Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: GTI Meeting Wörthersee 2015 očima redaktorů - Líp už bylo(?)

Michal Fokt
Diskuze (5)
Navštívili jsme proslavený rakouský sraz majitelů a příznivců vozů koncernu Volkswagen, pořádaný v městečku Reifnitz. Jak se letošní ročník vydařil?

Již po čtyřiatřicáté se do Reifnitzu na břehu jezera Wörthersee sjeli příznivci vozů Volkswagen Golf GTI. Z původního setkání majitelů wolfsburského hot-hatche se postupem času stala monstrakce pro fandy nejen volkswagenů, ale i značek Seat, Škoda, Audi a (tak trochu i) Porsche. První tři zmíněné automobilky navíc využily popularity srazu a v samostatných expozicích prezentují spolu s různým doprovodným programem ty produkty, které souvisí s komunitou rychlých kol.

Jak už jste se mohli dočíst v článku, věnovanému tradičně našlapanému stánku Škodovky, mladoboleslavským se letos zase účast vydařila a expozice byla doslova zahlcena návštěvníky. Vzhledem k našemu poměrně pozdnímu příjezdu na akci a následnému plnění úkolu důkladně zmapovat dění na stánku naší domácí značky jsem měl možnost zbytek areálu spíše proběhnout, než projít, ovšem tentokrát jsem snad ani nelitoval, letošní ročník působil celkově trochu slabším dojmem, než jak jsem si GTI Treffen pamatoval z minulých let. Opodál stojící Seat to letos opět pojal poněkud skromně, vidět jste mohli libovolné vozy, pokud to byl Leon Cupra...

Podle očekávání bylo narváno v obří expozici „domácího“ Volkswagenu, kde byl hlavním lákadlem koncept sportovního hybridu Golf GTE Sport, neměl to ale vůbec snadné, protože se zde pochlubili svými dvěma povedenými projekty tuningovými projekty studenti a mladoboleslavský FUNstar tak měl docela silnou konkurenci. Audi neopomnělo vystavit novou R8 a i naživo se potvrdilo, co naznačily fotografie – podobnost s tétéčkem vozu určitě neprospěla a ingolstadtský supersport svým designem příliš emocí nevyvolává. Naopak velmi povedená je studie Audi TT Clubsport. Odpustit si automobilka ale možná mohla na takovéto akci model Q7 – však se u něj také davy netísnily.

Své expozice měla v Reifnitzu i řada tuningových firem, zaměřených na koncernové vozy a samozřejmostí jsou pochopitelně stánky výrobců aftermarketových dílů. Když k tomu přidáte slunečno, nejhůře oblačno, kdy se nebezpečně vypadající černé mraky jako zázrakem této části jezera Wörthersee vyhýbaly, vypadalo to jako další parádní ročník. Jenže letos účast toho nejdůležitějšího, tedy tuningové komunity, vyzněla poněkud rozpačitě.

Při mé poslední návštěvě před třemi lety nebylo pro auta doslova kam šlápnout, upravených vozů byly plné krajnice, chodníky i přilehlé zahrady, tentokrát jich byla odhadem tak polovina původního množství a také dříve nekonečný had projíždějících vozů měl překvapivě dlouhé mezery. Ale nejde o kvantitu, zklamáním byla zejména kvalita. Zatímco posledně jsem nevěděl, co mám fotit dřív, teď byl spíše problém na nějaké zajímavě upravené auto narazit. Převažovaly vozy s minimálním množstvím tuningu v podobě kupříkladu aftermarketových kol nebo zatmavených oken, spousta vozů pak neměla vylepšení vůbec žádná. Téměř chyběla „klasika“ německých tuning srazů v podobě snížených jedničkových a dvojkových golfů s lehce vytaženými prahy a límcovými koly, minimum bylo i dříve četných brouků, musím prostě říci, že příznivci koncernových značek do letošní akce moc srdce nedali.

