Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 25 lety se začala vyrábět Škoda Felicia. První výsledek spolupráce s VW

ČTK
Diskuze (12)

Tento populární model se stal symbolem přerodu značky v moderní automobilku. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 a do roku 2001, kdy byla její produkce ukončena, bylo vyrobeno 1,42 milionu vozů.

Felicia byla důležitým milníkem v historii značky, který dal konstruktérům po začlenění Škody do koncernu VW (v roce 1991) čas na vývoj nových moderních modelů v koncernovém stylu a kvalitě (octavia, fabia) v souladu se strategií sdílených společných modulů. Felicia vycházela z předchozího úspěšného modelu Škoda Favorit, automobilka však za podpory koncernu VW provedla změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. Velkou bolestí felicií včetně těch z konce výroby ovšem zůstala koroze.

Vývoj vozu, který dostal jméno shodné s populárním kabrioletem vyráběným v letech 1959 až 1964, začal již v roce 1991, výroba ověřovací série byla zahájena v roce 1993. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 v 10:20 hodin. Trojici felicií při představení veřejnosti 26. října 1994 slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal.

Felicie se vyráběly v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun. Montovaly se i v bosenském Sarajevu a v polské Poznani. Model kombi vstoupil na trh v červnu 1995, v srpnu téhož roku zahájila automobilka výrobu varianty pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Van plus). Později byl na bázi vozu Škoda Felicia pick-up představena i Felicia Fun, koncipovaná pro využití ve volném čase. Přes 18.500 vozů varianty pick-up bylo navíc prodáno pod označením Volkswagen Caddy.

Základní pohonnou jednotkou felicií byl benzinový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s vícebodovým vstřikováním). Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW, oba z produkce koncernu VW.

Varianty byly dle vybavení a motorizace označovány zkratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusní verze vyráběná na oslavu stého výročí automobilky měla označení Laurin & Klement, existovala celá řada dalších akčních výbav (např. Atlanta, Magic, Sport Line). V roce 1996 prošly felicie modernizací, v roce 1998 automobilka představila facelift, který se týkal hlavně přední části vozu - masky, nárazníku a kapoty, změny se ale dotkly také interiéru.

Felicia se stala jedním z nejoblíbenějších automobilů v Česku, mimo jiné získala titul Auto roku 1994 v ČR. Po Škodě Favorit se v roce 2000 stala druhou škodovkou, které se vyrobilo přes milion kusů. Výroba byla ukončena 20. června 2001, celkem vzniklo 1.420.441 felicií. Ty byly ještě v roce 2012 třetím nejrozšířenějším vozem v Česku.

Během výrobního cyklu felicie se objevila větší Škoda Octavia a v roce 1999 Škoda Fabia. Ta nakonec zastaralou felicii nahradila, dva roky ale ještě oba modely vznikaly současně (octavia i fabia jsou ve výrobě doposud, nyní ve třetí generaci).

Při svém uvedení na trh stál základní model felicie 209.000 korun (tehdy asi 30 průměrných měsíčních platů v Česku; základní verze nástupnické fabie se nyní prodává za 269.900 Kč, což je asi osm průměrných platů). Podle průzkumu skupiny AAA Auto patří ojetá Škoda Felicia k vozům, které při prodeji čekají nejkratší dobu na nového majitele. Průměrná čekací doba vozu prodávaného přes inzerát nebo v autobazaru je v Česku 56,6 dne, ojeté felicie si svého majitele najdou již za 27 dní.

Felicia se prosadila i v motoristickém sportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony, od roku 1995 do roku 1997. V celkovém hodnocení získala ve své třídě jedno druhé a jedno třetí místo, v roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist s felicií při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení.

ČTK
Diskuze (12)

Doporučujeme

17. 10. 2019 13:22
Re: 1,6 MPI, VW
Vsechny motory ve Felicii mely neco do sebe, snad krome 40kW 1.3. 1.3MPI 50kW nejela az tak spatne, nezrala a byl to neuveritelny drzak, 1.6 s malym autem umela celkem hybat a pritom byla tissi a 1.9 jezdila za babku. Jen je skoda, ze nikdy nedoslo na nejakou sportovnejsi verzi, 1.6 z Pola GTI nebo aspon sestnactiventilova 1.4 by se tam dokonale hodila.
Mimochodem, na krytu motoru 1.6 je jen "Skoda 1.6MPI". Ale jinak lze loga VW nalezt vsude mozne. :D
17. 10. 2019 13:05
1,6 MPI, VW
Měl jsem tento motor, jelo to líp, jak současné dvoulitry (atmosféry). Spotřeba kole 9l/100 km. Dobré vzpomínky. Za VW se nestyděli, “VW” byl na plastovém krytu motoru...
Avatar - 3_diamanty
17. 10. 2019 11:59
nejake tie skodovacke spomienky
https://www.mojevideo.sk/…nska_(1986).html

ale inak aj na nasej 105L-ke ( rovnako vyroby 86 ) sa tacho pokazilo ale az casom .. alebo lepsie povedane pocitadlo km ... zaseklo sa nam pri 90 tisic ... aj ked je fakt ze to uz nebol zase az tak spickovy vyrobok ako kupatko rapid :D
Avatar - 3_diamanty
17. 10. 2019 10:53
Re: tento rok ma skoda pekne vyrocia
to mi hovor... ja som s feldou jazdil 16 rokov co sme ju mali ( 2001-2017 ) .... kupovana nova rok vyroby maj 2001.. jedna z poslednych vyrobenych kusov ... este sme ju stihli v lete kupit lebo uz neboli skoro nikde na predajniach... casom aj bracha s nou jazdil ked uz mal vodicak ( a kym este nemal svojho sportbacka ) a potom aj otec samozrejme ( aj ked on mal aj sluzobak ) ... a stale tvrdim ze lepsie auto uz mat nebudem... jednoduche sikovne auto.. oprava za par drobnych... celych 16 rokov vydavky skoro ziadne... raz regler... raz zvarany kus vyfuku..dvakrat nejake manzety vpredu v naprave ... vsetko za par eur opravy.. samozrejme to auto v sebe ani nic nemalo takze ani tam nemalo co odist... nasa felda nemala ani posilnovac ani central ani el. okna .. akurat mala dole predne hmlovky :-[] .. ale hned lepsie vyzerala .. a este ked sme dali elektrony 14tky pani.. to bolo radosti.. dnes uz taketo nieco clovek s autom nezazije... a aj z terajsieho auta uz vobec nie som tak vyhukany ani nemam nejake tie emocie ako este z feldy... bola asi ina doba alebo neviem... ale dnes uz za polom asi plakat nebudem.. ale za feldou ked nam ju po 16 rokoch jeden fanda felicii bol kupit a odchadzal snou .. mal som vazne slzy v ociach... ono ten vztah k autu dnes uz v tejto novej rychlej dobe ( ked uz clovek meni auto po par rokoch ) mnohi predpokaldam ani nezaziju a ani si nevybuduju... a v tom case felda to dol doslvoa nas clen rodiny .. dnes ked nieco taketo ale niekomu povies tak ta akurat vysmeje... proste sa to uz cele zmenilo... a z aut je uz ciste spotrebak na par rokov... ale mozno je to tak aj lepsie ktovie... a ja uz tiez neplanujem jazdit teraz zase 16 rokov s polom ... ale postaci aj 8 bohate ;-) .. ved uvidime...

PS: nasa felda mala v case predaja len nieco vyse 120 000 km takze urcite aj preto bola docela "bezudrzbova" a vydrzala tak dlho a celkom v pohode :yes:
17. 10. 2019 10:46
Re: tento rok ma skoda pekne vyrocia
Jo Fabii si taky pamatuju. Jedna stála u vrátnice před Tatrou v Kopřivnici, tak jsme se na ní byli parkrát podívat s klukama ze základky :) Přeci jen to bylo oproti Felicii auto o pořádný kus dál.

Co se týče Felicie, pořád tam je z mé strany velký kus nostalgie. Doma jsme ji měli jako novou a já jsem jí pak o 19 let a 250 tisíc km později vyprovázel na vrakoviště, když mi ji zdemolovala ženská, co mi nedala na stopce přednost. Zbyl mi po ní akorát přední znak.. po té Felicii :)