Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover 2013: Podrobné představení, české ceny

Diskuze (32)
Po deseti letech přichází nová generace Range Roveru, na české silnice vyjede v lednu.

Ve Vídni Land Rover poprvé ukázal nový Range Rover. V pořadí čtvrtá generace s interním označením L405 přichází po desetileté kariéře svého předchůdce a přináší řadu zásadních změn. Zároveň ale dbá na zachování evolučních principů, které vystihuje heslo Don’t change it, just make it better (neměňte ho, jen ho vylepšete).

Představení novinky se ujal Richard Woolley, šéfdesignér nového Range Roveru (je podepsán také např. pod Roverem 600 nebo Range Roverem Sport). Jak vysvětluje design novinky?

Vyhlazený exteriér

Když vzniká model s ikonickým předchůdcem, nelze samozřejmě pominout charakteristické rysy modelové řady. V případě Range Roveru jsou to výrazné horizontální linie na bocích, plovoucí střecha a kontrast krátkého předního s dlouhým zadním převisem.

Novinka samozřejmě přejímá všechny tyto znaky. Zároveň ale zahlazuje hrany a přidává několik novinek inspirovaných úspěchem modelu Evoque. K nim patří protažení předních světel do blatníků, expresivnější design kol a poprvé také možnost kontrastního lakování střechy. Ta může být navíc nově prosklená – tři čtvrtiny majitelů Evoque si totiž zvolili panoramatické střešní okno, a tak se u Range Roveru očekává podobně silná poptávka.

Nemohli jsme se nezeptat na tvar zadních světel, který připomíná Jaguar XJ. Prý k němu designéři dospěli neúmyslně – zkrátka spojili typickou svislou orientaci svítilen na Range Roveru s protažením do blatníku, které poprvé představil Evoque. Mimochodem, kompletní světlená technika je tvořena diodami, jedinou výjimkou jsou bi-xenonové jednotky pro potkávací a dálkové světlo.

Výraznou novinkou je přesunutí žáber z blatníků na přední dveře. Automobilka chtěla zachovat tento znak typický pro předchozí generaci, zároveň ale boční odvětrání motoru již nepotřebuje. Motorový prostor skrytě dýchá přes kapotu, a tak mají lamely na bocích čistě estetickou funkci.

Mimochodem, tento prvek může být proveden v šedé, černé, nebo v barvě karoserie. To samé platí pro střechu a k tomu se přidává 15 standardních odstínů laku a 22 speciálních pro verzi Autobiography (včetně šesti měňavkových ChromaFlair).

Na rozdíl od mnoha nových aut Range Rover roste jen nepatrně a ve srovnání s konkurenty patří k těm menším. Konkrétně délka 4999 mm i šířka 1983 mm jsou menší než u Audi Q7 a Mercedesu GL. Co se naopak změnilo výrazně, je součinitel aerodynamického odporu – hodnota 0,34 je o 10 % lepší a dokonce překonává i malý Evoque. Díky plochým tvarům ale působí nový model stále mohutněji než jeho soupeři.

Range Rover - srovnání generací
Model L405 (2013) L322 (2002) rozdíl
Délka [mm] 4999 4972 +27
Šířka [mm] 1983 1928 +55
Výška [mm] 1835 1865 -30
Rozvor [mm] 2922 2880 +42
Objem zav. prostoru [l] 550 535 +15

Vylepšený interiér

Ani kabina neznamená nic jiného než evoluci. Důsledně horizontální členění palubní desky doplněné vertikálními liniemi zůstává, jen se mírně změnily proporce. Místo vymýšlení nových tvarů šel Range Rover cestou zjednodušení a vylepšení.

Významně, rovnou o polovinu, se zmenšil počet ovládacích prvků. Například klimatizaci obslouží nově jediná řada tlačítek. Multimediální systém s dotykovou obrazovkou prošel modernizací softwaru (má jednodušší strukturu a reaguje rychleji), doplňková tlačítka nově tvoří jeden celek s rámem displeje.

Středový tunel se vzdal plastových dílů a je nyní celý pokrytý dřevem. Na přání může pokračovat i mezi zadní sedadla, Range Rover totiž poprvé nabídne luxusní čtyřmístné uspořádání.

Zůstává pochopitelně vyvýšená poloha za volantem, tzv. Comand Driving Position, nástupní výška ale klesla o 50 mm. Vstup do auta mohou za příplatek ještě zjednodušit elektricky vysouvané nášlapy. Z prodloužení rozvoru o 40 mm vytěžil interiér o 50 mm více místa pro kolena a celkově je kabina delší o 118 mm – při téměř nezměněných vnějších rozměrech.

