Škoda Octavia slaví 25 let: Připomeňte si její divoké testování v dobovém videu
Novodobá Škoda Octavia první generace oslaví 3. září pětadvacet let od startu sériové produkce. Při této příležitosti si na populární český model trochu zavzpomínáme.
Škoda Octavia vsázela na moderní technologie koncernu Volkswagen – kromě motorů, převodovek či sedadel šlo o podvozkovou platformu PQ34 sdílenou s Volkswagenem Golf IV či Audi A3. Design měl na starost tým pod vedením Dirka van Braeckela a poprvé v historii pracovali konstruktéři s technologií CAD, tedy konstruováním s počítačovou podporou.
Velký důraz se kladl na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními vaky, které jsme do té doby znali prakticky jen z vozů vyšších tříd. Poprvé se uplatnily trubkové výztuhy prahů dveří a systém ABS. Od sdružení Euro NCAP si první novodobá Octavia vysloužila čtyřhvězdičkové hodnocení, což odpovídalo tehdejším evropským konkurentům.
Produkce první generace odstartovala v mladoboleslavské továrně v úterý 3. září 1996, pásku nové části výrobny slavnostně přestřihl tehdejší český prezident Václav Havel. Nová část továrny přišla na 11 miliard korun, k dispozici dávala 32.000 m2 výrobních, 2500 m2 kancelářských a 3000 m2 sociálních ploch. Prosklená stavba podle návrhu mnichovského ateliéru Günthera Henna umožnila modulární výrobu, kde se na lince kompletovaly subdodavateli již předpřipravené podskupiny a komponenty operativně dodávané v efektivním systému just-in-time. Novinkou byla rovněž výškově nastavitelná montážní deska, jež eliminovala práci nad hlavou, díky čemuž nebyla výroba tak náročná.
V září 1997 představila Škoda na frankfurtském výstavišti praktičtější Octavii Combi. Roku 2000 dorazila modernizace, která přinesla například elektronický stabilizační systém a rovněž uhlazenější vnější design či přepracovanou světelnou techniku. Roku 2001 se představila Octavia RS, jež se dnes v původním a zachovalém stavu stává mezi českými zájemci hojně vyhledávaným zbožím.
Obrovskou oblibu první generace potvrzuje i fakt, že se ještě nějaký čas vyráběla pod označením Tour souběžně se svou nástupkyní. Od roku 2004 byla produkce soustředěna do Vrchlabí, které poslední „jedničková“ Octavia opustila v listopadu 2010. Firemní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973.071 liftbacků a 472.492 kombíků.
K pětadvacetiletému výročí připravila Škodovka zajímavý sestřih z dobových záběrů s podtitulem Jak to všechno začalo. Kromě jiného se můžete podívat na několik prostřihů z tehdejšího testování. My vám však níže přikládáme jedno starší video, kde už se s prototypy první generace nezachází ani trochu v rukavičkách. Užijte si obě videa a klidně nám dejte vědět, jaká je vaše zkušenost s „jedničkovou“ Octavií.