První jízda s novým BMW X3: Interiérem trochu zklame, odhlučněním nadchne
Nové BMW X3 se konečně objevuje v Česku. Při prvních jízdách jsme se svezli základním turbodieselem 20d xDrive a sportovním modelem M50 xDrive.
Už příští týden bude v Česku spuštěn prodej nového BMW X3. Jedna z největších letošních novinek značky bude dostupná výhradně se spalovacími motory a v budoucnu se v nabídce neobjeví ani vrcholná sportovní verze X3 M, jež byla nejsilnější variantou předcházejícího modelu. A už teď víme, že nová „X-trojka“ pořád zůstává sympatickým SUV pro život, pokud mu však odpustíte jedno zklamání. Svět na něm ale nijak nestojí.
Když se s novou čtvrtou generací BMW X3 mohu poprvé svézt ještě více než týden před zahájením předávání vozů prvním zákazníkům, pochopitelně mám velká očekávání. Nejnovější X3 se odhalila začátkem letošního léta s novým minimalistickým designem a je prvním pokračováním modelu s nepřehlédnutelnými svítícími ledvinkami BMW Iconic Glow i zapuštěnými aerodynamickými klikami dveří.
Při oficiálním debutu sice nová „X-trojka“ vzbudila další vlnu kontroverze, jak už tomu u nejnovějších bavoráků bývá, ale naživo je docela diskrétní. Pokud zrovna nesáhnete po výrazném laku, je normálním SUV, v němž splynete s okolním provozem, a to i s velkými svítícími ledvinkami. Ty mimochodem mají svůj účel, protože se v nich schovávají kamerové a radarové senzory asistenčních systémů i aktivní klapky, přičemž hlavní nasávání vzduchu je níže v nárazníku.
Interiér je malým zklamáním
Pojďme usednout do interiéru, který je pro mě malým zklamáním. Bohužel vypadá trochu lacině, zejména v SUV, jehož cena může s volitelnou výbavou snadno přesáhnout dva miliony korun. V moderním interiéru s už známou architekturou se dvěma obrazovkami digitálního přístrojového štítu a infotainmentu je totiž až moc obyčejných plastů, jež před vámi automobilka nijak neskrývá.
Když jsem nejprve nastoupil do zatím jediného dostupného turbodieselu (20d xDrive), musel jsem si zvykat na trochu hrubší povrch okolních plastů. Ten však je pouze standardem, protože v dražším sportovním modelu M50 xDrive jsem si všiml, že automobilka umí udělat i trochu hodnotnější madla dveří – kombinuje základní hrubší plast s druhým typem s lesklou povrchovou úpravou.
Uznávám, že se na madla dveří při řízení často nekoukám, ale nejvíce mi přítomnost laciných plastů vadí na palubní desce. Luxusně vypadající interaktivní svítící lišta, vedoucí napříč palubní deskou až na dveře, je totiž v prostřední části zasazena do stejného levného plastu. V obou autech se navíc na palubní desce objevuje ekologický materiál Econeer z recyklovaných PET lahví, připomínající síťovinu.
Pokud se však budete chtít od ekologické filozofie s látkou Econeer vzdálit, automobilka stále nabízí syntetickou kůži Veganza i pravou kůži Merino, avšak pouze na čalounění sedadel. Osobně si myslím, že aspoň luxusní model M50 xDrive by si kožený povrch palubní desky určitě zasloužil. Hlavně ve spojení s prošíváním nití v modro-červených barvách BMW M, jako to v něm najdeme na volantu.
Není to přitom kvalita zpracování, co v interiéru nové „X-trojky“ musíte přijmout, protože i obyčejně vypadající plasty nevržou a působí bytelně, jako spíš jeho celková eko myšlenka. S odhalenými plasty a moderními ekologickými materiály mi zkrátka německé SUV s touto cenovkou nepřipadá tak prémiové, jak by chtělo být. Jenže to už je dnešní doba.
BMW X3 (G45): Rozměry | ||
Nová generace G45 | Mezigenerační změna | |
Délka [mm] | 4755 | +34 |
Šířka [mm] | 1920 | +29 |
Výška [mm] | 1660 | -25 |
Rozvor náprav [mm] | 2865 | 0 |
Rozchod předních kol [mm] | 1636 | +16 |
Rozchod zadních kol [mm] | 1681 | +45 |
Základní objem zavazadlového prostoru [l] | 570 | +20 |
Základní turbodiesel
Během prvních jízd s novým BMW X3 jsem nejprve mohl usednout do zatím jediného dostupného modelu se vznětovým motorem – varianty 20d xDrive. V Česku se od ní očekává, že v současnosti bude tou nejoblíbenější, ale v už v příštím roce by mohl zamíchat kartami připravovaný šestiválcový diesel 40d xDrive.
Vraťme se však ke čtyřválcovému turbodieselu B47 s 48voltovou mild-hybridní elektrifikací, jakou mají všechny dostupné motorizace. Disponuje maximálním výkonem 145 kW (197 koní) a automobilka uvádí, že akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, vyvine maximální rychlost 215 km/h a slibuje kombinovanou spotřebu 5,8 l/100 km v režimu WLTP.