K novinkám ve výbavě patří elektrické otevíraní obou částí dělených pátých dveří. Komfort mohou nově podpořit i masážní sedadla, elektrické dovírání bočních dveří Soft Close nebo audio Meridian 1700 W. Z předchůdce přichází centrální obrazovka s dvojitým zobrazením Dual View nebo TFT displej na místo klasického přístrojového štítu.

Při započítání všech možných barevných kombinací a nejrůznější přípatkové výbavy vzniká 18 tisíc různých konfigurací nového Range Roveru. Kromě toho je divize ETO připravena za náležitě tučný příplatek vytvořit zakázkové úpravy dle přání klienta.

Dramatické odlehčení

Nová generace je o 420 kg lehčí. Může za to hliník, kov odedávna spojený s automobilkou Land Rover. Teprve nový Range Rover je ale prvním SUV, které má samonosnou karoserii vyrobenou kompletně z hliníkových slitin. Mimochodem boční část skeletu je největším hliníkovým výliskem v automobilovém průmyslu, přitom váží jen 7 kg.

Co takové odlehčení znamená v praxi? Do nabídky se vrací dieselový šestiválec, který ale dosahuje stejné dynamiky jako odcházející Range Rover TDV8 (zrychlení 0-100 km/h za 7,9 s). Přitom spotřeba paliva se snížila o 33 %. U samotného osmiválce pak došlo k 22% snížení spotřeby nafty a akcelerace se zrychlila na 6,9 s, ovšem i díky posílení o 20 kW.

Kromě motorů je většina konstrukčních celků nová nebo zásadně přepracovaná.

Na terén se nezapomnělo

Nová lehčí karoserie ukrývá prověřenou kombinaci techniky. To znamená stálý pohon všech kol doplněný novou generací elektroniky Terrain Response 2. Na něm zákazníci nejvíce ocení nový inteligentní režim Auto, se kterým odpadá nutnost v terénu měnit jízdní režim.

Ke stálé čtyřkolce patří přídavná převodovka s terénní redukcí 2,93:1. Všechny motory budou dodávány s osmistupňovou automatickou převodovkou a v případě osmiválcových verzí se bude za příplatek nabízet aktivní uzávěrka zadního diferenciálu

Podvozek opět dostane vzduchové odpružení, k tomu adaptivní tlumiče a po vzoru menšího Range Roveru Sport aktivní stabilizátory Dynamic Response, které potlačují náklony karoserie v zatáčkách.

Mimo silnici přijde vhod možnost zvýšit auto o 125 mm a dosáhnout světlé výšky 303 mm. Brodivost se zvýšila o plných 200 mm na 900 mm a nájezdové úhly se zvětšily na 34,5° vpředu, resp. 29,5° vzadu.

V prodeji od listopadu

K českým zákazníkům se nový Range Rover dostane v lednu 2013, objednávky se budou přijímat od listopadu. Ceny už jsou ale známé nyní a jsou o něco vyšší než u odcházejícího modelu. Základní provedení stojí 2,293 milionu korun (dosud 2,242 milionu, avšak s dieselovým osmiválcem), benzinový motor se bude nabízet od 2,925 milionu (současný 2,847 milionu).

Range Rover - ceny na českém trhu
Motor TDV6 SDV8 Supercharged
Převodovka 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2993 4367 4999
Válce/ventily 6/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 190/4000 250/3500 375/6000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 600/2000 700/1750-3000 625/2500-5500
Max. rychlost [km/h] 209 217 225 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 6,9 5,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,5 8,7 13,8
Hmotnost [kg] 2160 2360 2330
Cena HSE [Kč] 2.293.680,- - -
Cena Vogue [Kč] 2.546.280,- 2.757.360,- 2.925.000,-
Cena Autobiography [Kč] 2.893.200,- 3.104.880,- 3.272.400,-


Diskuze (32)
18. 9. 2012 13:02
Re: Fotkoví odborníci
Ono černý interiér se světlou metalízou nepůsobí tak okázale, jako jiné barevné kombinace, ale hádám, že právě takový barevných variant se prodá nakonec nejvíce, tak možná proto...

Celkem by mne zajímala nějaká statistika, kolik se prodá jak barevných interiérů... ;-)
Avatar - Hammunasakra
18. 9. 2012 10:25
Re: brutal
(velmi) RÁDO se stalo.. :-)
Avatar - Hammunasakra
18. 9. 2012 10:24
Re: brutal
Kdybyste byl býval onen materiál o vývoji V8 4.4 četl, TAKÉ byste byl býval "věděl" ;-)
18. 9. 2012 07:40
Re: brutal
Jojo, taková odbornice na přeplňování to musí vědět ;-)
18. 9. 2012 07:39
Re: brutal
Děkuji za vyčerpávající výklad.