TEST Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic – Trojcípá hvězda, jak má být
Spojíte-li si Mercedes-Benz s pohodlným luxusním vozem, nemusíte mít hned na mysli vrcholnou třídu S. Vysokou úroveň pohodlí dokáže nabídnout také středně velké SUV GLC.
Design, interiér
Mercedes-Benz je krásným důkazem dnešní obliby SUV. V nabídce jich už má nepočítaně – GLA, GLB, GLC, GLE a GLS doplňuje offroad G a SUV kupé na bázi GLC a GLE, díky čemuž mají SUV klíčový vliv na prodeje značky. Dnes už skoro každý třetí prodaný Mercedes na světě je právě SUV. U nás mezi nejžádanější z nich pravidelně patří středně velké GLC, které loni prošlo modernizací. Po kupé s benzinovým čtyřválcem 300 se 190 kW přišla řada na vyzkoušení výchozího model s turbodieselem 220 d (143 kW). Jak nás toto provedení oslovilo?
Musím říct, že aktuální designérský styl Mercedesu mi moc nesedí. Oblé, harmonické linie se záhyby místo ostrých hran a výrazných prolisů mě moc neoslovily, ne vždy mi přijde takové řešení jako vrchol elegance – konkrétně třeba modernizovaná třída E je taková podivně nafouklá a ve výsledku těžkopádná . U GLC ale tento styl funguje víc a ve výsledku musím říct, že se mi tohle středně velké SUV líbí.
Modernizace toho přitom změnila hodně. Standardně diodové světlomety se zmenšily a mají zcela jiný tvar než dosud, stejně jako maska chladiče, která není tak výrazná jako dosud. Pozměněná jsou také koncová světla s odlišnou grafikou, nový je zadní nárazník. Výsledek tak považuji za elegantnější než dosud.
Povedená kabina
Proměnou prošla samozřejmě také kabina GLC. Mercedes sice nešel tak daleko, že by palubní desku zcela přepracoval po vzoru modernějších modelů značky využívajících dva opticky spojené displeje, novinky z oblasti digitalizace jsou nicméně ty nejdůležitější. Před řidičem se tak objevuje za příplatek plně digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou, zatímco na vrchu středového panelu trůní volně stojící displej multimediálního systému s úhlopříčkou sedm, nebo 10,25“. Po vzoru modernějších sourozenců z portfolia trojcípé hvězdy GLC vsadilo na multimediální systém MBUX, což konkrétně znamená i nový ovladač s touchpadem na středovém tunelu nebo volant s dotykovými plochami usnadňujícími ovládání.
Právě ovládání dotykovými ploškami kvituji, na to, že levá ovládá funkce displeje před řidičem a pravá funkce infotainmentu na středovém panelu, si rychle zvyknete, stejně jako na skvělé rozlišení a ostrou grafiku. Jinak ale musím říct, že konkurenční multimediální systémy jsou přece jen intuitivnější a snazší na ovládání. Mercedes navíc sice umožňuje změnit grafiku přístrojového panelu – pro mě použitelný je ale stejně jen ten výchozí. Sportovní mód kvůli žlutým číslicím působí dost kýčovitě, „progresivní“ je zase prostě nepřehledný.
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Samotná palubní deska kombinuje eleganci se sportovním šmrncem díky kulatým výdechům ventilace. Pro Mercedes tradiční volič převodovky vpravo pod volantem pak uvolňuje prostor na středovém tunelu pro rozměrnou uzavíratelnou schránku. K výběru materiálů nebo jejich zpracování nemám co dodat, stejně tak musím pochválit přední sedadla. Ta opravdu nadchnou i na delších cestách, kdy jsou krásně pohodlná. Přesně tohle by člověk od Mercedesu čekal!
Posazení se na zadní sedačky pak ukáže, že místa pro kolena je tu spíš akorát než přebytek, tak to ale zkrátka u prémiových aut s pohonem zadní nápravy v této kategorii bývá. Na jejich poměry tu je ale místa hodně. Kdo by nicméně potřeboval ještě více prostoru, může zvolit GLB s méně prémiovou technikou s motorem vpředu napříč a pohonem primárně předních kol. Oceňuji každopádně vysoko usazený sedák pěkně podpírající stehna, stejně tak nad hlavou mám se svojí výškou 185 centimetrů pořád více než dostatečnou rezervu.
