Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rekordně levný benzin: Levná ropa - zisk pro řidiče, či čerpadláře?

Martin Vaculík Tomáš Hadač
Diskuze (65)

Koronavirus nám přinesl mnohá omezení, ale zároveň rekordně levné pohonné hmoty. Ceny 22,90 Kč za litr Naturalu 95 jsme na totemech čerpacích stanic viděli naposledy před jedenácti lety. Vydrží, či půjdou ještě dolů?

Současná situace dává motoristům možnost nejen rekordně levně natankovat, ale také „provařit“ až pětistovku na jedné nádrži. Jak ukazuje reportáž níže, proti celorepublikovému průměru za natural 27,51 Kč/l se koncové prodejní ceny výrazně odchylují na obě strany. Rozdíly dosahují až osmi korun.

Drazí nebudou levní

Václav Loula, mluvčí organizace ČAPPO, se snaží vyšší ceny u zejména velkých sítí čerpacích stanic zdůvodnit kvalitnějšími službami, nadstandardní jakostí pohonných hmot (do kterých si velké značky přidávají své receptury aditiv) i povinnostmi vůči takzvané kritické infrastruktuře. Čerpací stanice Benzina, Euro Oil, Mol či OMV musejí vždy mít zásobu pohonných hmot k výdeji záchranářům či armádě.

Dolů, to se vám nechce

Motoristé často nadávají, že první bomba poblíž ropného pole vyžene ceny u čerpacích stanic nahoru. Když však ropa zlevní, čerpadláři doufají, že si toho nevšimneme, a dolů jdou až pod tlakem konkurence. Říkají, že teprve zpracovávají tu ještě drahou ropu a prodávají starší zásoby benzinu i nafty. Současné celosvětové snížení poptávky přišlo krátce po zabití íránského velitele speciálních jednotek Kásima Sulejmáního, kdy si všichni začali dělat velké zásoby ropy v obavách z jejího nedostatku.

Pomalejší pokles cen pohonných hmot proti ropě má tedy kromě vychytralosti prodejců i své neoddiskutovatelné důvody. V tuto chvíli (měsíc po rychlém zlevnění ropy) však už spíš značkové sítě využily snížení nákupních cen ke zlepšení svých marží, což je při klesajících objemech prodeje jediná cesta, jak udržet zisk.

Kdo se bojí tlaku par?

Že značkové pumpy se marketingem a aditivovanými palivy snaží obhájit vyšší ceny, není nic nového pod sluncem. Záhadou současného stavu je, proč šli menší prodejci tak nízko. A proč je nyní levnější benzin než nafta. Podle karetní společnosti CCS, která vede statistiku cen paliv, činil rozdíl v pondělí 6. dubna 11 haléřů, u některých prodejců ale i 1,60 Kč/l (tedy 22,90 benzin, 24,50 Kč/l nafta). Nafta má přitom menší spotřební daň a bývá levnější - výjimkou jsou nanejvýš ledny a únory tuhých zim, kdy vzroste poptávka po topných olejích (složených ze stejných frakcí jako nafta) a naopak majitelé benzinových aut své cesty odkládají. Proč ale takové rozdíly byly v minulém týdnu, kdy teploty už šplhaly téměř k letním hodnotám?

Odpověď nalezneme v normě ČSN EN 228 pro motorový benzin, konkrétně v parametru tlak par. V zimě (do 31. 3.) musí být vysoký, až 90 kPa, minimálně 60. V létě (od 31. 5.) naopak vysoký být nesmí, 60 kPa je maximum (minimum 45). Právě nyní (duben, květen) je přechodové období s tlakem od 50 do 80 kPa.

Logika té věci je, aby se zimní benzin v promrzlých válcích snadno odpařil a auta dobře startovala, ale zároveň v létě nevařil v karburátorech (obtížné teplé starty) a příliš neunikal do ovzduší. Dnes je funkční význam sezonních změn těkavosti malý – karburátory z aut zmizely a vstřikování vařením benzinu netrpí. Nádrže jsou utěsněné a tankovací pistole mají odsávání par. Přesto ČOI za vysoký tlak par v létě hojně pokutuje. Co ale s neprodanými zásobami letního benzinu? Zatímco velcí hráči jednají s Ministerstvem průmyslu a obchodu o výjimce (platit pak bude samozřejmě pro všechny), malí radši sklopí uši a vyprodávají své zásoby benzinu pod cenou. Nafty ne, zimní v létě ničemu nevadí.

 

Nejnižší ceny Naturalu 95
Duben 2020 27,51 Kč/l
Leden 2009 23,20 Kč/l
Léto 2003 25,00 Kč/l
Květen 2002 23,80 Kč/l

Tankuj, bude dráž

Současné supernízké ceny u některých prodejců tak mají své „ale“ v tom, že jde často o benzin se zimním tlakem par. Pokud však neřídíte Škodu 120 či jeden z prvních favoritů, není důvod nenatankovat si plnou nádrž – nutné cesty pro doplnění paliva mají ze zákazu volného pohybu osob výjimku. Ropa už jde opět pomalinku nahoru.

Čtyři otázky pro Václava Loulu, tiskového mluvčího České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO)

S jakým odstupem reagují ceny PHM na čerpacích stanicích na snížení cen ropy? Proč je tato reakce pomalejší, než když dojde ke zvýšení?

Do roku 2020 jsme vstupovali s vyššími cenami ropy. Proto petrolejářský obor cítil odpovědnost a tvořil větší zásoby. Objem a cena těchto zásob zpomalují snižování prodejních cen. Rychlejšímu a výraznějšímu poklesu cen brání též výrazné oslabení koruny, k němuž došlo v březnu. Benzin nikdy nemůže zlevnit o stejná procenta jako ropa, a to kvůli spotřební dani 12,84 Kč/l.

Kromě cen ropy se jistě na současných nižších cenách podílí i snížená poptávka po samotných PHM ze strany motoristů, kteří nyní nemohou a nepotřebují tolik jezdit. Lze říci, k jakému snížení celkových prodejů asi již došlo?

Leden ani únor letošního roku ještě nenaznačovaly nějaký dramatický pokles poptávek. Poptávka po benzinu poklesla se zákazem volného pohybu osob a dalšími opatřeními proti koronaviru okamžitě. Nafta bude klesat v delším horizontu úměrně sníženému HDP, který její spotřebu ovlivňuje až z osmdesáti procent. Za březen čekám snížení prodeje PHM o 20, možná i 25 %.

Je benzin levnější než nafta proto, že poptávka po něm poklesla rychleji?

Ano. V ČR tvoří benzinový park 58 % osobních vozidel a lidé prakticky necestují nejen u nás, ale i ve zbytku Evropy. Naopak propad u motorové nafty tlumí nutná kamionová doprava pro dovoz a zásobování trhu potravinami a dalším důležitým zbožím. Stejně tak zatím nepoklesly dodávky nafty například do zemědělství.

Není příčinou nízkých cen benzinu nutnost vyprodat zásoby zimního typu s vysokým tlakem par? Málokteré čerpací stanici se asi chce riskovat pokutu od ČOI…

Hlavním důvodem je celoevropské snížení poptávky po benzinu a jeho značné zásoby. Právě z tohoto důvodu ČAPPO požádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu i ČOI o posun povinnosti letního tlaku par. Podporu máme i od evropské instituce Fuel Europe. Význam tohoto parametru je u moderních vozidel se vstřikováním už nízký.

Čtyři otázky pro Lukáše Váchu, analytika společnosti Conseq Investment Management

Může za pokles cen ropy jen koronavirus?

Nejen ten. V podstatě v jeden okamžik nastaly dvě pro trh s ropou významné události - viróza a vzpoura šejků. Situaci na trhu s ropou přiostřila pak ještě Saúdská Arábie. V březnu jí došla trpělivost s ostatními producenty ropy, kterým se dlouhodobě příliš nechtělo s ní sdílet břemeno snížení těžby. Jednoduše si řekla, že nižší cenu dožene objemem a zaplaví trh svou ropou. Proto ropa výrazně zlevňovala už první dva měsíce tohoto roku.

Lze říci, jaké je dnes celosvětové snížení poptávky po ropě?

Svět spotřebuje denně v průměru okolo 100 milionů barelů ropy. Největší pokles poptávky zaznamená pravděpodobně letecké palivo (přes 10 %), silniční doprava na tom bude plus minus stejně jako v roce 2019. První odhady hovoří o krátkodobém skokovém poklesu celkové poptávky po ropě v březnu o 25 %.

Jaro a nárůst individuálního motorismu vždy byly obdobím, kdy jdou benzin a nafta nahoru. Lze to čekat i letos?

Na letošek nemůžeme aplikovat trendy minulých let. Státní restriktivní opatření ovlivňují náš život, zejména cestování. Uvidíme, zda budeme v letošní sezoně moci vůbec vyjet do zahraničí. Klasický průběh sezonních výkyvů letos moc nečekám.

Jaký vývoj cen PHM předpovídáte na následující období?

Ceny jsou velmi nízko. Větší pravděpodobnost než dalšímu poklesu cen dávám scénáři, že se producenti ropy v horizontu týdnů dohodnou a cena zkoriguje propad z prvního kvartálu. Vinou zdravotní situace se ale pravděpodobně nevrátí na původní úroveň. Pohonné hmoty mohou ještě krátkodobě zlevnit, nicméně pro třetí a čtvrtý kvartál bych očekával návrat na dostřel úrovně 30 Kč/l.

Kontrolovali jsme rozdíly cen paliv v Praze: Víc než nebe a dudy!

Leží od sebe kilometr, a přesto se cenou za jeden litr benzinu Natural 95 liší až o osm korun! Čínská chřipka s totemy čerpacích stanic pořádně zamávala.

Je pondělí, lehce po jedenácté hodině. Na čerpací stanici Tank Ono v pražské Černokostelecké ulici čeká fronta zasahující až do hlavní silnice: čirý blázinec. Lze ho však pochopit – litr benzinu Natural 95 tady do nádrže nalijete za 22,90 Kč a naftu za 24,50. „V poslední době už jezdím jenom sem,“ svěřuje se nám osmadvacetiletý motorista Martin a navazuje: „I když se kvůli tomu návalu trochu obávám koronavirové infekce.“ Právě wuchanská chřipka spustila masivní cenové rozdíly na jednotlivých pumpách a taky lavinu opatření. Zrovna Tank Ono vybavil stojany základními instrukcemi, jak se má zákazník ohleduplně chovat, a nařízením, že dovnitř smějí lidé pouze s rouškou. Byť zde řada řidičů používá rukavice, selským hygienickým okem za zhruba hodinu a půl pozorování z toho nemáme úplně nejlepší pocit. Proto pokud máte blízko sebe podobně levnou (a tedy pravděpodobně vytíženou) stanici, dezinfekci a ochranu rukou rozhodně s sebou!

Tank Ono
Natural 95 22,90 Kč
Nafta 24,50 Kč
Umístění Černokostelecká ulice

Čisté, ale drahé

Jestliže narazíte na lacinou čerpačku, neznamená to však, že ceny budou jinde v okolí podobné. Na základě hustoty pražské sítě jsme vytyčili dojezdový rádius šesti kilometrů (podle starších výzkumů jsou lidé ochotni dojet za levnější pumpou až kolem 12 km), kam zavítáme na kontrolu cen. Z Černokostelecké stačí vystřelit pouhých tisíc sto metrů: již na Jižní spojce pumpa Mol servíruje o osm korun dražší Natural 95 – konkrétně za 30,90 Kč, diesel potom za 29,90. Přestože se tady netvoří kolosální kolony jako na minulé zastávce, aut si cestu na tohle strategické místo našlo docela dost. Vedle pistolí je poté přilepená dvojice upozornění: jednak aby lidé vstupovali do útrob se zakrytým obličejem, jednak aby při tankování použili jednorázovou rukavici. Byť místo s vyšší cenou ve vymezeném palivovém revíru nepotkáme, cítíme se tu z hygienického hlediska bezpečněji.

MOL
Natural 95 30,90 Kč
Nafta 29,90 Kč
Umístění Jižní spojka
Vzdálenost od nejlevnější 1,1 km

Tradice vs. ceny

Co se týče analýzy ostatních osmi pump, žádná se nedostává přes hranici třiceti korun. Nejblíže tuto metu atakují totemy Shell a OMV na Průmyslové ulici. První nabízí litr Naturalu 95 za 29,90 Kč a naftu o čtyřicet haléřů méně. U druhého svítí na displejích za obě paliva shodně 29,50 Kč. Přičemž se stále bavíme o zanedbatelné vzdálenosti - ani ne o třech kilometrech od první pro peněženku nejpřívětivější pumpy. Živáčků však moc nepotkáváme, jeden zajímavý minirozhovor na benzínce s mušlí v logu přesto probíhá. „Pokud ten rozdíl nebude sakra brutální, tak nezájem. Mám svou oblíbenou kvalitní čerpačku a nehodlám ji měnit,“ odpovídá nám rezolutně senior Petr K. na otázku, zda ví, že jinde v okolí může načerpat podstatně výhodněji. Což ovšem úplně neplatí pro další stanici – Texaco na Průběžné ulici: ta anoncuje litr analyzovaných pohonných hmot stejně za 28,90 Kč. U ní je však pozoruhodná ještě jedna věc. Na stojanech absentují jakákoli protivirová opatření. U vstupu ke kase navíc kdekdo lehce přehlédne informaci, že by si v prodejně měl krýt ústa a nos. Zato zákaz psů u hlavních dveří trkne do očí každého.

Shell
Natural 95 29,90 Kč
Nafta 29,50 Kč
Umístění Průmyslová ulice
Vzdálenost od nejlevnější 2,6 km

Černá díra

Nejblíže se částkám nejúspornější pumpy blíží samoobslužná TUkas (bez jednorázových rukavic) na ulici K Hrušovu, jež od ní sídlí ani ne 700 metrů daleko. Zatímco Tank Ono vcucává řidiče jak černá díra, 26,10 Kč za litru Naturalu 95 a 25,80 za naftu zde nechává šoféry naprosto klidnými. Ve švech nepraská ani „bronzový“ Pap Oil na Černokostelecké ulici za 26,30 Kč za benzin i naftu. Přičemž se sluší ještě podotknout, že má tankovací prostor kompletně oblepený náležitým chováním v době řádění nemoci Covid-19. S tím si naopak neláme hlavu čerpačka KM-Prona na Průmyslové, která je vybavená jen nápisem „pouze s rouškou“ na oknech prodejny. Natural 95 pak poskytuje za 27,90 Kč a naftu dráž - za 28,50 za jeden litr.

