Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Yeti 2.0 TDI/81 kW 4x4 – Dokonalá změna identity

Diskuze (275)
Škoda Yeti přišla o kulaté mlhovky, i přes radikální změnu designu a dílčí vylepšení techniky ale zůstává ve většině ohledů vše při starém.

Po čtyřech letech dostala Škoda Yeti zcela nový design přídě. Zbavila se zaoblených tvarů a nezaměnitelných kulatých mlhovek, aby vsadila na nový designový směr. Hranatý tvar světlometů, výraznější rysy předního nárazníku, velká maska chladiče a kapota se zobáčkem jsou stylistické prvky, které jsou k vidění už na Rapidu, Octavii a nejnověji i modernizovaném Superbu. Yeti teď vypadá úplně jinak a nový design přední partie ladí se zbytkem karoserie přinejmenším stejně dobře jako před faceliftem.

Vedle nové tváře dostal Yeti i možnost výběru mezi dvěma designovými liniemi. Standardem je městské provedení s větším počtem dílů lakovaných v barvě karoserie. Za příplatek se nabízí paket Outdoor (ten má i testovaný vůz), který se věrněji drží předlohy původního vzhledu Yetiho. Terénní provedení navyšuje cenu o 20.000 Kč a kromě jiného vzhledu znamená i bohatší výbavu. Nelakované plasty ve spodní části karoserie představují lepší ochranu před poškrábáním, k tomu se přidávají stříbrné kryty zrcátek, jiný design kol, tažné zařízení, asistent rozjezdu do kopce, kontrola tlaku v pneumatikách, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ostřikovače světlometů, zatmavená zadní okna, paket pro špatné cesty (tzn. zvýšený podvozek) a doplněk v podobě ocelových nástavců pedálů. Vyjádřeno v ceníkových cenách, je hodnota této výbavy navíc 33.200 Kč, takže Yeti Outdoor je zajímavou volbou i bez ohledu na design.

suv skoda yeti suv skoda yeti  

Zatímco zvenku se mladoboleslavské SUV proměnilo výrazně, u zbytku se Škoda řídila přístupem neměnit to, co funguje. A tak zůstává variabilní koncept zadních sedadel VarioFlex i přehledné členění palubní desky. Nejviditelnější změnou je proto nový tříramenný volant převzatý z Octavie. Užitečným pomocníkem je novinka v podobě příplatkové parkovací kamery (položka Optical Parking Assistant, +8.000 Kč), která zatím všem modelům Škody pohříchu chyběla.

Protože se interiér příliš nezměnil, zůstala i základní architektura. Kabina je vystavěná hodně do výšky, vysoký posaz, jednoduchá palubní deska a velká prosklená plocha trochu připomínají pravověrné off-roady. To samé platí pro rovnou kapotu, kterou je z místa řidiče vidět, přehledný tvar karoserie a perfektní výhled směrem dozadu. Zároveň ale zůstávají dvě negativa: nízko umístěná řadicí páka a u Škody nečekaně malý zavazadlový prostor.

Yeti Outdoor přináší také pestřejší paletu různých verzí s pohonem 4x4. Těch je celkem sedm, motory 1.8 TSI a 2.0 TDI ve verzích 103 a 125 kW nabízejí vždy výběr mezi manuální převodovkou a DSG. Některé z těchto kombinací jsou novinkou a v ceníku se objevují až s příchodem faceliftu. Na druhé straně zájemci o nejslabší agregáty 1.2 TSI1.6 TDI o výkonu 77 kW nebo základní výbavu Active musí zvolit městskou designovou linii.

suv skoda yeti suv skoda yeti  

Univerzálních 81 kW

K prvnímu testu dorazil modernizovaný Yeti s turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 81 kW a s pohonem všech kol. Tato kombinace je nejžádanější a pro její volbu existuje hned několik velmi dobrých důvodů. Především je to cena, levnější Yeti se čtyřkolkou neexistuje. Oproti provedení s pohonem přední nápravy se připlácí rovných 50.000 Kč, v příplatku se zároveň skrývá upgrade z pětistupňové na šestistupňovou převodovku. Kdo chce silnější motor, musí si připravit dalších 70.000 Kč navíc (shodně pro 2.0 TDI/103 kW i 1.8 TSI/118 kW), takže se testovaná verze rýsuje jako opravdu výhodná koupě.

suv skoda yeti suv skoda yeti  

Neméně důležitá je ale samotná charakteristika motoru. Nejslabší provedení dvoulitrového TDI debutovalo v předchozích generacích Golfu a Passatu, dnes se ale dodává jen pro Škodu Yeti, Volkswagen Caddy 4Motion a Tiguan s pohonem předních kol. Každý, kdo s ním má nějakou zkušenost, nejspíše dodá – bohužel. Ačkoliv základní charakteristiky (výkon 81 kW při 4200 min-1 a maximum točivého momentu 280 N.m při 1750 až 2750 min-1) nevypadají nijak výjimečně, motor má naprosto plynulý nástup točivého momentu od nízkých otáček a nezaznamenatelné prodlevy turbodmychadla. To jsou vlastnosti, o kterých si konkurenční motory, dosahující vyšších výkonů z ještě menšího objemu, mohou zpravidla nechat jen zdát.

Silnou stránkou je proto uživatelský komfort ve městě, kde je potřeba pouze dbát na pomalejší pouštění spojkového pedálu. Motor s 81 kW se ale neztratí ani na dálnici, převodovka jej totiž nezatěžuje zbytečně dlouhými převody. Při 130 km/h agregát pracuje na 2400 min-1 a žádá v průměru 7,5 l na 100 km. Problém nepředstavuje ani držet tempo okolo udávané maximální rychlosti, 174 km/h. Nižší výkon tedy není limitujícím faktorem a na poměry SUV je odpovídající i spotřeba, v dlouhodobém průměru ustálená na osmi litrech. Mimo město si ovšem Yeti vystačí i se šesti litry.

Pohon všech kol využívá po faceliftu spojku Haldex páté generace, která se již dodává mimo jiné do nové Octavie. Systém se obejde bez tlakového zásobníku, takže je lehčí a kompaktnější než předchozí Haldex IV, a ještě více spoléhá na elektroniku. Připojování zadních kol je rychlé a velmi plynulé, Haldex reaguje prakticky nepostřehnutelně – konvenční systém s třemi diferenciály by nedokázal fungovat lépe. Systémy EDS a XDS nahrazují závěry diferenciálů, nehrozí tedy bezmocné protáčení některého z kol. Při jízdě v terénu pomůže i asistent pro sjíždění svahů, aktivovaný tlačítkem pod ovládacím panelem klimatizace. Díky proaktivním reakcím je 4x4 neocenitelným pomocníkem mimo asfalt a zároveň zlepšuje ovladatelnost na silnici.

suv skoda yeti suv skoda yeti  

Výborné jízdní vlastnosti jsou ovšem vykoupeny tvrdým naladěním podvozku. V tomto ohledu jsou sedmnáctipalcová kola zbytečným luxusem (nižší výbavy standardně a Elegance na přání jezdí na průměru 16 palců), komfort odpružení není zdaleka ideální. Podvozek dává zřetelně vědět zejména o krátkých příčných nerovnostech na silnici a všech výmolech v terénu, naopak s městskou dlažbou se Yeti Outdoor vypořádá až s nečekanou grácií.

Závěr

S novou tváří Yeti skvěle zapadá do rodiny nejnovějších Škodovek. Facelift v zásadě kopíruje akční ceník předchozího provedení, základních 469.900 Kč za turbodiesel 2.0 TDI/81 kW ve spojení s pohonem všech kol nemá mezi SUV prakticky žádného protivníka – většina soupeřů začíná až okolo ceny bohatě vybaveného provedení Elegance (574.900 Kč). Také škála nabízených verzí je bezkonkurenčně široká, výměnou za výhodné ceny však musíte akceptovat ústupek v podobě menšího zavazadlového prostoru a tvrdého naladění podvozku.

Nejlevnější verze modelu 339.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active)
Základ s testovaným motorem 469.900 Kč (2.0 TDI 4x4/81 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou 782.600 Kč (2.0 TDI 4x4/81 kW Outdoor Elegance)

Plusy

  • Výhled z místa řidiče všemi směry
  • Úsporný a dynamicky přiměřený motor 2.0 TDI/81 kW
  • Spolehlivě fungující pohon všech kol
  • Dostupné ceny u slabších motorů

Minusy

  • Tvrdý podvozek
  • Malý zavazadlový prostor
  • Utopená řadicí páka
  • Relativně menší interiér

