Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza FR 1.0 TSI (85 kW) – Šmrncovní prcek ukazuje, jak být stále mlád

Stanislav Kolman
Diskuze (34)

Pátá generace Seatu Ibiza už tu s námi nějaký pátek je, za ty dva roky ale jako by ani trochu nezestárla. Obzvlášť, když si ji pořídíte v líbivém sportovním balení FR.

Design, interiér


Městský automobil Seat Ibiza, koncernový sourozenec VW Polo, Škody Fabia či Audi A1, se po několikanásobném omlazení předchozí generace dočkal v roce 2017 zbrusu nového pátého vydání. Šlo tehdy o prvního „prcka“ skupiny VW, jenž dostal modernější architekturu MQB A0. Dokonce i mateřské Polo ji obdrželo později a třeba taková Fabia si musí počkat až na novou generaci.

Byť se Seat v posledních letech soustředí hlavně na boom segmentu sportovně-užitkových vozů, na tradiční karosářské varianty nezanevřel. A novou generaci už Ibiza potřebovala jako sůl, vždyť produkce té předchozí odstartovala již roku 2008. S příjezdem nové generace jsme se museli rozloučit s praktičtější variantou kombi, Ibiza na trhu zůstala pouze coby pětidveřový hatchback. Pro zájemce o větší auto Seat chytře připravil malý městský crossover Arona, který má v dnešní době větší obchodní potenciál.

Vyzvedávám si auto k týdenní zápůjčce a sám sebe se ptám, jestli už to jsou od premiéry vážně dva roky? Ibiza vypadá i po té době skvěle a moderně, čemuž hodně pomáhá i fakt, že jsme sáhli po sportovněji zaměřené variantě FR.

Pořád dělá parádu

Snad v žádné konfiguraci Ibiza nezapře, že se vnějším vzhledem nechala inspirovat u svého většího sourozence – kompaktního modelu Leon. Rozložení masky a světlometů (v našem případě plně diodových za příplatek 15.000 Kč) je hodně podobné. Záď, rovněž vybavena diodovou technologií, mi zase více připomíná sesterské Polo.

Sportovněji orientovaná verze FR přináší především vzhledové úpravy. Můžete si všimnout například černě lakovaných detailů (včetně zrcátek, která jsou zavěšena až na panelu dveří) a odznáčků FR na karoserii. Testovaná konfigurace je opravdu líbivá, čemuž mimo jiné pomáhá výrazný červený lak, panoramatické střešní okno (za 20.500 Kč) a konečně osmnáctipalcová kola, která na autech této kategorie nebývají úplně zvykem. Finální výsledek je vážně, vážně moc hezký!

Ibiza měří na délku 4059 mm (o 2 mm méně než předchůdce, rozvor 2564 mm je však o zásadních 95 milimetrů delší). Polepšila si rovněž šířka, která vzrostla o 87 mm na současných 1780 mm. Výška se změnila jen nepatrně, s hodnotou 1444 mm je vůz o jeden milimetr nižší.

Nárůst rozměrů na důležitých místech se příjemně projevuje v prostornosti kabiny. Vpředu máte všude kolem sebe dostatek místa, a když si s výškou 176 cm najdu ideální pozici za volantem, trable nemám ani vzadu. Také kolega s výškou téměř 190 centimetrů se dozadu posadil, aniž by si stěžoval na nedostatek místa v oblasti kolen a hlavy. Nejvíc vám tak bude vadit snad jen horší nastupování a vystupování ve druhé řadě, otvor po otevření dveří tu není kdovíjak velký.

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Prostor v kabině je tedy více než dobrý, naštěstí to ale není na úkor zavazadlového prostoru. Ten pojme 355 litrů, ještě o 25 l více než Škoda Fabia. Líbí se nám jeho pravidelné tvary a snadný přístup díky vysoko se otevírajícímu víku. Jen nakládací hrana by mohla být níže. Při sklopení zadních sedaček nevznikne ideálně rovná plocha, lze ji však vytvořit přikoupením dvojité podlahy, která přijde na 4900 Kč.

Často rád vzpomínám na dlouhodobě testovanou Atecu. Nevím, jestli je to dáno nostalgií a tím, že šlo o můj první dlouhodobák v barvách Auto.cz, ale to auto jsem měl moc rád. Interiér vozu sice neoplýval nejmodernějšími prvky dneška, a co do vzhledu vsázel spíše na jednoduchost a funkčnost, přesto mi takové řidičské prostředí maximálně vyhovovalo.

Pro současnou Ibizu platí to samé, i když je pravda, že i ona už více vsadila na šmrnc na úkor funkčnosti. Hovořím o osmipalcové obrazovce infotainmentu, které sice zůstávají dva otočné ovladače po stranách, zbylé plošky jsou ale dotykové a blízko u sebe, takže se na ně za jízdy netrefuje snadno. V ostatních aspektech ale malý seat zůstává věrný původní filosofii. Veškeré důležité prvky máte hned při ruce, nastavování teploty je odděleno na samostatném a přehledném panelu, tlačítko pro vypnutí stop-startu zase hned vedle voliče samočinné převodovky.

