Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus RX přijíždí v páté generaci, poprvé i s oturbeným hybridem

Ondřej Mára
Diskuze (88)

Lexus dnes představil pátou generaci svého populárního SUV modelu RX, který patří s 3,5 miliony prodaných kusů mezi bestsellery prémiové japonské automobilky.

Automobilka Lexus uvedla model RX na trh v roce 1998 a od té doby se po celém světě prodalo přes 3,5 milionu kusů, včetně více než 300 tisíc vozů v Evropě. V České republice se pak model RX s více než 1500 prodanými kusy patří dokonce na pozici bestselleru značky.

Nyní automobilka představuje již pátou generaci SUV modelu RX, která společně s nedávno odhaleným čistě elektrickým Lexusem RZ a kompaktním SUV Lexus NX slibuje novou kapitolu značky Lexus a také dosud nejsilnější ofenzívu v segmentu luxusních SUV střední a vyšší třídy. Právě tento segment přitom tvoří základ prodejů značky.

Základem nové generace modelu RX je podobně jako u modelu NX podvozková platforma GA-K, nicméně s odlišným nastavením. Nová platforma přinesla snížení hmotnosti vozu o 90 kilogramů, snížení výšky o 10 mm a snížení těžiště o 15 mm. Po stránce rozměrů se toho ale změnilo mnohem víc.

Video se připravuje ...

Délka sice zůstala původních 4890 mm, do šířky však nový Lexus RX narostl o 25 mm a změnou prošel také rozvor, který narostl o 60 mm na výsledných 2850 mm. Přední převis 1080 mm zůstal stejný, zadní se ale zkrátil o 60 mm na konečných 960 mm. Automobilka navíc rozšířila rozchod předních (+15 mm) i zadních kol (+50 mm) na výsledných 1650, respektive 1675 mm.

Ke snížení hmotnosti si technici dopomohli také využitím nových materiálů. Například středové sloupky jsou z vysokopevnostní oceli třídy 2 GPa, kapota i blatníky jsou z hliníku, výztuhy prahů jsou vyrobeny z oceli 1180 MPa a výztuha střechy z oceli 1470 MPa.

Design páté generace modelu RX vychází z nové designové identity značky, označované jako “Vřetenovitá karoserie,” se kterou jsme se setkali také u již představených modelů NX a RZ. Výsledkem by mělo být lepší začlenění masky chladiče, která má mít nízké těžiště a současně má symbolizovat elektrifikovaných výkon.

Na vřetenovitou masku navazují upravené nižší světlomety se třemi LED segmenty a tradičním denním svícením ve tvaru písmene L, které podtrhují sportovnost přídě. Vzadu pak vidíme koncová světla s typickou grafikou Lexus, která tvoří jednu linku napříč dveřmi zavazadelníku. Nad světly se navíc nově objevuje nápis Lexus.

Ve snaze vytvořit elegantnější postoj v podélném směru prodloužila automobilka kapotu a také se zde pozitivně projevilo prodloužení rozvoru a snížení střechy. Zadní sloupek je opět lakován černě a vytváří iluzi tzv. plovoucí střechy. Sloupek má přitom prostorovější formu a šikovně schovává i malé okno. V podbězích dosud prezentovaných vozů jsme pak viděli nová dynamická 21” litá kola.

Nový Lexus RX – Srovnání rozměrů
Rozměry Nové RX Rozdíl oproti RX současné generaci
Celková délka (mm) 4890 0
Celková šířka (mm) 1920 25
Celková výška (mm) 1710 -10
Rozvor (mm) 2850 60
Rozchod kol vpředu (mm) 1650 15
Rozchod kol vzadu (mm) 1675 50
Převis vpředu (mm) 1080 0
Převis vzadu (mm) 960 -60

Provedení F Sport, které bude spojeno pouze s vrcholnou přeplňovanou hybridní motorizací, nabídne sportovnější mřížku chladiče i aerodynamické nárazníky vpředu a vzadu. Na první pohled se nezdá, že by šlo o výraznou změnu, přesto působila verze F Sport při přímém srovnání výrazně sportovněji a důrazněji.

Nejprve jsme vytvořili dynamický design exteriéru, abychom vyjádřili poutavý a atraktivní zevnějšek, stejně jako pevně rozkročený postoj ke zdůraznění jízdních schopností. Poté jsme odladili proporce k vyjádření příjemnějšího řízení a doplnili nové technologie hnacího ústrojí, jako je Direct4,“ vysvětluje hlavní konstruktér RX Takaaki Ohno.

