Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a Škoda 136 GL: Znáte vzácnost z konce výroby?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (29)

Starší video, kde Martin Vaculík komentuje techniku Škody tovární řady 742, takzvané stodvacítky, už dávno překonalo půl miliónu zhlédnutí a zná jej v podstatě každý.

Auto si tehdy vybral v provedení, které dalo poslední řadě s motorem vzadu její jméno - tedy skutečnou 120 L. A hodně mluvil o zadní nápravě s výkyvnými poloosami, která příčné síly přenášela na motor. Ten tak musel být v karosérii hodně natvrdo a zásadně do ní přenášel svou hlučnost. Autor ve videu zmiňuje i to, že nejen poslední dvě octavie, ale už stará řada 742 mohla mít dvě konstrukčně odlišné řešení nápravy. Pokud vám není jasné, jak ta druhá a lépe řešená náprava s trojúhelníkovými vlečenými rameny použitá na modelech Garde, Rapid, 120 LX, 130, 135 a 136 vypadala a proč tak zásadně vylepšovala vlastnosti vozu, můžete se podívat na Martinovo aktuální video. Natočil ho sice jen na mobil, ale technický popis snad zaujme nejen pamětníky a sběratele, ale i každého, koho zajímá, jak funguje automobil.

Model Škoda 136 GL, jehož techniku autor nadšeně komentuje, se vyráběl zcela ke konci kariéry řady 742, tedy v letech 1987 až 1990. Vybaven už motorem vyvinutým pro Favorit (byť pro podélnou zástavbu zcela shodný není a zůstal mu původní karburátor Jikov SEDR s ručně ovládaným sytičem) jde o nejvzácnější model celé řady - z 2 020 250 bylo těchto "řeznických a zelinářských verzí" jen 5857 kusů. 

Starší video se Škodou 120 L si můžete připomenout níže...

Video se připravuje ...

redakce AUTO.CZ
Diskuze (29)

Doporučujeme

21. 9. 2021 12:37
Re: Kraksna zůstane kraksnou
Ale kdepak. Pořád to byl pekáč, kterej si lidi kupovali jen pro to, že na žigulíky se čekalo 15 let. A to i žigulík byl strašně zastaralej.
21. 9. 2021 12:19
životnost
Taky jsem měl něco podobného - 130 GL, v devadesátkách. A po roce šla z domu. Hrůza ve všem, jak tady správně někteří připomínají. Co se neřeklo byla taky strašná životnost auta, které bylo ve 100 000 km zralé na vrakáč nebo generální opravu. Já měl tehdy najeto okolo 60 000 km a už to bylo znát. Vyasfaltovaný prahy, řízení na prd atd. Dneska nepředstavitelné.
Avatar - Otrava
16. 9. 2021 23:18
Re: Dobré auto to bylo
Tak ale, to bylo v době přichodu embéčka. Tehdá ještě vcelku solidní konstrukce a pak už se jen vylepšovalo. Ale co předvedla parta nadšenců při vývoji Favorita nepřestávám do dnes obdivovat.
Avatar - Otrava
16. 9. 2021 23:13
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
Nostalgie - sám Vaculík to před časem říkal. Tehdejší mládež dosáhla věku, kdy mají už něco naspořeno a vzpomínají na dětství.
16. 9. 2021 18:46
Re: Brzdy.
Ale tady se mluví o předních brzdách.