Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Fiat Panda II: Tomu se říká spolehlivost!

Tomáš Dusil
Diskuze (13)

Původní hranatá Panda se vyráběla 23 let. Stala se nejlepším příkladem racionálně řešeného auta. Druhé vydání tento trend rozvíjelo, ovšem s ohledem na moderní techniku.

Úvod


První Panda se stala v zemích západní Evropy doslova hitem. Malé, ale zároveň velmi prostorné auto lákalo kupující svoji jednoduchostí a technickou přímočarostí. Prostě levnější auto jste sotva jinde našli. Fiat navíc svůj bestseller s léty vylepšoval, takže Pandy vyráběné od roku 1986 jsou už docela jiná auta než ty původní. Ano, karoserie zůstala stejná, avšak změnil se interiér, podvozek a také pohonné jednotky. Italové navíc vytěžili z potenciálu tohoto auta vše, takže časem nabídli variantu s připojitelným pohonem všech kol (připojovala se zadní náprava). Později byla Panda 4x4 řešena jako stylový malý „off-road“. Dodnes těchto aut potkáte třeba v Toskánsku značné množství. Tamní vinaři vůz používají k cestám na vinice, kde díky pohonu všech kol projedou třeba i po dešti. Panda se také vyráběla jako Seat Marbella coby potomek někdejší úzké spolupráce Španělů s Italy.

Již méně lidé vědí, že původní modernizovaná Panda se oficiálně prodávala také na českém trhu. Na něj se podívala dokonce dvakrát. Nejprve na začátku 90. let, poté z něj v tichosti odešla, aby se ve druhé polovině deváté dekády opět vrátila. Byť pouze v užitkové variantě. Výroba probíhala až do roku 2003, kdy vyjela druhá a recenzovaná generace.

Místo tří je pět

První Panda měla pouze třídveřovou karoserii. Druhá generace, jejíž výroba byla svěřena závodu v polských Tychách, dostala pro změnu výhradně pětidveřovou. Ta byla relativně úzká, zároveň ale vyšší. Původní hranaté tvary se přirozeně zaoblily, byť ne nijak výrazně. Právě omezená šířka má za následek, že pokud si do vozu sedne do jedné řady dvojice dospělých jedinců statnějších postav, patrně se při jízdě nevyhnou nedobrovolnému vzájemnému kontaktu. V podélném směru je však nabídka místa solidní, zejména s ohledem na drobné rozměry vozu. Panda svým celkovým řešením nakonec zaujala porotce volící každoročně Evropské auto roku, kteří vůz zvolili autem roku 2004.

Nové vydání však výrazně posílilo po technické stránce, která odpovídala první dekádě nového milénia. Panda je sice vozem segmentu A, avšak Fiat se u ní snažil nabídnout do té doby v této třídě nevídanou techniku a prvky výbavy. Řada z toho byla o pár let předtím představena na přelomovém Fiatu Stilo. Šlo třeba o rozměrné elektricky ovládané střešní okno Sky Dome, parkovací senzory či samočinnou klimatizaci.

Bohužel trh nakonec rozhodl jinak, takže řada aut nabízených k prodeji nemá ani manuální klimatizaci, o sluneční střeše nemluvě.

Pozor na servořízení

Posilovač řízení Fiat u původní Pandy nenabízel vlastně nikdy. U té recenzované v nabídce sice byl, ovšem pozor, základní verze poháněná motorem 1.1 FIRE jej do roku 2005 standardně neměla. I bez něj lze s vozem jezdit, ale není to nic příjemného, zejména pro slabší ženy, které byly a jsou častými uživateli tohoto vozítka.

Při koupi Pandy bychom se tak o posilovač řízení zajímali, neboť výrazně zlepšuje pohyblivost vozidla zejména ve městě, kam je minifiat primárně určen. Ještě snáze se s volantem točí po aktivování režimu City. Posilovač řízení je tady elektromechanický s motorem na sloupku řízení. Pokud jde volant ztuha či různě škube a zároveň to doprovází svítící kontrolka posilovače řízení, může být příčinou právě vadné servo.

Nápravou je výměna posilovače řízení, který se mění s částí sloupku řízení. Popsaná závada posilovače se po připojení diagnostiky projeví chybovými kódy C1001, respektive C1002. Posilovač řízení vyjde v druhovýrobě na více než 27.000 korun. Jedná se však o jediný vyšší neplánovaný výdaj, který vás může při provozu Pandy s benzinovým motorem postihnout.

Na benzin, LPG, ale i CNG

Naprosto nejrozšířenějšími motory jsou v Pandě dva čtyřválce z řady FIRE. Menší o objemu 1,1 litru je velmi spolehlivý a nabízí výkon 40 kW. Dobře je známý třeba z prvního Punta. Lepší volbu představuje větší dvanáctistovka, která později existovala kromě verze spalující benzin také v modifikaci na LPG či CNG. Druhá jmenovaná se označovala jako Natural Power nebo také Biopower a od začátku poskytovala pouhých 38 kW.  Benzinová verze pak do roku 2010, kdy motor plnil normu Euro 4, nabízela výkon 44 kW, v rámci přechodu na Euro 5 posílil na 51 kW. Verze pro alternativní paliva mají odlišné vnitřní části, konkrétně třeba písty či ventilová sedla z důvodu zajištění delší životnosti.

Bez ohledu na objem motoru platí i zde, že by se při selhání rozvodů neměl potkat. Přesto doporučujeme nechat rozvody řešené ozubeným řemenem vyměnit po ujetí 120.000 km nebo pěti letech. Výrobce rovněž v servisním plánu udává kontrolu ventilové vůle po ujetí 60.000 km, což chválíme. A to u všech variant motoru. Zatímco při provozu na benzin toto asi není potřeba striktně dodržovat, pokud jezdíte na LPG či CNG, je naopak tento interval pro čtyřválec životně důležitý. LPG i CNG hůře mažou ventilové sedla, tudíž ventily jsou náchylnější na zaklepávání do hlavy.

Pokud se vám během jízdy samočinně přepíná provoz z benzinu na LPG, bývá příčina ve zplynovači, v němž se původně kapalné LPG mění na plynné za působení ohřáté chladicí kapaliny.

Panda do terénu

Panda je sice vnímaná jako levné přibližovalo, avšak tím nejzajímavějším jsou u tohoto vozu vyšší verze nabízející pohon všech kol. Základem byla Panda 4x4, která se na první pohled nikterak nelišila od běžných variant s poháněnou pouze přední nápravou. Mnohem lepší byla Panda 4x4 Climbing nabízená od roku 2004. O pouhý rok později vyjela ještě extrémnější verze Cross. Ta svým vzhledem už připomíná malinký off-road, což podporuje i manuálně ovládaná uzávěrka diferenciálu zadní nápravy.

Bez ohledu na verzi 4x4 je vždy základem pohonu všech kol viskózní lamelová spojka. Tedy pasivně pracující a zcela bezúdržbové zařízení. Panda 4x4 druhé generace má tak stálý pohon všech kol (na rozdíl od té původní).

Viskózní spojka je sice bezúdržbová a naprosto spolehlivá, přesto ji můžete zničit. K tomu stačí relativně málo - jezdit s nestejně opotřebovanými pneumatikami na přední a zadní nápravě.

Panda 4x4 byla nabízena ve spojení s motorem 1.2 FIRE a se vznětovým čtyřválcem 1.3 Multijet, který byl ovšem výrazně dražší. Vrcholný Cross se pak pojil pouze s dieselem. Výroba druhé generace Pandy byla ukončena v roce 2011. O rok později vyjelo třetí vydání modelu, které z druhého technicky vychází. To však již takový prodejní úspěch nezaznamenalo.

Jak šel čas

2003: Představení vozu. Zážehové motory 1.1 8V, 1.2 8V a vznětový 1.3 Multijet. Motor 1.2 alternativně na palivo LPG, respektive CNG.  

2004: Představena verze 4x4. Standardní coby Panda 4x4 a stylová v podobě 4x4 Climbing. Zahájení projede verze s motorem 1.3 Multijet.

2005: Představení terénní Pandy Cross s motorem 1.3 Multijet a uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy.

