Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic – Trojcípá hvězda, jak má být

David Bureš
Diskuze (65)

Spojíte-li si Mercedes-Benz s pohodlným luxusním vozem, nemusíte mít hned na mysli vrcholnou třídu S. Vysokou úroveň pohodlí dokáže nabídnout také středně velké SUV GLC.

Design, interiér


Mercedes-Benz je krásným důkazem dnešní obliby SUV. V nabídce jich už má nepočítaně – GLA, GLB, GLC, GLE a GLS doplňuje offroad G a SUV kupé na bázi GLC a GLE, díky čemuž mají SUV klíčový vliv na prodeje značky. Dnes už skoro každý třetí prodaný Mercedes na světě je právě SUV. U nás mezi nejžádanější z nich pravidelně patří středně velké GLC, které loni prošlo modernizací. Po kupé s benzinovým čtyřválcem 300 se 190 kW přišla řada na vyzkoušení výchozího model s turbodieselem 220 d (143 kW). Jak nás toto provedení oslovilo?

Musím říct, že aktuální designérský styl Mercedesu mi moc nesedí. Oblé, harmonické linie se záhyby místo ostrých hran a výrazných prolisů mě moc neoslovily, ne vždy mi přijde takové řešení jako vrchol elegance – konkrétně třeba modernizovaná třída E je taková podivně nafouklá a ve výsledku těžkopádná . U GLC ale tento styl funguje víc a ve výsledku musím říct, že se mi tohle středně velké SUV líbí.

Modernizace toho přitom změnila hodně. Standardně diodové světlomety se zmenšily a mají zcela jiný tvar než dosud, stejně jako maska chladiče, která není tak výrazná jako dosud. Pozměněná jsou také koncová světla s odlišnou grafikou, nový je zadní nárazník. Výsledek tak považuji za elegantnější než dosud.

Povedená kabina

Proměnou prošla samozřejmě také kabina GLC. Mercedes sice nešel tak daleko, že by palubní desku zcela přepracoval po vzoru modernějších modelů značky využívajících dva opticky spojené displeje, novinky z oblasti digitalizace jsou nicméně ty nejdůležitější. Před řidičem se tak objevuje za příplatek plně digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou, zatímco na vrchu středového panelu trůní volně stojící displej multimediálního systému s úhlopříčkou sedm, nebo 10,25“. Po vzoru modernějších sourozenců z portfolia trojcípé hvězdy GLC vsadilo na multimediální systém MBUX, což konkrétně znamená i nový ovladač s touchpadem na středovém tunelu nebo volant s dotykovými plochami usnadňujícími ovládání.

Právě ovládání dotykovými ploškami kvituji, na to, že levá ovládá funkce displeje před řidičem a pravá funkce infotainmentu na středovém panelu, si rychle zvyknete, stejně jako na skvělé rozlišení a ostrou grafiku. Jinak ale musím říct, že konkurenční multimediální systémy jsou přece jen intuitivnější a snazší na ovládání. Mercedes navíc sice umožňuje změnit grafiku přístrojového panelu – pro mě použitelný je ale stejně jen ten výchozí. Sportovní mód kvůli žlutým číslicím působí dost kýčovitě, „progresivní“ je zase prostě nepřehledný.

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic

Samotná palubní deska kombinuje eleganci se sportovním šmrncem díky kulatým výdechům ventilace. Pro Mercedes tradiční volič převodovky vpravo pod volantem pak uvolňuje prostor na středovém tunelu pro rozměrnou uzavíratelnou schránku. K výběru materiálů nebo jejich zpracování nemám co dodat, stejně tak musím pochválit přední sedadla. Ta opravdu nadchnou i na delších cestách, kdy jsou krásně pohodlná. Přesně tohle by člověk od Mercedesu čekal!

Posazení se na zadní sedačky pak ukáže, že místa pro kolena je tu spíš akorát než přebytek, tak to ale zkrátka u prémiových aut s pohonem zadní nápravy v této kategorii bývá. Na jejich poměry tu je ale místa hodně. Kdo by nicméně potřeboval ještě více prostoru, může zvolit GLB s méně prémiovou technikou s motorem vpředu napříč a pohonem primárně předních kol. Oceňuji každopádně vysoko usazený sedák pěkně podpírající stehna, stejně tak nad hlavou mám se svojí výškou 185 centimetrů pořád více než dostatečnou rezervu.

Rozměrově zaujme i zavazadelník s udávaným objemem 580 litrů. Rozděluje jej dvojitá podlaha, pod níž se nachází rozměrný odkládací prostor. Potěší sklápění zadní sedadel – k tomu slouží praktická tlačítka po stranách kufru, přičemž po jejich sklopení díky dvojité podlaze nevznikne žádný nepraktický schod.

Motor, jízdní vlastnosti


Povedený dvoulitr

Přísnější emisní normy sice u některých značek omezuje nabídku motorů, v případě GLC to však neplatí, přičemž paleta nabízených motorizací je opravdu bohatá – pokud se tedy smíříte s tím, že všechny jsou kombinovány s automatickou převodovkou. Právě motorová nabídka přitom prošla v rámci modernizace důležitou proměnou. Na straně těch zážehových je tu nová generace jednotek M 264 s mildhybridním pohonem, na straně těch vznětových zase dvoulitr řady OM 654. Postupně navíc dorazily také dva plug-in hybridy, a to jak benzinový, tak méně obvyklý naftový.

Na jejich vyzkoušení dojde řada možná někdy jindy, pro tento test modernizovaného GLC jsme zvolili o něco obyčejnější, zato ve výsledku minimálně na českém trhu žádanější verzi v podobě turbodieselu GLC 220 d 4Matic. Za něj dáte 1.271.710 korun, což je méně než v případě konkurence z Ingolstadtu a Mnichova s obdobně silným turbodieselem, která přesahuje hranici 1,3 milionu korun. Pokud se však obejdete bez pohonu všech kol, můžete uspořit 60.500 korun. Rozdíl proti slabší variantě 200 d (120 kW) pak v obou případech činí 84.700 korun.

Mercedes-Benz GLC – srovnání verze 220 d 4Matic s konkurencí
Model Mercedes-Benz GLC Audi Q5 BMW X3
Motor 220 d 4Matic 40 TDI quattro xDrive20d
Zdvihový objem [cm3] 1950 1968 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 143/3800 150/3800-4200 140/4000
Točivý moment [N.m]  400/1600-2800 400/1750-3250 400/1750-2500
Převodovka 9A 7DS 8A
Maximální rychlost [km/h] 215 222 213
Zrychlení z 0-100 km/h [s] 7,9 7,6 7,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 5,3 4,8
Základní cena [Kč] 1.271.710  1.323.900 1.323.400

Jak jsem již uvedl, jedná se o motor nové generace OM 654, který primárně znamená snížení objemu z 2,2 litru na rovné dva litry. Těch změn je ale povícero. Vstřikování Delphi s maximálním tlakem 2.000 barů bylo nahrazeno systémem Bosch s tlakem až 2.500 barů, místo dvou turbodmychadel je tu jen jedno – pro zajištění dostatku prostoru pro náležitě dimenzované emisní systémy hned za ním. Kvůli této koncepci se pak vodní mezichladič nachází přímo na boku motoru, což zmenšuje objem tlakové části sání a tím zrychluje dosažení potřebného plnicího tlaku po roztočení turba.

Inovativní je i hliníkový blok s pracovními plochami vytvořenými nástřikem tvrdokovu z roztaveného drátu (Nanoslide). Válce tak nemají rovné stěny, ale jsou v prostředku mírně užší, aby se do ideálního tvaru roztáhly až po zahřátí, díky čemu by motor neměl pod plným zatížením vykazovat nadměrné vůle. Na rozdíl od podobně výkonných turbodieselů od Audi a BMW nicméně GLC v tomto případě není mildhybridem.

Pro zákazníka je ale nejdůležitější nárůst výkonu. Jestliže dosud dva-dvojka s obchodním označením 220 d poskytovala výkon 125 kW, stejně nazvaný dvoulitr dosahuje hned 143 kW. Točivý moment každopádně zůstal zachován na hodnotě 400 N.m.

Při prvotním nastartování motor možná tolik nenadchne, když dá najevo přece jen hlučnější dieselový klapot, to je ale snad jeho jediná nevýhoda. Podobně jako v dlouhodobě testované třídě E totiž agregát budu primárně chválit. Nenechá se rozhodit ani v nízkých otáčkách, v nichž neduní, navíc na rozdíl od jiných přeplňovaných motorů v nich stále má dostatek síly. Lépe se však cítí nad nějakými 1500 otáčkami. Nejvíce se pak dostanete na hranici 4000 otáček, v nichž už sám přeřazuje i automat, a to přestože máte spuštěný manuální režim řazení.

Právě devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic rovněž zaslouží pochvalu. V jiných Mercedesech mě ne vždy nadchla svým řazením, respektive se mi někdy zdálo, že je těch převodů už moc a automatika neví, který právě zvolit. Zde je ale vše v naprostém pořádku. Navíc se vždy dočkáte naprosto hladké (byť poněkud pomalé) změny převodu, a to i když se právě rozhodnete si řadit sami, maličkými páčkami pod volantem.

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic

Hlavně ale dvoulitr potěší nízkou spotřebou, které jsme si všimli už v éčku. Z dlouhodobého hlediska jsem se pohyboval kolem nějakých šesti litrů, což je vzhledem k velikosti středně velkého SUV parádní výsledek. Na dálnici si GLC řekne o nějakých sedm litrů na 100 kilometrů, ve městě apetit roste k osmi. Výše se dostanete jen tehdy, když se za to rozhodnete vzít, v takovém případě můžete překonat i desetilitrovou hranici.

Duší pohodář

GLC je ale duší ten typický mercedes, naprostý pohodář, který skvěle tlumí nerovnosti a projevuje se spíše houpavějším charakterem. Mluvíme tu přitom o standardním ocelovém podvozku se selektivními tlumiči a příplatkovými 19“ koly. Naladění mě opravdu nadchlo, s nástrahami českých cest si GLC i díky pneumatikám s vysokým profilem poradilo natolik výtečně, že bych se klidně obešel bez příplatkového adaptivního podvozku. Ve vyšších rychlostech pak auto potěší pečlivým odhlučněním. Mluvím přitom jak o odfiltrování aerodynamického šumu, tak o odhlučnění podvozku.

Vzhledem k celkovému charakteru zdůrazňujícímu komfort tak vůbec nevadí, že se GLC v ostřeji projetém oblouku přece jen lehce naklání a že na limitu už je znát mírná nedotáčivost. Typický zákazník do takových nástrah GLC jistě nepošle, na to jsou zkrátka jiná auta, nebo třeba vrcholné GLC 63 AMG 4Matic+. Nutno dodat, že se mi líbilo řízení auta.

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic

Závěr


Závěr

Hledáte-li typický mercedes, pohodlné, prostorné a luxusní auto, nemusíte hned volit třídu S, GLC umí v nižší cenové hladině poskytnout podobný charakter. GLC tak považuji za výtečnou volbu pro zájemce o středně velké SUV, a to obzvlášť s testovaným vznětovým dvoulitrem 220 d. Je sice hlučnější, dynamika ale v tuzemských podmínkách dostatečná a spotřeba nízká. Hlavně je ale GLC milým pohodářem, který nadchne na cestách svým pohodlím. Jednoduše řečeno, vůbec se nedivím, že GLC patří mezi nejžádanější mercedesy na českém trhu.

