Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic – Poctivé SUV za překvapivou cenu

Stanislav Švarc
Diskuze (95)

Víte, že Mercedes-Benz prodává už devět různých esúvéček? Patří mezi ně i nový model GLB, který minimálně na papíře vypadá docela zajímavě.

Design, interiér


Německá automobilka se v posledních letech snaží zaplnit snad všechny díry na trhu. Kdybych chtěl být jízlivý, možná bych řekl, že už si ony mezery tak trochu vymýšlí. Což je samozřejmě zcela v pořádku, Mercedes musí prodávat a vydělávat. Výsledkem této snahy pak je velice široká nabídka.

V případě vozů SUV jde tedy o devět modelů. Schválně, vyjmenujete je z hlavy všechny? Než se pustíte do dalšího odstavce, zavřete oči a klidně si to zkuste.

Nabídka začíná u GLA a vrcholí  "überesúvéčkem" Mercedes-Maybach GLS. Mezi tyto vozy se ještě vešly modely GLB, GLC, GLC kupé, GLE, GLE kupé, GLS a samozřejmě hranatá třída G. A vlastně bychom mohli započítat i plně elektrické EQC, s tímhle přece jen specificikým modelem by to bylo dokonce deset.

Ale není divu, že SUV Mercedes nabízí tolik. Podle výrobce je totiž každý třetí prodaný vůz s trojcípou hvězdou na kapotě právě "esúvéčkem". A každý čtvrtý prodaný Mercedes patří do kompaktní třídy. Proto německá automobilka vymyslela novinku, která oba uvedené úspěšné postupy kombinuje - jmenuje se GLB.

Výhodná koupě?

GLB tedy dostalo jasný úkol - má oslovit zákazníky, kterým nejmenší GLA připadá malé, ale současně jim nevyhovuje ani GLC. To je sice výrazně větší než GLA, ale má jiné mouchy, které zabíjí právě nové GLB.

Nejlevnější provedení GLC 200 d (120 kW) například podle aktuálního oficiálního ceníku začíná na 1.126.510 Kč, na verzi s pohonem všech kol pak potřebujete 1.187.010 Kč, jde přitom o stejnou motorizaci.

Nejdostupnější naftové GLB 180 d se skromným výkonem 85 kW startuje na 911.130 Kč. Výkonnější GLB 200 d se 110 kW stojí 949.850 Kč, testovaná čtyřkolka se stejným motorem vyjde bez příplatků na 1.007.930 Kč. Cenový rozdíl mezi uvedenými a víceméně srovnatelnými verzemi GLB a GLC tak činí nějakých 180 tisíc korun ve prospěch nováčka.

Jasně, že si výrobce za auto postavené o kategorii výš žádá víc peněz, je to naprosto samozřejmé, jinak tomu být snad ani nemůže. Jenže cenový rozdíl mezi těmito modely vynikne, když si srovnáme rozměry a užitné vlastnosti obou vozů.

Obě SUV jsou totiž prakticky stejně velká, GLB navíc přidává možnost vybavit interiér šestým a sedmým sedadlem. GLC vždy uveze maximálně pět lidí.

Všechny uvedené vlastnosti, tedy rozměry, řešení interiéru a pořizovací cena, pak z novinky dělají také konkurenta například pro v Česku oblíbenou Škodu Kodiaq.

Srovnání rozměrů Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLA Mercedes-Benz GLC Škoda Kodiaq
Délka (mm) 4634 4410 4658 4697
Šířka (mm) 1834 1834 1890 1882
Výška (mm) 1658 1611 1644 1676
Rozvor (mm) 2829 2729 2873 2788

A nejlepší na tom je, že i cenově. Že testované GLB 200 d 4Matic stojí 1.007.930 Kč, už víme. Kodiaq se stejně výkonným dvoulitrovým turbodieselem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol ve výbavě Ambition (levnější s touto motorizací mít nelze) vyjde na 938.900 Kč. Jenže světe div se, Mercedes má při rychlém pohledu do ceníku bohatší výbavu. Třeba i díky paketu Advantage, který automobilka dává k vozu zdarma. Dostanete tedy navigaci, parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu, parkovací kameru, adaptivní tempomat nebo elektrické ovládání víka kufru. Nechybí ani LED světlomety.

Když pak srovnáme GLB s Kodiaqem ve vyšší výbavě Style, která je na podobné úrovni jako standard u Mercedesu, zjistíme, že škodovka může být i dražší - podle ceníku stojí 1.022.900 Kč. Docela zajímavé, ne?

