Tajemný prototyp BMW ZBF-7 odhalen. Víte, že sedmička mohla mít podivné ledvinky už dávno?
BMW se aktuálně vrací k vertikálně orientovaným ledvinkám. Prototyp ZBF-7 dokazuje, že nad takovou myšlenkou se v Mnichově uvažovalo už v devadesátých letech.
Rozdělená maska chladiče, takzvané ledvinky, jsou už desítky let poznávacím znakem vozů BMW. V poslední době s nimi však automobilka notně experimentuje, u řady 7 a SUV X7 značně vyrostly, aktuálně řada 4 zase vsadila na vertikálně orientované řešení, což se mnohým fanouškům nepozdává, byť sám výrobce mluví o inspiraci dávnou minulostí. Jak se ale nyní ukazuje, takové ledvinky už BMW mohlo oživit v devadesátých letech.
BMW totiž v rámci své videosérie „Inside BMW Group Classic“ ukázala dosud neprezentovaný prototyp ZBF-7, který vznikl na počátku devadesátých let. A jak jeho příď ukazuje, používá dnes tak odsouzené vertikální ledvinky. Ty podle výrobce odkazují na dávný model 327, ještě z meziválečného období.
Tehdejší designérský tým přitom toto řešení do přídě zajímavě aplikoval, navazují na něj směrem ke středu přídě postupně se zvětšující hlavní světlomety. Ledvinky navíc prostupují až do nárazníku, jehož tvary je rovněž zajímavě obklopují. Kapota je pak poměrně vysoká.
Automobil ve videu prezentuje Džodži Nagašima, člen tehdejšího stylistického oddělení mnichovského výrobce, který se podílel třeba na legendární řadě 3 generace E36 nebo roadsteru Z3. V obdobní začátku devadesátých let pak navrhoval studie budoucích modelů značky.
ZBF-7 se přitom jeví jako významně větší než tehdejší řada 7 generace E38. Boční prosklení pak ukazuje, že právě tento koncept mohl inspirovat pozdější řadu 7 generace E65, tedy tou „bangelovskou“. Právě tou projekt ZBF-7 mohl mít.
Prototyp ze začátku devadesátých let přitom ukazuje i některé další detaily, které se v autech objevují až dnes. Dveře mají výsuvné kliky pro lepší aerodynamiku, na kterou má pozitivní vliv také nahrazení vnějších zpětných zrcátek kamerami.
A supermoderní na tu dobu byl také interiér. Ten už využíval obrazovku multimediálního systému s tím, že ovladač na palubní desce nápadně připomíná pozdější iDrive (byť nakonec umístěný na středovém tunelu). I jeho optické propojení s přístrojovým štítem (zde ale analogovým) předvídalo budoucnost, podobně jako třeba výdechy ventilace rozšířené přes celý prostor před spolujezdcem.
Přesunutí potřebných tlačítek pak na středové konzoli vytvořilo prostor pro několik šuplíků. Zdobené jsou dřevěným dekorem, z vybraných materiálů v kabině nechybí ani kov. Luxusní je pak samozřejmě i zadní část, jak se na vlajkovou loď takové značky sluší a patří. Do předních sedadel jsou integrované notebooky, nechybí ani ovládání vybraných funkcí auta prostřednictvím tlačítek na středovém tunelu.
BMW ZBF-7 je tak zajímavou ukázkou, kam mohl design mnichovské značky směřovat. Džodži Nagašima přiznává, že koncept byl vedením vřele přijat, přesto se do výroby v této podobě nedostal a dokonce nebyl alespoň vystaven ani třeba ve formě konceptu. Není přitom jasné proč... A co vy, jak se vám tato někdejší vize líbí?