitální hodiny jako z „mikrovlnky“ po pár dnech nepřijdou tolik obstarožní. Mimo poměry luxusního segmentu však spadají tvrdé plasty navazující na středový tunel - jednak jsou docela náchylné na poškrábání, ale také estetika je spíše průměrná a s větším proběhem se pravděpodobně budete muset smířit s jejich povrzáváním.

suv lexus testy suv lexus testy
 

Plasty neplasty, uvnitř je to stejně pravý Lexus, jako ho známe. V souvislosti s předloňskou modernizací navíc přišel přepracovaný multimediální systém s osmipalcovým displejem LCD a především druhá generace ovládacího zařízení Remote Touch. V menu již nenajdeme klasickou myš jako u počítače, ale pevně dané přeskoky po jednotlivých tlačítkách a přívětivější úvodní grafiku. Pokud se však do systému prokoušete hlouběji, narazíte na zobrazení skoro jako z přelomu tisíciletí. Ale co, účel plní dokonale.


Poctivé srdce tu bude snad věčně

Vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru je v rámci modelové řady RX považován za základ, laťku však nasazuje velmi vysoko. Motor je atmosféricky plněný a především příčně uložený, což je tatáž koncepce jako u běžných rodinných hatchbacků. Nejde přitom ani tak o výkon 204 kW, který je dostupný v 6200 otáčkách za minutu, nebo točivý moment 346 N.m (ve 4700 min -1), ale především o nádherně vyladěný charakter a zpěv ve vysokých otáčkách.

Kdo by si myslel, že jízda s tímto agregátem představuje neustálý nápor na ušní bubínky, je na velkém omylu. Sametový běh si zamilujete zhruba do středního pásma otáček, ve kterém již šestiválec dávno poskytuje spoustu jízdní dynamiky. Projev je nesmírně klidný, takřka dokonalé odhlučnění kabiny dovoluje zaslechnout jenom hlubší tóny a zvenku uslyšíte pouze jemné pobublávání. Ve vyšších otáčkách je to však jiná káva – motor silně ožívá, usadí karoserii na zadní kola a Lexus za doprovodu sytého a velmi návykového barytonu vyráží vpřed. Na rozdíl od hybridní verze, které pomáhá ještě elektromotor, navíc máte k dispozici klasickou šestistupňovou automatickou převodovku s páčkami pod volantem (hybrid má bezestupňové e-CVT).

suv lexus testy suv lexus testy
 

Pokud plánujete koupi Lexusu RX 350, musí vám být jasné, že se z pumpaře brzy stane váš dobrý kamarád. Dovozce sice uvádí vcelku akceptovatelných 10,6 l na 100 km v kombinovaném cyklu, v reálném provozu však počítejte spíše s dvanácti litry. Všeobecnou pravdou také je, že město není pro samotný šestiválec správným teritoriem - dostat se pod 15 litrů je totiž celkem obtížné. Ale pokud vyrazíte na dálnici, objeví se při rychlosti 130 km/h na displeji palubního počítače opět „dvanáctka“ a 3000 otáček za minutu. Velký apetit však nelze brát jako zápor, ale spíše vlastnost, se kterou se musí počítat. Kdo by přece jen bazíroval na spotřebě, může sáhnout po hybridní verzi RX 450h, která je ve všech režimech zhruba o čtvrtinu úspornější.

Jízda

Výbava F Sport dostala ve srovnání s ostatními verzemi jeden důležitý prvek – sportovní tlumiče na obou nápravách. To sice na rozdíl od hybridního RX 450h AWD neumožňuje připlatit si za aktivní stabilizátory, dvoutunovou a skoro 1,7 metru vysokou masu však v zatáčkách stejně jen tak něco neumravní. Už z toho pohledu je třeba k jízdě přistupovat s rozvahou a mít na paměti, že fyzikální zákony zkrátka neobelstíte.

I tak je ale RX 350 v zatáčkách docela stabilní a při správném nájezdu nejeví přehnané známky nedotáčivosti. Velkou měrou se na tom podepsal standardně dodávaný pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a systémem Active Torque Control, který rozděluje točivý moment mezi nápravy v rozmezí 100:0 až 50:50. Při rozjezdu na kluzkém povrchu máte k dispozici plnou podporu všech kol a po ustálení je hnaná pouze přední náprava, aby nedocházelo k výraznějšímu navýšení spotřeby. Navíc je zde také možnost pevně uzamknout poměr mezi nápravami (tlačítkem Lock na středovém tunelu), drtivá většina majitelů Lexusu RX tuhle možnost však stejně využije jenom zřídka.

suv lexus testy suv lexus testy
 

Daní za jistější chování v zatáčkách je lehce snížený komfort cestování. Ani tak ale nelze říci, že by byl Lexus RX 350 F Sport nepohodlný. Ačkoliv perfektně funguje jako polykač kilometrů, nejednou se necháte sytým barytonem příčně uloženého šestiválce vyzvat k tvrdšímu zacházení. Což o to, parametry na to má (zrychlení z 0-100 km/h za 8 s nelze kritizovat), se zastavením ohromné masy je to už ale horší. Brzdy totiž nemůžete „ždímat“ donekonečna, a pokud budete chtít využít brzdný efekt motoru, zarazí vás pomalejší reakce automatické převodovky při podřazování. Inu, sportovat ano, ale s rozumem.