OMV
Natural 95 29,50 Kč
Nafta 29,50 Kč
Umístění Průmyslová ulice
Vzdálenost od nejlevnější 1,1 km

Jak nic nechytit

Stanovené pravidlo půltuctu kilometrů splňuje na závěr dvojice stanic. Na Švehlově ulici Robin Oil, kde stojí Natural 95 28,80 a nafta 27,80 Kč. Na stojanech želbohu žádné antikoronavirové doporučení nenacházíme. Zvlášť setsakramentský rozdíl to je v porovnání s poslední stanicí Benzina na Poděbradské, jejíž hygienický návod spolu s aplikací na úhradu chytrým mobilem pokládáme pro ochranu zdraví za nejlepší. To nejpodstatnější je ale cena – a ta patří k nejvyšším. Blikají na nás hodnoty 29,50 Kč za Natural 95 a 28,80 za naftu.

Pap Oil
Natural 95 26,30 Kč
Nafta 26,30 Kč
Umístění Černokostelecká ulice
Vzdálenost od nejlevnější 1,2 km

Propast

Nejlevnější pumpa platila za hit po celý den, čímž vysávala sousedící konkurenci. U té byl vesměs klid jak na hladině Mrtvého moře. Jak ale ukázal případ kilometr vzdálené nejdražší čerpačky na Jižní spojce, existuje nemalý počet lidí, pro něž ani osmikorunová propast nic neznamená. Vysvětlení může být několik: od výhodnější polohy přes faktor oblíbené benzinky až třeba po otázku hygieny. Nicméně i přes tuto odchylku je pro většinu určující především cena.

Texaco
Natural 95 28,90 Kč
Nafta 28,90 Kč
Umístění Průběžná ulice
Vzdálenost od nejlevnější 4,6 km

 

TUkas (samoobslužná)
Natural 95 26,10 Kč
Nafta 25,80 Kč
Umístění K Hrušovu
Vzdálenost od nejlevnější 700 m

 

Robin Oil
Natural 95 28,80 Kč
Nafta 27,80 Kč
Umístění Švehlova ulice
Vzdálenost od nejlevnější 4,9 km

 

Benzina
Natural 95 29,50 Kč
Nafta 28,80 Kč
Umístění Poděbradská ulice
Vzdálenost od nejlevnější 5,7 km

 

KM-Prona
Natural 95 27,90 Kč
Nafta 28,50 Kč
Umístění Průmyslová ulice
Vzdálenost od nejlevnější 1,7 km

 

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Martin Vaculík Tomáš Hadač
Diskuze (65)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
20. 4. 2020 21:55
Ropa Texas WTI za 2 USD barel
:-) :-) :-) Tesla krachne, v tuhle chvíli si to může koupit opravdu jen elektrofanatik, ekonomicky to nedává vůbec žádný smysl a pocitově srdcem už vůbec ne :-)
20. 4. 2020 16:02
Re: ceny u nas
O něco podobného se pokusili ve Francii, když sháněli peníze na dotace elektroaut.
Avatar - Barrichello
19. 4. 2020 21:47
Re: jestli nekomu stoji za to
Tak jednak BMW sem měl, 650i, mělo předepsaný N98.

Druhak Camaro je přímovstřik, GM je dělá u V6 už od podzimu 2007.
K tomu poznámka, že u přímostřiku je hlavní měnit tam olej po 10 tis km, ne po 25 tis at je v manuálu výrobce co chce.

O občas to pořádně protáhnout
Avatar - curwasportiva
19. 4. 2020 17:51
Re: Jen pro predstavu
Tak sorry, byla to reakce na muj komentar, tak jsem to vzal osobne... Jo za 1.5 mega to bude sopka v mensim meste v horach, to jsem trosku prestrelil, ale bydlet se za to da.
Ja to mam momentalne do prace asi 2 minuty chuze a z toho vychazim i pri hledani domu ;) Dojizdenim do prace a do skol, jsem uz predtim v zivote promrhal casu dost.
19. 4. 2020 08:44
Re: jestli nekomu stoji za to
Atmosférické ameriky asi nepoznají rozdíl. Co jsem našel, tak turbo benzíny od BMW dosahují vyšší výkon, u M5ky to dělalo 13 hp. Já to tam dávám hlavně kvůli karbonizaci /kterou ty opět s nepřímovstřikovým motorem řešit nemusíš/.