Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault T 440 Eco Advanced: Bez práce

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Vyzkoušeli jsme novinku francouzské automobilky v podobě softwarové úpravy strategie řazení Eco Advanced.

O zavedení specifikace Eco Advanced pro modely T a T High jsme informovali v březnu. Hned jsme si čerstvou novinku od českého zastoupení Renaut Trucks půjčili, protože teoretický popis vypadá velmi zajímavě. Připadalo nám, že díky Eco Advanced nemusí vždy platit české přísloví, že bez práce nejsou koláče.

Eco úroveň 1

Znalci dálkové řady T moc dobře vědí, že Renault Trucks nabízí tři úrovně nastavení adaptivního tempomatu ACC 1 až ACC 3. První stupeň dovoluje odchylku skutečné rychlosti vozidla vůči řidičem nastavené v rozmezí +5 km/h až -10 km/h. V praxi to znamená při zvoleném osmdesátikilometrovém tempu přejíždění prudkých vrcholů stoupání sedmdesátkou s tím, že vozidlo díky následujícímu klesání zvýší zpět rychlost na 85 km/h bez potřeby nafty.

ACC 1 v klesání nechá překročit nastavenou osmdesátku o 5 km/h až na 85 km/h, protože se tak děje opět ekonomicky bez potřeby nafty. Software tedy nechává kolísat rychlost vozu ve velkém rozmezí 15 km/h.  

Čím větší rozsah, tím větší úspora nafty, protože tím více dochází k využití energie pro jízdu vozidla bez záběru motoru. Novinka Eco Advanced s nejširším stupněm ACC 1 tedy maximalizuje úsporu nafty i u řidiče, jehož zkušenosti s ekonomickým stylem jízdy nejsou bohaté. Řidič navíc nemá možnost ACC 1 u provedení Eco Advanced změnit. Během jízdy jsme však vyzkoušeli, že po sešlápnutí akcelerátoru jsme mohli stoupání vyjíždět vyšší rychlostí, ale spotřeba nafty významně rostla a navíc jsme se museli „namáhat“. Jednodušší bylo nechat rychlost a řazení na softwaru Eco Advanced, zahrát si na lenocha.

Tři ještě navíc

Automatická regulace rychlosti měla ještě další přídavek. V klesání umí topografický tempomat Optivision přidat ještě 3 km/h navíc, aby vozidlo či souprava měla v nejnižším bodě klesání maximální rychlost a pohybovou energii, kterou využije k následnému stoupání bez pomoci motoru a nafty. Také tento prvek během testovací jízdy z Prahy do Mladé Boleslavi a zpět souprava využila. Směrem na Mladou Boleslav to nastalo například za exitem 21 u Sobětuch, takže dalších pět set metrů stoupání vyjela souprava na volnoběžku a rychlost klesla na námi navolených osmdesát. Pochválili jsme v duchu software za tak širokou variabilitu, kterou upravuje rychlost jako excelentní řidič jedoucí zejména na nízkou spotřebu.

Topografický tempomat Optivision, který tvoří standardní položku úpravy Eco Advanced, totiž čerpá mapové podklady a výškový profil trasy z datových podkladů uložených z továrny ve vozidle i již uskutečněných jízd na stejné trase. Vozidlo tedy samo reguluje rychlost podle výškového profilu silnice, na které teprve pojede.

Řazení bez zásahu

Úprava Eco Advanced nám nedovolovala zasáhnout do řazení vozidla od sedmičky nahoru. Výběr v horní řadě řazení tedy probíhá zcela automaticky. Řidič nemá možnost podřadit a za cenu velkého množství nafty dostat motor do vysokých otáček s maximálním výkonem. Zkoušeli jsme i prošlápnout akcelerátor přes pojistku, ale ani v tomto případě nedošlo k podřazení a vyhnání otáček mimo obast největšího točivého momentu. Vozidlo tedy bylo velmi striktně postavené na úspornou jízdu bez umění či nevole řidiče.  

Neznamenalo to však, že bychom do řazení nemohli zasáhnout vůbec. V malé řadě do šestého převodového stupně jsme podřadit mohli, což se může hodit například při dojíždění k rampě či jiné jemné manipulaci.

Dvě nastavení tempomatu

U Renaultu T nás vždy nadchne, že na volantu si můžeme navolit dvě rychlosti tempomatu, které aktivujeme tlačítky S1 nebo S2. Jako vždy jsme pod S1 navolili tempo 50 km/h pro přejezd skrze obce, S2 pak pro dálniční tempo. Další specialitu a náš oblíbený prvek řady T tvoří kolébkové tlačítko pod volantem, kterým lze prsty levé ruky snadno zvyšovat či snižovat nastavenou rychlost.

U volantu nás však navíc čekala novinka. Hydraulický posilovač řízení dostal proměnlivý účinek, takže během přímé jízdy po dálnici sníží výkon a zároveň odebírá z motoru menší točivý moment.

S kontejnerem

Souprava s podvalníkem a středním kontejnerem tvořila pravý opak testovacích souprav s pečlivě zakrytovaným návěsem. Podvalník a kontejner končící až za třetí osou návěsu vytvářely velký aerodynamický odpor, takže jsme při celkových třiceti tunách očekávali průměrnou spotřebu kolem 27 litrů. Nakonec se nám z Prahy do Mladé Boleslavi a zpět podařilo zajet za 24,3 l/100 km/h při průměrné rychlosti 80 km/h. V táhlých stoupáních jsme totiž nenechávali před vrcholem klesnout rychlost až na 70 km/h, abychom nezdržovali ostatní kamiony a zároveň jeli pokud možno obvyklým tempem. K nízké spotřebě také přispěl odpojitelný vzduchový kompresor, protože na celé trase s výjimkou zastavení v areálu Renault Trucks jsme vůbec nešlápli na brzdový pedál a nepotřebovali tak často doplňovat zásobu stlačeného vzduchu.

Příkladný přehled

Vpravo od volantu se nacházel sedmipalcový barevný dotykový displej Roadpad+ s navigací TomTom, kvalitním digitálním rádiem, Bluetooth připojením pro dva telefony a dalšími příjemnostmi. Vzhledem k příznivému jarnímu počasí jsme nepotřebovali využít služeb čtyřicetilitrové lednice.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DTI 13
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 800
Vrtání x zdvih (mm) 131 x 158
Největší výkon (kW/ot. za min) 323/1400
Točivý moment (N.m/ot. za min) 2200/900-1404
Emisní norma Euro VIc
Motorová brzda (kW/ot. za min) 382/2300
Rozvor (mm) 3800
Převodovka AT 2612F
Rozsah převodovky 14,94-1,00
Stálý převod 2,47
Pneumatiky zadní 315/70 R 22.5
Objem naftových nádrží (l) 405+650
Objem nádrže AdBlue (l) 100
Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme