Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Speciál LMDh od Audi byl skoro hotový, ale nakonec dostala přednost F1

Filip Melich
Diskuze (0)

Audi se v podstatě chystalo na zahájení jízdních zkoušek speciálu třídy LMDh pro vytrvalostní závody, když program ukončilo a soustředilo všechnu pozornost na vstup do formule 1.

Nově vzniklé závodní třídy LMH (Le Mans Hypercar) a nižší LMDh (Le Mans Daytona Hybrid) přilákaly řadu automobilek k návratu do vytrvalostního závodění. Mezi ně patřilo i německé Audi, které se koncem roku 2020 zavázalo připravit nový speciál pro třídu LMDh, jehož nasazení následně plánovalo jak ve FIA World Endurance Championship (WEC), tak v IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Jak informuje web Motorsport.com, tovární závodní tým měl být vytvořen ve spolupráci s dlouholetým partnerem WRT, byť to nikdy nebylo oficiálně oznámeno. Jako jezdci už byli najati Rene Rast a Nico Muller z DTM a vývoj speciálu probíhal po boku spřízněné automobilky Porsche. Obě značky měly použít šasi od společnosti Multimatic a hybridní pohonný systém s dvojitě přeplňovaným vidlicovým osmiválcem.

Video se připravuje ...

Porsche 963 se představilo koncem letošního června a my jsme mu věnovali samostatný článek. Ale kde se zdrželo Audi? Ingolstadtská značka se nakonec rozhodla nenavázat na minulé (a početné) úspěchy ve vytrvalostních závodech a vývoj vlastního LMDh speciálu zastavila. Nejprve hovořila pouze o jeho pozastavení, ale oficiální potvrzení o ukončení přišlo letos v srpnu, když byl oznámen plán na vstup do formule 1 v roce 2026.

Prvotní pozastavení a následné ukončení programu však přišlo ve chvíli, kdy už byl závodní speciál v podstatě připraven a schylovalo se k jízdním testům. Kolegům z Motorsport.com jezdec Nico Muller řekl: „Na konci bylo auto připravené. Hodně jsme pracovali na simulátoru a měli jsme všechno připravené na rozjetí pořádných testů na trati.“ K tomu přidal: „Líbilo by se mi ho řídit? Měl jsem k tomu blízko, ale rozhodnutí [o ukončení programu] přišlo o pár týdnů dříve.

Vývoj v Audi a Porsche probíhal v podstatě stejným tempem, takže když v červnu Porsche ukázalo 963, dokážeme si představit, v jaké reálné fázi vývoje mohlo být Audi. Nakonec se ale Audi interně rozhodlo soustředit veškerou pozornost na vstup do formule 1. Značka nedávno potvrdila, že si za strategického partnera vybrala tým Sauber, který aktuálně závodí pod hlavičkou Alfy Romeo. Spolupráce s italskou automobilkou však skončí s koncem příštího roku a od roku 2026 jakožto dodavatel pohonných jednotek nastoupí Audi.

Závěrem připomeňme, že do třídy LMDh v roce 2023 vstoupí Acura, Alpine (vzhled speciálu naznačuje koncept Alpenglow), BMW, Cadillac a Porsche, přičemž od roku 2024 bude závodit i Lamborghini. Do kategorie LMH míří Ferrari, Glickenhaus, Peugeot a Toyota.

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme