Ojetý Peugeot 3008 II (P84): Tohle je ještě víc SUV
Zatímco druhá generace Peugeotu 5008 přinesla zcela jiné pojetí auta, zůstala menší 3008 věrná linii nastolené předchůdcem. Přidala na stylu, po technické stránce se toho mnoho nového neudálo. Tedy s výjimkou vzácně se vyskytující verze Hybrid4.
Teď si mnozí řeknete: jak to, vždyť druhé vydání 3008 je postaveno na zcela nové technice, která nemá s předchůdcem v zásadě mnoho společného. Ano, současné 3008 využívá modulární architekturu EMP2, kdežto předchůdce dědil plechy po kdysi inovativní, leč zároveň trochu problematické řadě 307. Z pohledu konceptu se však nic zásadního nezměnilo. I nadále chybí u běžných motorizací pohon všech kol, který nahrazuje rozhraní Grip Control. To jsou však jen přidané jedničky a nuly. Stejné kontroverze vyvolává řešení pracoviště řidiče s malým volantem a „budíky“ nad ním. S tím však budoucí kupující počítá a je dost možné, že jde o jednu z věcí, která mu rozhodování, zda koupit 3008 ,nebo některého z konkurentů usnadní.
Kupujícího ojetiny ale spíše zajímá spolehlivost a odolnost. Už předchůdce vynikal skvělou ochranou proti korozi, ta v tomto vydání zatím nemá šanci.
Ani mechanika nijak zásadně nezlobí, byť nějaké chyby se za čtyři roky výroby již projevit stihly. Řeč je kupříkladu o klepání od přední nápravy, které může mít hned několik příčin. Vini mohou být opotřebená pružná pouzdra příčných ramen nebo vadný hnací kloubový hřídel pohonu levého kola, lidově zvaný poloosa. Větší problém představovala zlomená aretace nastavitelného volantu.
Svolávací akce proběhla například na kabel startéru motoru. Ten byl nevhodně veden, takže v extrému mohlo dojít až k jeho prodření o kovové části vozidla. A tedy vznik elektrického zkratu. Uvedená svolávací akce z roku 2017 se týkala 7394 vozidel.
Nabídka motorů čítá od začátku čtyři agregáty. Ty zážehové 1.2 PureTech a 1.6 PureTech (dříve THP) plní do září 2019 normu Euro 6.2 a obejdou se bez částicového filtru. Počínaje tímto datem přešlo PSA na novější normu Euro 6.3, která již GPF vyžaduje. Problémy s ním zatím nejsou a snad ani nebudou, neboť princip vypalování je odlišný od dieselů. Ty jsou zde tři: Starší 1.6 Blue HDi s osmi ventily byla v roce 2017 nahrazena patnáctistovkou, která se vrátila k rozvodu DOHC a 16 ventilům a zároveň opustila částicový filtr s aditivy ve prospěch konvenčního řešení cDPF. Větší 2.0 Blue HDi si systém DPF s aditivy zachoval dodnes. Za zmínku stojí vynikajíc šestistupňová převodovka, od podzimu 2018 nahrazená osmistupňovou. Oboje konstrukce Aisin.
Spolehlivost motorů je průměrná. I nadále platí, že zážehové agregáty jsou náchylné na zanášení karbonem, který se usazuje v sání a na talířích ventilů. Čištění chemickou cestou nabízené některými firmami, například BG Care, někteří specialisté Peugeotu nedoporučují. Problém je, že nánosy karbonu se dostanou do motoru, a hlavně olejového okruhu. Servisní postup PSA uplatňuje dekarbonizaci na mechanickém principu, což ovšem vyžaduje speciální postup, a hlavně složitou rozborku motoru. K čištění se využívá upravených skořápek ořechů. Pokud plánujete koupi motoru PureTech, dobře zvažte, jak jej budete používat. Svědčí mu spíše delší cesty, a občasná jízda pod zátěží. Navíc je dobré řadit nižší kvalty a udržovat motor ve středních otáčkách, jakkoliv vás ukazatel řazení spíš než k podřazení vybízí k přeřazení. Ten však sleduje jen ekologickou stránku věci a nějaká životnost motoru je mu ukradená.
Ceny ojetin podle Eurotaxu | |||
2017 | 1.6 BlueHDi/88 kW | 144 000 km | 415 900 Kč |
2017 | 1.6 THP/121 kW | 59 000 km | 480 000 Kč |
2020 | 1.2 PureTech/96 kW | 5 km | 535 000 Kč |
Motory
1.2 PureTech/96 kW: Menší ze dvou zážehových motorů je tříválec z řady EB. Od samého začátku výroby jej zdobí solidní spolehlivost, rozhodně výrazně lepší než někdejší motory 1.6 THP. Přesto i tady hrozí usazování karbonu. Po jízdní stránce ovšem skvělý.
1.6 THP (PureTech)/110/120/133 kW: Velmi špatná pověst, která však od roku 2015 při přechodu na Euro 6 už není na místě. Motor z řady EP prošel racionálním vývojem, takže spolehlivost v 3008 je násobně lepší než u raných kusů první generace.
1.6 Blue HDi/1.5 Blue HDi/73/85/88/96 kW: Ani motor 1.6 HDi nemá dobrou pověst. I v tomto případě platí to, co u výše zmíněné 1.6 THP (PureTech). Přesto vám dobrý servis možná doporučí po určité době čištění olejové vany, kde se u původních verzí hromadil karbon.
2.0 BlueHDi/110/120/121/130/133 kW: Základ motoru řady DW pamatuje ještě 90. léta. Dodnes jeden z nejlepších moderních dieselů. Je odolný a spolehlivý, což platí zejména o mechanice. Problémy ale mohou být se systémem SCR a bylo zaznamenáno i několik případů vadného olejového čerpadla.
Náhradní díly na Peugeot 3008 1.2 Puretech | |
Hnací hřídel kola (poloosa) | 6778 Kč |
Rameno přední nápravy | 3993 Kč |
Dvouhmotový setrvačník | 10 511 Kč |
Sada rozvodů | 3622 Kč |
Ostatní
Olej pro zážehové motory: Jedním z důvodů kolapsu starších agregátů THP bylo používání méně vhodného oleje. V případě motorů 3008 1.2 PureTech a 1.6 THP (PureTech) musí olej splňovat za předpokladu SAE 5W-30 normu PSA B71 2312. Pokud se použije řidší olej 0W-20, pak by měl vyhovovat normě PSA B71 2010.
Rozvody: Vznětové motory mají rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož interval výměny činí u motoru 1.6 BlueHDi 175.000 km/120 měsíců. U novější 1.5 BlueHDI je to 180.000 km nebo taktéž 120 měsíců. Agregát 2.0 BlueHDi má interval pro výměnu rozvodů stanoven na 150.000 km nebo časově opět 120 měsíců. Benzinový motor 1.6 THP má řetěz, který nemá interval výměny. Agregát 1.2 PureTech má řemen v olejové mlze s intervalem 175.000 km/120 měsíců.
Podvozek: Model 3008 používá to nejjednodušší možné šasi. Vpředu modifikovaný McPherson, vzadu torzní příčka. Výjimkou je varianta Hybrid4. Ta nabízí i pohon všech kol, ovšem řešený tak, že zadní nápravu pohání samostatný elektromotor. Jízdní vlastnosti nejsou špatné, ale na nejlepší konkurenty nemají. Na druhou stranu při opravách šasi vás auto nezruinuje.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Oblíbenější než předchůdce
Druhá generace kompaktního crossoveru byla pro Peugeot trefou do černého. Díky vydařenému designu auto vypadá větší, než je, a oproti minulému provedení už má pocitově jednoznačně blíž k SUV. Zatímco zvenku je peugeot bezesporu pohledný (alespoň ve srovnání s předchůdcem), poněkud futuristicky uspořádaným interiérem zezačátku šokoval a ani s odstupem času určitě nemusí sednout každému. Nejde jen o oválný volant a vysoko umístěnou přístrojovou desku, ale o celkovou převahu efektnosti nad praktičností. V dobových testech ale získával dobré hodnocení, získal i titul evropského auta roku. Není se co divit, že se mu dařilo ke značce přitáhnout i novou klientelu, která dosud o peugeotu neuvažovala. Výběr v bazarech po necelých pěti letech není příliš pestrý, alespoň tedy pokud jde o klasické ojetiny, v inzerci zatím drtivě převažují zánovní předváděcí auta s cenovkami nejčastěji od půl milionu výše. Podíl naftových a benzinových aut je na trhu vyrovnaný, to platí i pro poměr manuálních a automatických převodovek. V budoucnu tedy bude z čeho vybírat a s rostoucí nabídkou snad klesnou i ceny, které zatím pod 400 tisíc nepadají ani u nejlevnějších kusů.
Závěr
Druhé vydání 3008 vyměnilo ladné tvary za ostřejší, pod nimiž ukrývá zcela novou techniku. Motory již nehrozí nenadálými výdaji tolik jako u předchůdce. Škoda jen některých samoúčelných řešení, jakými jsou například iCockpit či ovládání většiny funkcí přes dotykovou obrazovku rozhraní.
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Tuhá karoserie
- Odolný motor 2.0 Blue HDi se spolehlivým částicovým filtrem
- Vynikající samočinná převodovka s šesti, později dokonce osmi převody
- Přesné řazení šestistupňových převodovek
- Vynikající pasivní bezpečnost
- Antikorozní ochrana
Minusy
- Ergonomie ovládání
- Řešení pracoviště řidiče iCockpit nevyhovuje vyšším postavám
- Chybí pohon všech kol (pouze specificky řešený ve verzi Hybrid4)
- Jen průměrné jízdní vlastnosti
- Omezený prostor ve druhé řadě