TEST Renault Koleos 2.0 Blue dCi 4x4 X-Tronic vs. Seat Tarraco 2.0 TDI DSG 4WD – Baroko vs. klasicismus
Reprezentativní SUV s cenou kolem milionu dnes nabízejí i značky, u kterých bychom takové auto ještě nedávno nehledali. Zaujmout novou klientelu se snaží třeba čerstvě omlazený Renault Koleos a letošní přírůstek Seat Tarraco.
Dojem, cena, prostornost
Blíží se zima, s trochou štěstí nějaký ten sníh a lyžovačky na horách. Zkrátka období, kdy mohou majitelé SUV konečně naplno využít potenciál svých „teréňáků“. My jsme se tentokrát zaměřili na trochu vyšší cenovou hladinu kolem milionu korun, kde si zákazník rád dopřeje početnější stádo koní pod kapotou a kombinaci automatu s pohonem všech kol považuje rozhodně za větší samozřejmost než u menších SUV. Naprosto typickým příkladem takového manažersko-rodinného vozu je Škoda Kodiaq, prodejní lídr segmentu. Jenže co když nechcete mít auto jako každý druhý? Zajímavé alternativy se najdou, a dokonce s lehce exotickým puncem. Třeba španělský Seat Tarraco nebo francouzský Renault Koleos. Zeměpisné přívlastky ovšem berte u naší dvojice s jistou rezervou. Jejich vývoj sice probíhal v mateřských zemích, nicméně tarraco se vyrábí v německém Wolfsburgu na jedné lince s příbuzným Volkswagenem Tiguan Allspace a koncernové geny jej pojí i s českým kodiaqem.
Koleos se zase v rámci aliance produkuje u Samsungu v Jižní Koreji a jeho technika je spřízněna s Nissanem X-Trail. To jen na úvod, abychom se v globalizací zmítaném světě vyznali.
Zdání klame
V polovině srpna se Renault Koleos představil s omlazenou tváří a novými motory podle aktuálního legislativního diktátu. Vzhledových změn si sotva všimnete. Maska chladiče je výraznější, přední nárazník dravější a na zádi září přepracované svítilny. Jinak zůstalo vše při starém – tedy boubelatý, jakoby přifouknutý design se spoustou velkých oblých ploch, který dělá karoserii opticky větší, než ve skutečnosti je. Přitom renault měří o 62 mm méně než seat, což by na pohled málokdo řekl.
Tarraco působí celkově štíhleji, lehčeji a sportovněji. Jsou mu milejší ostřejší rysy, tolik neplýtvá chromovaným zdobením a jeho design bychom označili za bližší evropskému vkusu.
Jaký vně, takový uvnitř
Herní strategie designérů se opakuje i v interiéru. Renault nás obklopuje barokní hradbou palubní desky a vytváří dojem velkého luxusního vozu. K tomu francouzsky bonvivánská křesla a prostor požírající madla kolem středového tunelu. Ruku v ruce s mohutností koleosu jde bohužel špatný výhled přes silné sloupky a velká zrcátka. Při městských manévrech je potřeba mít se na pozoru, abyste nepřehlédli třeba chodce na přechodu.
Tarraco naopak dotáhlo do extrému minimalismus. Jeho přístrojová deska je na dnešní poměry hodně mělká, což ve výsledku ničemu nevadí, naopak to interiér příjemně provzdušňuje. Pouze to přispívá k dojmu, který nás napadl už při pohledu zvenku – že řídíte menší auto, ač tomu tak není. Pochválit musíme nesrovnatelně lepší výhled přes tenké sloupky a velká okna.
Renault při faceliftu zapracoval na kvalitě materiálů, nicméně v provedení jednotlivých detailů přesto působí seat o poznání precizněji.