Čtyřválcový turbodiesel je kultivovaným motorem pro všechny, co chtějí cestovat v klidu, ale když budou potřebovat, budou mít pod kapotou sílu dostačující pro dynamičtější tempo. S touto motorizací se seznamuji primárně na dálnici, ale už od první chvíle mě nová X3 zaujala solidním odhlučněním – motor téměř neslyšíte, aerodynamika se při stotřicítce ozývá jen lehce a tím nejlepším je izolace podvozku. Nezáleží po čem jedete, protože neustále cestujete v tichosti.
BMW X3 20d xDrive je autem s pocitově měkkým klidným motorem se slušnou dynamikou. I s plným plynem nereaguje nijak výbušně, ale zrychluje příjemným a plynulým tempem. Základní turbodiesel je v nové generaci modelu naprosto dostačujícím ideálním motorem. I nový vůz s najetými 650 kilometry jel po dálnici za přibližně 7 l/100 km a přes okraj Prahy se pohyboval za 5,5 l/100 km.
Nejnovější „X-trojka“ si současně zachovává charakteristickou vlastnost modelu, kterou měly už minulé generace. Celkové nastavení podvozku je stále trochu tužší, díky čemuž se tohle kompaktní SUV v zatáčkách tolik nenaklání. Na 20“ kolech (nejmenší dostupná mají 19“) je sice na ostrých výmolech trochu tvrdší, při propružení na dlouhých nerovnostech si jemně sedá do tlumičů. S nízkým profilem pneumatik však postrádá schopnost filtrovat nejmenší nerovnosti na nekvalitních okreskách – ty autem malinko třesou.
Sportovní SUV s šestiválcem
Nového BMW X3 M se bohužel nedočkáme, a tak se nejsilnější sportovní variantou stává verze z rodiny modelů M Performance – BMW X3 M50 xDrive. David Haidinger, PR manažer českého zastoupení BMW, k tomu dodává, že „nic silnějšího se spalovacím motorem už nebude“. Co si budeme povídat, bezmála čtyři stovky koní k rychlejšímu jízdnímu tempu v dnešním provozu bohatě stačí. Pravdou také je, že v tomhle modelu vás nečeká žádné velké překvapení.
Pokud znáte moderní bavoráky, sportovní X3 M50 xDrive je přesně taková, jakou ji očekáváte. Twin-scroll turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový zážehový řadový šestiválec B58 o 293 kW (398 koních) má hluboký syntetický zvuk a i ve výchozím jízdním módu Personal disponuje pořádnou silou. A jelikož svou testovací jízdu začínám na okreskách, snad si ani nelze nevšimnout, že je přesnější a agilnější na řízení, než základní turbodiesel.
Na klikatých okreskách si aktivuji režim Sport a M50 se přiostří ve všech směrech – řízení je v tu chvíli tužší a rychlejší, šestiválec reaguje výrazně ostřeji, pevnější podvozek přitlačuje kola k asfaltu větší silou a převodovka řadí ve vyšších otáčkách a s razancí, zejména při manuálním řazení pádly pod volantem. Ve standardním modu je kultivovaná a i ve vyšších otáčkách měnila rychlosti s absolutním klidem, ve sportovním režimu je důraznější a lehce kope do zad.
A jak si užívám silného šestiválce, naplno táhnoucího od středního pásma až k omezovači, uvědomuji si, jak moc vás tohle auto odděluje od okolního dění. I při normálním dálničním tempu si v něm připadáte, že jedete zbytečně pomalu, jenže rychloměr říká něco jiného. Nebýt syntetického zvuku šestiválce, ani byste si neuvědomovali rychlost, jakou tohle sportovní SUV umí cestovat. Na dálnicích to zároveň zvládá se spotřebou do 10 l/100 km.
Kdy se začne dodávat v Česku?
Nové BMW X3 se v Česku začne doručovat zákazníkům už 30. listopadu 2024. Čtvrtá generace navazuje na své předchůdce, kterých se celosvětově už prodalo přes 3,5 milionu kusů. Nejúspěšnější generací byla druhá z let 2010 až 2017. Předcházející třetí generace z let 2017 až 2024 našla nejvíce zákazníků ve Spojených státech amerických, kde se BMW X3 vyrábí spolu s další produkcí v Jihoafrické republice.
České zastoupení BMW aktuálně eviduje až 300 objednávek nové generace modelu. Nejoblíbenější motorizací je diesel 20d xDrive se 42% podílem, který následují verze 20 xDrive a 30e xDrive se 17% podíly a sportovní varianta M50 xDrive zatím má nejmenší 16% podíl objednávek.
BMW X3 (G45): Technická data | ||||
20d xDrive | 20 xDrive | 30e xDrive | M50 xDrive | |
Motor | vznětový čtyřválec | zážehový čtyřválec | zážehový čtyřválec | zážehový šestiválec |
Elektrifikace | 48V mild-hybrid | 48V mild-hybrid | plug-in hybrid | 48V mild-hybrid |
Celkový výkon [kw] | 145 | 153 | 220 | 293 |
Maximální točivý moment [Nm] | 400 | 330 | 450 | 580 |
Maximální rychlost [km/h] | 215 | 215 | 215 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [km/h] | 7,7 | 7,8 | 6,2 | 4,6 |
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km] | 5,8-6,5 | 6,9-7,6 | 0,9-1,1 | 7,7-8,3 |
Základní cena [Kč] | 1.518.400 | 1.472.900 | 1.623.700 | 2.094.300 |