Rozměrově zaujme i zavazadelník s udávaným objemem 580 litrů. Rozděluje jej dvojitá podlaha, pod níž se nachází rozměrný odkládací prostor. Potěší sklápění zadní sedadel – k tomu slouží praktická tlačítka po stranách kufru, přičemž po jejich sklopení díky dvojité podlaze nevznikne žádný nepraktický schod.
Motor, jízdní vlastnosti
Povedený dvoulitr
Přísnější emisní normy sice u některých značek omezuje nabídku motorů, v případě GLC to však neplatí, přičemž paleta nabízených motorizací je opravdu bohatá – pokud se tedy smíříte s tím, že všechny jsou kombinovány s automatickou převodovkou. Právě motorová nabídka přitom prošla v rámci modernizace důležitou proměnou. Na straně těch zážehových je tu nová generace jednotek M 264 s mildhybridním pohonem, na straně těch vznětových zase dvoulitr řady OM 654. Postupně navíc dorazily také dva plug-in hybridy, a to jak benzinový, tak méně obvyklý naftový.
Na jejich vyzkoušení dojde řada možná někdy jindy, pro tento test modernizovaného GLC jsme zvolili o něco obyčejnější, zato ve výsledku minimálně na českém trhu žádanější verzi v podobě turbodieselu GLC 220 d 4Matic. Za něj dáte 1.271.710 korun, což je méně než v případě konkurence z Ingolstadtu a Mnichova s obdobně silným turbodieselem, která přesahuje hranici 1,3 milionu korun. Pokud se však obejdete bez pohonu všech kol, můžete uspořit 60.500 korun. Rozdíl proti slabší variantě 200 d (120 kW) pak v obou případech činí 84.700 korun.
Mercedes-Benz GLC – srovnání verze 220 d 4Matic s konkurencí | |||
Model | Mercedes-Benz GLC | Audi Q5 | BMW X3 |
Motor | 220 d 4Matic | 40 TDI quattro | xDrive20d |
Zdvihový objem [cm3] | 1950 | 1968 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW] | 143/3800 | 150/3800-4200 | 140/4000 |
Točivý moment [N.m] | 400/1600-2800 | 400/1750-3250 | 400/1750-2500 |
Převodovka | 9A | 7DS | 8A |
Maximální rychlost [km/h] | 215 | 222 | 213 |
Zrychlení z 0-100 km/h [s] | 7,9 | 7,6 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,3 | 4,8 |
Základní cena [Kč] | 1.271.710 | 1.323.900 | 1.323.400 |
Jak jsem již uvedl, jedná se o motor nové generace OM 654, který primárně znamená snížení objemu z 2,2 litru na rovné dva litry. Těch změn je ale povícero. Vstřikování Delphi s maximálním tlakem 2.000 barů bylo nahrazeno systémem Bosch s tlakem až 2.500 barů, místo dvou turbodmychadel je tu jen jedno – pro zajištění dostatku prostoru pro náležitě dimenzované emisní systémy hned za ním. Kvůli této koncepci se pak vodní mezichladič nachází přímo na boku motoru, což zmenšuje objem tlakové části sání a tím zrychluje dosažení potřebného plnicího tlaku po roztočení turba.
Inovativní je i hliníkový blok s pracovními plochami vytvořenými nástřikem tvrdokovu z roztaveného drátu (Nanoslide). Válce tak nemají rovné stěny, ale jsou v prostředku mírně užší, aby se do ideálního tvaru roztáhly až po zahřátí, díky čemu by motor neměl pod plným zatížením vykazovat nadměrné vůle. Na rozdíl od podobně výkonných turbodieselů od Audi a BMW nicméně GLC v tomto případě není mildhybridem.
Pro zákazníka je ale nejdůležitější nárůst výkonu. Jestliže dosud dva-dvojka s obchodním označením 220 d poskytovala výkon 125 kW, stejně nazvaný dvoulitr dosahuje hned 143 kW. Točivý moment každopádně zůstal zachován na hodnotě 400 N.m.