Nejlevnější verze modelu 1.126.510 Kč (GLC 200 d/120 kW)
Základ s testovaným motorem 1.271.710 Kč (GLC 220 d 4Matic/143 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.271.710 Kč (GLC 220 d 4Matic/143 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.420.895 Kč (GLC 220 d 4Matic/143 kW)

Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Pohodlné sedačky
  • Úsporný motor
  • Bohatá výbava
  • Prostorná kabina

Minusy

  • Hlučnější motor
  • Neintuitivní multimediální systém
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (65)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Cena základní sestavy 1 271 710 Kč
Výbava základní sestavy Zpětná parkovací kamera, sada na opravu pneumatik, 18“ kola z lehkých slitin, elektricky ovládané víko zavazadelníku, multimediální systém MBUX, dešťový senzor, podvozek se selektivními tlumiči, automatická klimatizace, diodové světlomety, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 420 895 Kč
Výbava testované sestavy Linie Exclusive interiér – přístrojová deska a vrchní díl dveří čalouněné syntetickou kůží, čalounění kombinující tkaninu se syntetickou kůží, ozdobné výplně interiéru z lesklé lípy (+30.855,-), červená metalíza designo Hyacinth (+35.175,-), vyhřívaná přední sedadla (+10.028,-), plně digitální sdružený přístrojový štít (+23.141,-), sada Night – 19“ kola z lehkých slitin, determální boční zadní skla, podélné střešní nosiče černé, (+41.037,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 143 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1150
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1835 / 665
Rozměr pneu: 235/55 R19
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4669
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1644
d) rozvor (mm): 2873
e) rozchod vpředu (mm): 1621
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 8. 2020 21:48
Re: GLC
Delas jako by byl jen jeden dealer.
Kdyz te prodejce stve, jdes k jinymu a je po problemu.
Zrovna Mercedes miva dobry prodejce.
30. 8. 2020 21:44
Re: GLC
Cau krajane, pokud jsi stale v Londonu... :-)

Dneska jsem byl projet GLC 300d

Smisene pocity.

Na jednu stranu fakt zajimave auto. Poctivy kus auta je to. Kvalitka. Technika super v kazdem ohledu.

Podvozek je podle me tvrdsi nez by asi mel byt. Zkousel jsem adaptivni. Priplatek 3000 liber za airmatic je na me prilis, ale mozna by to resilo situaci.

Jinak motor velmi tichy, jede velmi slusne, tech 500Nm opravdu ma, prevodovka kupodivu nepodtaci ani v comfortu. Obecne je prevodovka super, obcas mezi 1-2 by mohla byt jemnejsi, ale to se bavime v ramci Mercedesu, oproti DSG je to samozrejme jina liga. Vevnitr prijemne, prostorne, v pohode.

Ale cely to asi pada na kufru. Ze pry zavazadlovy prostor ujde... no nevim. Nejen ze je kratsi, to se da cekat, ale je VELICE melky. Tudiz maly. Potrebuju kocarek plus nejaky veci, proste podle me je maly.

Ano dole pod podlahou je HROMADA mista, ale k cemu mi to je? To jako mam 1/3 kufru pod podlazkou nekolik divne tvarovanych prostoru a 2/3 objemu je melky kufr nad prepazkou?

Prijde mi to velka hrubka na celem aute.
Nemit male dite, neresim a beru to. Ale takhle je to asi deal breaker.

Jdu tedy pokracovat Eckem v kombiku (jenze v anglii je jen 220d a neni 4matic, ten je az 400d a to je cenove jinde), tudiz jako dalsi zkusim i 5ku (ale 30d, protoze BMW bez sestivalce je hrich, to asi rovnou Xdrive...) ... tak uvidime, jak tenhle lov skonci ... :-)

Edit: Tak jen pro uplnost je z toho pekne vybaveny kombi E 220d
30. 8. 2020 21:43
Re: GLC
Edit - nedalo se to jako odpoved, tak jsem to postnul nahoru spravne
7. 8. 2020 15:10
Re: Normální auto
Pro me za me třeba na říjen:) pointa byla jinde.
Avatar - wakantanka
5. 8. 2020 14:34
Re: Re: To auto fakt po cestě nese krásně
V Optime a ani v inom obchodnom centre ich obe neuvidíš 🙂 takže táto otázka na toppera nie je veľmi na mieste 🙂