Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki pokračuje v elektrifikaci nabídky. Mildhybridy se stávají Vitara i S-Cross

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 AT
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 AT
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 AT
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 AT
21 Fotogalerie
Diskuze (14)

Už loni na podzim se mildhybridy standardně staly modely Ignis a Swift. Nyní je následují další vozy Suzuki, avšak s jiným ústrojím.

Elektrifikovaná éra nastala také u značky Suzuki. Už loni nabídla mildhybridní pohon ve standardní výbavě pro své nejmenší modely na českém trhu, Ignis a Swift, kdy avizovala, že podobné ústrojí postupně dostanou i větší vozy. Nyní k tomu skutečně dochází.

Mildhybridy se tak nově stanou také SUV Suzuki Vitara a Suzuki S-Cross. Jestliže však Ignis a Swift sázejí na mildhybridní čtyřválec 1.2 DualJet s elektrickým systémem s napětím 12 V, dvojice SUV se dočkala úplně jiného ústrojí, jehož srdcem je zcela nový motor 1.4 BoosterJet s 48V systémem.

Pohonná jednotka K14D sice sdílí se svým předchůdcem typu K14C několik základních rysů, jako je počet čtyř válců, vrtání 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývající objem 1373 cm3, vše ostatní je ale nové, nebo prošlo důkladnou modernizací. Změny jsou natolik rozsáhlé, že novinkami jsou blok i hlava motoru, stejně jako klikový mechanismus nebo vstřikování. Suzuki nově vsadilo na systém Hitachi s maximálním tlakem 350 bar, zatímco dosud se spoléhalo na Bosch s maximem 200 bar.

Další změnou je turbodmychadlo IHI nahrazující stávající Mitsubishi a na něj navazující modifikovaný filtr pevných částic (GPF) sdružený v jednom obalu s katalyzátorem. Díky kompletně přepracovaným základním částem se zvýšil kompresní poměr z 9,9 na 10,9 : 1 a společně s tím byl motor nově osazen variabilním časováním nejen sacích, ale i výfukových ventilů. A měnila se rovněž převodovka, třetí až šestý stupeň i stálý převod jsou delší než dosud. Všechny tyto úpravy pomáhají účinnosti agregátu a tím i snížení spotřeby paliva.

Hlavně je však novou součástí ústrojí elektromotor o výkonu 10 kW, který slouží jako startér a generátor elektrické energie. Ke spalovacímu motoru je připojen přes klínový řemen a nahrazuje alternátor, jehož funkci též plní.

Se spalovacím motorem spolupracuje v několika různých režimech. Při uvolnění plynového pedálu jej přibrzďuje, aby rekuperoval brzdnou energii. Takto získanou energii auto následně zužitkuje při opětovném zrychlení – elektromotor buď potlačí turbo efekt přeplňovaného agregátu, nebo se zapojí naplno a dodá pohonnému systému až 53 N.m. Navíc vůz při rychlosti pod 15 km/h umí zcela vypnout spalovací motor a pro palubní systémy využívat jen sílu z elektromotoru.

Vyššího napětí 48 V automobilka využila kvůli tomu, že systém hospodaří s většími toky energie, a tak elektromotor má větší brzdný účinek a baterie může mít až desetkrát vyšší kapacitu. Naopak u Ignisu a Swiftu byla potřeba hlavně nízká cena, a proto bylo zvoleno řešení s 12 V. Stejné napětí jako ve zbytku elektroinstalace totiž klade menší nároky na složitost systému.

Suzuki u nového motoru 1.4 BoosterJet udává nejvyšší výkon 95 kW při 5500 otáčkách. Maximum točivého momentu díky vyšší účinnosti spalování a přidání elektromotoru vzrostlo z 220 na 235 N.m. Spotřeba paliva díky úpravám spalovacího motoru, přidání elektromotoru a prodloužení převodů klesla v kombinovaném cyklu o 20 %. Suzuki tak řešení rozhodujícím způsobem pomohlo ke splnění flotilových limitů emisí CO2, které letos vstupují v Evropské unii v platnost.

Vstoupit do diskuze (14)