Při prvotním nastartování motor možná tolik nenadchne, když dá najevo přece jen hlučnější dieselový klapot, to je ale snad jeho jediná nevýhoda. Podobně jako v dlouhodobě testované třídě E totiž agregát budu primárně chválit. Nenechá se rozhodit ani v nízkých otáčkách, v nichž neduní, navíc na rozdíl od jiných přeplňovaných motorů v nich stále má dostatek síly. Lépe se však cítí nad nějakými 1500 otáčkami. Nejvíce se pak dostanete na hranici 4000 otáček, v nichž už sám přeřazuje i automat, a to přestože máte spuštěný manuální režim řazení.
Právě devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic rovněž zaslouží pochvalu. V jiných Mercedesech mě ne vždy nadchla svým řazením, respektive se mi někdy zdálo, že je těch převodů už moc a automatika neví, který právě zvolit. Zde je ale vše v naprostém pořádku. Navíc se vždy dočkáte naprosto hladké (byť poněkud pomalé) změny převodu, a to i když se právě rozhodnete si řadit sami, maličkými páčkami pod volantem.
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Hlavně ale dvoulitr potěší nízkou spotřebou, které jsme si všimli už v éčku. Z dlouhodobého hlediska jsem se pohyboval kolem nějakých šesti litrů, což je vzhledem k velikosti středně velkého SUV parádní výsledek. Na dálnici si GLC řekne o nějakých sedm litrů na 100 kilometrů, ve městě apetit roste k osmi. Výše se dostanete jen tehdy, když se za to rozhodnete vzít, v takovém případě můžete překonat i desetilitrovou hranici.
Duší pohodář
GLC je ale duší ten typický mercedes, naprostý pohodář, který skvěle tlumí nerovnosti a projevuje se spíše houpavějším charakterem. Mluvíme tu přitom o standardním ocelovém podvozku se selektivními tlumiči a příplatkovými 19“ koly. Naladění mě opravdu nadchlo, s nástrahami českých cest si GLC i díky pneumatikám s vysokým profilem poradilo natolik výtečně, že bych se klidně obešel bez příplatkového adaptivního podvozku. Ve vyšších rychlostech pak auto potěší pečlivým odhlučněním. Mluvím přitom jak o odfiltrování aerodynamického šumu, tak o odhlučnění podvozku.
Vzhledem k celkovému charakteru zdůrazňujícímu komfort tak vůbec nevadí, že se GLC v ostřeji projetém oblouku přece jen lehce naklání a že na limitu už je znát mírná nedotáčivost. Typický zákazník do takových nástrah GLC jistě nepošle, na to jsou zkrátka jiná auta, nebo třeba vrcholné GLC 63 AMG 4Matic+. Nutno dodat, že se mi líbilo řízení auta.
Závěr
Závěr
Hledáte-li typický mercedes, pohodlné, prostorné a luxusní auto, nemusíte hned volit třídu S, GLC umí v nižší cenové hladině poskytnout podobný charakter. GLC tak považuji za výtečnou volbu pro zájemce o středně velké SUV, a to obzvlášť s testovaným vznětovým dvoulitrem 220 d. Je sice hlučnější, dynamika ale v tuzemských podmínkách dostatečná a spotřeba nízká. Hlavně je ale GLC milým pohodářem, který nadchne na cestách svým pohodlím. Jednoduše řečeno, vůbec se nedivím, že GLC patří mezi nejžádanější mercedesy na českém trhu.
Nejlevnější verze modelu | 1.126.510 Kč (GLC 200 d/120 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.271.710 Kč (GLC 220 d 4Matic/143 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.271.710 Kč (GLC 220 d 4Matic/143 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.420.895 Kč (GLC 220 d 4Matic/143 kW) |
Plusy
- Komfortní naladění podvozku
- Pohodlné sedačky
- Úsporný motor
- Bohatá výbava
- Prostorná kabina
Minusy
- Hlučnější motor
- Neintuitivní multimediální systém