Zkrátka sednete, nastavíte sedačku (které jsou tady sportovní, tužší, ale hodně pohodlné) a vyrážíte na cestu. Vyjma infotainmentu si můžete pořídit i digitální přístrojový štít, který stojí 8900 Kč. Umí vícero zobrazení, mně se ale nejvíce líbilo to s tradičními kulatými budíky. Z praktického hlediska potěší velké kapsy ve dveřích, oku zase lahodí červené prošívání a na vybraných místech příjemnější měkčené plasty. Mám-li srovnat s nejnovější Audi A1, poslepu bych mezi těmito dvěma sourozenci nepoznal rozdíl, byť v cenovce je, a ne malý.

Motor, jízdní vlastnosti


My už se známe

Několik posledních let byste museli žít v jeskyni, nebo alespoň zcela izolováni od automobilového světa, abyste litrový tříválec koncernu Volkswagen neznali. Dnes se nabízí v drtivé většině modelů jednotlivých automobilek, přičemž Seat není samozřejmě výjimkou. Ostatně právě v těchto městských modelech dávají malé benzinové agregáty největší smysl.

Motor 1.0 TSI nabízí v nejvýkonnější variantě 85 kW v 5000 otáčkách a 200 newtometrů v pásmu od dvou do tří a půl tisíce otáček. Jednotka se standardně páruje se šestistupňovým manuálem, za příplatek 35.000 Kč však dostanete samočinnou převodovku DSG o sedmi stupních. Ale pozor, automat je vyhrazený pouze nejvyšším liniím Xcellence a právě FR. My jsme sáhli po variantě s DSG, s níž je vůz na stovce za 9,5 sekundy (o 0,2 s pomalejší než varianta s manuálem) a pelášit může maximální rychlostí 193 km/h. Architektura MQB A0 mimo jiné znamená, že Ibizu dostanete vždy s pohonem předních kol a ruční parkovací brzdou. Přísnější emisní normy zase přináší filtr pevných částic.

Motor je celkově velmi dobře odhlučněný a v kabině se nijak negativně neprojevuje. V nejvyšších patrech otáčkoměru už samozřejmě nastupuje tříválcové ševelení, když ale tempo ustálíte a DSG pracuje někde kolem dvou až tří tisíc, o motoru skoro vůbec nevíte. Kombinace s automatem však úplně bezchybná není. Při rozjezdu z místa i pružné akceleraci si všímáme drobné prodlevy po sešlápnutí plynového pedálu. Při pohodovém tempu se navíc DSG snaží motor držet v co nejnižších otáčkách. Šlápnete na plyn, přetrpíte onu prodlevu, převodovka pak podřadí klidně o několik stupňů a ibiza v přímém směru vystřelí. Takto o 115 konících pod kapotou nepochybujete, jen si na ně prostě musíte chvilku počkat. A plynulé to taky zrovna není.

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Standardní součástí verze FR je volič jízdních režimů, který mimo jiné mění odezvu plynového pedálu a fungování automatické převodovky. Je pravda, že ve sportovním režimu je auto o chlup živější, rozdíly mezi jednotlivými možnostmi jsou však pouze decentní.

Spotřeba paliva se výrazně neliší od jiných koncernových aut s tímto motorem. Šetřílci zvládnou i s automatem jezdit lehce nad pěti litry. Převážně se budete pohybovat okolo šesti, jen zacpané ulice měst a svižný dálniční provoz mohou přinést apetit začínající číslovkou sedm.

Daň za krásu?

Seat se v koncernových měřítcích vyznačuje tužším podvozkem se sportovnějším charakterem, což platí i pro malou ibizu. Teď k tomu připočtěte osmnáctipalcová kola a dostáváte výsledek, který by posádku na rozbitých českých okreskách mohl pozlobit. Je pravda, že podvozek je hodně tuhý, v některých situacích až moc. Na větších výmolech do kabiny sem tam doputuje tupá rána. Vzhledem k výše popsaným parametrům je ale podvozek spíše příjemným překvapením. Není prkenný a při ostřejším tempu je naopak jistý a neuhopsaný, což pro vozy na totožných základech rozhodně není samozřejmostí.

Vlastnosti Ibizy nejvíce oceníte na klikatých okreskách. Tady si vůz počíná hravě, neprojevuje se nedotáčivostí a umí nabídnout i nějakou tu porci jízdní zábavy. Jasně, pořád se bavíme o mezích vytyčených litrovým tříválcem, přesto jsou jízdní vlastnosti velmi dobré. Řízení je tužší, karoserie auta se nenaklání a vůz naprosto jistě drží navolenou stopu.

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Malý Španěl je sice primárně zamýšlený jako městské přibližovadlo, které o víkendu poslouží na výlet malé rodině. Rozhodně to ale neznamená, že v ostatních disciplínách propadá. Ibiza je totiž dobře odhlučněná, do kabiny i při rychlostech okolo 130 km/h proniká jen minimum aerodynamického svistu a valivého hluku od kol. Snad jen o něco méně plavná jízda prozradí, že nesedíme v leonu, ale o třídu menším autě.