Milionová záležitost
Koupě středně velkého SUV se silnějším dieselem, automatem a pohonem všech kol vás prakticky u všech značek připraví o milion. Těch pár výjimek, které se vejdou těsně pod magickou hranici, snadno zakulatíte objednáním metalízy nebo dvou tří příplatků. Nejvýhodnější koupí v uvažované kategorii je testovaný Renault Koleos 2.0 Blue dCi 140 kW. Nižší ze dvou nabízených úrovní Intens se prodává za bezkonkurenčních 929.900 Kč. Zahrnuje třeba navigaci, kamerový monitoring okolí vozu a systém samočinného parkování, ale paradoxně ovládání oken má automatický dojezd jen ve dveřích řidiče, což už se dnes nevidí ani u malých aut. Některé pro tuto třídu obvyklé příplatky jako klimatizaci pro cestující vzadu nebo adaptivní odpružení koleos vůbec nenabízí, a to ani v nejvyšší výbavě.
Dovozce Seatu šel na věc celkově jinak. Nejvýkonnější nafťák 2.0 TDI 140 kW nabízí rovnou v nejlepší výbavě Excellence, která stojí o 136.000 Kč víc než Koleos Intens. Trochu překvapivě seatu v plné výzbroji chybí navigace, ale dokoupíte ji za rozumných 10.900 Kč. Tarraco vyšší cenu obhajuje například standardně dodávaným kolenním airbagem řidiče (koleos nemá), adaptivním tempomatem (konkurent 15.000 Kč), třízónovou klimatizací (renault nenabízí), elektricky ovládaným víkem kufru (koleos 10.000 Kč) nebo přepínačem jízdních režimů (renault nenabízí). Obě testovaná SUV si na cestu svítí standardně montovanými světlomety LED a posádku chrání přednárazovým systémem s detekcí chodců nebo sledováním jízdních pruhů. U obou značek kvitujeme prodlouženou pětiletou záruku, byť s omezením na 100.000 km u seatu a 150.000 km u renaultu. Bonusem španělského hráče je možnost dokoupení třetí řady sedadel za 20.500 Kč, a tedy schopnost odvézt sedm lidí.
Pořizovací náklady | Renault Koleos 2.0 Blue dCi 140 kW 4x4 X-Tronic | Seat Tarraco 2.0 TDI 140 kW DSG 4WD |
Základní cena | 929 900 Kč (Intens) | 1 065 900 Kč (Xcellence) |
Cena verze Světa motorů | 929 900 Kč (Intens) | 1 076 800 Kč (Xcellence + navigace) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant. | |
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Navigace | Ano | 10 900 Kč |
Kožené čalounění | 50 000 Kč | 31 500 Kč |
Adaptivní tempomat | 15 000 Kč | Ano |
Adaptivní tlumiče | Ne | 20 900 Kč |
Třízónová klimatizace | Ne | Ano |
Světlomety LED | Ano | Ano |
Panoramatické střešní okno | 30 000 Kč | 28 900 Kč |
Parkovací kamera | Ano | Ano |
Bezklíčkové odemykání | Ano | Ano |
Samočinné parkování | Ano | 6500 Kč |
Vyhřívané prvky | 12 500 Kč (P sedadla, volant, sklo) | 13 500 Kč (P a Z sedadla, ostřikovače) |
El. ovládání pátých dveří | 10 000 Kč | Ano |
Třetí řada sedadel | Ne | 20 500 Kč |
Metalíza | 21 000 Kč | 15 500 Kč |
Rezerva | Ne | Ano (dojezdová) |
Porovnání cen | 929 900 Kč (etalon) | 1 076 800 Kč (o 16 % horší) |
Známka* | 1,00 | 2,00 |
Pořadí | 1 . | 2. |
* známka za cenu, výbavu a servisní náklady |
Velký a ještě větší
Budeme-li hodnotit prostorovou nabídku, patří obě SUV k titánům své třídy. Samozřejmě nejvýraznějším ukazatelem je místo na zadních sedadlech. V koleosu pevně ukotvených, v tarraku posuvných – Španěl díky nim získává bonusové body za variabilitu. Nastavitelný sklon zadních opěradel nabízejí oba modely.
