Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aprilia Tuareg Rally
Aprilia Tuono 457
Aprilia Tuono 457
Benelli Leoncino Bobber 400
35 Fotogalerie

Motonovinky pro rok 2025: Už aby se oteplilo, máme se nač těšit!

Leoš Káňa

Letošní rok je pro svět jednostopých vozidel velmi důležitý. Všechny motocykly, i ty dříve homologované, totiž musejí splňovat novou emisní normu Euro 5+, u níž se výfukové plyny měří přímo v provozu. Motory u většiny motocyklů tak prošly výraznějšími úpravami, některé z nabídek zmizely, ale nové se zase objevily. I letos se tak můžeme těšit na řadu zajímavých novinek.

Aprilia

Italská značka výrazně oživila současné modely a přidala i jednu zajímavou novinku. Supersporty RSV4 a RSV4 Factory dostaly přední aerodynamická křídla odvozená z MotoGP. Těmi se může pochlubit i RS 660, které stoupl výkon na 77,2 kW a jíž se rozšířil seznam elektronických pomocníků. Enduro Touareg dorazí v odolnějším provedení Rally s tužšími tlumiči Kayaba a zdvihem 240 mm nebo titanovým výfukem SC Project.

Úplnou novinkou je Aprilia Tuono 457 s technikou předchozí „zmrzliny“ RS. Výkon řadového dvouválce je tedy 35 kW a 82 % točivého momentu je dostupných od 3000 otáček. Tuono by ale mělo být živější díky kratšímu celkovému převodu. Potěší suchá hmotnost 159 kg nebo sedlo umístěné jen 800 mm nad zemí. Samozřejmostí je možnost volit jeden ze tří jízdních módů a nastavit kontrolu trakce i za jízdy. Zajímavě vypadá také čelní štítek s křidélky ve spodní části.

Benelli

Na nové platformě stojí cestovní enduro Benelli TRK 902 Xplorer. Off-roadové tlumiče mají zdvih 200 mm a rozsáhlé možnosti nastavení, čtyřpístkové přední brzdy se zakusují do dvojice 320mm kotoučů. Sedlo je 865 mm nad zemí a jezdec má k dispozici 7" TFT displej s konektivitou. Řadový dvouválec o objemu 904 cm dává 73 kW a točivý moment 90 Nm. Zajímavý by mohl být i nový cruiser pro mladé Leoncino Bobber 400 na širokých 16" kolech a se sedlem 730 mm nad zemí. Vidlicová třistapadesátka má výkon 26 kW.

Benelli TRK 902 XplorerBenelli TRK 902 Xplorer | Benelli

BMW

Skvěle vypadá speciál z řady Heritage R 12 S/80 kW, oslavující model R 90 S z roku 1973. Vylepšené jsou i devítistovky, tedy roadster F 900 R a cestovně-sportovní F 900 XR. Nyní mají rozšířenou standardní výbavu, nastavitelné vidlice a jsou o 3 kg lehčí. Nové F 900 R zaujme sportovnější jízdní pozicí a F 900 XR vylepšenou aerodynamikou s větším větrným štítkem.

Třešničkou na dortu jsou stroje s řadovým litrovým čtyřválcem. Superbiky M 1000 RR a S 1000 RR a roadstery M 1000 R a S 1000 R prošly technickými i vizuálními vylepšeními a dostaly bohatší výbavu, třeba nový M rychloplyn. M RR posílilo o 4 kW na 160 kW a nová křidélka zlepšují přítlak. Levnější S RR/154 kW dostal také nová křidélka i bohatší elektronickou výbavu. Stejně silný roadster M 1000 R má dynamičtější design s dvojitým světlometem a dostal řídicí logiku z modelů RR, což přináší znatelné zlepšení v režimu Race. Stejnou elektroniku má i S 1000 R, který mezigeneračně posílil na 125 kW a jehož akceleraci zlepšuje zkrácený převodový poměr.