2006: Sportovní verze Panda 100 HP s motorem 1.4 16V a výkonem 74 kW. Standardně šestistupňová manuální převodovka. Sportovní kabina, bohatá výbava.

2010: Motory upraveny pro emisní normu Euro 5. Výkon 1.2 8V zvýšen ze 44 na 51 kW (vyjma verze CNG). Výkon motoru 1.3 Multijet zvětšen z 51 na 55 kW.

2011: Ukončení produkce vozu.

2012: Představení nástupce technicky vycházejícího z druhé generace.

Technika


100 HP a 1.3 Multijet -  Panda pro sportovce a šetřílky

Zvláštní postavení má v celé řadě verze 100 HP. Pokud jste si mysleli, že vysoký a relativně úzký vůz nemůže sportovat, pak jste se mýlili. Panda 100 HP je na trhu ojetin raritou, ovšem poměrně ceněnou. Je až neuvěřitelné, jak dobře tohle mini autíčko jede. Motor 1.4 16V s výkonem 74 kW takto lehkému vozu stačí, svižná sportovní jízda ale vyžaduje častější řazení šestistupňového manuálu, které je však lehké a velmi přesné. Po prvním Puntu 55 s šestikvaltem Fiat opět dokázal, že šest převodů nemusí být jen výsadou větších a dražších aut s dieselem.

Díky dlouhé šestce se Panda 100 HP hodí i na delší jízdy, neboť snižuje otáčky motoru při dálničních rychlostech. Na to třeba u prvního Suzuki Swift Sport s pětikvaltem rovnou zapomeňte. Také jízdní vlastnosti vozu jsou dle zejména britských medií velmi dobré. Řídit Pandu 100 HP je prý obrovská zábava, kterou kazí snad jen nepříliš sportovní pozice za volantem.

Opakem 100 HP je vznětová Panda 1.3 Multijet. Jako nová byla velmi drahá, navíc malý diesel nevyniká zrovna spolehlivostí. I když má rozvodový řetěz, jeho krátká životnost je pověstná a výjimkou nejsou i případy, kdy se motor do 100.000 km lidově řečeno potkal. Přitom mechanická odolnost těchto motorů je velmi dobrá, takže proběh 400.000 km s nešizenou údržbou není vůbec žádný problém.

Motory

1.1/40 kW: Nejmenší motor je velmi spolehlivý a malé Pandě poskytuje zejména ve městě slušnou pohyblivost. Největší problém jsou verze bez posilovače řízení, nabízené do roku 2005.  

1.2/38/44/51 kW: Asi nejlepší a také nejrozšířenější motor v Pandě. Existoval i ve verzích na LPG a CNG. Je spolehlivý a odolný. A proti menší jedenáctistovce je dynamika této verze lepší, což oceníte zejména v mimoměstském provozu.

1.4 16V/74 kW: Agregát pro Pandu 100 HP je zároveň nejvýkonnějším motorem v tomto voze. Na trhu ojetin se však vyskytuje velmi sporadicky, a pokud už, bývá zpravidla dražší.

1.3 Multijet/51/55 kW: Jediný vznětový motor byl v době prodejů vozu drahý. Navíc se začal prodávat s ročním zpožděním. Pojil se však jako jediný pohon s terénní Pandou Cross. Na trhu je vznětový motor častější než 100 HP, zároveň je však tenhle agregát zdrojem nákladněji řešitelných problémů.

Servisní rady

Všechny motory s výjimkou dieselu mají ozubený rozvodový řemen s intervalem výměny 120.000 km nebo šest let. Diesel má řetěz, byť nepříliš trvanlivý. Výměna oleje je stanovena po ujetí 20.000 km nebo po dvou letech. U zážehových motorů 1.1 a 1.2 je třeba vymezovat ventilovou vůli po ujetí 60.000 km. Motor 1.4 16V a diesel má hydrauliku.

Závady a problémy

Selhávající posilovač řízení: Výměna elektromotoru vyjde v dílech na asi 27.000 korun.

Vadné zapalovací kabely: Zkraje produkce.

Vadné konektory airbagu pod sedadly: Bylo to předmětem svolávací akce.

Pískání brzd.

Předčasně opotřebený rozvodový řetěz: U motoru 1.3 Multijet. Hrozí jeho prasknutí a destrukce motoru.

Nemožnost otevřít zavazadelník: Příčinou je selhávající mikrospínač zámku dveří.

Zničená viskozní spojka u variant 4x4: Pokud někdo jezdí s nesouměrně opotřebovanými pneumatikami na přední a zadní nápravě.  

Předčasně opotřebená spojka: Motor 1.2 8V.

Test


Fiat Panda 1.2 8V 4x4, 44 kW, rok výroby 2008, 120.000 km, není na prodej

Před lety se nám naskytla možnost vyzkoušet krátce Pandu 4x4 s motorem 1.2 8V. Pohon všech kol u Pandy neznamená nákladnější techniku z pohledu zavěšení zadních kol. I tato verze používá jednoduchou nápravu s torzní příčkou. Pouze je zde přidaný nosník, držící diferenciál zadní nápravy. Odlišné jsou ale těhlice kol, které musejí být opatřeny otvory pro hnací hřídele.

První usednutí do kabiny přináší uspokojení. Nastupování je pohodlné, byť dveře nejsou nejširší. Vyšší pozice sedadel to však velmi usnadňuje. Rozměry sedadel jsou v rámci třídy plně dostačující, přičemž to řidičovo lze malou pákou na pravé straně sedáku dokonce přizvednout. Kritiku však zaslouží opěrka pro levou nohu vedle pedálu spojky, která až příliš zasahuje do kabiny. Výsledkem je nepříliš pohodlná pozice pro řízení. U auta této třídy ale nelze v kabině čekat zázraky. Také volant je stavitelný jen výškově, navíc řešený dost naplocho.

Rozjezd s vozem není nejsnazší. Je znát, že slabý motor zde zápasí s masou převodového ústrojí a jeho setrvačnými hmotami. Lehkému pálení spojky se tak zejména zpočátku nevyhnete.

Také akcelerace není nijak rychlá. Zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných dvacet sekund je o značných šest sekund horší než u verze 1.2 s poháněnou pouze přední nápravou. A to dostala čtyřkolka s pětistupňovým manuálem (alternativou byla pětistupňová automatizovaná převodovka) lehčí stálý převod 4,93:1 místo 3,44 :1. Zde se jasně počítalo s tím, že auto občas vyjede do terénu. Nevýhodou jsou vysoké otáčky motoru, což je tristní hlavně na dálnici.

Panda 4x4 s benzinovým motorem je technicky velmi zajímavá, avšak na dynamickou jízdu u ní zapomeňte. Mnohem lepší je to s dieselem Multijet, avšak těchto aut je na trhu málo, neboť jako nový byl diesel velmi drahý.    

Klady

Velmi dobrá ochrana proti korozi, vnitřní prostornost (s výjimkou příčného směru), nízká hlučnost (verze bez pohonu všech kol), zajímavé terénní varianty 4x4, vynikající sportovní verze 100 HP, vynikající spolehlivost, jednoduché opravy, levné díly.  

Zápory

Málo místa v příčném směru, nijak atraktivní tvary karoserie, omezená stabilita v rychle projížděných zatáčkách (s výjimkou 100 HP), chování na příčných nerovnostech, pozice za volantem, málo sportovních verzí 100 HP na trhu.  

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (13)

Doporučujeme

10. 11. 2019 08:12
Fiat spolehlivost
Je to uz par drahnych let co tohle bylo nove a tehda se mi vsichni skodovkari smali a mleli hovna o tom ze to hnije uz na plakatu a rozpadne se to na prvnim rohu a nekoupili by to ani holce na jezdeni do skoly... Jsme o cca 15 let dal ty jejich fabie I maj shnily vrata i prahy, vetsina hatapek casto jede na 2, kabelovy svazky do dveri nestihaji vymenovat. Pindulku nakonec znamej holce koupil, po skole ji prodali a pokud vim stava o ulici dal venku a stale vypada jako nova. Tolik ke kvalite. A kam jsme se posunuli a jak to vypada dneska? Zveka skodovkari kopirujou tipo, zevnitr kaktuse, zvasty o spolehlivosti maj porad stejny a doplnou je umiranim fca. Mentalita techto "takylidi" je k placi. Hlavne ze jim ta oturbena popelnice vrci jak americka V8ma.
16. 5. 2019 21:11
Moje skusenosti
Kupil som Pandu 1.2 44kw 2009 jazdenu ako druhe lacne a snad spolahlive auto do rodiny. Po 3 rokoch su moje skusenosti pozitivne.
- Neviem ako to Taliani robia ale aj ako lowend sa Panda proste dobre soferuje. Volant je prijemne hruby, radicka je blizko, spojka nie je zakerna, motor celkom ide (vocpoda). Je zabava s tym jazdit.
- Najvacsi problem Pandy su nepohodlne predne sedacky - bez podpory v bedrach. Boli z nich chrbat a tiez sa rychlo derie latka a ich vypln. Casto sa to riesi na roznych forach. Najlepsie riesenie je kupit pouzitu sedacku (min. pre vodica) z novsej Pandy 3 a nahradit nou povodnu (kedze Panda 2 a 3 maju rovnaky zaklad, 3 zo 4 srobov presne pasuju, jeden potrebuje medzikus)
- spetaky su dost male. Vyhlad nic moc, ale staci to. Od roku 2011 ("Panda Classic") sa davali vacsie. Ak nie su z vyroby el. ovladane a vyhrievane, co ma malo kusov, je problem to dorobit, vacsinou chyba kabelaz.
- zaujimavost: ako priplatkova vybava existovala aj posuvna zadna lavica. Umoznovala oproti standardnej zvacsit kufor (trochu) alebo priestor pre zadnych pasazierov (o dost viac). Je to dost rarita, nepamatam si ze by som to videl na mobile.de na nejakom vozidle
- Verzie ECO maju predlzene prevody, na forach sa ludia stazovali ze non-ECO isli lepsie :D
- Niektore verzie nemaju ani otackomer to je IMHO hroza :-!
- Panda sa vyrabala v Polsku takze polske smelinarske internety su plne dielov vid allegro.pl
- celkovo nahradne diely su fakt lacne
- Suma sumarum jazdim na tom kazdy den do prace a vobec mi to nevadi (po upgrade sedadla vodica). S pandou je sranda a vsade sa zmesti. Kupil by som ju znova.
25. 4. 2019 00:44
posilovač řízení
Používání režimu CITY je spolehlivá cesta na likvidaci řídící jednotky, jejíž výměna vyjde na cca 11000. Ve firmě máme 2 Pandy, r.v. 2008 a 9, najeto 200 a 250 tis. U té starší 5x odešla ř.j., protože jak nám vysvětlil značkový servis a k čemuž se přiznala řidička, byl často používán režim CITY při parkování, což odpálí ŘJ. Odběr posilovače v tomto režimu může být nárazově až 70A, což zvláště ve spojitosti se slabším či vybitým aku znamená kritické zakolísání napětí, namáhající ŘJ. Relativně nevýkonný alternátor tyto špičky nedokáže vykrývat. Dále u novější byl zádrhel s výměnou řemenu, ač motor 1,1, již měl širší řemen, vodní pumpu a napínák z motoru 1,2. Motor 1,2 - 44kW má tu vlastnost, je laděn krouťákem na 2500 ot, takže něco přes 3000 začíná vadnout a vytáčet jej nemá smysl. Pak jde do otáček už neochotně a dost žere. Lépe je na tom 1,1 -40kW, který je lineární, dá se na 5 r.s. jet od 50 až do 160 a ještě lepší je 1,2 50kW, který už s neobsazeným autem docela cvičí.
16. 4. 2019 06:17
panda
ani náhodou, jsou lepší malé vozy
Avatar - Ja Prvni 123
11. 4. 2019 20:40
Re: Posilovač
No, jestli říkáme zasviněným kontaktům "vyhořelé", tak pak jo... :-D On i ten posilovač řízení je v 90% jen o vyčištění svorkovnice pod volantem...