Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem VW T-Roc: Chce dohnat Dacii Duster! Jak jezdí s 2.0 TSI?

Jan Mička Jan Mička 25. 10. 2017
79
123
Zobrazit náhledy (79)
Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc
Co se techniky týče, je nový T-Roc velmi podobný Škodě Karoq, má ale pár věcí, které SUV z Kvasin chybí.

Vozů, které si říkají SUV a crossovery a alespoň podle marketingových strategií automobilek mají určité ambice pro jízdu mimo zpevněný povrch, je na českém trhu už nyní více než dost a jejich počet nadále poroste. Jde o trend, který se u zákazníků uchytil a jenom tak neutichne, v době modulárních platforem se ale na mysl dere otázka, co může ten či onen vůz nabídnout ve srovnání s v podstatě stejným výrobkem, jenom opatřeným jiným logem na kapotě. Samozřejmě s trochou nadsázky…

360p720p1080p

Proč začínám zrovna takhle? Protože přesně tohle pasuje na nový Volkswagen T-Roc. Veřejnosti se poprvé ukázal na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a pochopitelně mě hodně zajímalo, co více dokáže nabídnout v porovnání se Škodou Karoq a Seatem Ateca. Pod povrchem jsou totiž tato auta v podstatě stejná - konkrétně se bavím o modulární platformě MQB, té „poctivější“ s možností pohonu všech, a motorech o objemu až 2,0 litru, jenže to už dneska zajímá čím dál méně lidí. Z velké části prodává design, a ten má T-Roc naprosto špičkový.

Není totiž zastáncem krabicovitých tvarů, spojuje vyšší světlou výšku (konkrétně 161 milimetrů) s linií střechy podobnou hatchbacku a z jistých úhlů i kupé, a osobně musím říci, že si mě získal hned na první dobrou. Nápaditými detaily v podobě diodových směrovek/denního svícení počínaje, povedenými barvami konče. Díky jedenácti základním odstínům karoserie a čtyřem různým odstínům střechy vzniklo až čtyřiadvacet kombinací, a museli byste se opravdu hodně snažit, aby v alespoň jedné z nich vůz zapadnul v davu.

Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - srovnání vnějších rozměrů
ModelVolkswagen T-RocSeat Ateca
Délka [mm]42344363
Šířka [mm]18191841
Výška [mm]15731625
Rozvor [mm]25902630
Rozchod vpředu [mm]1538-15461572-1576
Rozchod vzadu [mm]1533-15411541-1544

Ani interiéru nechybí nápaditost daná hlavně hravými barvičkami okrasných plastů. Bystré hlavy ale narážejí na jednu zajímavost. Pod povrchem je T-Roc vlastně shodný s golfem, který může mít digitální přístrojový štít, infotainment s úhlopříčkou až 9,2 palce, a dokonce i ovládání gesty, jenže novinka má zjednodušený Active Info Display s úhlopříčkou 11,7 palce a maximálně osmipalcovou středovou obrazovku s otočnými ovladači pro nastavení hlasitosti a rolování s menu. Tedy totéž, co nabízí nové polo na platformě MQB A0 s tím, že v případě zobrazení navigace si mezi oběma displeji pouze přepínáte. Mapu před sebou i na tradičním místě neuvidíte.

O překážku se nejedná, já mám kupříkladu raději otočné ovladače a zobrazení navigace na jednom, nebo druhém displeji vlastně ničemu nevadí, vrtá mi ale hlavou, proč je palubka sestavena výhradně z tvrdých plastů, když i polo ji má měkčenou, a výplně dveří vypadají docela obyčejně, byť jim neschází ambientní osvětlení nebo polstrování v místech kontaktu loktů. Z uživatelského hlediska je to nicméně zcela jedno, protože nikde nic nevrže, jednotlivé díly jsou sesazeny s „volkswagení“ přesností a v každém ohledu T-Roc budí dojem bytelného auta.

Pane Lorenc, vejdu se tam?

Tak nějak „mezi segmenty“ zapadá Volkswagen T-Roc i svými vnějšími rozměry. Aktuálně nejmenší SUV automobilky je citelně kratší než karoq a ateca (měří 4234 mm), a dokonce má i kratší rozvor náprav, což jej dokonce podle některých z vás řadí spíše k Seatu Arona, jenže budete sami překvapení, kolik prostoru pro posádku tohle auto vlastně nabízí.