Ducati

Loni na podzim Ducati představila zcela nový 90° vidlicový dvouválec, takže hlavní novinky se točí zejména kolem tohoto 54,4 kg vážícího agregátu. Objevil se v supersportu Panigale V2 i odvozeném Streetfighteru V2. V obou případech má výkon 88 kW a točivý moment 93,3 Nm. Je sice výrazně slabší než u předchozích generací, ale ztráty výkonu oba stroje kompenzují nižší hmotností. Panigale je lehčí o 15 kg a streetfighter o 18 kg, i díky novému rámu. K základnímu provedení je k dispozici také vyladěná jednomístná verze „S“ s plně nastavitelnými tlumiči Ohlins. Kompletně nová je Multistrada V2, u níž je nový dvouválec naladěný na 85 kW. Ladné cestovní enduro těží také z nižší hmotnosti – zhublo 18 kg.

Ducati Multistrada V2sDucati Multistrada V2s | Ducati

CFMOTO

Kromě řady modernizací se u CFMOTO můžeme těšit i na úplně nové stroje. Na samém začátku stojí atraktivní naháč 125NK s výkonem 11 kW. Na opačném konci je cestovní enduro 800MT-X, jež technicky vychází ze starších osmistovek MT s výkonem 67 kW, ale designem a štíhlou linií připomíná spíše hbité 450MT. Za nastavitelným čelním sklem je obří 7" dotykový displej s připojením Bluetooth a Apple CarPlay. Kromě bohaté výbavy nabídne 800MT-X i výběr mezi variantou orientovanou na silnici se zdvihy 190 mm a off-roadovou verzí s dlouhým odpružením 230 mm.

Ještě více nás ale zajímá nová řada 675 s novým tříválcem o výkonu 66 kW při 11.000 min-1 a točivým momentem 68 Nm. Objeví se v supersportu 675SR-R s aerodynamicky optimalizovanou kapotáží, který vznikl v italské Modeně. Standardem bude rychloražení nahoru, plně nastavitelný podvozek a přední 300mm brzdové kotouče se čtyřpístkovými radiálními třmeny. Na stejných základech je postaven i naháč 675NK, ale se širšími řídítky, vzpřímenější jízdní pozicí a nižším sedlem. A pak přijde celá řada volnočasových i pracovních čtyřkolek, ze kterých nás nejvíce zaujala Z10 Turbo. Ta je totiž na hraní, protože ji pohání přeplňovaný litrový tříválec s výkonem 143 koní.

Video placeholder
Martin Vaculík a Eduard Šlampa z CFMOTO: Je čtyřkolka traktor, nebo motorka? • auto.cz

Honda

Avizovaný vidlicový tříválec dopovaný elektrickým kompresorem se zřejmě letos v žádné nové hondě neobjeví, ale i tak má japonský hegemon řadu zajímavých strojů. Přestože to není úplná novinka, začne se teprve letos prodávat naháč CB1000 Hornet s výkonem až 115,6 kW v provedení SP. Zajímavý bude jistě zcela nový model GB350S. Pod tímto označením se skrývá jednoduchá retromotorka se vzduchem chlazeným dlouhozdvihovým jednoválcem o výkonu 15,5 kW a s točivým momentem 29 Nm při 3000 otáčkách. Při pohodové jízdě si tedy bude pěkně brumlat.

Lehkou modernizací prošel crossover NC750X, týká se upravené kapotáže, nového světla, barevného displeje, a hlavně instalace druhého předního kotouče, takže nyní bude lépe brzdit. Kosmetické péče a pozměněné tváře se dočkal naháč CB750 Hornet a adventura XL750 Transalp a díky kvalitnějšímu sedlu a přesunutým stupačkám má být pohodlnější městský scrambler CL500. S novou kapotáží přijíždí oblíbený skútr PCX125. Designovou proměnou spojenou s bohatší výbavou prošly i větší SH350i nebo dobrodružnější ADV350. A objevit by se měl i nový elektrický skútr CUVe: s dojezdem zhruba 70 km.

Honda GB350SHonda GB350S | Honda

Jawa

Přestože se nová Jawa 400 Geeny představila již loni na brněnském motosalonu, začne se řádně prodávat až letos. Moderní naháč se odstřihl od retro designu a v přihrádkovém rámu má zabudovaný řadový dvouválec s výkonem 31,5 kW a točivým momentem 34 Nm, což se šestistupňovou převodovkou stačí na 138 km/h. Celá motorka se vyrábí v Číně, v Jawě se pak dodělává jen překryt nádrže schovávající část rámu.

Kawasaki

Výraznou modernizací prošel naháč Kawasaki Z900. Oblíbený „Zed“ si sice ponechal čtyřválec s výkonem 91 kW, ale jiné je jeho nastavení a nové jsou inerciální měřicí jednotka (IMU) nebo elektronický plyn, který konečně umožňuje zařadit do výbavy tempomat či obousměrné rychloražení. Objevily se radiální brzdy (u výbavy SE Brembo) i barevný dotykový přístrojový štít s potřebnou konektivitou. A samozřejmě se zapracovalo na designu.

Nové jsou i velké cestovní stroje. Ninja 1100SX vypadá téměř stejně, ale už je plnohodnotnou jedenáctistovkou, protože objem čtyřválce se zvětšil z 1043 cm na 1099 cm Výkon sice klesl na 100 kW, ale točivý moment stoupl na 113 Nm a je dostupný již od 7600 min-1 (dříve 111 Nm při 8000 min-1). Pětka a šestka jsou delší a rychlořazení nyní funguje od 1500 otáček. Naopak cestovní enduro Versys si novou jedenáctistovkou polepšilo, protože jeho výkon stoupl z 88,2 na 99 kW. Přitom má i všechny elektronické novinky jako ninja.

Kawasaki Z900Kawasaki Z900 | Kawasaki

KTM

Pro začínající jezdce si KTM připravilo 390 Adventure R s větším zaměřením na jízdu v terénu. Jde o motorku s novým rámem, kyvnou vidlicí, podvozkem, nádrží, plnou kapotáží, novým světlem, kolmým plexi nebo zvednutým předním blatníkem. Motor si vzala z Duke 390, takže se objem jednoválce zvedl z 373 na 399 cm. Výraznou modernizací prošel naháč 990 Duke v provedení R. Paralelní dvouválec LC8c posílil na 130 koní (+7). Plně nastavitelný podvozek dostal novou, 48mm vidlici a pokročilou elektroniku s více jízdními režimy, které lze nastavovat na novém, 8,8" displeji. Brzdy mají vpředu větší, 320mm kotouče a radiální třmeny Brembo.

Škatulata se hýbala také v nejvyšších kategoriích. Super Duke 1390 GT nabídne díky výkonu 140 kW dostatek adrenalinu, ale více cestovatelského pohodlí než „R“ bez kapotáže. Dvouválec 1350 cm naladěný na 127 kW dostalo i velké cestovní enduro Super Adventure, které navíc rozpoznáte podle přepracovaného štítku.

Moto Guzzi

Tradiční italská značka si připravila řadu zajímavých edicí. Stelvio Duecento Tributo dostalo speciální zbarvení a vyrobeno bude pouze 2758 kusů na počest výšky průsmyku Stelvio. Pozměněnou techniku dostalo Moto Guzzi V7 v provedení Sport. Poprvé tato řada dostala elektronický plyn a také jízdní režim Sport. Výkon vzduchem chlazeného vidlicového dvouválce stoupl ze 47,8 na 49,5 kW a točivý moment ze 73 na 79 Nm, přičemž 95 % je k dispozici od 3500 otáček.

Piaggio

Italské Piaggio přijíždí s řadou nových skútrů. Beverly dostalo nový kapalinou chlazený jednoválec 310 cm s výkonem 20,3 kW a točivým momentem 29,5 Nm. Modernizováno bylo dalších 70 % komponentů, včetně přepracovaného vstřikovače a systému startování, díky čemuž je tišší, úspornější a citlivější. Novinkami jsou bezklíčkový systém, 5,5" LCD přístrojový panel, přepracovaná maska nebo nový světlomet LED. Mezi středně výkonnými skútry se jeví model Medley 200 jako ideální volba pro městské jezdce. Nový jednoválec o objemu 200 cm totiž dosahuje výkonu 13 kW a točivého momentu 16,5 Nm, který je výrazně silnější než předchozí verze 150.

A posun nastal i v případě tříkolek MP3. U nejslabší verze došlo ke zvýšení objemu motoru z 278 na 310 cm. Tím stoupl i výkon na 19,4 kW a točivý moment na 27,3 Nm, přičemž tento motor by měl být úspornější. Také díky zlepšené aerodynamice stoupla maximální rychlost z předchozích 120 na 129 km/h.

Piaggio MP3 310Piaggio MP3 310 | Piaggio

Royal Enfield

Indický výrobce Royal Enfield přichází s víceúčelovým roadsterem Guerrilla 450, který ctí retro výraz ostatních modelů, ale dostal modernější techniku. Rám vychází z loňského modelu Himalayan, a pohání ho tedy stejný vodou chlazený jednoválec 451 cm s výkonem 29,4 kW a točivým momentem 40 Nm. Na malých kolech se však hodí na každodenní využití.

Suzuki

Japonské Suzuki vrací do výrobního programu jednoválcové enduro DR-Z4S a supermotard DR-Z4SM. V nově vyvinutém trubkovém rámu je umístěn výrazně přepracovaný jednoválec o objemu 398 cm3 supermotard DR-Z4SM s výkonem 38 koní a točivým momentem 37 Nm. Plně nastavitelné odpružení dodalo KYB a „S“ s 21" předním a 18" zadním kolem má světlou výšku 300 mm a „SM“ se 17" ráfky potom 260 mm.

Triumph

Britský výrobce nás letos potěší řadou speciálních verzí klasických modelů a samozřejmě i novými modely. Mezi ně patří Tiger Sport 800, který rozšiřuje už tak neuvěřitelnou řadu tigerů na pět (jen podle motoru). Konstrukčně i tvarově vychází z verze 660, ale nový řadový tříválec má v tomto cestovním crossveru výkon 84,6 kW. Od menšího sourozence se odlišuje dlouhým výfukem.

Vespa

Ikonické italské skútry Vespa se v průběhu času moc nemění, ale letos udělala značka velký krok vpřed. Do nabídky zařadila nové GTS 310, tedy nejsilnější a nejdynamičtější vespu všech dob. Předchozí jednoválec 278 cm má vyšší zdvih 70 mm, takže jeho objem vzrostl na 310 cm a výkon stoupl na 25 koní. Nových je zhruba 70 % všech dílů motoru. Například jiné vstřikovače, nakloněný válec, nový startovací systém a konstrukce klikové skříně, která výrazně snižuje mechanický hluk a hluk hnacího řemene. Nový motor splňuje normu Euro 5+ a je nejen výkonnější, ale také efektivnější, takže nabízí nižší spotřebu paliva a nižší emise.

Yamaha

Záplava novinek Yamahy se vztahuje snad na všechny kategorie. Modernizací prošly skútry řady TMAX i NMAX a hodně se očekává od naháče MT-07. Ten má díky minimalistické masce ještě agresivnější výraz. Dvouválec CP2 produkuje 54 kW a 68 Nm a nově je spojený s elektronickým plynem. Díky němu lze stroj vybavit automatizovanou manuální převodovkou Y-AMT nebo vybírat z několika jízdních režimů. Potěší i nižší hmotnost, nový 5" displej, nižší hmotnost či nové přední brzdy s radiálními třmeny. Výrazné modernizace se dostalo cestovnímu Traceru 9. Yamaha u něj přemístila sedlo, stupačky a řídítka, čímž se zlepšilo pohodlí jezdce. Všechny verze jsou vybaveny 7" displejem nebo diodovými světlomety, které ve spolupráci s přední kamerou upravují intenzitu světla. Tracer 9 GT dostal i semiaktivní odpružení a vrcholná verze GT+ přidává také radar pro pokročilé asistenční funkce.

V oblasti supersportů se sice musíme rozloučit se silniční verzí ikonické R1, ale Yamaha nově nabízí okruhové speciály R1 bez silniční homologace Race a GYTR. Trochu útěchy snad přinese vylepšená malorážka R3, a hlavně zcela nová „zmrzlina“ R9 s křidélky na přední kapotě. Základem je tradiční lehký rám Deltabox, v němž je uložený známý tříválec CP3 o objemu 890 cm. Výkon 87,5 kW je stejný jako u XSR, což je možná drobné zklamání, ale pro dovádění na okruhu bude stačit. Potěší kompletní výbava elektronickými systémy.