Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
33 Fotogalerie

Nový Ford Ranger Raptor odhalen, benzínovou V6 a 288 koní dostane i Evropa!

Nový Raptor dorazí na evropský trh ještě v letošním roce, tedy dřív než klasický Ranger. V příštím roce pak nabídne krom benzínové V6 i bi-turbo diesel.

Automobilka Ford dnes oficiálně představila novou generaci vrcholného pick-upu Ford Ranger Raptor, který si klade za cíl výrazně zvýšit laťku mezi pick-upy určenými do terénu. Podle automobilky kombinuje ještě robustnější hardware s inteligentnější elektronikou, díky čemuž vznikl nejvyspělejší Ranger všech dob.

V případě Rangeru Raptor nové generace jsme si dali skutečně záležet, abychom přivedli na svět plnohodnotný sportovní pick-up,“ řekl Dave Burn, šéfkonstruktér řady Raptor z divize Ford Performance. „Je mnohem rychlejší, vypadá fantasticky, má plno nových funkcí a je to nejdrsnější Ranger, jaký jsme kdy stvořili.

Konečně pořádný motor!

Zřejmě nevýraznější novinkou pod kapotou nového Fordu Ranger Raptor je nový twin-turbo přeplňovaný 3,0litrový benzínový motor EcoBoost V6, který by měl nabídnout nejvyšší výkon 212 kW (288 k) a 491 Nm točivého momentu. A pozor – dočkáme se ho také v Evropě!

Motor, který pro Ranger Raptor speciálně naladila divize Ford Performance, má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 pevnější, než běžné litiny. Tento typ motoru používá Ford pro své závodní offroad modely a podobnou techniku využívá také nový Ford Bronco Raptor, v jehož útrobách by však měl motor nabídnout ještě vyšší výkon.

Video placeholder
Nový Ford Ranger Raptor • Ford

Vraťme se ale k Rangeru Raptor, kde motor dostal kromě jiného i anti-lag systém, podobný systému pracujícímu v modelech Ford GT nebo Focusu ST. Systém udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund od uvolnění plynového pedálu, díky čemuž dochází k rychlejšímu obnovení plnícího tlaku a lepším reakcím na přidání plynu.

Pro každý z deseti převodů automatické převodovky má navíc řídící jednotka samostatný profil přeplňování, aby vůz stále nabízel optimální výkon. Odpovídající zvukovou kulisu pak dotváří aktivní výfuková sestava s dvojicí koncovek, která nabídne čtyři speciálně odladěné režimu. Stiskem tlačítka lze listovat mezi režimy Tichý, Normální, Sportovní a Baja, kdy je klapka zcela otevřená. Tento režim by však měl být využíván výhradně mimo veřejné komunikace.

Třílitrový motor dává Rangeru Raptor dynamiku, která uspokojí i ty nejnáročnější sportovní řidiče,“ řekl Burn. „Z akcelerace a síly nového pohonu budete mít úsměv od ucha k uchu.

Sázka na třílitrový benzínový motor by přitom měla být výsledkem komunikace mezi vývojáři a zákazníky, kteří jasně dali najevo své preference. Ford si ale uvědomuje, že zákazníci mohou mít odlišné preference, proto od roku 2023 nabídne Ranger Rator na evropském trhu také s bi-turbo vznětovým motorem. Jeho parametry zatím neznáme, rozhodně se ale nedočká aktivního výfuku.

Robustní základ

Kromě výkonných motorizací ale Ranger Raptor opět nabídne výrazně upravený podvozek i karoserii. Ta zaujme například rozšířenými lemy blatníků, černou maskou s nápisem FORD, masivními nárazníky nebo specifickým světelným podpisem, který podtrhuje šířku vozu. Přední LED Matrix světlomety navíc disponují prediktivním svícením do zatáček a schopností odstínit okolní provoz.

Do širokých blatníků automobilka instalovala 17“ kola z lehké slitiny, která budou dostupná ve dvou vzorech. Obouvat budou univerzální pneumatiky, speciálně vyvinuté pro Raptor. Design vozu je navíc funkční, takže nechybí ventilační otvory, aerodynamické prvky nebo masivní hliníkové nášlapy s protiskluzovou úpravou. Vzadu je navíc stále schůdek pro snazší vylézání na korbu.

Pod karoserií najdeme odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Nové jsou také dorazy odpružení nebo uchycení prvků odpružení. Kompletním přepracováním prošlo také zavěšení, odpružení a tlumení. Raptor dostal lehká (ale pevná) hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod na zadní nápravě.