A aby toho nebylo málo, ubylo také modelek a tanečnic, v tomto ohledu naprosto propadl výrobce kol Dotz, jenž svého času zdatně konkuroval českým holkám na stánku Škodovky. A své si k letošnímu ročníku řeklo o počasí - při mém odjezdu se doslova do poslední kapky vyplnily pesimistické předpovědi počasí a Wörthersee přikryly těžké dešťové mraky, které postupně měnily všechny travnaté plochy v bahniště.

Video se připravuje ...
Video se připravuje ...

Akce se zúčastnil i kolega Ondra Chamilla, jenž měl na průzkum akce o něco více času, než já, můžete si tedy na následujících řádcích ještě přečíst, jak vnímá letošní ročník on:

Nad srazem u Wörthersee tak trochu visí Damoklův meč. Tato akce byla výrazně podporována Ferdinandem Piechem, který má v okolí jezera sám své sídlo, jenže ten již nyní není ve Volkswagenu u moci. A ostatní lidé z Volkswagenu se tak ptají, podobně jako někteří z vás, jaký má vlastně tato akce smysl? Zejména když ji koncern hojně podporuje, ať už finančně nebo tím, že tam vystavuje nejen své novinky a sportovní modely, ale také nové koncepty.

Rozhodli jsme se, že se na Wörthersee podíváme sami, abychom zjistili, proč tato akce láká fanoušky zejména německých automobilů z celého světa, a také bych rádi nalezli odpověď na otázky výše. Vyjíždíme brzy ráno z Prahy a na cestu jsme si stylově vybrali Seat Leon Cupra ST s manuální převodovkou, aniž bychom tušili, že právě této vůz sehraje díky rekordnímu času na Severní smyčce Nürburgringu ústřední roli na stánku Seatu.

Cesta do více než 500 kilometrů vzdáleného města Klagenfurt, kde je náš základní tábor, probíhala v nebývalé pohodě, protože Leon polyká kilometry v překvapivé tichosti a komfortu, přičemž má i výtečnou spotřebu. Občas jsme se úplně nekrotili, a přesto jsme na jih Rakouska dojeli za 7,5 litru na sto kilometrů.

Oproti minulým rokům měli pořadatelé mnohem lépe vymyšlenou organizaci, protože když jsme se ve čtvrtek ráno pokoušeli automobilem dostat do místa dění, tedy do města Reifnitz, které leží přímo na jižním břehu Wörthersee, museli jsme vystát akorát desetiminutovou frontu, na jejímž konci se určovalo, kdo může dál a kdo ne. My jsme mohli, a tak bylo vše v pořádku. Pamatujeme si na dřívější ročníky, kde bylo celé okolí jezera naprosto ucpáno automobily, stejně jako ulice Reifnitz. Tentokrát ale příjezd probíhal poklidněji, ačkoliv v průběhu dne provoz zhoustnul.

Po příjezdu na místo člověk uviděl opravdu velkou open air akci, která víc než cokoliv jiného připomínala hudební festival. Dunění reproduktorů šlo slyšet stovky metrů daleko, nechyběly barevné reflektory ani spoře oděné dívky. Jenže něco bylo jinak. U břehu stála Party loď Seatu s obrovským svítícím obrázkem Leonu na boku. Nalevo na kopci jezdily Touaregy nahoru a dolů, pod nimi parkovali kaskadéři s Golfy přes ruční brzdu do překvapivě malé mezery.

Za tímto vším se již rozkládal největší stánek, který patří Volkswagenu. Tam byly k vidění sériové sportovní modely, závodní Polo WRC, mnoho automobilů s různými originálními doplňky a hlavně koncepty. Při příchodu šlo pouze o učňovský Golf Dark Shine s výkonem 290 kW, ostatní auta Volkswagenu se představí až v jednu hodinu odpoledne při slavnostní akci, kterou provázel (údajně) známý německý moderátor.

Jdeme tedy ulicí dále a je třeba říci, že tuto akci navštěvuje poněkud zvláštní sorta lidí. Spoře oděni, s mnohými ozdobami, se snaží zaujmout stejně, jako jejich automobily. Z plechových kreací ale oceňujeme krásně zachovalé starší kousky, ať už jedničkový Golf GTI, model G60 Rallye či Corrado.

