Opel Insignia ST BiTurbo – Bez Haldexu jede líp
Posedlost pohonem všech kol je příznakem druhé dekády našeho století. A Opel tento trendu umí dobře využít – v Insignii tuto možnost nabízí pro pět z celkových sedmi nabízených motorů. Výsledkem je, že polovina velkých Opelů prodaných u nás roztáčí všechna kola.
Možnost volby mají i zájemci o nový motor 2,0 CDTi BiTurbo. Pravidelní čtenáři Auto.cz to dobře ví – v prvním testu tohoto motoru účinkoval právě vůz se znaky 4x4. Rozhodli jsme se vyzkoušet stejný vůz ještě jednou, ale tentokrát s jedinou poháněnou nápravou. Zvládnou vůbec přední kola porci 400 Newtonmetrů?
Oficiální údaje naznačují, že dynamický rozdíl mezi 4x2 a 4x4 je vcelku zanedbatelný. O dvě desetiny pomalejší akcelerace na stovku a o dva km/h nižší maximální rychlost? To snad ani nejde poznat…
opel testy strednitrida
Realita je ale o dost jiná. Motor bez zátěže v podobě systému Haldex pookřál. Je to patrné už od nejnižších otáček – po prodlevě turbodmychadel není ani památky. Najednou lze při ustálené rychlosti využívat i otáčky těsně nad volnoběhem, což prospívá zejména spotřebě paliva ve městě, kterou se daří držet pod osmi litry.
BiTurbu s pohonem předních kol rozhodně elán nechybí. Působí, jako by chtěl vytrhávat dlažební kostky ze silnice, ve skutečnosti ale problémy s trakcí nehrozí. Pečlivě naladěná elektronika krotí newtonmetry jemně a v pravý okamžik. Další argument, proč je 4x4 zbytečné – jeho výhody se projeví nejspíš až na sněhu, který na českých silnicích leží pár týdnů v roce.
Relativně krátké převody ale zůstávají. Jestliže Mercedes ve srovnatelném modelu C 220 CDI při 130 km/h na šestý převod točí 2050 min-1, Insignia BiTurbo i s předním pohonem drží otáčky ve 2400 min-1. Toto řešení je dvousečnou zbraní – akcelerace v běžných dálničních rychlostech je i při mírném sešlápnutí plynového pedálu výtečná a neuvadá až do 200 km/h.
opel testy strednitrida
Spotřeba nafty je ale na dálnici dost možná vyšší, než by musela být. A hlavně silný diesel nemůže být neomezeným vládcem dálnice. Nejvyššího výkonu 143 kW při 4000 min-1 dosahuje zhruba v 210 km/h a k udávanému maximu 225 km/h se pak už přetočený diesel propracovává velmi pomalu. Dálničním střelám je v Německu potřeba uhýbat…
Opel Insignia ST 2,0 BiTurbo - odečtená spotřeba paliva | ||
Pohon | 4x4 | 4x2 |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 6,1 / 1850 | 5,8 / 1850 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 7,2 / 2400 | 6,8 / 2400 |
I přes tuto drobnou vadu ale dává nejsilnější turbodiesel velký smysl. Schopnost táhnout napříč celým spektrem otáček je vynikající a kdo chce jezdit často rychle, ten rozdíl proti slabšímu 2,0 CDTI/118 kW ocení. Pro jízdy po městě je BiTurbo asi zbytečný luxus, ale to se dá říct o každém silnějším motoru.
opel testy strednitrida
Amputace čtyřkolky ale přinesla ještě další pozitivní změny. Insignia má najednou citlivější řízení, ochotněji zatáčí a na 19palcových kolech lépe brzdí. Na okreskách to umí BiTurbo pořádně rozbalit – v tom pravém gétéčkovém slova smyslu. I bez příplatkové nápravy HiPerStrut z Insignie OPC (má oddělenou těhlici) se Insignia nechá hezky vodit a občasné zatáhnutí za volant vyvolané přívalem točivého momentu vlastně pomáhá řidiči nepřestřelit limity podvozku. Díky kontrastu živelné akcelerace s velkou hmotou 4,9metrového auta přitom může být ostřejší svezení pro posádku adrenalinovým zážitkem.
opel testy strednitrida
Konfigurace testovaného auta vychází z výbavy Cosmo, která se od verze Sport liší například chromovanými klikami dveří. Je o 10 tisíc levnější a znamená několik rozdílů ve standardní výbavě. Chybí adaptivní podvozek FlexRide a naopak má navíc dvouzónovou klimatizaci, světelný a dešťový senzor a elektrickou parkovací brzdu.
Příplatková výbava tentokrát vsadila často na skromnější podobu. A vůbec ničemu to nevadí – navigace Navi 600 funguje bezproblémově a specializované funkce zařízení Navi 900 nejsou při běžném použití potřeba. Příplatkové audio Infinity nehraje o tolik lépe, aby bylo nezbytné za něj připlácet.
Dosud jsme testovali Opel Insignia ve verzích:
- Opel Insignia ST 1,6 Turbo (132 kW)
- Opel Insignia 2,0 Turbo (162 kW)
- Opel Insignia 2,0 CDTI (96 kW)
- Opel Insignia ST 2,0 CDTI 4x4 (118 kW)
- Opel Insignia ST 2,0 CDTI BiTurbo 4x4 (143 kW)
- Opel Insignia 2,0 CDTI 4x4 AT (118 kW) vs Škoda Superb 2,0 TDI DSG (125 kW)
Docela zbytečné je panoramatické střešní okno. A ušetřit by se dalo i na kolech – adaptivní tlumiče FlexRide jsou jasným přínosem pro komfort, 19palcové kanáldekly ale hned kus pohodlí seberou. Přitom ani na 18tkách nevypadá Insignia špatně, tady méně znamená více.
To samé platí i pro perforované kožené čalounění. Stojí 60 tisíc a ventilace předních sedadel je k němu za další 10tisícový příplatek. Přitom až s ní je investice do perforované kůže (mimo estetické hledisko) opravdu obhajitelná, vždyť čalounění stejnou neperforovanou kůží stojí 35 tisíc.
opel testy strednitrida
Všem těmto starostem se lze snadno vyhnout právě volbou vhodné konfigurace. Vzhledem k tomu, že možnosti příplatkové výbavy si téměř v ničem nezadají s prémiovými vozy střední třídy, neměl by to být nejmenší problém.
Otazníky se ale stále vznáší nad smysluplností volby samotného motoru. Insignia je jedním z nejlepších aut střední třídy, opravdu ale potřebuje silné BiTurbo? V domácích podmínkách je jeho dálniční temperament prakticky nevyužitelný a cenový rozdíl proti 2,0 CDTI/118 kW ve výši sedmdesáti tisíc je značný, i když obhajitelný skrz technickou složitost motoru.
Nejsilnější diesel od Opelu se tak ocitá v pozici luxusního pohonu. Prodejním trhákem nejspíš nebude, ale schopnost vyhovět i náročným zákazníkům je důležitá pro budování image značky. Čistě z pohledu cena/užitná hodnota je asi rozumnější zůstat o stupínek níž a ušetřené peníze raději investovat do příplatkové výbavy. Ale kdo chce pořádný motor, ten ho dnes dostane i u Opelu. A když zůstane u pohonu předních kol, bude jezdit opravdu velmi dobrým a hbitým autem.
opel testy strednitrida
První cena vozu | 519.900,- Kč (1,6/85 kW Insignia sedan) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 777.400,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Cosmo sedan) |
Základní cena testovaného vozu | 802.400,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Cosmo kombi) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 946.900,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Cosmo kombi) |
Skutečná cena při objednávce firemního zákazníka | 848.484,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Cosmo kombi) |
Plusy
- Bez 4x4 znatelně živější, plnohodnotný vrchol nabídky
- Precizně naladěná kontrola trakce
- Bezvýhradně pružný motor v libovolné rychlosti do 200 km/h
- Efektní design, masivní proporce
- Útulný interiér, kvalita zpracování
- Velmi pohodlná sedadla
- Možnosti příplatkové výbavy, konfigurovatelnost
Minusy
- Krátké převody znamenají nízkou maximální rychlost
- Hlučný motor
- Vnitřní prostor neodpovídá vnější rozměrům
- Místo na zadních sedadlech pod průměrem střední třídy
- Malá zpětná zrcátka
- Smysluplnost některých příplatkových výbav