Foto: Petr Homolka

Diskuze (275)
Škoda Yeti 2.0 TDI/81 kW 4x4
Cena základní sestavy 469 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, litá 17” kola, přední mlhovky s funkcí Corner, střešní nosič, malý kožený paket, vyhřívání předních sedadel, zadní sedadla VarioFlex, elektrické stahování bočních oken, osvětlení nástupního prostoru, bezklíčový vstup KESSY, dvouzónová klimatizace, parkovací čidla vpředu a vzadu, autorádio Swing a další.<br> Paket Outdoor: asistent rozjezdu do kopce, zatmavená zadní okna, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního okna, ostřikovače světlometů, tažné zařízení, paket pro špatné cesty. Kč
Cena testované sestavy 782 600 Kč
Výbava testované sestavy Paket Elegance Plus (+18.000,-): bixenonové světlomety s funkcí AFS (Adaptive Frontlight System), diody denního svícení, výsuvné integrované ostřikovače světlometů, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka s automatickým stmíváním u řidiče a osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots a autorádio Bolero s CD a MP3.<br> Metalický lak (+13.900,-), stříbrné ližiny (+3.900,-), kola v designu Origami (+2.600,-), panoramatické střešní okno (+29.500,-), interiér Lynx kůže/umělá kůže (+47.800,-), navigační systém Columbus (+28.500,-), Bluetooth+Maxi Dot (+7.100,-), vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním, světelný a dešťový senzor (+1.700,-), Sound System (+10.100,-), zadní parkovací kamera (+8.000,-), parkovací asistent (+12.400,-), sklopné opěradlo sedadla spolujezdce (+2.900,-), oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru (+1.300,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 174
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.9 / 5.8
Emise CO2: 152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 405 / 1760
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 545
Rozměr pneu: 225/50 R17
Škoda Yeti 2.0 TDI/81 kW 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4222
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rohYpnol
7. 12. 2013 14:47
Re: Čo dodať.
A za těch 100 litrů už si auto poměrně slušně dovybavíš = možná dorovnáš chybějící výbavu Yetiny v porovnání s konkurencí. Souhlas. Tím se opět vracím k tomu, že Yeti neni nijak cenově výhodný :-!

BTW. lepší dobrý teoretik než špatný praktik >:-[] :-!
5. 12. 2013 18:09
Re: Čo dodať.
Pokud to někdy budeš řešit, poznáš a pochopíš, co jsem tu psal.

Zatím jen dokazuješ, že jsi dobrý...teoretik. :-!

Protože reálně (tedy ceníkově) máš fóra 100 tis na výbavení toho holobytu, než se dostaneš na základní kupní cenu konkurence. A za těch 100 litrů už si auto poměrně slušně dovybavíš. :-!
Avatar - rohYpnol
5. 12. 2013 16:03
Re: Čo dodať.
problém je, že ten tvůj příklad je naprosto vytržený z celkové nabídky. Kolik zákazníků jde přesně s tímhle požadavkem?
Stejně tak ti dám jeden konkrétní příklad. Máš 560 000 a chceš AWD... Yeti je pouze jednou z možností, a rozhodně ne tou nejvýhodnější...
Další příklad - máš 470 000 a chceš SUV se 4x4 v dieselu. Yeti sice je jedinou možností (lowend Duster ponechávám stranou), ale je pouze levný a nevybavený.

Stále tu tvrdím to samé od samého začátku - pokud Yetiho nekoupíš v holobytu, hned jsi na cenové úrovni konkurentů. S FL navíc Yeti reálně podražil a zmizel 1.2 TSI v manuálu v normální výbavě...
5. 12. 2013 10:22
Re: Čo dodať.
Jó, dneska by to mohl bejt Renault a Dacia, když tam mají ředitele. >:D
5. 12. 2013 10:20
Re: Čo dodať.
Neustále tu šermuješ ceníkem a realita ti uniká.

Dám ti poslední názorný příklad z reality. Chceš SUV s dieslem a 4x4. Rozpočet máš cca 530 tis. Víc ani prd. Obejdeš salony a co zjistíš?
Korejci tě pošlou pryč, akčně začínají někde na 560/620 tis. U japonců je to obdobné začínají ještě o 50 tis výš. Zbývají francouzi, ti mají startovní ceny obdobné jako korea, Opel je opět v základu přes 600 tis, Ford je úplně mimo.
Dustera za budget 530 tis kupovat nebudeš, k tomu není důvod, takže co ti zbyde? He?
Zajít do škodovky a poptat se co nabídnou. A co nabídnou? Yetiho v Ambition výbavě. Žádnou holinu, jak tu neustále předhazuješ. Ale to bys věděl, pokud bys znal svět za okny a ne jen ceníky z internetu. :-!

Yeti má cenu nastavenou velmi dobře. :-!