Měření starým dobrým svinovacím metrem to ostatně dokazuje – interiér je vpředu i vzadu široký okolo 1500 milimetrů, vzadu je to dokonce širší než u atecy, při výšce 190 centimetrů se za sebe posadím s pěticentimetrovou rezervou před koleny a stejně tak nad hlavou. Zejména k podélnému prostoru si navíc T-Roc nepomohl zvýšeným posazem.

Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - srovnání vnitřních rozměrů
ModelVolkswagen T-RocSeat Ateca
Podélný prostor vpředu min/max [mm]900/1120860/1150
Podélný prostor vzadu min/max [mm]580/800630/860
Výška nad sedadlem - vpředu [mm]10401030
Výška nad sedadlem - vzadu [mm]9701020
Šířka vpředu [mm]15101490
Šířka vzadu [mm]14801460
Délka sedáku vpředu [mm]520520
Délka sedáku vzadu [mm]470450
Výška opěradla vpředu [mm]670680
Výška opěradla vzadu [mm]660680
místo vzadu pod předním sedadlem:AnoAno

Přední sedadla si totiž můžete spustit velmi nízko, připadáte si zhruba jako v golfu, jsou bohatě dimenzovaná, a dokonce ani vzadu to není úplná kostelní lavice. Stejně jako v polu jsou sedáky i opěradla velmi dobře profilované, spíše měkčí a hezky podepírají stehna. Pouze při vystupování si dávejte pozor na vyšší prahy, to je ale snad jediná slabina, co se prostoru pro posádku týče.

Že T-Roc zapadá někam mezi atecu a aronu, dokazuje i zavazadlový prostor o objemu 445 litrů, tahle hodnota se ale týká pouze předokolek a pouze verzí bez příplatkového audia Beats s výkonem 300 Wattů. Čtyřkolka ubere třiapadesát litrů, subwoofer a sada na opravu pneumatik zase znemožňují polohování podlážky, byť je na to vůz připraven. Jak můžete vidět na snímcích, je kufr v praxi docela mělký a využitelností odpovídá spíše malým hatchbackům. Inu, zkosené okno pátých dveří…

Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - rozměry zavazadelníku
ModelVolkswagen T-RocSeat Ateca
Šířka v nejužším místě [mm]10101010
Délka [mm]780850
Výška po plato [mm]420525
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]14001440
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]19001920
Objem [l]445/1290 (392/1237)510/- (485/-)
*údaje v závorkách platí pro pohon 4x4

Fantastický benzinový dvoulitr!

Z celkem šesti motorů, se kterými se bude T-Roc prodávat (1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW, 2.0 TSI/140 kW, 1.6 TDI/85 kW, 2.0 TDI/110 a 140 kW), dovezl Volkswagen na prezentaci do Lisabonu pouze dva dvoulitry – nový benzinový a dále slabší z nafťáků. Všechny testovací vozy navíc byly čtyřkolky s vícepvkovou zadní nápravou, předokolky jsou vždy vybaveny vlečenými rameny.

Je to ale právě motor 2.0 TSI, kterým je vůz ve srovnání s „nižším středním“ SUV Škoda Karoq tak speciální - ono jej totiž mít nemůže. U nás sice nejsilnější benzin asi na dračku příliš nepůjde kvůli vyšší ceně (VW očekává průměrnou cenu zákaznických vozů okolo 600-650 tisíc korun), rovnou vám ale říkám, že z řidičského hlediska se rozhodně vyplatí. Avšak pozor, nejde o podladěnou verzi dvoulitru z Pola GTI. Tento čtyřválec využívá B cyklus a představil se v současné generaci Audi A4.

Výkon 140 kW je dostupný ve 4180 otáčkách, už v patnácti stech otáčkách vás však začne tlačit do sedadla točivý moment 320 N.m dávkovaný bez ustání díky plynule řadícímu sedmistupňovému automatu. U větších SUV s benzinovým motorem se opojení z rychlosti obvykle brzy rozplyne, jenže dvoulitrový T-Roc působí jako takový hot-hatch s holinkách. Jezdí vážně skvěle! I na devatenáctipalcových kolech je měkčí než ateca, ale zároveň o poznání tužší než karoq, a protože na délku měří jenom něco přes 4,2 metru a má kolo v každém rohu karoserie, zatáčí jako žádné jiné SUV s platformou MQB.

Můžete samozřejmě jezdit klidně, nechat volič jízdních režimů v komfortu či Eco, kdy nechává převodovka auto z kopců plachtit, já jsem si ale nejvíce oblíbil raketové přechody ze spodního pásma otáček někam k 4000 za minutu. Každé předjíždění bylo sranda, protože auto jednoduše vystřelí jako namydlený blesk a za příjemného, snad ničím nedobarveného zvuku čtyřválce, nechává většinu účastníků provozu za sebou. Je mimořádně živé a ostřejší zacházení ho baví, díky vyváženému podvozku a čtyřkolce s posledním vydáním Haldexu navíc většinu času spí i elektronika, konkrétně systém XDS, protože jeho zásahy jednoduše nejsou potřeba.

Volkswagen T-Roc - dostupná technická data motorů
Motor1.0 TSI2.0 TSI 4Motion2.0 TDI 4Motion
Převodovka6M7A7A
Zdvihový objem [cm3]99919841968
Válce/ventily3/44/44/4
Největší výkon [kW/min]85 kW/5000-5500140/4180-6000110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500320/1500-4180340/1750-3000
Maximální rychlost [km/h]187216200
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,17,28,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,16,75,1
Pohotovostní hmotnost [kg]127014951530
Maximální hmotnost vozíku [kg]150019001900
Cena T-Roc [Kč]452.900--
Cena Design [Kč]---
Cena Design Style [Kč]---
Cena Sport [Kč]-808.900820.900
*uvedená nabídka motorů zatím není kompletní

Všechny exempláře vybavené motorem 2.0 TSI byly ve výbavě Sport, s devatenáctipalcovými koly a červenými brzdovými třmeny. Zatímco lépe dávkovatelné brzdy by snesla snad všechna SUV postavená na základu MQB, v nastavení podvozků jsou už od začátku jasně daní rozdíly. Ateca na devatenáctkách zůstává stále nejtvrdší a nejcitlivější na kvalitu silnice z hlediska valivého hluku od pneumatik, hned za ní je T-Roc a roli nejkomfortněji laděné verze zastává karoq.

Jenže zatímco s dvojčaty z Kvasin je jízda zábavná jenom občas a drtivou většinu času jsou běžnými dopravními prostředky, menší Volkswagen je zkrátka srandista, který vás dokáže v přiměřené míře pobavit i na relativně krátkém úseku. Většinu času jsme jezdili po kvalitních silnicích, tu a tam se ale nějaký ten výmol a či propadlý kanál objevil, a to už na akustice bylo znát. Z části za to ale mohly i adaptivní tlumiče DCC, které první ránu prostě nemají šanci zachytit.

Přiznám se, že mě jízda s dvoulitrovým TSI natolik bavila, že jsem si vůz vybral i následující den pro zhruba čtyřicetikilometrový přejezd na letiště, ještě před tím jsem však stihnul vyzkoušet verzi Style se 110kilowattovým turbodieselem, rovněž pohonem všech kol a automatem. Tady už byla pochopitelně na palubě citelnější zvuková kulisa od motoru, zase jsem ale mohl porovnat o palec menší kola s padesátiprocentními pneumatikami.

No, co vám budu povídat, rozdíl to byl jasný snad po prvním ujetém metru. Vůz s osmnáctkami je o poznání komfortnější a dokáže se lépe vypořádat s „mikronerovnostmi“, po jejichž přejezdu sice ještě neuslyšíte ducnutí, ale cítíte jemné vibrace prostupující do podlahy. Ve srovnání s dvoulitrovým TSI sice máte o 30 kW výkonu méně, ale zato o dvacet newtonmentrů více točivého momentu, a přestože tyto verze při akceleraci dělí jenom nějaká sekunda rozdílu, většinu času se budete držet při zemi a sílu využijete až při předjíždění.

Motoru klasicky nejvíce vyhovuje klidnější tempo, povalování někde pod dvěma tisíci otáčkami a ustálená rychlost. Tehdy o něm například na dálnici skoro ani nevíte a jedete asi za 5 až 6 litrů, což při kombinaci SUV, sedmistupňového automatu a čtyřkolky, není vůbec marné. Jenom spotřeba by ale tím hlavním kritériem při rozhodování být neměla.

On totiž T-Roc ještě není tak moc velký na to, aby i s benzinovým motorem 2.0 TSI nebyl schopen jezdit za zhruba sedm litrů. Ptáte-li se na mou nejčastější spotřebu benzinu, odpovídám ale 9 l/100 km. Berme nicméně v potaz ostřejší tempo v klikatých pasážích a pojíždění ve městech, přes které nás vedla testovací trasa. Za sebe tak rozhodně volím benzin!

Volkswagen T-Roc - přehled zážehových motorů
Motor Točivý moment Převodovka Pohon
1.0 TSI/85 kW 200 N.m 6stupňová manuální předních kol
1.5 TSI/110 kW 250 N.m 6stupňová manuální předních kol
1.5 TSI/110 kW 250 N.m 7stupňová DSG předních kol
1.5 TSI/110 kW 250 N.m 7stupňová DSG všech kol
2.0 TSI/140 kW 320 N.m 7stupňová DSG všech kol
Přehled vznětových motorů
Motor Točivý moment Převodovka Pohon
1.6 TDI/85 kW 250 N.m 6stupňová manuální předních kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 6stupňová manuální předních kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 6stupňová manuální všech kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 7stupňová DSG předních kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 7stupňová DSG všech kol
2.0 TDI/140 kW 400 N.m 7stupňová DSG všech kol

Jak je to s tím Dusterem?

Se stále rostoucím počtem nových SUV a crossoverů je den ode dne těžší se v nich vyznat, a jak jste možná z dosavadního textu pochopili, Volkswagen T-Roc nám to moc neusnadňuje. V hierarchii značky je vlastně takovou Škodou Rapid, která je vklíněná mezi octavii a fabii. Svou jasně danou skupinu konkurentů však samozřejmě má, jenom to chce občas hodit za hlavu absenci čtyřkolky u některých modelů a relativně dlouhý seznam je na světě.

Namátkou mě napadá například Renault Captur, Mazda CX-3, Nissan Juke, Hyundai Kona, Kia Stonic, Citroën C3 Aircross nebo Opel Crossland X. V úvahu ale připadá také Dacia Duster, která dlouhodobě patří k nejprodávanějším SUV na našem trhu (v červenci byla dokonce nejprodávanější) a Volkswagen T-Roc chce její skalp. Lépe řečeno ji chce v prodejích překonat.

Bavme se v konkrétních číslech: aby T-Roc překonal červencový výsledek Dacie Duster, muselo by se ho v jednom měsíci prodat 493 kusů. Srpen už pro duster nebyl tak úspěšný, prodalo se 414 kusů, a v září už to bylo jenom 272 kusů. V každém případě platí, že se T-Roc na svou cestu do českých garáží už vydal, protože 4. října odstartoval jeho předprodej. V autosalonech se nicméně objeví až z kraje příštího roku.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Drzosť škodovky už nepozná hranice ...
| 26. 1. 2018
karoq vs cr-v? no way dude
Konkurent od Opelu? Mokka X !
| 28. 10. 2017
"protoze vesnicani Skodovky kupuji i bez slevy ..." Tady se člověk dočte hloupostí.
Avatar - PepaJ
Jejda
| 27. 10. 2017
V rozumne vybave bude tento uvnitr fabiovsky plastovy pazmek stat lehce pres 1mio.. a to se ceskym chaluparum a maminam do mesta echt vyplati. V zapadni Evrope si vsak kupce jiste najde, ale u nas jich bude jako safranu..kord na tech dedinach:))
Kecy
| 27. 10. 2017
Vsade kde sa da objednat AID, je ho mozne objednat aj s "malou" Media navigaciou (ktora je od modeloveho roku 2018 8-palcova, cize ma velkost ako byvala Pro "velka").

Rovnako je to aj u Arteonu a Passatu, iba cca prvy rok siel AID objednat vylucne s "velkou" navi Pro.
Konkurent od Opelu? Mokka X !
| 27. 10. 2017
Jak ktera verze. Prave ta 2.0 tsi 4x4 sice nema golfovy ekvivalent, ovsem zacina na vyssi castce, nez GTI performance...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku