Suzuki V-Strom 1050: Strom zesílil
Nová generace cestovního endura Suzuki V-Strom s přechodem na emisní normu Euro 5 posílila, nasadila moderní výbavu a designem vzpomíná na slavnou minulost.
Kde se skvěl vykulený světlomet jak oko kyklopa, září teď hranatá parabola, která spolu s nepřehlédnutelným zobákem jasně prozrazuje, že designérům stál modelem slavný „Dr Big“, tedy enduro DR750S z konce osmdesátek. Přední partie novinky může vyznívat vedle divoce tvarované konkurence až příliš usedle, ale současně je stavitelná pro širokou veřejnost a decentní retro výraz se k celé mašině hodí.
Nenechte se zmást změnou označení kubatury z 1000 na 1050, motor je v základu pořád stejný kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1037 cm3, byť komplexně upravený. V souvislosti s přechodem na emisní normu Euro 5 posílil o 5 kW na 79 kW dostupných o 500 otáček výš při 8500 min-1. Točivý moment neznatelně klesl ze 101 na 100 Nm, ale hlavně vrcholí v šesti tisících místo dosavadních čtyř a křivky obou parametrů byly vyhlazeny do lineárnějšího průběhu. Přestože na papíře nepůsobí V-Strom jako kdovíjaký dravec, v reálu jede jak z praku. Dvouválec se za doprovodu lahodného zvuku krásně roztáčí, vibruje jen ve zdravé míře a motorka zrychluje jak nakopnutá i na dálnici. Jako nic se rozjede na dohled dvoustovce a světe, div se, ani pak na nás moc nefouká. Aerodynamiku měly zmáknutou už minulé generace a i zde je nevýrazné plexi nečekaně účinné.
Důležitou změnou je přechod na elektronické ovládání plynu. Funguje dobře, s rychlostí odezvy jsme neměli problém při zrychlování, ubrání ani sázení meziplynu. Samozřejmě je hodně citlivý, takže pozor na nechtěné pohyby pravice – motor reaguje skutečně na sebemenší cvrknutí do rukojeti.
Na levé rukojeti si můžeme snadno a rychle měnit ostrost pohonu a kontrolu trakce. Obojí ve třech stupních, protiprokluz pak lze ještě úplně vypnout. To se pak litrový „strom“ nebrání ani blbnutí, ale nám učarovala hlavně jeho přátelská cestovatelská tvář. Působí nesmírně lehce a obratně, nabízí komfortní posaz za širokými řídítky, a hlavně skvělý podvozek. Tak akorát tuhý, abyste se mohli pořádně opřít do zatáček, a současně úžasně komfortní, že nám dobrou náladu nezkazily ani extrémně rozbité zapadlé okresky. Suzuki se na záplatách a výmolech jen plavně pohupuje a vy máte chuť sbalit kufry, první stopařku a vyrazit k moři. V-Strom 1000 je prostě vzor dostupného univerzálního stroje pro radost, každodenní přepravní potřeby i prázdninovou turistiku. S cenou bez stovky tři sta tisíc je dokonce o 15.000 Kč levnější než předchůdce, když přišel v roce 2014 na trh.
Suzuki V-Strom 1050 | |
Motor | čtyřdobý vidlicový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 1037 |
Výkon (kW/min-1) | 79/8500 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 100/6000 |
Převodovka, sek. převod | 6°, řetěz |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9 |
Startování | elektrické |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 2x310/260 |
Pneumatiky P a Z | 110/80 R19 a 150/70 R17 |
Rozvor (mm) | 1555 |
Výška sedla (mm) | 855 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 236 |
Objem nádrže (l) | 20,0 |
Základní cena (Kč) | 299 900 |
Plusy
- Vynikající komfort odpružení
- Výborná ochrana před větrem
- Pohodlné sedlo
- Charismatický, silný a úsporný motor
Motor
- Hodně citlivý elektronický plyn
- V nízkých rychlostech kousavá přední brzda
XT se vyplatí
Příplatek 30.000 Kč za cestovatelskou verzi XT můžeme jednoznačně doporučit. Dostanete tempomat, asistent pro rozjezd do kopce, systém regulující brzdy při jízdě ze svahu a vyšším zatížení, ochranný rám a kryt motoru i převodovky, centrální stojan, kryty rukojetí, zásuvku 12 V, nastavitelnou výšku sedla a v neposlední řadě efektnější vzhled díky blinkrům LED a drátěným kolům. Kromě černé barvy se XT nabízí ještě ve dvou parádních kombinacích – pro Suzuki typické žluto-modré a červeno-bílé Heritage Special odkazující na závodní DR-Z z Rallye Paříž–Dakar 1988.