Co se týče techniky, je nové GLB příbuzným třídy A a ostatních menších a kompaktních Mercedesů. Stojí tedy na platformě MFA2, kterou kromě něj a zmíněného áčka využívají modely CLA kupé, CLA Shooting Brake, GLA a třída B. Takže i když se rozměry blíží GLC, technika je jiná, "obyčejnější". Verze bez přídomku 4Matic jsou navíc předokolkami, kdežto GLC nevybavené pohonem všech kol do pohybu uvádí zadní kola.

Kromě toho GLB můžete koupit výhradně se čtyřválci, do GLC vám Mercedes klidně uloží šestiválec i osmiválec. Nebo dodá vzduchové odpružení, to v GLB také mít nelze. GLC je prostě jaksi prestižnější záležitost. GLB představuje spíš racionální volbu.

A design? Jeho hodnocení nechám především na vás, já budu velice stručný. Nové GLB se mi zdá docela zajímavé, trochu ve mně vyvolává vzpomínky na starší model GLK, jen je uhlazenější a prakticky bez ostrých hran. I bez nich ale karoserie s velkými okny působí poněkud krabicovatě. Vlastně mi připadá jako kříženec SUV a MPV (ve jméně je ostatně odkaz na třídu B), což přináší dost výhod. Ale o tom později.

Vážně šikovné

Ještě než se vrhneme na prostor, variabilitu, praktičnost, kufr a podobné užitečné vlastnosti, pojďme si přiblížit, jak interiér vyhlíží a působí.

Uspořádání a vzhled palubní desky, stejně jako rozmístění ovládacích prvků, kopírují filosofii třídy A a ostatních modelů na platformě MFA2. Máme tu tedy palubku, která může být - a v našem autě také byla - vybavena dvěma vedle sebe umístěnými velkými displeji s úhlopříčkou 10,25". Obrazovka multimediálního systému MBUX patří do standardní výbavy, digitální přístrojový štít se stejnou úhlopříčkou je za příplatek, samostatně stojí 13.885 Kč. Oba displeje nabízejí vysoké rozlišení a velice jemné zobrazení.

Musím Mercedesu přiznat, že kombinace dvou velkých obrazovek a systému MBUX funguje působivě. Všechno je svižné, přehledné a hračičky potěší spousta funkcí a možností, jak si zobrazit požadované informace. Ani ovládání není složité, jak by možná rozvětvenost systému MBUX napovídala. Přístrojový štít obsluhují ovladače (zahrnující i dotykovou plošku) na levé straně volantu, pro pravý displej jsou vyhrazena tlačítka na pravé straně volantu. A kdyby vám to náhodou nevyhovovalo, pravá obrazovka je dotyková, takže můžete použít prst. Nebo touchpad ve středové konzole. Ten mi však ze všech možností připadá jako nejhorší varianta, vyžaduje větší pozornost a podle mě všechno spíš komplikuje a brzdí.

Spoustu úkolů splní také češtinu zvládající hlasové ovládání, které má Mercedes asi nejlepší, jaké v autě můžete mít. Nebo alespoň já jsem na lepší dosud nenarazil - či lépe řečeno jsem zatím neobjevil takové, které bych opravdu rád používal.

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic

Ne všechno se ale vyloženě povedlo. Plastové části vyvedené v lesklém klavírním laku přitahují otisky prstů, prach nebo třeba pyl. Drobný "bordýlek" umí nachytat také oba displeje. Takže jestli vás podobné věci rozčilují, bez hadříku se neobejdete.

Zpracování a použité materiály vcelku odpovídají tomu, co čekáte od vozu s trojcípou hvězdou na kapotě, přestože je pochopitelně trochu znát, že jde o jeden z levnějších modelů (minimálně u testované verze, několik příplatků by možná tento dojem vylepšilo). Ale i tak je kabina pocitově fajn.

GLB navíc přidává velkou porci praktičnosti. O možnosti sedmimístného uspořádání už byla řeč, testované auto však bohužel šestým a sedmým sedadlem vybaveno nebylo. Samotný Mercedes ale udává, že tahle místa jsou určena cestujícím s výškou do 168 cm.

Posuňme se tedy o něco víc dopředu, na místa ve druhé řadě, která v tomto případě tedy můžeme označit jako sezení vzadu. Výrobce ho nabízí v podobě podélně posuvných sedadel (v rozsahu 140 mm) s nastavitelnými opěradly. Lavice je dělená v poměru 40:20:40, uprostřed tak lze vytvořit průvlak na dlouhé předměty, například lyže.

