Reklamní auto Koh-i-noor: Autotužka dojela až k pyramidám
Návštěvníci pražské Galerie Myšák nebo továrny Koh-i-noor v Českých Budějovicích mohou vidět auto ve tvaru tužky. Za vzor byl vůz, který kdysi procestoval kus světa.
Dětští návštěvníci pražské prodejny Koh-i-noor v Galerii Myšák zbožňují dřevěné autíčko ve tvaru tužky. Mohou si do něj sednout a připadat si jako závodníci.
Málokdo z kolemjdoucích ale tuší, že mu stálo za vzor skutečné auto. Postavili ho ve 20. letech nejspíš na podvozku Škody 125 (vyráběla se 1927-1929) pro účely propagační cesty po Evropě. Někdejší putování reklamního vozu z Českých Budějovic – pro svůj tvar nazývaného Autotužka – už připomínají jen zažloutlé fotky z archivu.
Příliš informací se nedochovalo. Podle snímků určitě vůz dojel ve 30. letech minulého století až do Egypta a pózoval tam u pyramid s velbloudy. Existuje také snímek ze srbského Bělehradu. Další osudy nejsou známy.
Naštěstí tím příběh nekončí. Od roku 2012 mohou spatřit návštěvníci vstupní haly českobudějovické továrny Koh-i-noor opět auto ve tvaru tužky. Funkční replika se zrodila na technickém základu Tatry 57 „Hadimrška“, což prozradí nápisy na středech kol. Definitivně to potvrdí pohled pod kapotu s plochým motorem a ventilátorem v uzavřené hliníkové skříni.
Novodobá autotužka vznikla na základě lásky současného majitele továrny k veteránům a snahy oživit jeden z mnoha silných historických odkazů společnosti, do jejíž historie autotužka v minulosti patřila. „Je to o lásce, nikoli o penězích,“ říká majitel společnosti Koh-i-noor Vlastislav Bříza a se smíchem dodává, že to vlastně následně může být i o těch penězích…
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.