Nové generace Lexusu RX se může pochlubit také zcela novým zavěšením zadních kol typu multi-link, které by mělo přispívat k lepším jízdním schopnostem, lepší boční stabilitě a omezování náklonů. Zadní náprava by navíc měla lépe potlačovat hlučnost i vibrace, kromě toho však nové RX dostalo také vylepšenou akustickou izolaci.

V duchu Tazuna

Kabina vozu byla opět navržena v duchu koncepce Tazuna (v překladu z japonštiny výraz pro “Otěže koně“), kterou již známe z modelů NX a RZ. Koncepce přináší větší orientaci na řidiče, slibuje intuitivní ovládání, přehlednost, minimalismus a samozřejmě také moderní technologickou výbavu, včetně elektronického otvírání dveří E-Latch pro pohodlnější i bezpečnější vystupování.

Efektní spojení kokpitu Tazuna a prostornosti luxusního SUV s materiály vč. vysoce kvalitní kůže nebo veluru od řemeslných mistrů Takumi s reliéfním logem Lexus ‚L‘ je přesně tím vzhledem, který jsme při návrhu tohoto nového interiéru zamýšleli,“ vysvětluje návrhář interiéru RX Jota Kusakari.

Přepracovaný interiér nabídne například nová přední sedadla, která slibují snadný přístup, kvalitní oporu a funkci vyhřívání i odvětrávání (v závislosti na výbavě dokonce i vzadu). Kvůli ideální ergonomii v oblasti pasu byl navíc upraven vyklenutý tvar na bocích sedadel. Zajímavou specialito nového RX pak bude dostupnost koženého čalounění vyrobeného ze syntetické kůže, které bylo vytvořeno v reakci na rostoucí poptávku ze strany veganů a ekologicky smýšlejících zákazníků. Syntetická kůže bude dostupná v černé i pískové barvě a kromě sedadel bude zdobit také volant nebo volič převodovky.

Samotný volant přitom opět nabídne tlačítka reagující na dotyk a na jeho sloupku lze vidět senzor snímající řidiče. V palubní desce je pak umístěna tradiční trojice displejů, kterou známe i z výše zmiňovaných modelů NX a RZ, tedy: digitální přístrojový štít, head-up displej promítající informace na sklo a infotainment s úhlopříčkou 14“

Infotainment slibuje HD rozlišení, až 3,6x rychlejší procesor a povrchovou úpravu zabraňující odleskům. V obrazovce jsou navíc zabudovány dva otočné ovladače a pod ní jsou připravena tlačítka rychlého přístupu. Infotainmentu ovšem nechybí ani konektivita pro Apple CapPlay (bezdrátová) nebo Android Auto (po drátu), hlasové ovládání reagující na povel Hey Lexus a v nejvyšší výbavě může přehrávat audio přes prémiový systém Mark Levinson s 21 reproduktory. Funkce Lexus Mood Selector pak nabídne 64 barev ambientního osvětlení s 14 přednastavenými režimy.

Nové RX navíc slibuje i výrazněji prostornější interiér, čehož bylo dosaženo protažením rozvoru, novou koncepcí sedadel a chytřejším obestavěním prostoru. Prostor mezi pasažéry navíc narostl o 10 mm na výsledných 1010 mm. Zadní sedáky jsou ukotveny příjemně vysoko, opěráky nabízejí více úrovní sklonu a v případě potřeby je možné je elektronicky sklopit v poměru 40:20:40. Tím dojde k dalšímu zvětšení zavazadelníku, který už tak povyrostl o 50 mm a jeho nakládací hrana se snížila o 30 mm. Navzdory hybridní technice přitom zavazadelník nabídne i menší schránku pod dvojitým dnem, využitelnou například pro kabely plug-in hybridu.

Výhradně elektrifikované pohony

Nový Lexus RX pokračuje ve strategii Lexus Electrified, postavené na více než 15 letech zkušeností automobilky s elektrifikovanými pohony. Pod kapotou proto najdeme dva hybridy a jeden plug-in hybrid, přičemž všechny motorizace sází na pohon všech kol s elektromotorem u zadní nápravy.

Základem nabídky bude motorizace RX 350h, která stejně jako Lexus NX 350h využívá technologii hybridního systému čtvrté generace. Základem je tedy atmosférický 2,5litrový zážehový motor s atmosférickým plněním, doplněný o hybridní ústrojí, který nabídne nejvyšší výkon 180 kW (245 k), na stovku zrychlí za 8 sekund a jeho spotřeba by se měla pohybovat okolo 6,4 až 6,7 l/100 km. Podle automobilky by tak mělo jít o zajímavou alternativu k naftovým konkurentům s nižším zdvihovým objemem.

Další motorizací je plug-in hybridní RX 450h+, které sdílí techniku s Toyotou RAV4. Základem je opět atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru, tentokrát je však doplněn o výkonnější hybridní ústrojí napájené trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kW. Nejvyšší systémový výkon 225 kW (306 k) v kombinaci s pohonem všech kol slibuje akceleraci na 100 km/h za zhruba 7 sekund a přitom stále nízké emise i spotřebu.

Ta by se podle předběžných informací měla pohybovat (v kombinovaném režimu) okolo 1,2 l/100 km, přičemž plně nabitá baterie by měla nabídnout čistě elektrický dojezd až na vzdálenost 65 kilometrů (čeká se na homologaci) i možnost cestovat na elektřinu rychlostí až 135 km/h. Po vybití baterie pak vůz opět přepíná na klasický hybridní systém.

Pohonné jednotky RX 350h RX 450h+ RX 500h
Typ Hybrid Plug-in hybrid Hybrid
Spalovací motor 2,5 litru 2,5 litru řadový 4válec 2,4 litru řadový 4válec s přeplňováním
řadový 4válec
Typ baterie Nikl-metal hydrid Lithium-iontová Nikl-metal hydrid
Max. výkon (k DIN/kW) 245/180 306/225 371/273
Převodovka Hybridní převodovka Hybridní převodovka 6AT
Hnací ústrojí E-Four E-Four DIRECT4
Zrychlení 0–100 km/h (s) 8 ~ 7,0 ~ 6,0
CO2 (g/km, kombinované podle WLTP) 143–150 24–26 182–189
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,4–6,7 1,1–1,2 8,2–8,5

Na vrcholu nabídky bude stát hybridní motorizace RX 500h, která má podle automobilky potenciál změnit pravidla hry. Pro Lexus totiž půjde o vůbec první hybrid, jehož základem bude přeplňovaný motor. Nové pohonné ústrojí mělo vzniknout pro zákazníky volající po exkluzivních elektrifikovaných výkonech a v nabídce značky nahradí šestiválec.

Základem zbrusu nové hybridní architektury je turbem přeplňovaný 2,4litrový čtyřválec, který nabídne nejvyšší výkon až 273 kW (371 k). Motor není spojen s tradiční eCVT převodovkou, ale šestistupňovým měničovým automatem, což je pro Lexus další novinka. Mezi motorem a převodovkou je však umístěn ještě elektromotor, který díky spojkám po obou stranách nabízí široké možnosti rozdělování hnací síly.

Vzadu je pak použita náprava s označením e-Axle, nabízející nejvyšší výkon 80 kW. Kompaktní modulární paket se skládá z elektromotoru, převodů a řídící jednotky v prostoru mezi zadními koly. Díky kompaktním rozměrům přitom systém jen minimálně ukrajuje z prostoru v kufru. O napájení systému se pak stará bipolární Nikl-metal hydridová baterie.

Vrcholná motorizace se navíc může pochlubit novým systémem pohonu všech kol Direct4, který by měl za všech situací, zcela automaticky, hladce a přesně rozdělovat hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy. Navíc rychleji, než jakýkoliv jiný mechanický systém.

Systém, který byl představen s elektrickým Lexusem RZ, by měl zvyšovat stabilitu, vylepšovat jízdní dynamiku a navíc přispívat ke zprostředkování lepší zpětné vazby od vozovky. Vrcholná hybridní motorizace navíc dostala i protilehlé brzdové třmeny na předních kolech nebo technologii dynamického řízení kol zadní nápravy (DRS) pro optimální úhel natočení kol. Všechny motorizace by navíc měly dostat i aktivní tlumiče.

Lexus RX500h by měl podle prvotních informací akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 6 sekund a jeho spotřeba by se měla pohybovat v rozmezí 8,2 až 8,5 l/100 km, což na podobně velké SUV s výkonem 371 koní nevypadá vůbec špatně.

Spousta chytrých technologií

Jízdu a manévrování s vozem přitom řidiči usnadní řada nových technologií. Jednou z nich může být například volitelné digitální zpětné zrcátko, které promítá obraz snímaný zadní kamerou. S manévrováním na parkovišti pak pomůže panoramatický kamerový systém s rozhledem 360 stupňů, včetně zobrazení prostoru pod vozidlem. Systém navíc dokáže vytvořit 3D virtuální obraz vozu a jeho okolí. Z vrcholného modelu LS si navíc nové RX vypůjčilo pokročilý systém parkování, který sám ovládá volant, řazení i brzdění.

Vyšší bezpečnost na cestách pak slibuje standardní paket Lexus Safety Systém+3 třetí generace s aktualizovanými funkcemi a širším rozsahem detekce a prevence dopravních rizik. Předkolizní bezpečnostní systém tak nově lépe pozná motocykly i jiné objekty v dráze a rozpozná i riziko kolize s protijedoucím vozem nebo přecházejícími chodci na křižovatkách. Nouzový asistent řízení navíc nabídne vyšší schopnosti srážce zabránit.

Zákazníci se také mohou těšit na vylepšený adaptivní tempomat, který rychleji snímá okolní provoz a společně s modernizovaným asistentem semiautonomní jízdy pomáhá v přirozenějším sledování trajektorie v zatáčkách. Adaptivní tempomat je navíc schopen reagovat na širší spektrum značení.

Volitelný paket Lexus Safety Systém +3 Extended pak přidá asistenta pro změnu jízdního pruhu, který zajišťuje automatické řízení při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici. Navíc systém upozorňuje na křižující objekty před vozidlem, takže řidiče varuje před vozidly přijíždějícími z jedné či druhé strany.

Výroba nového Lexusu RX bude zahájena během října a první kusy by se na český trh mohly dostat na přelomu roku. Na spekulace o cenách je ale zatím příliš brzy. 

Ondřej Mára
Diskuze (88)

Doporučujeme

3. 6. 2022 10:39
Re: Hm,
Popravdě, netuším jakou má kůži 7ma v individualu. Řešili jsme tu kvalitu Volvo vs Lexus. A základní kůže, ta která by měla vydržet nejdýl podle tebe, je ve volvu hnusná po 30tkm, stejně tak plasty, textil, displej. Zatímco na kůži nebo i na kožence v Lexusu odjedeš násobně víc a pořád je měkká, neodřená, nemluvě o plastech, který jsou úplně jinej level.

Když bych měl srovnat kvalitu interiérů aut, který jsem si koupil nebo je ve výběru zvažoval (pouze rodinná SUV), tak bych to viděl takhle:

1. RX450h
2. Q7/X5
3. Touareg / NX300h
4. XC90
5. Ford / Renault a všechno ostatní
2. 6. 2022 22:04
Re: Hm,
Tak se podivej na bmw 7 s kůži individual, co má najeto víc jak 30 tis. a uvidíš, jak ta sedačka vypadá. Jen tady si někdo stěžuje, jak vypadá sedačka Volva, jenže to není nekvalitou, pravé naopak. Dostavas vyrazne lepší materiál, který je ale náchylnější na cokoliv. Podreni, zabarvení…
2. 6. 2022 21:59
Re: Hm,
Bmw řady 3 s Mpaketem, o kterém píšu, má v základu sedačky, které mají alcantaru tak celkově na 30%, je to alcantara/ kozenka. I Volva se sportovním paketem, dneska už se to tak myslím ani nejmenuje, mají kůže/tkanina. Ale zatímco bmw používá nejlevnejsi shit, Volvo tam cpe nappu jemnou jak dětská ***. Tak to je. Bez si do nich sednout :) u trojky si pak můžeš připlatit za asi 4 různý kvality kůže, kdy ta nejvyšší, která je srovnatelná s tím Volvem, jde uplne stejně rychle do hajzlu.
2. 6. 2022 19:46
Re: Hm,
když si sednu do staré sedmy, aspoň 20 let starého kousku, kůže je většinou pořád stejná. dřív se to tak asi nešidilo...
2. 6. 2022 16:48
Re: Hm,
Se podivej do konfiguratoru volva, třeba XC90, prostě standardní kůže.

A M modely maj jako standard alcantaru...