Závěr


Závěr

Jsem rád, že se ibiza v redakční garáži po čase zastavila. V červeném laku a verzi FR vypadá opravdu hezky a osmnáctipalcová kola to jenom potvrzují. Interiér vykročil vstříc moderním prvkům, což je sice oku lahodící, ne vždy to ale plně nahrazuje dřívější koncepce kabiny s fyzickými tlačítky. To ale není problém pouze Seatu, tato cesta už je nějaký čas vyšlapána a chtě nechtě se na ni postupně dostane většina automobilek. Snadno přizpůsobitelná dotyková plocha je pro ně méně nákladná než klasické knoflíky. Ibiza v mezigeneračním srovnání potěší rovněž vnitřním prostorem, který je díky nové architektuře lepší než kdy dřív.

Mnoho výtek nemám ani k jízdním vlastnostem. Motor je na poměry litrových tříválců slušně fungujícím celkem, který si neřekne o moc paliva. Ibiza se příjemně řídí, mezi konkurenty navíc překvapivě jistá. Pokud ale jezdíte pravidelně po cestách, které už nějaké to desetiletí čekají na opravu, myslete na její celkově tužší charakter. Tahle tuhost by šla v případě zkoušeného exempláře eliminovat minimálně o palec menšími koly.

Ibizu dnes nejlevněji pořídíte s litrovým motůrkem MPI o výkonu 59 kW, který v základním provedení přijde na 312.900 Kč. Testovaný exemplář však stojí více než dvojnásobek. Nějakých 650 tisíc korun za malé městské auto je docela darda, ale pozor, Ibizu FR koupíte již od 452.900 Kč. A pokud se nebudete rozmazlovat panoramatickým střešním oknem, digitálním přístrojovým štítem či lepším audiem Beats, od této cenovky se výrazně neodchýlíte.

Nejlevnější verze modelu 312.900 Kč (1.0 MPI/59 kW Reference)
Základ s testovaným motorem 389.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků 452.900 Kč (1.0 TSI/85 kW DSG FR)
Testovaný vůz s výbavou 652.600 Kč (1.0 TSI/85 kW DSG FR)


Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorná kabina
  • Slušné jízdní vlastnosti
  • Spotřeba paliva

Minusy

  • Tužší podvozek obouvá 18“ kola
  • Dotykové plošky multimediálního systému jsou malé
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (34)

Doporučujeme

Seat Ibiza FR 1.0 TSI (85 kW)
Cena základní sestavy 452 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, ambientní osvětlení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, LED denní svícení a zadní LED světla, sportovní spoiler zadního nárazníku, tempomat, sportovní přední sedadla atp. Kč
Cena testované sestavy 652 600 Kč
Výbava testované sestavy Beats Audio (+11.400 Kč), alarm (+6700 Kč), digitální přístrojový štít (+8900 Kč), digitální příjem rádia (+4500 Kč), Full Link (+4300 Kč), paket Connectivity Plus s navigací a 8“ dotykovým displejem (+15.000 Kč), paket Winter s vyhříváním sedaček vpředu a ostřikovačů (+9400 Kč), panoramatické střešní okno (+20.500 Kč), Full LED přední světlomety (+15.000 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.9
Emise CO2: 112
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 0
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1172 / 508
Rozměr pneu: 215/40 R18
Seat Ibiza FR 1.0 TSI (85 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4059
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2564
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 10. 2019 14:16
Re: Ftipný Racing
Překrývání vršku a spodku jednotlivých tříd aut je běžné. :-)
31. 10. 2019 14:13
Re: nevychází líp GTI?
"Novinářská" konfigurace, tato verze bez příplatků stojí o 200 tisíc méně. ;-)
23. 10. 2019 14:51
Re: Premeškaná príležitosť
Tak jsem se na řazení dnes zaměřil :-)

pod 1200 ot./min mne to nepustí ani v manuálním režimu, automaticky podřadí
při maximálně klidné jízdě odřazuje automat tak, aby otáčky klesly na ca. 1500 ot./min

možná bude jinak naladěno na PQ (Fabia) a MQB27 (Ibiza, Polo) platformu...
22. 10. 2019 19:05
mala nádrž.to je naprd
Naprd naprd
Avatar - iudex
22. 10. 2019 16:15
Re: Premeškaná príležitosť
Good for you. Ja mám ale takú skúsenosť, že DSG ten liter brutálne podtáča, často k 1200 ot, z ktorých sa snaží zrýchľovať. No a to fúkanému trojvalčeku moc nejde, proste vtedy turbo nefúka a motor sa bráni drncaním a trasením. Pomôže len presun do Sportu, ale to je zase prevodovka moc hrr. Takže vo výsledku som si radenie korigoval sám... a to akosi postráda automat zmysel.