Za příplatek 4628 Kč můžete mít ještě sklopné opěradlo spolujezdce. Po jeho sklopení uvnitř vznikne ložná plocha s délkou 267 centimetrů.

Spoustu místa GLB nabízí i pro lidský náklad. Vpředu i vzadu se sedí pohodlně, cestující na zadních sedadlech mají spoustu místa především na nohy (i když je zadní lavice posunuta co nejvíc dopředu) a pasažéři s výškou do 190 cm i nad hlavou. Kompaktní GLB samozřejmě není vyloženě široké auto, takže vzadu poskytuje plný komfort pro dva dospělé, tři se už budou trochu mačkat. Ale to je v téhle kategorii běžné.

A jak je na tom zavazadelník? V případě pětimístné verze poskytuje základní objem 570 litrů, posunem zadní lavice ho ale lze navýšit až na 760 litrů. Po sklopení zadních opěradel kapacita vzroste na 1805 litrů.

U sedmimístné varianty Mercedes pochopitelně udává nižší hodnoty. S používanými sedačkami ve třetí řadě je k dispozici 130 litrů, s uklizenými sedadly 500 a se sklopenými opěradly ve druhé řadě 1680 litrů.

Objem každopádně kufr nabízí velice slušný, přidává navíc rozměrnou ložnou plochu a díky tvarování zadních partií by GLB mělo zvládnout i náklad poskládaný do výšky. Potěší šikovné detaily v podobě elastických úchytů a kapes po stranách, háčky na tašky nebo dvojitá podlaha pro vytvoření rovné plochy při sklopení zadních opěradel. Škoda jen, že opěradla v druhé řadě nejdou sklopit z kufru.

Motor, jízdní vlastnosti


Jezdí pod šest

Přestože Mercedes pro GLB nabízí výhradně čtyřválcové pohonné jednotky (většina s dvoulitrovým objemem), zájemci mohou vybírat z širokého rozsahu výkonů.

Zážehový základ představuje provedení GLB 180 s třináctistovkou o výkonu 100 kW, na vrcholu stojí AMG 35 4Matic s 225 kW. Mezi tyto motorizace se ještě vešly verze se 120 a 165 kW.

Vznětové varianty - všechny dvoulitrové - zahrnují základní 180 d s výkonem 85 kW, 200 d s 110 kW a 220d se 140 kW. Nejslabší 180 d lze objednat výhradně s pohonem předních kol, u zbývajících můžete sáhnout i po verzi se čtyřkolkou. V případě benzinových motorizací existuje možnost výběru pouze u 165kW GLB 250. Slabší provedení jsou předokolkami, AMG jen čtyřkolkou.

Co se převodovek týče, k dispozici jsou jen samočinné se dvěma spojkami. V GLB 180 a 200 s jedna-trojkou má automat sedm stupňů, u ostatních motorizací osm.

My jsme si do testu vybrali turbodiesel 200d, tedy prostřední možnost, která na papíře vypadá vzhledem k poměru cena/výkon asi nejrozumněji. Vůz byl vybaven také pohonem všech kol. Maximální výkon 110 kW nepůsobí na první pohled zajímavě, ale důležitější je, jak motor funguje v reálném světě. Po nastartování mě sice trochu překvapil hrubší zvukový doprovod, kterého se turbodiesel tak úplně nezbavil ani po zahřátí, to je ale jediná výtka, kterou k této motorizaci mám.

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic

Dvoulitrový čtyřválec OM 654q totiž působí poměrně živým dojmem. Neumí samozřejmě zázraky, ale i s naloženým autem má dost síly na rychlé výjezdy do táhlých stoupání a pohotové předjíždění.

Výkon vrcholí mezi 3400 a 4400 otáčkami a maximum točivého momentu 320 N.m motor dává v širokém rozmezí 1400 až 3200 ot./min, takže asi tušíte, že by diesel od Mercedesu mohl být sympaticky pružný. A skutečně je, zabrat dokáže v širokém pásmu otáček.

Navíc mu výrazně pomáhá automatická převodovka, která dovede využít přednosti motoru. Po většinu času udržuje velice nízké otáčky, pokud ale potřebujete zrychlit a dupnete na plyn, podřazuje zpravidla jen o jeden stupeň. Právě proto, že ví, že dvoulitr zatáhne už v nízkých otáčkách a že příval točivého momentu nabídne v širokém rozmezí. Takže není potřeba podřazovat o víc rychlostí a diesel zbytečně vytáčet.

Právě tahle příjemná vlastnost způsobuje, že motor působí živěji, než byste řekli při pohledu na číslo vyjadřující jeho maximální výkon. Výhrady nemám ani k tomu, jak dvouspojka řadí, činí tak rychle a dostatečně jemně.

A ještě jeden postřeh k chování pohonného ústrojí. Mercedes-Benz GLB 200 d je jedno z nemnoha aut, v němž se mi vyloženě líbil ekonomický jízdní režim. Sice se lehce otupí odezva na plyn, ale zas ne tolik, aby vás to obtěžovalo. Navíc převodovka v tomto módu velice často vyřazuje na neutrál a umožňuje autu plachtit. Opětovné připojení motoru po sešlápnutí akceleračního pedálu pak probíhá docela rychle a hladce.

Výsledkem skvěle sladěného motoru s převodovkou (a částečně jistě i zmíněné schopnosti plachtit) je velice zajímavá spotřeba paliva. Po městě jsem jezdil se spotřebou mezi šesti a sedmi litry nafty na sto kilometrů, mimo město pak za 5,5 l/100 km. Myslím, že v tomhle SUV půjde držet dlouhodobý apetit na hodnotě začínající číslem 6.

Pohodlí na prvním místě

Jestli od rodinně orientovaného SUV s úsporným naftovým motorem stejně jako já očekáváte, že bude jezdit především komfortně, GLB by se vám mohlo líbit. Přestože náš exemplář nebyl vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči, úroveň pohodlí mě potěšila.

Podvozek je spíš měkčí, skoro až houpavý, takže tohle "malé velké" SUV na 18palcových kolech obutých do pneumatik rozměru 235/55 velice uspokojivě vyrovná většinu nerovností. Ne vždy je však dokonale odfiltruje, sem tam kola jakoby zakopnou a posádce zabubnují. Nejde ale o častý jev. Naštěstí.

GLB se hezky chová také v zatáčkách a při svižné jízdě nabízí pocit poměrně hbitého auta, ochotně reagujícího na práci volantu. Docela snadno však narazíte na logické limity, které přináší vysoká a relativně rozměrná karoserie, vyšší světlá výška a měkčí podvozek. Při snaze o náhlou změnu směru ve vyšších rychlostech se projevuje nedotáčivost a sklopený čumák má snahu jet spíš rovně než zatočit. Ale jak říkám, od SUV, které je zřetelně orientované na komfort, asi nelze očekávat jiné chování. Nedotáčivost navíc přichází předvídatelně, GLB není neohrabaný slon v porcelánu.

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic

A ještě jeden poznatek. Musím ocenit, jaký je z GLB výhled směrem vpřed, šikmo vpřed a do stran. Zní to jako samozřejmost, ale v době, kdy spousta rodinně zaměřených vozů dostává čím dál menší okna, nebo to čelní bývá výrazně skloněné, jde o detail, který prostě chci pochválit.

Vlastně mám ještě jednu zajímavost. V posledních letech jsme si zvykli na SUV nahlížet jako na čistě silniční vozidla, která do terénu nepatří. Ani zákazníci offroadové schopnosti nevyžadují, proto se ostatně řada malých a kompaktních crossoverů a esúvéček prodá bez pohonu všech kol.

U GLB je to trochu jinak. Mercedes pro všechny verze 4Matic (kromě AMG) standardně - a tedy bez příplatku - nabízí terénní paket, který zahrnuje jízdní program off-road. Ten v kooperaci s ABS a ESP upravuje dávkování síly motoru a uzamkne dělení točivého momentu na přední a zadní kola v poměru 50:50. Přidává také regulaci rychlosti při sjíždění kopců. V praxi tak GLB se světlou výškou 200 mm zvládne mimo silnice docela dost.

Není to samozřejmě vyloženě teréňák. A už vůbec není novinka od Mercedesu jediným kompaktním SUV, s nímž se nemusíte bát opustit hladký asfalt a vyrazit třeba na vymletou polňačku, ale nemůžu si pomoct, mně se jednoduše přístup německé automobilky v tomto ohledu líbí.

