Nový konkurent Rolls-Royce odhaluje plány, čínské Hongqi chce dobýt svět luxusu
Zatímco v Evropě je značka Rolls-Royce považována za nezpochybnitelného krále luxusu, na čínském trhu by ji o toto postavení ráda připravila znovuzrozená domácí značka Hongqi.
Čínská značka Hongqi, v překladu Rudá vlajka, se po desetiletí věnovala výrobě nejluxusnějších automobilů na domácím trhu, kterými se však vozili pouze prominenti režimu. V posledních letech však automobilka prošla výraznou proměnou a nyní se snaží oslovit i podnikatelskou elitu, které chce nabídnout čínský ekvivalent vozů Roll-Royce.
Hongqi se přitom může spolehnout na podporu koncernu FAW Group, největšího čínského výrobce automobilů, a zkušené vedení Gilese Taylora, bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce, kterého značka přetáhla v minulém roce. Toho na pozici vystřídal Jozef Kabaň, který ale u Rollsu nakonec také příliš dlouho nevydržel.
Giles Taylor, dnes působící na pozici globálního vice-prezidenta designu čínské automobilky, v rozhovoru pro britský magazín Autocar uvedl, že Hongqi plánuje stavbu luxusní vlajkové lodi, která by měla cílit na majetné čínské zákazníky běžně vyhledávající značku Rolls-Royce. „Zaměřujeme se na mladé zákazníky s extrémním bohatstvím – ti chtějí kupovat čínské (věci),“ uvedl Taylor.
Ovšem zatímco dříve měly čínské automobilky ve zvyku kopírovat styl západních vozů, Hongqi by se mělo pod vedením Taylora vydat cestou vlastní identity. „Musíme najít novou, čínskou, inovativní a digitální cestu výroby nových modelů Hongqi, které zůstanou originální.“ Taylor se tak chce vyhnout označení nových vozů za kopii Rolls-Royce. „To dělat nebudeme.“
Hlavním zdrojem inspirace pro nové vozy značky Hongqi by se měla stát bohatá čínská kultura, díky které se značka stane „jedničkou na prémiovém trhu v Číně,“ dodal prý sebejistě Taylor. „Domnívám se, že čínská kultura je ohromně bohatá, ať už se jedná o starověké sochy, módu, kaligrafii – je to bohatý zdroj, ze kterého lze čerpat a přinést nejen západní odpověď, ale i čínskou odpověď.“
Design inspirovaný domácí kulturou však nemá být jediným klíčem k úspěchu. Podle Taylora je na čínském trhu obrovská poptávka po inovacích. Ať už technických, tak designových. Nové modely Hongqi by se tak nemusely snažit přetáhnout zákazníky Rolls-Royce jen nižší cenou, ale obsahem a inovacemi. A to klidně s pořádně mastnou cenovkou.
Taylor si však uvědomuje, že mimo domácí trh to bude mít čínská značka podstatně těžší. V Evropě a na Středním východě totiž mají prémiové značky dlouhé tradice a své tradiční zákazníky. Ostatně Rolls-Royce měl na zušlechtění svých vozů 114 let a s každým desetiletím zvyšoval jejich honosnost, poznamenal Taylor.
„Potřebujeme si pečlivě vytvářet osobnost značky a platformu mimo Čínu, což zabere nějaký čas,“ dodává Taylor. Současně ale věří, že je to velká šance. „S Hongqi začínáme zcela nanovo. Vazby dědictví jsou v mnoha způsobech omezujících. Uvedení nové prémiové značky i mimo Čínu tak bude mít mnohá pozitiva i negativa.“