Škoda patří mezi nejprodávanější značky v Evropě. Daří se i elektromobilům
Rok 2024 je pro mladoboleslavskou automobilku velmi úspěšný. V Evropě se totiž řadí k nejoblíbenějším značkám vůbec. V Asii se už ovšem Škodovce tak dobře nevede.
Kolega Roman Šitner se ve svém článku věnoval především ekonomickým výsledkům automobilky Škoda, která v rámci koncernu Volkswagen patří k neziskovějším. Přitom vždy patřila spíše k pomyslným popelkám, které přicházely na řadu až mezi posledními. Důraz na kvalitu, nižší vývojové a výrobní náklady v Česku a snaha zachovat si racionální pohled na svět ovšem českou značku vystřelily mezi evropskou špičku.
Od začátku letošního roku do konce září si totiž v zemích EU v prodejích drží třetí místo. Lepší je pouze druhá Toyota a první Volkswagen, který se ovšem musí potýkat s nedostatečně vytíženými továrnami a vysokými náklady. Po započtení Velké Británie a Norska ji přeskočilo BMW. Její elektrické SUV Enyaq se probojovalo mezi nejoblíbenější vozy své kategorie vůbec, v Německu je po Tesle Y dokonce druhým nejprodávanějším elektromobilem.
Na trzích západní Evropy se od ledna do září podařilo zákazníkům dodat 392.700 vozů, což proti loňsku (355.100 aut) představuje růst o 10,6 %. Střední Evropa zaznamenal pouze mírný přírůstek na 138.400 exemplářů (+1,5 %), podobně tomu bylo i na východě kontinentu (36 tisíc aut a +4,5 procent) bez Ruska, odkud se Škoda po invazi na Ukrajinu stáhla.
Jestliže v Evropě se dodávky zákazníkům vyvíjejí pozitivním směrem, na nejvýznamnějších trzích v Asii je situace tradičně velmi komplikovaná. Čína, která ještě v roce 2018 s 341 tisíci vozy byla největším trhem Škodovky, již několik let v řadě strmě klesá. Jestliže loni zde Škodovka za prvních devět měsíců dodala 18.100 aut, letos je to o 34,6 % méně (11.800). Odchod z druhé nejlidnatější země je proto zase o kus blíže.
A nedaří se ani v Indii, která stále neprobudila svůj obrovský potenciál. 24 tisíc dodaných vozů je o třetinu méně než loni (35.600). Škoda zde přitom nabízí modely Kushaq a Slavia, které byly vytvořeny primárně pro tento trh.
Globálně nejoblíbenější škodovkou zůstává nedostižná octavia (vizte tabulku níže), daří se ovšem i dříve trochu odepisované fabii. Elektrický enyaq o několik set exemplářů předstihl Škodu Superb, ta ovšem letos prochází modelovou obměnou, což se na prodejích vždy projeví. Pozici nejprodávanějšího elektromobilu může příští rok zaujmout menší SUV Elroq, které se představilo teprve nedávno. Vůz s technikou zmíněné Škoda Enyaq, avšak nižší cenou, má totiž potenciál probojovat se mezi nejúspěšnější elektrická auta v Evropě.
Nejprodávanější modely Škoda (1-9/2024) | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Octavia | 164.900 |
2. | Kamiq | 92.300 |
3. | Fabia | 84.900 |
4. | Karoq | 81.800 |
5. | Kodiaq | 80.300 |
6. | Enyaq | 50.800 |
7. | Superb | 50.100 |
8. | Scala | 42.500 |
9. | Kushaq | 12.700 |
10. | Slavia | 11.000 |