Redaktor vysoký 178 cm našel v renaultu před koleny rezervu 18 cm, v seatu dokonce 20 cm. A to ještě pár čísel ubírají standardně dodávané sklopné stolečky v předních opěradlech. Pocitově je rozdíl ještě mnohem větší, než tvrdí metr. Důvod opět hledejme ve francouzské materiálové rozšafnosti a subtilnějším španělském pojetí sedadel, dveřních výplní a tak nějak všeho uvnitř. Věcí individuálního vkusu je názor na sedačky jako takové. Renault zavzpomínal na své slavné sedany a povolal do služby načechrané měkké polštáře. Seat s visačkou spíše sportovní značky vsadil na výrazně tužší výplně, které osobně preferujeme na dlouhých cestách. Oba přístupy mají rozhodně něco do sebe a přišly nám příjemné, jen každý po svém.
Využitá šance
Jak už jsme zmínili v úvodu, seat má k dobru 62 mm celkové délky, přičemž rozvorem poráží soupeře dokonce o 85 mm. Tento bonus tarraco dokonale zužitkovalo v zádi karoserie. Tam se může za příplatek 20 500 Kč usadit třetí řada sedadel a na nich šestý a sedmý cestující. Koleos se do Evropy dováží výhradně v kratším, pětimístném provedení. Odvoz bagáže není jeho doménou, objem kufru 498 litrů není na tak velké auto kdovíjaký. Tarraco se právem dme pýchou. V zádi pětimístné verze vozí 760 litrů připravených splnit jakékoli vaše přepravní přání. A jako třešničku na dortu nabízí standardně dojezdovou rezervu, renault je na defekt připraven výhradně málokdy fungující opravnou sadou.
Údaje o testovaných vozidlech | Renault Koleos | Seat Tarraco |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 177/18 | 165-180/0-20 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 95-101/97 | 95-104/96 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 6-14/9 | 7-12/9 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 150/149 | 155/151 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 145/139 | 143/138 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50-55 x 50/50 x 50 | 52 x 49/49 x 45 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 60 x 55 | 63 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 81 x 108 | 87 x 107 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 76,5/183,5 | 72/187,5 |
Motor, jízda
Chceš svištět? Zaplať!
Oba výrobci zvolili pro svá SUV obdobnou strategii dieselové nabídky. Základ představuje verze o výkonu 110 kW. V případě renaultu je jejich zdrojem sedmnáctistovka výhradně s předním pohonem a automatem. Seat nabízí stejný výkon z dvoulitru a dává na výběr mezi 4x2 s manuálem a 4x4 s automatem.
Vrchol nabídky představuje shodně dvoulitr naladěný na 140 kW, což je případ testovaných vozů. Shodně platí, že jej dostanete vždy až s lepší výbavou, se čtyřkolkou, automatem a logicky tedy i se značným cenovým odskokem.
Střet koncepcí
Tarraco dostalo do vínku točivý moment 400 Nm a dvouspojkovou převodovku DSG se sedmi stupni. Soustava je to příjemně sladěná, svižná a jakž takž úsporná. Prakticky syrovým seatem jsme jezdili za 8,1 litru, u tak velkého SUV s těžkými koly a nevalnou aerodynamikou ale velmi záleží na jízdním stylu. Může být lépe, ale i hůře.
O renaultu to platí dvojnásob. Má o 20 Nm méně, o 30 kg více, bezestupňová převodovka CVT znamená větší ztráty a karoserie je ještě vyšší. Ve své původní podobě se starším dieselem o výkonu 128 kW nám baštil běžně mezi devíti a deseti litry. Nový motor znamená pokrok. Koleos, ještě o něco syrovější než tarraco, si v testu nárokoval 8,7 l/100 km. Jakmile jsme se ale začali víc motat po městě nebo frčeli dálnici, stoupala mu spotřeba k deseti litrům, seat se držel poblíž devíti.