Závěr


Závěr

Nové GLB 220 d 4Matic mi celkově udělalo radost. Mám z něj totiž dojem, že jde o upřímné a poctivé auto, na němž si Mercedes dal záležet. Nejde jen o tuctové módní SUV, které by zákazníky lákalo hlavně na prestižní značku.

Nabízí mnohem víc - prostorný a variabilní interiér, zajímavý zavazadelník, kultivovaný jízdní projev, úsporný motor a v neposlední řadě moderní výbavu s pokročilými technologiemi.

Spoustu zajímavých prvků navíc dostanete v základu, standardní výbava je skutečně velice slušná. Stejně jako cena, která se může rovnat s neprémiovou konkurencí.

Je to zvláštní, ale nečekal bych, že někdy zájemci o dobře vybavené rodinné kompaktní SUV za rozumnou cenu poradím, ať si nejprve prostuduje ceník Mercedesu...

Nejlevnější verze modelu 880.880 Kč (GLB 180)
Základ s testovaným motorem 949.850 Kč (GLB 200 d)
Testovaný vůz bez příplatků 1.007.930 Kč (GLB 200 d 4Matic)
Testovaný vůz s výbavou  1.115.152 Kč (GLB 200 d 4Matic)

Plusy

  • Prostorný a variabilní interiér
  • Velmi slušná standardní výbava
  • Úsporný turbodiesel
  • Sladění motoru s převodovkou  

Minusy

  • Chování na některých nerovnostech
  • Lesklý klavírní lak v interiéru se brzy ušpiní
  • Motor by mohl být lépe odhlučněný
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (95)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic
Cena základní sestavy 1 007 930 Kč
Výbava základní sestavy 17palcové disky kol z lehké slitiny, čalounění v kombinaci syntetická kůže Artico/tkanina, přepínač jízdních režimů, multifunkční sportovní volant potažený kůží, sada Advantage, zpětná kamera, parkovací čidla vpředu i vzadu, automatická klimatizace, čidlo pro rozpoznání dětské sedačky na sedadle spolujezdce vpředu, ochrana chodců (aktivní přední kapota), aktivní parkovací asistent, aktivní asistent jízdy v pruzích, vnitřní a vnější zrcátko řidiče s automatickou funkcí proti oslnění, asistent prevence kolize Active Brake Assist, sklopná opěradla zadních sedadel, stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi, Mercedes me connect - základní služby (4G síť LTE), navigace umístěná na pevném disku, řadicí pádla na volantu, sada Off-Road, vnější elektricky sklopná/výklopná zpětná zrcátka, asistent rychlostního omezení, digitální přijímač rozhlasového vysílání DAB, LED High Performance světlomety s denním svícením LED, střešní podélné nosiče, elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru aj. Kč
Cena testované sestavy 1 115 152 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak - modrá Galaxy (23.141 Kč), sada navigační konektivity (3.086 Kč), sada Progressive s 18palcovými koly z lehké slitiny (31.164 Kč), sada Night (13.113 Kč), asistent hlídání mrtvého úhlu (13.885 Kč), plně digitální sdružený displej s úhlopříčkou 10,25" (13.885 Kč), vyhřívání předních sedadel (8.948 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.6 / 5.2
Emise CO2: 136
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1805
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 590
Rozměr pneu: 215/65 R17
Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4634
b) šířka (mm): 1834
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1606
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 640
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 7. 2020 12:48
Re: Re: VAG killer :-)
Tam je 6 rokov alebo 160t. km, takže teoreticky 8x zadara, menili mi aj gumičky stieračov
2. 7. 2020 19:30
Re: velmi sikovne
To 200d 4M v základu je překvapivě slušně vybavené, skoro bych řekl, že je berné i bez příplatků, akorát to chce ten větší displej, to si nejsem jist, jestli v základů má. Ten menší vypadá hrozně.
2. 7. 2020 19:25
Re: Re: Designově chudý exteriér je asi nutný,
Já seděl v tomhle GLB a madlo dveří řidiče vrzalo přímo příšerně. Přesedal jsem do toho ze Superba s podobnou cenovkou a pokud některé z těch aut působilo v interiéru prémiově, tak jednoznačně Superb.

Ale variabilita interiéru je slušná i ten prostor není špatný, zvenku to vypadá malé, uvnitř překvapí, jak je to velké.
Avatar - white label
1. 7. 2020 20:36
Re: Poctivé SUV
Kdy tě rozmrazili? ;-)
Avatar - Ada je zase tady
1. 7. 2020 10:05
Re: Prémie?
Jenže nemá manuální převodovku... :no: