Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid – Stejný sport, vyšší liga

Stanislav Kolman
Diskuze (24)

S-Cross se po poslední modernizaci tváří jako zcela nové auto, pod přešitým kabátkem však ukrývá dobře známou techniku. A vůbec to nevadí.

Design, interiér


Současná generace Suzuki S-Cross spatřila světlo světa v roce 2013. O dva roky později přišla speciální edice zaměřená na nové bezpečnostní technologie, jež se odlišovala přepracovanou maskou chladiče. Regulérní modernizace přišla v dalším roce. S-Cross se dočkal třeba značně přepracované tváře s agresivnějším vzezřením, která mu vydržela až do dnešních dní.

O devět let později se tak vyloženě nabízí prostor pro představení generace nové. A čerstvý S-Cross, který na český trh dorazil před několika dny, se skutečně jako zbrusu nové auto tváří. Pohled na siluetu a pracoviště řidiče však poodhaluje, že koukáme „jen“ na další rozsáhlou modernizaci. Suzuki totiž stran zpřísňujících se emisí a blížící se normy Euro 7, jejíž konkrétní specifikace pořád zůstávají ve hvězdách, zvolilo vyčkávací taktiku. A tak se do nákladnějšího vývoje zcela nového modelu logicky nehrne. Koncovému zákazníkovi to přitom vůbec nemusí vadit.

Video se připravuje ...

Více SUV

Původního S-Crosse přitom prozrazuje především boční pohled. Suzuki chtělo, aby přepracovaný design vozu více podtrhoval charakter SUV. A tak na přídi najdeme velkou masku chladiče s výrazným emblémem automobilky, který je doprovázen chromovanou linkou navazující na světlomety. Ty jsou ve všech výbavových stupních diodové vpředu i vzadu. A vyjma nejnižší výbavy je součástí automatické rozsvěcování a přední mlhovky.

Jinačí jsou rovněž zadní partie, konkrétně design svítilen a tvarování nárazníku. Na něm, stejně jako na lemech blatníků, najdeme ochranné plasty, které dokazují, že S-Cross není SUV jen na oko. To ostatně podtrhuje i světlá výška 175 milimetrů, stejně jako možnost pohonu všech kol, jenž je u Suzuki sympatickou tradicí. A pořád jde spojit s manuální i automatickou převodovkou! Standardem pro všechny výbavové stupně jsou sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin.

Uvnitř si v rámci modernizace polepšil především multimediální systém. Ten má standardně sedmipalcovou, ve vyšších výbavách devítipalcovou obrazovku. Větší verze disponuje vestavěnou navigací a 360stupňovou kamerou, což je v S-Crossu novinka. Poskládaný obraz z kamer sice není tak kvalitní jako u konkurenčních SUV, svůj účel ale tenhle pomocník plní. Velkou pochvalu si zaslouží aktualizace samotného prostředí infotainmentu. Jak jsme si řekli ve videu výše, z retro menu se stala multimédia na úrovni s pěknou grafikou, rychlou reakcí na dotyk a podporou služeb Apple CarPlay a Android Auto.

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

Zároveň však zůstává i dříve chválená intuitivnost. S autem se nemusíte zdlouhavě seznamovat, jen sednete, nastavíte sedačku a vyrazíte na cestu. Milým překvapením je možnost trvalé deaktivace hlídání jízdního pruhu, to už je dnes u nových automobilů vzácnost. Radost mám ze samostatného panelu pro nastavování teploty, stejně jako kolébkového ovladače vyhřívání sedačky. Jasně, není to nejmodernější řešení, ale zejména v zimě účinné. Vyhřívání totiž nemusíte spouštět po každém sednutí do auta. V kabině zůstalo i úsměvné přepínání dat palubního počítadla mačkáním kolíčku.

Prostornost v obou řadách zůstala prakticky identická. S výškou 178 cm si za volantem nestěžuji, nijak mě neomezuje ani středový tunel. Posadím-li se sám za sebe, před koleny mi zůstává ještě deseticentimetrová rezerva a dost místa nad hlavou. Zároveň jsou vzadu poměrně široké dveře, takže se sem nejen snadno nastupuje, ale třeba i obsluhuje dětská autosedačka.

Výrazně se nezměnil ani zavazadlový prostor. Ten pojme 430 až 440 litrů v závislosti na vzpřímenosti zadních opěradel. Jejich sklopením vznikne prostor až 1230 litrů a místo na 1,4 metru dlouhé předměty. Marně byste už v kterékoliv z dostupných výbav hledali rezervní kolo, S-Cross spoléhá jen a pouze na opravnou sadu.

Motor, jízdní vlastnosti


Hybridní slovíčkaření

Jak už jsme si řekli loni v testu Vitary, Suzuki se u svého aktuálního pohonného ústrojí pyšní označením Hybrid (včetně výrazného štítku na zádi), ve skutečnosti jde však „jen“ o mild-hybrid se 48V výpomocí. Plnotučný hybrid se teprve rýsuje a v prvních vozech značky by se měl objevit ve druhé polovině tohoto roku.

Technika je do puntíku shodná s Vitarou, základ tedy představuje přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet s výkonem 95 kW v 5500 ot/min a 235 newtometry dostupnými od dvou tisíc. Náš kousek se pojí se šestistupňovým manuálem, na výběr však zůstává i automat se stejným počtem kvaltů. Z klidu na stovku vůz zrychlí za 10,2 sekundy a pokračovat umí na 195 km/h.

Agregát K14D je pokračovatelem předchozího typu K14C, společně však sdílí jen několik základních rysů jako vrtání (73 mm) a zdvih (82 mm). Vše ostatní je zcela nové, nebo prošlo důkladnou modernizací. Namátkou hliníkový blok motoru či klikový mechanismus. Přepracování většiny komponent přineslo zvýšení kompresního poměru z 9,9 na 10,9:1 a společně s tím dostal agregát variabilní časování nejen sacích, ale i výfukových ventilů. Suzuki se také chlubí chlazením spalin při jejich recirkulaci přes EGR ventil, olejovým čerpadlem s proměnným průtokem nebo elektronickou regulací průchodu chladicí kapaliny topení. Ani tím výčet inovací nekončí. Nové je rovněž přímé vstřikování Hitachi s maximálním tlakem 350 bar (dříve 200 bar) či turbodmychadlo IHI nahrazující stávající řešení od Mitsubishi. Na turbo navazuje modifikovaný filtr pevných částic sdružený v jednom obalu s katalyzátorem.

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

Pod sedačkou spolujezdce je schován malý lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,38 kWh. Pod tou řidičovou je zase měnič stejnosměrného napětí, který spojuje hybridní systém s ostatními elektrickými okruhy. Elektromotor s funkcí startéru a generátoru (ISG) je připojen ke spalovacímu motoru přes klínový řemen a umí vypomoci 10 kilowatty a 53 newtonmetry. Všechna ta technika navíc zvyšuje hmotnost vozu jen o nějakých pětatřicet kilogramů.

To vše, stejně jako deaktivace spalovacího motoru v rychlostech pod 15 km/h, má přispět k nižší spotřebě paliva. Nemůžeme samozřejmě čekat zázraky jako u čistokrevných hybridů, přesto mi hodnoty mezi 5,5 a 6,5 litry na okreskách a ve městě přijdou na auto takové velikosti a s pohonem všech kol sympatické. Pokud trávíte čas hlavně na dálnici, počítejte s odběrem kolem sedmi litrů.

Samotný motor je příjemným a kultivovaným společníkem. Výkon 95 kW vás na papíře asi neoslní, zohledníme-li ale nevysokou pohotovostní hmotnost (1360 kg) a elektrickou výpomoc, dostáváme vcelku čiperný čtyřválec, který se ochotně zvedá i z nejnižších pater otáčkoměru. Ručička pak pokračuje zcela lineárně a motor se nechá vytočit klidně až k červenému pásmu, kde už z něj ale o moc víc nevyždímáte. Při uvolnění plynového pedálu zůstává i s-crossu výrazné brzdění rekuperací, která dobijí malý akumulátor. Zbavit se jej dá jedině vyřazením na neutrál. I při dálniční stotřicítce je jízda kultivovaná, agregát v tu chvíli točí 2750 ot/min a nejvýraznějším rušivým elementem je aerodynamický svist, avšak pořád v únosných mezích.

Pohodlný, ale…

S-Cross má vzadu jednodušší torzní nápravu, přesto od prvních kilometrů zaujme komfortním podvozkem. Tvůrci zvolili měkoučké naladění, což má svá pro i proti. Výhodou takového nastavení je plavná a pohodlná jízda při městských a okreskových přesunech. Obrovský benefit se stává nevýhodou ve chvíli, kdy žádáte přesun svižnějším tempem. V takovou chvíli je podvozek měkký možná až moc a řidič se o něj nemůže opřít tolik jako u tužší vitary, která mi v zatáčkách přišla jistější a řidičsky zábavnější. S výmoly si ale podvozek poradí hravě, tlumiče dávají najevo znepokojení až na sérii nerovností. Po vzoru sesterského SUV působí testovaný kousek lehkonohým dojmem, je mimořádně obratný a nemá problém s nedotáčivostí.

