Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Crown
Toyota Crown
Toyota Crown
Toyota Crown
30 Fotogalerie

Nová Toyota Crown představena jako hybridní sedan s prvky crossoveru

Model, který se po několika desetiletích vrací na americký trh, sází na nevšední design, prémiovou kabinu a hybridní pohon.

Zatímco pro většinu Evropanů a vlastně i Američanů je model Toyota Crown spíše neznámý pojem, na domácím japonském trhu se těší nesmírné popularitě. Ostatně na svém kontě už má šestnáct generací, přičemž ta poslední – limuzína s hybridním pohonem zadních kol, byla představena v roce 2018.

Toyota Crown se přitom krátce prodávala i v USA, jednalo se však o poměrně krátké období v sedmdesátých letech, po kterém už se značka nepokoušela slavné jméno na zámořský trh vrátit. Tedy až do teď. Namísto sedanu ale američtí zákazníci dostávají nevšední kombinaci sedanu kříženého s crossoverem, který má nahradit vloni ukončený model Avalon.

Video placeholder
Nová Toyota Crown • Toyota

Karoserie posazená na zvýšeném podvozku dostala příď inspirovanou elektromobilem bZ4X s úzkými světlomety a výraznou maskou, která je ale z větší části uzavřena. Některé prvky pak vytvářejí dojem inspirace modely značky Lexus.

Kromě zvýšeného podvozku a decentního oplastování přitahuje pozornost také pozvolně klesající střecha, která navazuje na víko zavazadelníku s decentním spoilerem. Vzadu pak opět vidíme nízké svítilny, které propojuje svítící lišta. Designově celkem jednoduchý nárazník pak postrádá klasické výřezy na výfuky.

Vcelku kontroverzní design, který bude jistě rozdělovat názory, tak působí dosti výrazně. Komu by to ale nestačilo, může si objednat ještě dvoubarevné lakování, kdy část masky, kapotu, střechu a víko zavazadelníku zdobí černá barva. Ta bude působit v příjemném kontrastu se stávající nabídkou laků Oxygen White, Heavy Metal, Supersonic Red a Bronze Age.

Opomenout samozřejmě nesmíme ani rozměry. Nová Toyota Crown měří 4.928 mm na délku, 1.839 mm na šířku a 1.539 mm na výšku. Rozvor má hodnotu 2.850 mm.

Kabina je už na první pohled prostorná a nabízí moderní rozhraní, známé z nových modelů Toyota a Lexus. Vpředu tak vidíme obrazovky 12,3“ digitálního přístrojového štítu a 12,3“ infotainmentu, které jsou spojeny do jednoho panelu. Infotainment nabídne cloudovou navigaci, inteligentní hlasovou asistentku nebo bezdrátové aktualizace.

Výbava se liší dle zvolené verze, Crown však umí nabídnout vyhřívání i odvětrávání předních sedadel, vyhřívání zadní lavice, audio-systém JBL s 11 reproduktory nebo panoramatickou střechu. Nejvyšší výbava Platinum pak nabídne i variabilní podvozek, unikátní 21“ litá kola nebo systém hands-free paralelního parkování.

Pod kapotou vozu je standardně 2,5litrový hybridní čtyřválec, který doplňují dva elektromotory, eCVT převodovka a nově vyvinutá bipolární nikl-metal hydridová baterie s vysokým výkonem. Přesné specifikace zatím neznáme, podle automobilky by se však spotřeba měla pohybovat okolo 6,2 l/100 km.

Ve vyšších výbavách pak Toyota Crown nabídne nový výkonnější Hybrid Max, tedy 2,4litrový turbem přeplňovaný hybridní čtyřválec, který je spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou s mokrou spojkou. Kombinovaný systémový výkon by se měl pohybovat okolo 254 kW (cca 345 k), spotřeba by pak měla být cca 8,4 l/100 km.

Všechny modely přitom standardně nabídnou systém pohonu všech kol s elektromotorem na zadní nápravě, který se aktivuje automatiky. Vrcholná výbava Crown Platinum ale nabídne sofistikovanější E-Four Advanced AWD systém, který dokáže poslat až 80 % výkonu na zadní kola. Zadní výkonný elektromotor je navíc chlazený vodou.

Vrcholná výbava navíc kromě standardních jízdních režimů Eco, Normal a Sport nabídne i režimy Custom, Comfort a Sport +. Zajímavý je přitom zejména ten poslední, který by měl nabídnout ještě lepší reakce na pokyny řízení a stabilnější průjezdy zatáčkami.

Dodejme, že technickým základem Toyoty Crown je podvozková platforma TNGA-K, kterou využívají modely jako Toyota Camry, Highlander nebo RAV4. Vpředu je použito zavěšení MacPherson, vzadu pak nově vyvinutá víceprvková náprava. Ta by měla mít vyšší tuhost, díky čemuž má zaručit lepší reakce, nebo optimalizovaná zadní ramena, potlačující náklony karoserie.

Toyota prý také využila nový způsob uchycení řízení, díky čemuž by nyní mělo působit tužším a strmějším dojmem, současně se podařilo odizolovat více zvuků a vibrací od podvozku. K vyšší stabilitě v zatáčkách navíc pomáhá systém Active Cornering Assist, který elektroniky kontroluje brzdový systém a předchází nedotáčivosti.

Samozřejmostí pak bude také pestrá nabídka bezpečnostních a asistenčních systémů, včetně adaptivního tempomatu, upozornění na provoz za vozem, hlídání slepého úhlu, rozpoznávání značek, adaptivního tempomatu, předkolizního asistentu, atd.. Díky ročnímu předplatnému Toyota Safety Connect navíc vůz nabídne i lokátor vozidla v případě krádeže, detekci kolize nebo schopnost zavolat silniční asistenci či záchranné složky.

Nová Toyota Crown by měla do amerických dealerství dorazit ještě v tomto roce, ceny a všechny zbývající detaily se však nejspíš dozvíme až s blížícím se uvedením na trh.