Závěr

Kritizovat vysokou spotřebu šestiválcového motoru je stejné, jako si v restauraci objednat kachnu se zelím a nepřenést se přes kalorickou hodnotu. Krása vozu je totiž někde jinde: v záplavě šestiválcových turbomotorů, bez kterých se luxusní konkurence dnes už takřka neobejde, to bude právě majitel Lexusu RX 350 (případně hybridního 450h), kdo se bude po dosažení znatelné výkonové špičky smát naposledy. Ani to ale nestačí k tomu, aby vůz ve srovnání s Mercedes-Benzem ML či BMW X5 (hlavně po stránce jízdních vlastností) dostal na stejnou úroveň.

Vlastnictví Lexusu RX s atmosférickým šestiválcem se však dá s klidem považovat za srdeční záležitost. Ať už se pak bavíme o designu karoserie, provedení interiéru nebo třeba základní ceně, všechno souvisí se vším. V posledním případě navíc není důvod k rozporu – za 1.715.000 korun totiž dostanete takřka plně vybavený automobil, který už stačí doplnit pouze o metalízu a případně audio Mark Levinson s patnácti reproduktory. I standardně dodávaný systém však hraje náramně.

240p360p480p720p

Nejlevnější verze modelu1.395.000 Kč (RX 350 Comfort/204 kW)
Základ s testovaným motorem1.395.000 Kč (RX 350 Comfort/204 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.779.000 Kč (RX 350 F Sport/204 kW)


Plusy

  • Nestárnoucí design karoserie
  • Luxusní interiér, snadné ovládání
  • Výkon a charakter šestiválce
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Pomalejší reakce převodovky při ostřejší jízdě
  • Tvrdé plasty kolem středové konzole
  • Zastaralejší zobrazení multimediálního systému

Foto: Petr Homolka

Témata
Lexus RX 350 F Sport
Cena základní sestavy 1 395 000 Kč
Výbava základní sestavy Deset airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, Wil – ochrana krční páteře cestujících, diodové denní svícení a zadní svítilny, přední mlhovky, tepelně izolační tónovaná skla, dvojitý zámek dveří, přípojky AUX a USB, optitronové přístroje, multifunkční volant, dvouzónová klimatizace, bezklíčový vstup a startování, tempomat, prémiové audio s dvanácti reproduktory, xenonové natáčecí světlomety s ostřikovači, litá 19“ kola F Sport, elektricky ovládaná záď, vnitřní stylistické prvky F Sport, navigace Lexus Premium s 8“ displejem, ovladačem Remote Touch 2 a pevným diskem, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera, sportovní tlumiče, vyhřívaná přední sedadla s elektrickým nastavováním, snadné vystupování a nastupování – podélný posuv sedadla řidiče a volantu atd. Kč
Cena testované sestavy 1 779 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+32.000 Kč), zábavní systém Mark Levinson s patnácti reproduktory (+32.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 204 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 246 / 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.4 / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 496 / 1570
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 460
Rozměr pneu: 235/55 R 19
Lexus RX 350 F Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2740
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 590
výška opěradla vpředu (mm): 500
výška opěradla vzadu (mm): 620
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Hittman
Němci
| 26. 6. 2014
Možná neznáš Audi.. ;-)
Těžko budu moct brát v budoucnu vážně
| 23. 6. 2014
I u předchozí generace X5 máš rozdíl mezi standartním, sportovním nebo plně aktivním podvozkem. Ten poslední je skvělej...
Těžko budu moct brát v budoucnu vážně
| 23. 6. 2014
Nemuzu souhlasit, kdyz presednu z Q7 do RX, tak kvalita uvnitr je jinde, Q7 hodne moc plastu, BMW zase (predesla generace) tvrda jak prase, 800km v tom bylo za trest. Ja bych to RX bral klidne i dnes - i kdyz bych spis pockal na novou Q7 a pak porovnaval. Podle mne na SUV je RX hodne povedene (az na to rizeni :-( )
Nesdílím názor s autorem
| 23. 6. 2014
Podvozek - zda klasika a aktivni stabilizatory ci ten vzduchovy - velky rozdil.
Avatar - peV
Těžko budu moct brát v budoucnu vážně
| 23. 6. 2014
:yes: Hezky si to shrnul.
Ovšem od autora jen ticho po pěšině.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku