Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Subaru BRZ: V Evropě si počkáme, tedy jestli vůbec dorazí

David Bureš
Diskuze (12)

Kupé Subaru BRZ již vyhlíží svou druhou generaci. Do Evropy dorazí zřejmě až poté, co značka vyřeší své flotilové emise.

Subaru BRZ je jedním z oblíbených aut všech milovníků řízení. Do výkonu mu možná chybí pár koní (spíše desítek), naučí však své majitele řídit jako málokteré jiné sportovní auto. V Japonsku už se pracuje na nástupci, ostatně současná generace se již loučí rozlučkovou edicí Final Edition, pořád však není jisté, zda se ho dočkáme také v Evropě.

Za vším samozřejmě hledejme evropské emisní normy, respektive vysoké pokuty za nesplnění flotilových emisí za celou nabídku té které značky. Konkrétně Subaru nyní hrozí předpokládaná pokuta ve výši 112 milionů eur (cca 2,9 miliardy korun) za nesplnění stanoveného limitu pro letošní rok.

Přitom právě BRZ má velký podíl na nesplnění limitu. Ten je pro Subaru stanoven na 121,6 gramů na kilometr, flotilový průměr značky za rok 2019 však činil vysokých 164 g/km. I kvůli BRZ, jehož emise oxidu uhličitého mají v případě kombinace s manuálem hodnotu 196 g/km (podle NEDC).

Bez elektrifikace se tak Subaru v Evropě do budoucna neobejde, i proto vyhlásilo mít tu do roku 2030 na 40 % elektrifikovaných aut. Zatím u nás sází na řešení e-Boxer (což je v podstatě full-hybrid s malou baterií, která neumožňuje takový dojezd na elektřinu), v roce 2022 ale má dorazit též čistě elektrický model.

Je tak nasnadě, že do této situace na trhu se nové Subaru BRZ moc nehodí. Už jen proto, že zákulisní zprávy hovoří o tom, že koncepce pohonu zůstane zachována. Pod kapotou má tudíž nadále pracovat atmosférický čtyřválec s protiběžnými písty typu boxer, avšak tentokrát o objemu 2,4 litru.

Zcela vyloučen ale příchod BRZ do Evropy není. Hovoří se o tom, že zkrátka jen auto dorazí na evropské trhy později, až Subaru výrazněji sníží své flotilové emise (třeba pomocí elektromobilu), které by vytvořily prostor pro nabídnutí plnohodnotného sporťáku. Ostatně takové zpoždění by u plejád nebylo ničím neobvyklým, aktuálně třeba čekáme na nový Outback, který se ve verzi pro USA představil už na jaře 2019. Na český trh však dorazí až někdy v květnu 2021, opozdil se i vlivem koronaviru – původně se s ním počítalo již v zimě.

Čeští milovníci Subaru BRZ nicméně pořád mohou objednávat stávající provedení. Do tuzemska totiž dorazí celkem 43 exemplářů finální Final Edition, jejichž dodávky se kvůli pandemii koronaviru přesunuly z jara na září. Zároveň se však snížila celková produkce, původně se počítalo s 250 kusy pro celou Evropu, nakonec jich ale bude jen 157 exemplářů, což zvýší exkluzivitu.

Česká republika je přitom největším odběratelem této edice na starém kontinentu. Třeba do Německa míří 38 aut a do Itálie 35 kusů. Z celkové produkce je pak Česko třetím největším evropským trhem pro BRZ. Mimochodem v případě Final Edition je 30 aut pro český trh modrých a 13 černých. A jen čtyři mají automatickou převodovku, zbytek jsou manuály, což dokazuje, že je tohle auto zkrátka pořád především hračka pro milovníky řízení. Tak neváhejte, volné kusy BRZ Final Edition tu ještě jsou, očekává se však, že rychle zmizí. Základní cena činí rovný milion, za automat se připlácí 40.000 korun.

David Bureš
Diskuze (12)

Doporučujeme

18. 9. 2020 20:29
Vůbec nechápu, proč Subaru řeší...
...nějaké nesmyslně přísné evropské limityCO2! Pokud by se jeho vedení obrátilo na skutečného "odborníka" jménem Blue Sun, hned by jim vysvětlil, že žádná takové omezení nemusí brát v potaz a že pokuty za vyšší hodnoty CO2, než jsou teď nastaveny v Evropě, jim ve skutečnosti vůbec nehrozí! :-[] :-[] :-[] :-[] :-[]
18. 9. 2020 19:55
Re: Toto má byť ,,ksicht" športiaka v roku 2020?
Když to vypadá výborně, tak co by si chtěl na tom měnit.
Avatar - palix
18. 9. 2020 19:47
Re: Toto má byť ,,ksicht" športiaka v roku 2020?
Autá nejako neriešim, každý nech si jazdí na tom, čo sa mu páči a na čo je ochotný vynaložiť svoje peniaze. Vadí mi ale keď nejaký "podnikateľ" ledva zaplatí svojích zamestnancov (alebo mešká s výplatami) a pritom jazdí drahým autom, býva v luxusnom dome...
Na druhej strane poznám ľudí, ktorí majú peňazí ako maku a vyberajú auto mesiace, aby náhodou nebolo veľmi drahé, prípadne jazdia starou "šunkou",ktorú ani poriadne neservisujú. Samozrejme nie každému záleží na nejakom aute :-). Pre niekoho je to absolútne posledná vec - len taká nutnosť.

BMW, Mercedes (hlavne G-AMG) sú často majetkom tých "blbů" - samozrejme človek si ešte môže kúpiť napr Lexus - tých u nás veľa nejazdí :-).
Avatar - pradeda777
18. 9. 2020 16:55
Re: Toto má byť ,,ksicht" športiaka v roku 2020?
To jo, ale většinou to jsou namachrovaní mladí borci v ulítaných ojetinách..... :-!
18. 9. 2020 14:24
Re: Toto má byť ,,ksicht" športiaka v roku 2020?
Tak lokální zvyklosti jsou různé .... V roce 2001, když jsem působil v Coventry mi kolega velmi vymlouval nákup služebního BMW, že prý s tím jezdí "stupid idiots". Tenkrát jsem byl dost překvapený, ale následně se mi jeho slova párkrát vybavily, když jsem nějakého toho podnikatele v BMW pracovně potkal. Znám samozřejmě i dost blbů, kteří jezdí jínýma značkama, ale u BMW je jejich četnost (dle mého naprosto subjektivního vnímání) poněkud četnější.