Škoda výše zmíněného naladění, protože jinak má s-cross našlápnuto k tomu, aby svého majitele uměl i pobavit. Kulisa manuální převodovky má krátké a přesné dráhy, nechybí klasická ruční brzda a čtyřkolka s mezinápravovou spojkou. Ta funguje v několika režimech, přičemž nejzábavnější je jednoznačně Sport. S-Cross jsem testoval v týdnu, kdy i u nás na východočeské nížině napadlo několik centimetrů sněhu. A tak jsem okamžitě vyrazil na klikaté silničky. I s aktivní stabilizací je ve sportovním módu znát preference zadních kol, elektronické zásahy však lze zcela deaktivovat. V takovém případě stačí na bílém podkladu rychlý švih volantem, s-crosse si krásně rozhodíte a plynem regulujete, kam a jak efektně 4,3 metru dlouhou karoserii poslat. Jasně, není to stroj stavěný na permanentní jízdu bokem, na poměry rodinných SUV však při sněhové nadílce kouzlil až nečekaně úsměvů na tváři.

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

Závěr


Závěr

S-Cross už se pod půlmilion nevejde. Za 508.900 Kč (případně 577.900 Kč při volbě čtyřkolky) je to ale pořád jedna z nejvýhodnějších voleb, kterou v dané kategorii můžete udělat. Za daný peníz dostanete čiperný pohon, o jehož elektrifikaci prakticky nevíte, přesto reálně nějakou tu desetinu na palubním počítadle ušetřit umí. Zároveň je to pohodlné a prostorné SUV, které si proti předchůdci polepšilo co do vizáže i výbavy. Zejména pak v oblasti multimédií.

Ostřejší svezení mu sice moc nevoní, naladění čtyřkolky vám to ale vynahradí v zimních měsících, kdy se z nenápadného rodinného SUV stává docela zábavná mašinka. Nejednoho potenciálního zákazníka potěší i rozmanitost nabídky, konkrétně tedy fakt, že pohon 4x4 lze kombinovat se šestistupňovým manuálem. Ještě před lety standard, dnes už velká vzácnost.

Nejlevnější verze modelu 508.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid/95 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem 577.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid 4x4/95 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 636.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid 4x4/95 kW Elegance)
Testovaný vůz s výbavou 649.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid 4x4/95 kW Elegance)

Plusy

  • Bohatá výbava
  • Nová multimédia
  • Prostornost v obou řadách
  • Komfortní podvozek
  • Zábavná čtyřkolka

Minusy

  • Neklid při rychlé jízdě
  • Některé detaily a materiály v kabině
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (24)

Doporučujeme

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid
Cena základní sestavy 636 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, automatická dvouzónová klimatizace, multimediální systém s 9“ obrazovkou a vestavěnou navigací, 360stupňové sledování kolem vozu, LED světlomety vpředu i vzadu, přední mlhové světlomety, bezklíčové startování vozu, mezipodlaha v zavazadlovém prostoru, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti atd. Kč
Cena testované sestavy 649 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1373
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 95 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1230
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 395
Rozměr pneu: 215/55 R17
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1580
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
30. 1. 2022 23:30
Re: Podvozok
Taky máme v rodině 2 roky starý AllGrip a je až neuvěřitelné, že tchán se s tím courá kolem komína za 6,3. Vysoká benzínová čtyřkolka. Dlouho jsme zvažovali co vzít, aby to byla aspoň trochu prostorná čtyřkolka a nestálo to majlant. Široko daleko nic takového není a s Dusterem se to může rovnat pouze cenou. Kvalita je na míle jinde.
30. 1. 2022 13:14
Re: Kdo se napálí?
Vrzanie je blbost. Sem tam buchne plato na hrboch. Tot vse.
30. 1. 2022 13:11
Re: Kdo se napálí?
No budes sa divit (tiez som sa) ze to nebolo ovela viac ako ten naftak, cca 3600.Mozem ti to pozriet ked s tym pojdem. Ale ta sestka je dlha pridlha.
Avatar - Mikesus
30. 1. 2022 09:24
Re: Kdo se napálí?
A kolik ten Cross točí při 180km/h otáček, kdyz ti vadí 3500 u dieselu?
To popisuješ jak kdyby točil 2100 jako v tomto případě
https://moje.auto.cz/?…
30. 1. 2022 09:04
Re: Kdo se napálí?
Aerodynamicky hluk je vzdy znesitelnejsi ako jekot vytoceneho motora. S tym autom sa da ist 180 a pocut stale len svist okolo kasle a to taky ze netreba zvysovat hlas ani pridavat radiu. V porovnani s p308 kedy pri 180 uz ten diesel toci 3500 a je ho uz pocut intenzivnejsie je scross prijmejsi. Okolo 120-130 je tichsi peugeot. Menej ako 100 je to jedno, obidva su tiche.