TEST Poprvé za volantem VW T-Roc: Chce dohnat Dacii Duster! Jak jezdí s 2.0 TSI?
Vozů, které si říkají SUV a crossovery a alespoň podle marketingových strategií automobilek mají určité ambice pro jízdu mimo zpevněný povrch, je na českém trhu už nyní více než dost a jejich počet nadále poroste. Jde o trend, který se u zákazníků uchytil a jenom tak neutichne, v době modulárních platforem se ale na mysl dere otázka, co může ten či onen vůz nabídnout ve srovnání s v podstatě stejným výrobkem, jenom opatřeným jiným logem na kapotě. Samozřejmě s trochou nadsázky…
Proč začínám zrovna takhle? Protože přesně tohle pasuje na nový Volkswagen T-Roc. Veřejnosti se poprvé ukázal na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a pochopitelně mě hodně zajímalo, co více dokáže nabídnout v porovnání se Škodou Karoq a Seatem Ateca. Pod povrchem jsou totiž tato auta v podstatě stejná - konkrétně se bavím o modulární platformě MQB, té „poctivější“ s možností pohonu všech, a motorech o objemu až 2,0 litru, jenže to už dneska zajímá čím dál méně lidí. Z velké části prodává design, a ten má T-Roc naprosto špičkový.
Není totiž zastáncem krabicovitých tvarů, spojuje vyšší světlou výšku (konkrétně 161 milimetrů) s linií střechy podobnou hatchbacku a z jistých úhlů i kupé, a osobně musím říci, že si mě získal hned na první dobrou. Nápaditými detaily v podobě diodových směrovek/denního svícení počínaje, povedenými barvami konče. Díky jedenácti základním odstínům karoserie a čtyřem různým odstínům střechy vzniklo až čtyřiadvacet kombinací, a museli byste se opravdu hodně snažit, aby v alespoň jedné z nich vůz zapadnul v davu.
Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - srovnání vnějších rozměrů | ||
Model | Volkswagen T-Roc | Seat Ateca |
Délka [mm] | 4234 | 4363 |
Šířka [mm] | 1819 | 1841 |
Výška [mm] | 1573 | 1625 |
Rozvor [mm] | 2590 | 2630 |
Rozchod vpředu [mm] | 1538-1546 | 1572-1576 |
Rozchod vzadu [mm] | 1533-1541 | 1541-1544 |
Ani interiéru nechybí nápaditost daná hlavně hravými barvičkami okrasných plastů. Bystré hlavy ale narážejí na jednu zajímavost. Pod povrchem je T-Roc vlastně shodný s golfem, který může mít digitální přístrojový štít, infotainment s úhlopříčkou až 9,2 palce, a dokonce i ovládání gesty, jenže novinka má zjednodušený Active Info Display s úhlopříčkou 11,7 palce a maximálně osmipalcovou středovou obrazovku s otočnými ovladači pro nastavení hlasitosti a rolování s menu. Tedy totéž, co nabízí nové polo na platformě MQB A0 s tím, že v případě zobrazení navigace si mezi oběma displeji pouze přepínáte. Mapu před sebou i na tradičním místě neuvidíte.
O překážku se nejedná, já mám kupříkladu raději otočné ovladače a zobrazení navigace na jednom, nebo druhém displeji vlastně ničemu nevadí, vrtá mi ale hlavou, proč je palubka sestavena výhradně z tvrdých plastů, když i polo ji má měkčenou, a výplně dveří vypadají docela obyčejně, byť jim neschází ambientní osvětlení nebo polstrování v místech kontaktu loktů. Z uživatelského hlediska je to nicméně zcela jedno, protože nikde nic nevrže, jednotlivé díly jsou sesazeny s „volkswagení“ přesností a v každém ohledu T-Roc budí dojem bytelného auta.
Pane Lorenc, vejdu se tam?
Tak nějak „mezi segmenty“ zapadá Volkswagen T-Roc i svými vnějšími rozměry. Aktuálně nejmenší SUV automobilky je citelně kratší než karoq a ateca (měří 4234 mm), a dokonce má i kratší rozvor náprav, což jej dokonce podle některých z vás řadí spíše k Seatu Arona, jenže budete sami překvapení, kolik prostoru pro posádku tohle auto vlastně nabízí.
Měření starým dobrým svinovacím metrem to ostatně dokazuje – interiér je vpředu i vzadu široký okolo 1500 milimetrů, vzadu je to dokonce širší než u atecy, při výšce 190 centimetrů se za sebe posadím s pěticentimetrovou rezervou před koleny a stejně tak nad hlavou. Zejména k podélnému prostoru si navíc T-Roc nepomohl zvýšeným posazem.
Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - srovnání vnitřních rozměrů | ||
Model | Volkswagen T-Roc | Seat Ateca |
Podélný prostor vpředu min/max [mm] | 900/1120 | 860/1150 |
Podélný prostor vzadu min/max [mm] | 580/800 | 630/860 |
Výška nad sedadlem - vpředu [mm] | 1040 | 1030 |
Výška nad sedadlem - vzadu [mm] | 970 | 1020 |
Šířka vpředu [mm] | 1510 | 1490 |
Šířka vzadu [mm] | 1480 | 1460 |
Délka sedáku vpředu [mm] | 520 | 520 |
Délka sedáku vzadu [mm] | 470 | 450 |
Výška opěradla vpředu [mm] | 670 | 680 |
Výška opěradla vzadu [mm] | 660 | 680 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |
Přední sedadla si totiž můžete spustit velmi nízko, připadáte si zhruba jako v golfu, jsou bohatě dimenzovaná, a dokonce ani vzadu to není úplná kostelní lavice. Stejně jako v polu jsou sedáky i opěradla velmi dobře profilované, spíše měkčí a hezky podepírají stehna. Pouze při vystupování si dávejte pozor na vyšší prahy, to je ale snad jediná slabina, co se prostoru pro posádku týče.
Že T-Roc zapadá někam mezi atecu a aronu, dokazuje i zavazadlový prostor o objemu 445 litrů, tahle hodnota se ale týká pouze předokolek a pouze verzí bez příplatkového audia Beats s výkonem 300 Wattů. Čtyřkolka ubere třiapadesát litrů, subwoofer a sada na opravu pneumatik zase znemožňují polohování podlážky, byť je na to vůz připraven. Jak můžete vidět na snímcích, je kufr v praxi docela mělký a využitelností odpovídá spíše malým hatchbackům. Inu, zkosené okno pátých dveří…
Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - rozměry zavazadelníku | ||
Model | Volkswagen T-Roc | Seat Ateca |
Šířka v nejužším místě [mm] | 1010 | 1010 |
Délka [mm] | 780 | 850 |
Výška po plato [mm] | 420 | 525 |
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] | 1400 | 1440 |
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm] | 1900 | 1920 |
Objem [l] | 445/1290 (392/1237) | 510/- (485/-) |
*údaje v závorkách platí pro pohon 4x4 |
Fantastický benzinový dvoulitr!
Z celkem šesti motorů, se kterými se bude T-Roc prodávat (1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW, 2.0 TSI/140 kW, 1.6 TDI/85 kW, 2.0 TDI/110 a 140 kW), dovezl Volkswagen na prezentaci do Lisabonu pouze dva dvoulitry – nový benzinový a dále slabší z nafťáků. Všechny testovací vozy navíc byly čtyřkolky s vícepvkovou zadní nápravou, předokolky jsou vždy vybaveny vlečenými rameny.
Je to ale právě motor 2.0 TSI, kterým je vůz ve srovnání s „nižším středním“ SUV Škoda Karoq tak speciální - ono jej totiž mít nemůže. U nás sice nejsilnější benzin asi na dračku příliš nepůjde kvůli vyšší ceně (VW očekává průměrnou cenu zákaznických vozů okolo 600-650 tisíc korun), rovnou vám ale říkám, že z řidičského hlediska se rozhodně vyplatí. Avšak pozor, nejde o podladěnou verzi dvoulitru z Pola GTI. Tento čtyřválec využívá B cyklus a představil se v současné generaci Audi A4.
Výkon 140 kW je dostupný ve 4180 otáčkách, už v patnácti stech otáčkách vás však začne tlačit do sedadla točivý moment 320 N.m dávkovaný bez ustání díky plynule řadícímu sedmistupňovému automatu. U větších SUV s benzinovým motorem se opojení z rychlosti obvykle brzy rozplyne, jenže dvoulitrový T-Roc působí jako takový hot-hatch s holinkách. Jezdí vážně skvěle! I na devatenáctipalcových kolech je měkčí než ateca, ale zároveň o poznání tužší než karoq, a protože na délku měří jenom něco přes 4,2 metru a má kolo v každém rohu karoserie, zatáčí jako žádné jiné SUV s platformou MQB.
Můžete samozřejmě jezdit klidně, nechat volič jízdních režimů v komfortu či Eco, kdy nechává převodovka auto z kopců plachtit, já jsem si ale nejvíce oblíbil raketové přechody ze spodního pásma otáček někam k 4000 za minutu. Každé předjíždění bylo sranda, protože auto jednoduše vystřelí jako namydlený blesk a za příjemného, snad ničím nedobarveného zvuku čtyřválce, nechává většinu účastníků provozu za sebou. Je mimořádně živé a ostřejší zacházení ho baví, díky vyváženému podvozku a čtyřkolce s posledním vydáním Haldexu navíc většinu času spí i elektronika, konkrétně systém XDS, protože jeho zásahy jednoduše nejsou potřeba.
Volkswagen T-Roc - dostupná technická data motorů | |||
Motor | 1.0 TSI | 2.0 TSI 4Motion | 2.0 TDI 4Motion |
Převodovka | 6M | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1984 | 1968 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85 kW/5000-5500 | 140/4180-6000 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/2000-3500 | 320/1500-4180 | 340/1750-3000 |
Maximální rychlost [km/h] | 187 | 216 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,1 | 7,2 | 8,4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 6,7 | 5,1 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1270 | 1495 | 1530 |
Maximální hmotnost vozíku [kg] | 1500 | 1900 | 1900 |
Cena T-Roc [Kč] | 452.900 | - | - |
Cena Design [Kč] | - | - | - |
Cena Design Style [Kč] | - | - | - |
Cena Sport [Kč] | - | 808.900 | 820.900 |
*uvedená nabídka motorů zatím není kompletní |
Všechny exempláře vybavené motorem 2.0 TSI byly ve výbavě Sport, s devatenáctipalcovými koly a červenými brzdovými třmeny. Zatímco lépe dávkovatelné brzdy by snesla snad všechna SUV postavená na základu MQB, v nastavení podvozků jsou už od začátku jasně daní rozdíly. Ateca na devatenáctkách zůstává stále nejtvrdší a nejcitlivější na kvalitu silnice z hlediska valivého hluku od pneumatik, hned za ní je T-Roc a roli nejkomfortněji laděné verze zastává karoq.
Jenže zatímco s dvojčaty z Kvasin je jízda zábavná jenom občas a drtivou většinu času jsou běžnými dopravními prostředky, menší Volkswagen je zkrátka srandista, který vás dokáže v přiměřené míře pobavit i na relativně krátkém úseku. Většinu času jsme jezdili po kvalitních silnicích, tu a tam se ale nějaký ten výmol a či propadlý kanál objevil, a to už na akustice bylo znát. Z části za to ale mohly i adaptivní tlumiče DCC, které první ránu prostě nemají šanci zachytit.
Přiznám se, že mě jízda s dvoulitrovým TSI natolik bavila, že jsem si vůz vybral i následující den pro zhruba čtyřicetikilometrový přejezd na letiště, ještě před tím jsem však stihnul vyzkoušet verzi Style se 110kilowattovým turbodieselem, rovněž pohonem všech kol a automatem. Tady už byla pochopitelně na palubě citelnější zvuková kulisa od motoru, zase jsem ale mohl porovnat o palec menší kola s padesátiprocentními pneumatikami.
No, co vám budu povídat, rozdíl to byl jasný snad po prvním ujetém metru. Vůz s osmnáctkami je o poznání komfortnější a dokáže se lépe vypořádat s „mikronerovnostmi“, po jejichž přejezdu sice ještě neuslyšíte ducnutí, ale cítíte jemné vibrace prostupující do podlahy. Ve srovnání s dvoulitrovým TSI sice máte o 30 kW výkonu méně, ale zato o dvacet newtonmentrů více točivého momentu, a přestože tyto verze při akceleraci dělí jenom nějaká sekunda rozdílu, většinu času se budete držet při zemi a sílu využijete až při předjíždění.
Motoru klasicky nejvíce vyhovuje klidnější tempo, povalování někde pod dvěma tisíci otáčkami a ustálená rychlost. Tehdy o něm například na dálnici skoro ani nevíte a jedete asi za 5 až 6 litrů, což při kombinaci SUV, sedmistupňového automatu a čtyřkolky, není vůbec marné. Jenom spotřeba by ale tím hlavním kritériem při rozhodování být neměla.
On totiž T-Roc ještě není tak moc velký na to, aby i s benzinovým motorem 2.0 TSI nebyl schopen jezdit za zhruba sedm litrů. Ptáte-li se na mou nejčastější spotřebu benzinu, odpovídám ale 9 l/100 km. Berme nicméně v potaz ostřejší tempo v klikatých pasážích a pojíždění ve městech, přes které nás vedla testovací trasa. Za sebe tak rozhodně volím benzin!
Volkswagen T-Roc - přehled zážehových motorů | |||
Motor | Točivý moment | Převodovka | Pohon |
1.0 TSI/85 kW | 200 N.m | 6stupňová manuální | předních kol |
1.5 TSI/110 kW | 250 N.m | 6stupňová manuální | předních kol |
1.5 TSI/110 kW | 250 N.m | 7stupňová DSG | předních kol |
1.5 TSI/110 kW | 250 N.m | 7stupňová DSG | všech kol |
2.0 TSI/140 kW | 320 N.m | 7stupňová DSG | všech kol |
Přehled vznětových motorů | |||
Motor | Točivý moment | Převodovka | Pohon |
1.6 TDI/85 kW | 250 N.m | 6stupňová manuální | předních kol |
2.0 TDI/110 kW | 340 N.m | 6stupňová manuální | předních kol |
2.0 TDI/110 kW | 340 N.m | 6stupňová manuální | všech kol |
2.0 TDI/110 kW | 340 N.m | 7stupňová DSG | předních kol |
2.0 TDI/110 kW | 340 N.m | 7stupňová DSG | všech kol |
2.0 TDI/140 kW | 400 N.m | 7stupňová DSG | všech kol |
Jak je to s tím Dusterem?
Se stále rostoucím počtem nových SUV a crossoverů je den ode dne těžší se v nich vyznat, a jak jste možná z dosavadního textu pochopili, Volkswagen T-Roc nám to moc neusnadňuje. V hierarchii značky je vlastně takovou Škodou Rapid, která je vklíněná mezi octavii a fabii. Svou jasně danou skupinu konkurentů však samozřejmě má, jenom to chce občas hodit za hlavu absenci čtyřkolky u některých modelů a relativně dlouhý seznam je na světě.
Namátkou mě napadá například Renault Captur, Mazda CX-3, Nissan Juke, Hyundai Kona, Kia Stonic, Citroën C3 Aircross nebo Opel Crossland X. V úvahu ale připadá také Dacia Duster, která dlouhodobě patří k nejprodávanějším SUV na našem trhu (v červenci byla dokonce nejprodávanější) a Volkswagen T-Roc chce její skalp. Lépe řečeno ji chce v prodejích překonat.
Bavme se v konkrétních číslech: aby T-Roc překonal červencový výsledek Dacie Duster, muselo by se ho v jednom měsíci prodat 493 kusů. Srpen už pro duster nebyl tak úspěšný, prodalo se 414 kusů, a v září už to bylo jenom 272 kusů. V každém případě platí, že se T-Roc na svou cestu do českých garáží už vydal, protože 4. října odstartoval jeho předprodej. V autosalonech se nicméně objeví až z kraje příštího roku.