Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ – Rozmazaný svět

Stanislav Švarc
Diskuze (79)

Jestli mě paměť neklame, asi jsem ještě neřídil auto, k němuž by se vázalo tolik zajímavých superlativů a pozoruhodných - v tom dobrém slova smyslu - vlastností. A přitom je to "jen" hatchback nižší střední třídy.

Design, interiér


Jenže Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ opravdu není obyčejný kompakt, tahle věc má hodně daleko k zažité představě rozumného rodinného pětidveřového hatchbacku.

Může za to hlavně výjimečný motor. Výkonnější čtyřválec do sériového produkčního modelu totiž dosud žádná automobilka nedala. To samé platí z pohledu objemu, jednotka v A 45 S je nejvýkonnějším produkčním dvoulitrem světa.

S maximálním výkonem 310 kW (421 k) by také mělo jít o první motor, který z dvoulitrového objemu dává více než 300 kW. S necelými 155 kW na litr objemu mimochodem tento turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s označením M133 nabízí vyšší měrný výkon než osmilitrový šestnáctiválec se čtyřmi turby v Bugatti Chiron (necelých 138 kW na litr).

Další primát se týká akcelerace z nuly na sto. A 45 S je prvním sériovým hatchbackem a zástupcem nižší střední třídy, který zrychluje z klidu na 100 km/h za méně než 4 sekundy - přesně za 3,9 s.

I když... výše uvedené superlativy mohou zvlášť fanoušci a znalci japonských vozů rozporovat, záleží totiž na úhlu pohledu.

Mitsubishi Lancer Evo FQ 440 MR například z dvoulitrového čtyřválce už v roce 2014 vymáčklo 328 kW, jenže to šlo o 40kusovou limitku výhradně pro britský trh. O pět let dříve Mitsubishi v Británii prodalo 100 exemplářů o něco slabší verze FQ 400 s 301kW motorem. Tento Lancer z klidu na stovku akceleroval za 3,8 sekundy.

Stejný čas podle dostupných informací potřebovalo také Subaru Impreza WRX STI R205 z roku 2010, 400kusová specialita s výkonem 234 kW prodávaná v Japonsku. Ještě rychlejší byla Impreza Cosworth STI CS400, té stačilo k akceleraci z 0 na 100 km/h jen 3,7 sekundy. Opět šlo pro limitku pro britský trh, kde se objevila v roce 2010. Dvouapůllitrový přeplňovaný plochý čtyřválec dával 295 kW, vyrobeno bylo 75 vozů.

Jenže ani jedno z jmenovaných Mitsubishi a Subaru asi vážně nelze považovat za klasický sériově vyráběný automobil.

Video se připravuje ...

Třetí do party

Aktuální generace třídy A, která se světu poprvé ukázala na ženevském autosalonu v roce 2018, má hned tři AMG verze. Jako první dorazilo provedení A 35 s výkonem 225 kW, po něm následovaly dvě "pětačtyřicítky". Slabší A 45 nabízí 285 kW, silnější A 45 S už zmíněných 310 kW.

Varianty 35 a 45 sice pohání turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr, ten však není stejný. V "základním" AMG A 35 najdeme čtyřválec s označením M260, v A 45 a 45 S pak typ M139. Ale k technice se ještě dostanu.

A 45 S má také svébytný design, který už na první pohled prozrazuje, že před sebou nemáme obyčejný hatchback. Nepřehlédnutelné je křídlo na pátých dveřích, a pokud trochu sklopíte oči, musíte si všimnout výrazného difuzoru a čtyř koncovek výfuku.

Nápadné jsou také vytažené blatníky (A 45 S je ve srovnání s běžným áčkem o nějakých 5 centimetrů širší) a určitě zaregistrujete i specifickou masku chladiče s dvanácti vertikálními pruhy, pod kterou je agresivně tvarovaný nárazník s aerodynamickými prvky. Esko standardně stojí na 19palcových hliníkových kolech, za nimiž vykukují velké brzdové kotouče a červené třmeny.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Uspořádání interiéru pochopitelně zůstává stejné jako u běžných, lépe vybavených variant třídy A, takže tu máme palubní desku se dvěma vedle sebe umístěnými displeji s úhlopříčkou 10,25", z nichž jeden funguje jako digitální přístrojový panel, druhý slouží k obsluze většiny palubních funkcí.

Multimediální systém MBUX je velice komplexní, takže nabízí spoustu různých nastavení a možností přizpůsobení. Ovládání naštěstí není příliš složité. Přístrojový štít obsluhují ovladače na levé straně volantu, pro druhý displej jsou vyhrazena tlačítka na pravé straně volantu. A kdyby vám to náhodou nevyhovovalo, pravá obrazovka je dotyková, takže můžete použít prst. Nebo touchpad ve středové konzole, ten mi však ze všech možností připadá jako nejhorší varianta. Další možností je hlasové ovládání, které má Mercedes vymakané.

Z obyčejnějších áček tu bohužel zůstal také jeden nešvar. Panel s tlačítky klimatizace působí křehce, a když na něj zatlačíte, lehce se hýbe a povrzává. Různé pazvuky se občas ozývaly i z jiných částí interiéru. Škoda.

V provedení od AMG samozřejmě dostanete sportovnější atmosféru, kterou podtrhují sportovní sedadla, sportovní volant s červeným proužkem na 12. hodině nebo kontrastní prošívání. Specialitou jsou dva nové ovladače na volantu, které slouží k rychlému přepínání jízdních režimů a nastavení vybraných vlastností vozu.

Celkově kabina A 45 S vypadá dobře, hodnotně a opravdu prémiově, jen zpracování by tedy mohlo být lepší. Mercedes by mohl také věnovat více pozornosti pádlům převodovky u volantu, která mají takový "nijaký" chod, práce s nimi vám nebude přinášet potěšení. A moc mi neseděla příplatková sedadla. Ta sice mají řadu možností nastavení a díky výraznému bočnímu vedení dokonale podrží v zatáčkách, ale zdála se mi až moc tuhá.

Motor, jízdní vlastnosti


Je fakt splašený

O tom, že je dvoulitrový čtyřválec v AMG A 45 S 4Matic+ jedinečný, už byla řeč. Ale nejde jen o nezvykle vysoký výkon, nová jednotka typu M139 je pozoruhodná také z technického hlediska. Jestli vás zajímají detaily, určitě si kupte poslední číslo speciálu Světa motorů o technice. Kolega Martin Jeník v něm důkladně rozebírá nejen motor, ale věnuje se i dalším netradičním řešením, která konstruktéři Mercedesu a AMG u A 45 S 4Matic+ uplatnili. Já budu s dovolením poněkud stručnější.

Čtyřválec M139 je ve srovnání s dvoulitrem M260, který pohání A 35 a ostatní áčka, otočený o 180 stupňů, turbodmychadlo se tedy nachází u kabiny a sací potrubí zase vpředu, což je výhodné z pohledu přívodu vzduchu a aerodynamiky.

Motor dostal tři nezávislé okruhy chlazení, které umožňují udržovat rozdílné teploty jednotlivých částí motoru, dále přímé i nepřímé vstřikování paliva a systém variabilního ventilového rozvodu Camtronic.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

O přeplňování se stará dvoukomorové turbodmychadlo s válečkovými ložisky, celkový plnicí tlak dosahuje až 2,1 baru. U slabšího provedení 45 je plnicí tlak nižší: 1,9 baru. Právě tento rozdíl způsobuje odlišné hodnoty maximálního výkonu a nejvyššího točivého momentu.

Verze 45 S totiž nabízí víc ve vysokých otáčkách. Zatímco do 4000 min-1 je vnější charakteristika motoru v obou provedeních stejná, ve vyšších otáčkách se projevuje turbodmychadlo pracující s vyšším plnicím tlakem. Výsledkem je 310 kW v 6750 min-1 a 500 N.m v 5000 až 5250 min-1 pro esko a 285 kW v 6500 min-1 a 480 N.m v 4750 až 5000 min-1 u slabší A 45.

Jinak každý motor i v případě kompaktu vzniká v továrně AMG v Affalterbachu a sestavuje ho od začátku do konce jediný člověk, jehož jméno najdete na štítku na krytu motoru (ten je mimochodem tvarovaný tak, aby pomáhal s přívodem vzduchu k turbu). Čtyřválec v našem autě dal dohromady Fabio Wanning.

Zajímavá je také dvouspojková osmistupňová převodovka, nezvykle vybavená mazáním suchou skříní. Výhodou takového řešení je možnost nižší hladiny olejové náplně, tím pádem se eliminují ztráty vzniklé broděním ozubených kol ve vazké kapalině. O rozprašování a mazání se stará elektrické čerpadlo, které olej přečerpává do sací skříně, odkud probíhá jeho distribuce k součástem, které ho potřebují. Pravda je, že převodovka při práci "neztrácí čas", kvalty dokáže měnit velice rychle. Skvěle tak doplňuje správně nasupený motor, jehož projev je jednoduše ohromující. A s rostoucími otáčkami je to lepší a lepší. Stačí si ostatně připomenout, v jakých otáčkách vrcholí výkon i točivý moment - obojí se děje až nad pěti tisíci.

V praxi tak dostanete motor, který se z nižších otáček musí sbírat (vzhledem k použití velkého turbodmychadla, jehož možnosti roztáčení jsou v nízkých otáčkách přece jen poněkud omezené, není divu), ale s jejich nárůstem úžasným způsobem ožije. Jakmile se digitální ručička digitálního otáčkoměru dotkne dvojky, začnete tušit, že se "něco chystá".

Mezi třemi a čtyřmi tisíci motor pak doslova exploduje a zatáhne jako šílený. A pokračuje až k omezovači. Na ten pozor. V manuálním režimu řazení se snadno stane, že se necháte unést gradujícím zrychlením a zapomenete přeřadit. Jenže omezovač na vaše opojení kašle. V 7200 min-1 akceleraci nekompromisně a s důrazným kopancem zastaví.

Dynamické schopnosti jsou vážně dechberoucí. Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ nemá díky pohonu všech kol problém přenést sílu motoru na silnici, takže i z místa vystřelí úžasným způsobem. Na stovku se dostane za 3,9 sekundy, dvoustovku pokoří za 14,5 sekundy.

Pořád nevím, co si mám myslet o zvuku. Není špatný, ale ani mě vyloženě nenadchnul. Ve sportovních režimech ho sice podporuje klapka ve výfuku, v kabině ho "zesiluje" reproduktor (docela přirozeným způsobem) a celkově je takový sympaticky hutný, takže lidé v okolí poznají, že se k nim blíží něco poněkud šťavnatějšího, přesto jsem čekal víc. Schválně si pusťte video a udělejte si názor sami.

A spotřeba? Ta samozřejmě závisí na stylu jízdy. A částečně také na zvoleném jízdním režimu, který ovlivňuje i odezvu na plyn a chování převodovky. Zatímco ve sportovních režimech převodovka úmyslně nechává motor ve vyšších otáčkách, aby byl připravený okamžitě zrychlit, v komfortním neváhá řadit tak, aby otáčky byly co nejnižší.

Díky tomu tohle 421koňové auto umí v pohodě jezdit za méně než 9 l/100 km. Ale také nemá problém vzít si víc než 16 l/100 km, když se trochu rozparádíte na nějaké hezké horské silnici. Škoda, že se do kompaktního AMG nevešla větší než jen 51litrová palivová nádrž.

Chladný i divoký

Ostré okreskové náčiní s ambicemi pobavit i na okruzích si samozřejmě od AMG vyžádalo zvláštní péči v dalších oblastech. Motor je sice srdcem, ale sám o sobě dobré auto neudělá.

A 45 S 4Matic+ má podvozek, který kombinuje zavěšení McPherson vpředu a čtyřprvkovou nápravu vzadu. V Affalterbachu rozšířili rozchod, zaměřili se na snížení neodpružených hmot a vyztužili karoserii - například přidáním kovového krycího plechu pod motorem, rozpěrné tyče pod kapotou nebo upravením rámu zadní nápravy. Tuhá karoserie pak umožnila tuhé naladění tlumičů.

V testovaném kousku byly příplatkové adaptivní tlumiče, které lze nastavit ve třech úrovních. Asi tušíte, že ani v komfortním režimu není A 45 S vyloženě "měkké" auto. To opravdu není, malé AMG je vždy výrazně tuhé a jeho podvozek vás spolehlivě informuje o každé změně povrchu pod vámi.

Jenže abych řekl pravdu, čekal jsem to horší. Do nejostřejšího áčka jsem přesedal z Range Roveru a ta změna nebyla tak "bolestivá", jak jsem si myslel. A 45 S tlumí nerovnosti slušně, hlavně ale nepůsobí "udrncaně" nebo prkenně. Trefení nerovnosti také obvykle nedoprovází žádné otřesy nebo nepříjemné rázy. Ani na 19palcových kolech.

Celkovou tuhost auta samozřejmě nejvíc oceníte na okreskách a v zatáčkách. Náklony karoserie v obloucích prakticky neexistují, stejně jako při brzdění. Brzdy mimochodem fungují skvěle, mají silný účinek i výdrž a jsou hezky dávkovatelné.

V zatáčkách pomáhá také specifický systém pohonu všech kol, který místo zadního diferenciálu využívá dvě elektromechanicky řízené vícelamelové spojky. Tohle řešení umožňuje rozdělit hnací moment mezi zadní kola.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Díky tomu A 45 S nabízí takový ten trochu zadokolkový pocit, kdy máte v zatáčce pocit, jako by něco tlačilo auto do oblouku. Stačí totiž přidat plyn a zadní náprava vám citelně pomůže zatáčku utáhnout. Když k tomu přidáte fantastickou přilnavost přední nápravy a obdivuhodnou schopnost podvozku udržovat kola nejen v kontaktu s vozovkou, ale i ve zvolené stopě, dostanete drtivě rychlý okreskový stroj s hodně štědrými limity, který je současně hezky čitelný, stabilní, hodný a poslušný.

Je až neuvěřitelné, jak přesvědčivě a snadno se tahle věc dokáže proplétat zakroucenými cestami, jak drsné, skoro až nesmyslné zacházení si nechá líbit, jak poslušně a ostře mění směr a jak brutálně zkracuje vzdálenosti mezi zatáčkami.

K jistotě přispívá také přesné řízení. Na výjezdu z oblouku zase pomůže pohon všech kol, díky němuž auto po přidání plynu netahá za volant.

Když vás ale precizní charakter A 45 S přestane bavit, můžete si zkusit poněkud jiný druh cestování. Ostré áčko totiž dostalo driftovací režim. Funguje tak, že polovina točivého momentu, kterou systém pohonu všech kol umí směřovat na zadní nápravu, spojky rozdělí ve prospěch vnějšího zadního kola. Vnitřní kolo navíc lehce přibrzdí systém ESP, takže zadek se pak utrhne opravdu snadno.

V tomhle autě tak můžete mít často rozmazané okolí - ať kvůli rychlosti, nebo snaze projíždět zatáčky bokem.

Závěr


Závěr

Nemá cenu chodit okolo horké kaše. Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ je fantastické a obdivuhodné auto. Nejen z pohledu techniky, ale - a to především - i pro to, jak jezdí.

O rychlosti se vůbec nemusíme bavit, brutální projev motoru se vzhledem k jeho parametrům dal očekávat, jízdní vlastnosti mě ale hodně překvapily, zvlášť když si vzpomenu, jak prkenně působila předchozí generace. Nové provedení je jiná liga.

Jenže současně si říkám, jestli už to není moc. Borcům z Mercedesu a AMG všechna čest, postavili úžasně všestranný stroj, který si objektivně zaslouží pochvalu a hodně vysoké hodnocení.

Ale za sebe musím přiznat, že jsem se za jeho volantem až tak moc nebavil. Vím, vím, možná to zní nepochopitelně. Jenže kvůli tomu, jak je nejostřejší áčko schopné a jak ochotně poslouchá i v nesmyslných rychlostech, působí možná až moc chladně a vážně. A driftovací režim to nezachrání.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Kdybych měl svoje dojmy zjednodušit a trochu si u toho zapřehánět, řekl bych, že jsem měl chvílemi pocit, že auto veze mě, než že bych ho řídil. Tohle zdání pak ještě umocnil týden strávený s BMW M2 CS.

Jenže taky si uvědomuji, že A 45 S 4Matic+ je pořád "jen" pětidveřový hot-hatch, který by měl zvládat roli osobního dopravního prostředku pro každý den a současně nabízet snadnou možnost kdykoli se rychle svézt. V těchto ohledech Mercedes exceluje - tedy hlavně v tom druhém. Čistě jako hot-hatch je tedy bez debat parádní.

A cena? Nízká zrovna není, A 45 S 4Matic+ startuje na 1.539.120 Kč, testované auto s několika příplatkovými prvky dokonce stálo skoro 1,9 milionu korun.

Nejlevnější verze modelu 638.880 Kč (Mercedes-Benz A 160
Základ s testovaným motorem 1.539.120 Kč (Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+)
Testovaný vůz bez příplatků 1.539.120 Kč (Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+)
Testovaný vůz s výbavou 1.869.417 Kč (Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+)

Plusy

  • Ohromující dynamika
  • Široké možnosti nastavení
  • Univerzální jízdní vlastnosti
  • Vzhledem k výkonu zajímavá spotřeba

Minusy

  • Zpracování interiéru by mohlo být lepší
  • Vyšší cena
  • Malá nádrž
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (79)

Doporučujeme

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+
Cena základní sestavy 1 539 120 Kč
Výbava základní sestavy 19“ disky kol AMG z lehké slitiny, ambientní osvětlení interiéru, digitální přijímač rozhlasového vysílání DAB, multimediální systém MBUX, media displej, sada pro smartphone, Apple CarPlay, Android Auto, AMG Track Pace, aktivní adaptivní tempomat, aktivní parkovací asistent, 360° kamera, aktivní asistent jízdy v pruzích, sada AMG Driver, stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, sportovní přední sedadla, bezklíčový přístup, automatická klimatizace, kožené čalounění/čalounění syntetickou kůží a další Kč
Cena testované sestavy 1 869 417 Kč
Výbava testované sestavy : sada AMG Aerodynamics (49.326 Kč), sportovní volant potažený mikrovláknem (3182 Kč), sada navigační konektivity (3182 Kč), sedadla AMG Performance Advanced (69.852 Kč), sada Premium Plus (98.466 Kč), sada AMG Night (23.867 Kč), asistent hlídání jízdního pruhu (14.320 Kč), adaptivní tlumiče (31.505 Kč) indukční nabíjení telefonu (6365 Kč), metalický lak (30.232 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 6750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 5000 - 5250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 7.1 / 8.3
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1210
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1625 / 0
Rozměr pneu: 245/35 R19
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4445
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1412
d) rozvor (mm): 2729
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Enthusiastic.driver
16. 10. 2020 12:51
Re: Tenhle motor
No, to bych právě rád věděl. Přece jen emise částic je u benzínů stále řadově nižší než u dieselů a limity pro uspěšné absolvování emisní kontroly jsou benevolentnější než homologační limity, takže mě to vede k myšlenkám, že to není až tak nerealizovatelné...

Já teď legálně prolezl emisema jen s polovinou katalyzátorů, které bych měl na autě mít :-)
Avatar - Enthusiastic.driver
16. 10. 2020 12:48
Re: Dnes se již podruhé ptám
Asi nerozumím. Já tady jen reagoval na typický fostekův asiafobní slint. V článku jsou naprosto korektní informace a přijde mi podivné opomíjet to či pozastavovat se nad tím.
Japonci dělali rychlé čtyřkolky a už je v Evropě nenabízejí. To je fakt. Teď dělá suverénně nejrychlejší kompakt Mercedes a není to jen limitka. To je taky fakt.
Avatar - white label
16. 10. 2020 12:32
AMG A45 S vs M2C
Tohle auto má štěstí, že už nejde objednat M2C, vedle něj mi totiž moc nedává smysl.
16. 10. 2020 07:35
Re: supersport za 1,5
...jo, tak určitě je to přeci jen novej MB, vevnitř pěkně udělanej, z venku taky ujde, motor silnej, takže bezevšeho. On myslel spíš to, že už ta platforma prostě A / CLA a ty další deriváty prostě je od základu na***. Jistě že ve vrcholné variantě s patřičnou výbavou se to minimalizuje a je maximalizujou se ty lepší aspekty. :yes:
Avatar - wikinko
16. 10. 2020 06:39
Re: test
jo ano to suhlas, tam nevydrzim ani pol minutu.