V souvislosti s novým motorem renaultu jsme si všimli, že už utáhne přívěs těžký 2000 kg, dříve jen 1650 kg.
Diesel koncernu Volkswagen je pověstný tvrdým chodem, který v seatu vnímáte jen po startu, ale jakmile se rozjedete, krásně ztichne a sotva o něm víte. Motor renaultu proniká do interiéru výrazněji, hlavně při akceleraci. Jakmile se ustálí, dokáže být i on tichým společníkem. Právě plynulost svědčí koleosu po všech stranách. Reakce na rychlé změny tempa nejsou nejrychlejší, dynamika ani pružnost všeobecně nepatří k chloubám renaultu. Alespoň že převodovka CVT už při razantní akceleraci nekňourá, jako tomu bývalo před lety, ale řadí po přednastavených stupních a zní jako každý jiný automat.
Po přesednutí do tarraka jsme měli pocit, že začala pršet živá voda. Ač lehčí jen o třicet kil, působí čiperněji, jde mnohem lépe za plynem a dvouspojkový automat svižně reaguje na naše pokyny. Výjimkou jsou nízké rychlosti. Typicky situace, kdy se motor líně převaluje ve městě a vy najednou potřebujete vystřelit. Motoru trvá, než se nafouká, převodovce, než se probere, a mezera, do které jste chtěli vjet, je najednou pryč.
Údaje o testovaných vozidlech | Renault Koleos 2.0 Blue dCi | Seat Tarraco 2.0 TDI |
Motor, ventilový rozvod | turbodiesel R4,DOHC | turbodiesel R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 | 1968 |
Největší výkon (kW/min-1) | 140/3500 | 140/3500-4000 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 380/1750 | 400/1750-3250 |
Automatická převodovka | CVT (7°) | 7° DSG |
Délka x šířka x výška (mm) | 4673 x 1843 x 1667 | 4735 x 1839 x 1658 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2705, 1591/1586 | 2790, 1575/1564 |
Standardní pneumatiky | 225/55 R19 | 235/50 R19 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1845/539 | 1816/669 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 750/2000 | 750/2300 |
Objem zavazadlového prostoru základní (l) | 498 | 760 |
Objem nádrže paliva (l) | 60 | 60 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 | 210 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,1 | 8,0 |
Emise CO2 (g/km) | 150 | 147 |
Spotřeba dle NEDC (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,5/5,2/5,6 | 6,4/5,1/5,6 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 7,0 | 5,7 |
Pružnost na 5./6./7. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 9,9/12,5/15,4 | 8,0/11,8/20,4 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 2300 | 2200 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 40,3 | 39,6 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47,0/86,0/125,0 | 48,3/87,3/126,3 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 8,7 | 8,1 |
Houpat, či nehoupat?
Koleos razí vlastní styl, což se dnes cení. Je to typický zástupce francouzské školy, která vyniká na dálnici. Po ní tiše pluje, pohupuje se a člověku nic nechybí. Na okreskách vyplouvá na povrch jistá neohrabanost, karoserie se v zatáčkách naklání a s každou nerovností proniká do interiéru rána doprovázená kopancem. Trefit se mezi kužely laxním řízením a ukočírovat valící se hmotu, navíc obutou na nepříliš lepivé nokiany, vhodné hlavně do sněhu, nebylo vůbec snadné. Kdepak, koleos je rozený cestovatel, pokud hltáte dálky, bude vás těšit.
Tarraco je úplně jiný příběh. I v něm se po dálnici cestuje naprosto v pohodě, jen střízlivější konstitucí nevytváří takový dojem velkého luxusního kočáru. Zato nás nesrovnatelně víc baví při každodenním pohybu po městě a klikatých silničkách. Vyzařuje dojem hbitého auta menší třídy, cítíte z něj jistotu, bezprostřednost a radost z pohybu. Kuželkami jsme se prosmýkli jako by nic a na okreskách se rádi nechali vyhecovat k ostřejšímu svezení. A i když dostal testovaný kus dvacetipalcová kola a na sérii hrbolů nás uměl natřást, většinu nerovností spolkl s větší noblesou než koleos na menších devatenáctkách.
Bláta se neštítí
Vzhledem k určení zvládnou obě SUV v terénu víc, než běžný majitel kdy okusí. Koleos má propracovanou čtyřkolku od Nissanu s možností předního pohonu, automatické distribuce točivého momentu nebo uzamčení čtyřkolky. Tarraco sází na plně samočinnou mezinápravovou spojku, jejíž činnost můžete ovlivnit přepínačem jízdních režimů.
Závěr
Závěr
Misky vah celkového hodnocení se převážily na stranu Seatu Tarraco pod tíhou hodnotnějšího zpracování, variability obrovského interiéru, o třídu většího kufru, pružnějšího i úspornějšího motoru a v neposlední řadě vyváženějšího podvozku a celkově kultivovanějšího projevu. O 136.000 Kč vyšší cenu můžeme tím pádem považovat za obhájenou.
Renault Koleos ale může těšit, že i když ho seat ve zmíněných disciplínách porazil, žádnou z nich nedělá vyloženě špatně, spíš si bez přehnaných ambic spokojeně kráčí cestou průměrnosti. Tedy až na vnitřní prostor, který je i v jeho podání velkorysý. Renault osloví klidnější řidiče, kteří víc než jistotu v zatáčkách a čilý motor ocení gaučovitá sedadla, opulentní tvary a nenucenou cestovní pohodu hlavně na dálnici. A lacinější plasty jim nezkazí radost z ušetřených peněz při nákupu.
Velkou výhodou tarraka je možnost přikoupení třetí řady sedadel a adaptivních tlumičů, na což nemá koleos odpověď.
Hodnocení (Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) | Renault Koleos 2.0 Blue dCi | Seat Tarraco 2.0 TDI |
DOJEM | ||
Design | 2,50 | 2,00 |
Dílenské zpracování | 3,00 | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,50 | 1,50 |
Sedadla | 1,50 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 2,50 | 1,00 |
Ovládací prvky | 2,50 | 1,00 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,50 | 1,50 |
Pružnost | 3,50 | 2,00 |
Spotřeba | 2,50 | 1,50 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,50 | 2,00 |
Řízení | 2,50 | 1,50 |
Brzdy | 1,50 | 1,50 |
Ovladatelnost na silnici | 3,00 | 1,50 |
Ovladatelnost v terénu | 1,50 | 1,50 |
Jízdní komfort | 2,50 | 1,50 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 2,37 | 1,57 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Pořadí | 1. Seat Tarraco 2.0 TDI | 2. Renault Koleos 2.0 Blue dCi |
PLUSY | Velkorysá prostornost, variabilita | Vnitřní prostor, hlavně vzadu |
Obrovský kufr | Luxusní sedadla | |
Jisté a zábavné jízdní vlastnosti | Plavné odpružení | |
Příjemný komfort odpružení | Schopnosti pohonu 4x4 | |
Solidní dynamika, slušná spotřeba | ||
V terénu zvládne víc, než čekáte | ||
MÍNUSY | Reakce motoru v nízkých otáčkách | Slabší dynamika, vyšší spotřeba |
Poskakování na sérii nerovností | Rázy od kol na nerovnostech | |
Průměrné jízdní vlastnosti | ||
Malý kufr | ||
PRŮMĚR CELKEM | 1,57 | 2,37 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším SUV střední třídy s turbodieselem o výkonu 140 kW, pohonem všech kol a samočinnou převodovkou je Renault Koleos 2.0 Blue dCi 4x4 X-Tronic, jenž s výbavou dle požadavků Světa motorů stojí 929.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 976.395 Kč. Za cenu od 976.396 Kč do 1.069.385 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.