Na obou nápravách jsou tlumiče FOX Live Valve o průměru 6,3 centimetru s olejovou náplní obsahující příměs teflonu, který snižuje tření přibližně o 50 procent. Tlumiče jsou vybaveny vnitřním obtokem, díky kterému umí regulovat tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Naladění tlumičů FOX pak probíhalo v režii Ford Performance.

Při ladění se využívaly počítačové technologie i reálné testování, během čehož technici pečlivě zvažovali všechny aspekty. Od tuhosti pružin, přes světlou výšku až po průměry ventilů. To vše s cílem dosáhnout optimální rovnováhy mezi komfortem, jistotou a stabilitou jak na silnicích, tak v terénu.

Technologie Live Valve ovšem nereaguje pouze na míru stlačení, ale také na volič jízdních režimů a různé jízdní situace. Při prudké akceleraci tak systém dokáže přitvrdit zadní tlumiče, aby zabránil odlehčení předních kol, zatímco nepříjemnému propérování zabraňuje technologie FOX Bottom-Out Control, odvozená od závodních vozů.

Pro jízdu extrémním terénem je ale podvozek vybaven také důslednou ochrannou. Například přední plát je téměř dvakrát větší, než ve standardním Rangeru. Navíc je vyroben z vysokopevnostní oceli o síle 2,3 mm. Zakrytování ovšem chrání i další klíčové komponenty jako chladič, řízení, přední příčný nosník, olejovou vanu nebo přední diferenciál. Pro snazší vyproštění je navíc vůz vybaven snadno přístupnými masivními oky.

Změny na podvozku Rangeru Raptor naplno využívají možností tlumičů Fox s technologií Live Valve. Ty při jízdě na silnici minimalizují nežádoucí naklánění karoserie v příčné i podélné ose, zatímco mimo asfalt suverénně absorbují větší terénní nerovnosti a vyjeté koleje,“ dodal Burn.

Poprvé se stálou čtyřkolkou

Zatímco minulá generace Fordu Ranger Raptor sázela na přiřaditelný pohon všech kol, nová generace Raptoru nabídne poprvé stálý pohon všech kol s preferovanou zadní nápravou, elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou (redukcí) a elektronickými uzávěrkami předního i zadního diferenciálu pro jízdu nejtěžším terénem.

Naladění motoru a převodovky, ABS, stabilizačního systému, protiprokluzového systému, aktivního výfuku i citlivosti řízení a plynového pedálu se pak přizpůsobuje volitelným jízdním režimům, kterých je nově sedm. Silniční režimy jsou tři: Normal, Sport a Kluzký povrch, zatímco do terénu jsou určeny režimy Kameny, Písek, Bláto/koleje a Baja.

Společně s úpravou řady systémů a technických celků se navíc mění i grafika zobrazení na digitálním přístrojovém štítu a středové obrazovce. Pro jízdu náročným terénem je navíc připraven i terénní tempomat Trail Control, který samočinně udržuje rychlost do 32 km/h. Řidič se tak může plně soustředit pouze na řízení.

Inspirováno stíhačkou

Kabina zaujme například zcela novými sportovními sedadly s výrazným bočním vedením, která slibují vyšší komfort i účinnější vedení těla v zatáčkách. Inspirací pro nové sedáky se přitom měla stát sedačka v kokpitu stíhačky F-22 Raptor.

Palubní desku, dveřní výplně a zadní sedadla zdobí oranžové dekorační prvky, které ladí s ambientním světlem v odstínu jantarové barvy. Sportovní volant je potažen prémiovou kůží, má výrazné vybrání pro palce, nechybí vyznačení středu a jeho pádla manuálního řazení jsou vyrobena z hořčíkové slitiny.

Po technologické stránce nabídne Ranger Raptor plně digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,4 palce, vertikálně orientovaný displej infotainmentu SYNC 4A o úhlopříčce 12,1 palce, podporu bezdrátové konektivity Apple CarPlay i Android Auto a nechybí ani prémiové audio Bang & Olufsen s 10 reproduktory.

Cena nového Fordu Ranger Raptor zatím nebyla oficiálně stanovena a zřejmě si na ní ještě chvíli počkáme. Podle Fordu by totiž měla být uvedena až s blížícím se příchodem nového Rangeru Raptor na trh, který se očekává ke konci roku.