Nicméně nejen Volkswageny je zde člověk živ, takže již pomalu přicházíme ke stánku Audi. Tam by hlavní hvězdou klidně mohl být první model RS4 z přelomu tisíciletí stojící u vchodu, jenže nad ním se zastavují pouze fajnšmekři, ostatní obdivují různé nové modely RS přímo uvnitř. Občas se stane, že některý člověk může i nastartovat a trochu „protůrovat“ motor, takže nás oblažil zvuk osmiválce pod kapotou nebezpečně vypadajícího vozu RS6.

Chvíli po něm se rozezněl atmosférický desetiválec s více než šesti sty koni, který se skrývá před zadní nápravou vozu R8 Plus, z čehož některé přítomné dámy až překvapením vyjekly. Hlavním lákadlem stánku Audi však byl model TT na sto chutí. Standardní TTS doplňoval závodní stroj na stejném základě, největší atrakcí však byl nesmírně působivý koncept TT Clubsport.

Tento vůz má výkon také přes 600 koní, vypadá však nejen extrémně, ale zároveň i velmi dotaženě. Brutálně rozšířená karoserie strašila malé děti, výfuk končil před zadními koly, velké křídlo by mohlo fungovat jako jídelní pult a interiér se skořepinovými sedadly a vestavěným rámem jako by vypadl ze závodního auta, do kterého někdo dodělal luxusní prvky.

S dalšími kolegy jdeme ulicí, po které již korzují automobily sem a tam. Některé potkáváme za několik hodin i čtyřikrát, pokaždé z jiného směru. Holt nejdůležitější není vidět, ale být viděn. Nikomu zde nevadí, že auta celý den popojíždějí v zácpě, lidé se zde navzájem fotí a ukazují, co se svými vozy dokázali. Kvalita strojů je ale značně proměnlivá. Od opravdu krásných, funkčních a decentních kousků v perfektním, až po starý polorozpadlý Nissan Primera, který vypadá jako z prvního dílu Rychle a zběsile. Převládají však ty hezčí kousky.

Blížíme se ke stánku Seatu a okamžitě cítíme odér spálených pneumatik. To víte, hned vedle je takzvaný „gumovací plácek“, kde se diváci z tribun dívají na vystoupení kaskadérů, pálení pneumatik starým Volkswagenem Golf s pohonem zadních kol, drifty Jana Kopeckého s Fabií R5 a nechyběl ani opravdu extravagantní fotbal motorkářů, kteří navíc neustále jezdili smykem.

To u Seatu bylo vše mnohem poklidnější. Když jsme přicházeli, teprve se lepil rekordní čas na dveře Leonu Cupra ST Performance. Ostatní automobily byly také Leony Cupra, byť na sto způsobů. Zaujal nás závodní automobil Leon Cup Racer, se kterým jezdí i Petr Fulín a který jste mohli prohnat na simulátorech.

Dle mého názoru druhý nejzajímavější stánek po Volkswagenu měla Škoda. Ta ukázala nejen Jana Kopeckého s Fabií R5, ale také koncept Fabie R5 Combi, který nám přišel jako jeden z nejlepších vozů celého srazu. Mnoho lidí se přišlo podívat rovněž na koncept Funstar, u kterého hrdě stáli jeho tvůrci, učni z Mladé Boleslavi. Překvapivě mnohem lépe než na fotkách vypadá Fabia Red & Grey Plus. Ta dostala bodykit z originálního příslušenství Škoda, který vozu dodal šmrnc. Nerozmyslí si to Škoda s vyráběním další Fabie RS? Měla by určitě potenciál.

Zajímavé bylo sledovat i práci jednotlivých úpravců. Ti se zaměřili na Golf R a již nyní tak nedočkavým zákazníkům umějí dopřát hatchback s výkonem třeba 400 koní. Vrcholem pak byl Golf R500 od firmy Oettinger, který měl pod kapotou dokonce pětiválec Audi s výkonem 518 koní.

Jdeme zpět ke stánku Volkswagenu, kde začíná veliká sláva – na otočný podstavec přijíždějí nové koncepty a okolo přihlížející je nadšeně vítají. Nás zaujal koncept výročního Golfu GTI Clubsport, který sice disponuje výkonem 265 koní, což ve srovnání třeba s Leonem Cupra není nic extra, ale po zmáčknutí tlačítka se výkon zvýší o 10% na celkových 290 k, a to již je slovo do pranice! Automobil se navíc chystá do výroby. Nechyběl ani futuristický hybrid Golf GTE Sport, který má jednotku z Pola WRC a dva elektromotory. Na pohled krásná práce, která může i parádně jezdit.

Vraťme se však k otázce v úvodu. Má tato akce nějaký smysl tak, aby ji automobilky dále podporovaly? Podle nás zcela jistě, protože právě zde se schází potencionální kupci všemožných doplňků i sportovním modelů a limitovaných edic. Samotné automobilky přitom značně vydělávají přímo na originálním příslušenství, pokud si tedy na svůj nový vůz dáte nějaký decentní bodykit z nabídky značky, prodejci budou rozhodně rádi.

Hlavní ale je, že značná část lidí, kteří k jezeru Wörthersee přijedou, nejsou jen tak nějací nějací pozéři, ale lidé, které s námi ostatními spojuje jedno – nadšení pro automobily. Právě oni jsou motivací značek vyrábět skvělá, emotivní auta, limitované modely či sportovní stroje. Zároveň je to důkaz, že i mladí lidé mají pro automobilku význam, ačkoliv obecně nejsou tak bohatí, jako padesátníci kupující Touaregy.

I když tedy nemáte tuning rádi nebo nejste fanoušci koncernových vozů, buďte za podobný sraz vděčni, protože dokáže ovlivňovat smýšlení všech automobilek, které poté produkují ne jen a pouze dopravní prostředky, ale stroje, ze kterých máme radost. Mnozí lidé zde nejsou pouze na pár hodin jako my, ale tráví v malebné krajině u Wörthersee týdny, užívají si často zajímavých vozů a vlastně tím vším žijí. A jsem samozřejmě v Rakousku, takže vše je dobře organizované a spořádané, není se zde čeho bát jako na některých českých tuningových akcích.

Michal Fokt
Diskuze (5)
Avatar - AUDIRS6
17. 5. 2015 16:30
Poprosim clanok aj o 24h Nürburgringu
Najtazsia 24 hodinovka na najtazsej trati na svete skoncila, k mojej velkej spokojnosti :-) :yes:
[odkaz]
Avatar - Uživatel_5340709
17. 5. 2015 14:45
Re: no asi takhle
Si tam někdy zajeď, minulé ročníky jsi musel jít od posledního parkovacího místa několik km pěšky do Reifnitzu, a nebo se nechat přepravit lodí přes jezero od naproti. Já tam právě přestal jezdit kvůli těm davům lidí a aut.
Avatar - AUDIRS6
17. 5. 2015 14:02
Ďakujem...
...za rekapitulaciu. ;-) :yes:
Toto podujatie rozhodne vyznam ma.
Vam dakujem za to, ze ste tu spomenuli tie veci, o ktorych nebol samostatny clanok ( Oetinger Golf R500 :yes: ), aj ked by si to niektore mozno zasluzili, aspon teda na stranke AutoFunu... ;-)
EDIT: Pardon - uz ho tam vidim :yes:
17. 5. 2015 13:11
Debilne reklamy
Uz mi idete na nervy s tymi reklamy, idu bez sekanie a samotne video kym nacita katastrofa, ale viac ma seru tie debilne reklamy, ked idem na vasu stranku no tak to ma strasne vytaca kym to vypnem iba si zle meno robite.
17. 5. 2015 12:23
no asi takhle
zajem o tuto akci je tak masivni ze i na pouti v Kacove je vic navstevniku