Tesla umožní používat Superchargery i vozům jiných výrobců. Už letos
Celosvětová síť stanic Tesla Supercharger čítá přes 25.000 nabíječek, které však zatím byly v praxi dostupné pouze pro vozy amerického výrobce. Letos se to má změnit.
Tesla je nezpochybnitelný průkopník automobilů s elektrickým pohonem. Americká značka přitom klienty pomohla zaujmout i rychle se rozšiřující sítí rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger, na níž konkurence teprve reaguje - třeba pomocí sítě IONITY budované hned několika automobilkami. Superchargery přitom dosud byly v praxi dostupné jen vozům značky Tesla, Elon Musk však slíbil, že se to brzy změní.
„Naši síť Superchargerů zpřístupníme dalším elektromobilům později v tomto roce,“ uvedl Musk na Twitteru, když svým příspěvkem reagoval na kritiku, že Tesla má svůj vlastní dobíjecí konektor, s nímž nejsou elektrovozy jiných značek kompatibilní.
Tuto možnost přitom Musk naznačil již loni, když v jiném tweetu prohlásil, že Superchargery už začínají být dostupné pro jiné elektrické vozy. Nabíjení na Superchargerech totiž firma podmiňovala vlastnictvím vozu Tesla. V tuto chvíli však stále není jisté, kde budou auta cizích značek používat tyto rychlonabíječky jako první a jaké podmínky (poplatky) to bude mít. Do budoucna však má být vozům ostatních značek kompletní síť nabíjecích stanic Tesla.
Otevření Superchargerů pro konkurenci přitom primárně bránil speciální typ konektoru, které vozy Tesla používají. Vznikal ještě v době, kdy takové konektory nebyly standardizované. Pro nabíjení na jiných stanicích tak Tesly vyžadují speciální adaptér. Výjimkou je však v Evropě Model 3, u něhož Tesla přešla na konektor CCS Combo, známý i z elektromobilů jiných značek. Tomu už jsou evropské Superchargery přizpůsobeny (mají dva různé dobíjecí kabely), a tak právě na starém kontinentu mohou být nabíječky Tesla otevřeny vozům jiných značek jako první. Konkrétně se nabízí třeba Norsko, Švédsko nebo Německo, klíčové evropské trhy s elektromobily.
Síť nabíjecích stanic Tesla Supercharger je pro amerického výrobce elektromobilů velkou konkurenční výhodou. Po celém světě má už přes 25.000 těchto nabíječek ve zhruba 2.500 lokalitách. Jen v Evropě je přes 6.000 nabíječek na 600 místech. To je rozdíl třeba proti síti IONITY budované sdružením automobilek jako BMW, Ford, Hyundai-Kia, Mercedes či Volkswagen, která má v Evropě zatím 358 nabíjecích stanic.
Výhodou IONITY je naopak vyšší nabíjecí výkon až 350 kW, aktuální Tesla Supercharger v3 přitom zvládá maximálně 250 kW. I to se však má změnit, nedávno Musk na Twitteru slíbil, že síť americké značky přechází na výkon 300 kW.