Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odborník se podíval na klíčové vlastnosti Chevroletu Corvette C8. Jsou to výhody, nebo nevýhody?

Chevrolet Corvette Stingray C8
Chevrolet Corvette Stingray C8
Chevrolet Corvette Stingray C8
Chevrolet Corvette Stingray C8
69 Fotogalerie
Diskuze (16)

Poměrně levný supersport nové generace razí vlastní cestu jízdního projevu. Některé prvky fungování se zdají kontraproduktivní, přesto druhým pohledem dávají určitý smysl.

Motoristický svět měl rok na vyhodnocení pozitivních nebo negativních rysů nového modelu Chevrolet Corvette C8. Velice očekávaný supersport nově osazený motorem uprostřed nedá spát teoretikům, které možná potěší a možná zklame hlubší report zkušeného fanouška techniky ve službách čtyř kol a silných motorů.

Vystudovaný inženýr Jason Fenske před kamerou zmínil dobré i špatné aspekty Corvette C8 a vzhledem k jeho erudovanému pohledu na automobilismus doprovázený osobními zkušenostmi s řadou odlišných vozů mu nemůžeme upírat dobře míněné postřehy vůči americkému symbolu s více než příznivou cenovkou.

Pohled vysokoškolského absolventa přináší podrobný vhled do pěti typických aspektů C8 Z51, o nichž si někteří myslí, že mohou být bezkonkurenční. Doplňkové video na konci textu ukazuje, jak tyto charakteristické prvky skutečně fungují a jak zapadají do celku levné revoluční novinky. Zmíněné faktory mohou být pozitivem i negativem, konečný úsudek nechť si udělá každý podle vlastního gusta.

1. Brake-by-wire (Elektronické brzdění)

První fakt u C8 je brake-by-wire čili brzdy vedené elektronicky po drátech. Trochu krkolomný překlad do češtiny v sobě skrývá možná dobrou náhradu tradiční hydraulické soustavy. Když řidič nové Corvette sešlápne pedál brzdy, vydá tím příkaz řídící jednotce, jak tvrdě je potřeba zpomalit. Počítač přijme informaci a program ovládá brzdové komponenty. Stručný popisek stačí staromilcům k hlasité kritice, nejčastěji se objevují otázky okolo možného selhání elektroniky. Obavy prý nejsou na místě, pedálem člověk může stále ovládat hlavní brzdový válec a tím posílat brzdovou kapalinu do třmenů a tím snižovat rychlost vozidla. 

2. Delší brzdná dráha

Jedním z teoretických negativ C8 série Z51 je delší brzdná dráha ve srovnání s odchozí generací C7. Horší zastavení nemá nic společného s brake-by-wire, problém je rozložení hmotnosti u koncepce motoru za řidičem. Předchůdce měl těžkou pohonnou jednotku u předních kol, která se do asfaltu pořádně zakousla a při brzdění snížila celkovou dráhu do úplného zastavení. Vývojáři novinky se snažili přizpůsobit techniku jiným silám a údajným kompromisem je lepší kontrola novějšího modelu při prudké deceleraci.

3. Nedotáčivost

Když už mluvíme o lepší kontrole supersportu, je slušností připomenout údajně přirozenou tendenci C8 k nedotáčivosti. Na první pohled mínusové chování je pro posádku v krizi bezpečnější varianta a jednodušší projev problému udržení na silnici. Corvette v poslední edici by měla oslovovat širokou paletu i méně zkušených zákazníků, proto tvůrci zvolili nedotáčivost před zábavnou, ale zřejmě rizikovou přetáčivostí. Zdatnější piloti na okruhu si mohou nastavit jiné hodnoty odklonů kol nebo tlaků pneumatik, aby zmírnili sériové chování kompromisního nastavení.

4. Pushrod V8

Chevrolet pro C8 zvolil pohon vidlicovým osmiválcem s prastarou technologií pushrod. Cizí termín značí pravděpodobně spolehlivější typ ventilového rozvodu, kde jsou ventily v hlavě válců, a vačka je umístěna v bloku agregátu. Řešení z dob vlády dinosaurů umožňuje složit pohonnou jednotku z méně dílů a součástek, kterých by bylo pro 6,2 V8 DOHC příliš mnoho. Využití efektivnějšího řešení OHV není chyba, nýbrž prostě jiný postup inženýrů.

5. Celoroční pneumatiky

Kupé o výkonu 369 kW (502 koní) a 637 N.m s roztáčenou zadní nápravou není ideální zimní stroj, nicméně Chevrolet standardně dodává vůz obutý na celoročních pneumatikách. Sériové Micheliny Pilot Sport All Seasons jsou schopny generovat sílu 0,9 G při bleskovém startu a více než 1 G během zpomalení. Měkčí celosezonní směs je poddajná a lze s ní lépe cítit limity podvozku. Opět se jedná o malou racionální oběť na úkor celkové řiditelnosti C8, což byla důležitá meta při vzniku a dolaďování Z51.

Vstoupit do diskuze (16)