Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi S4 Avant – Čekání na RS4

Jiří Červenka
Diskuze (31)
Zatím nejrychlejší verze současné A4 je vynikající rychlé kombi, ale ostrý sporťák v ní nehledejte.

Přinejmenším do faktického zahájení prodeje nového Audi RS4 Avant je jeho skromnější sourozenec tím nejdražším, nejsportovnějším a nejprestižnějším Audi A4, jaké si momentálně můžete koupit. V rodové hierarchii stojí ještě o kus výš než nedávno testovaný A5 3,0 TDI Sportback, který v nás zanechal ten nejlepší dojem.

Aktuální generace Audi S4 se prodává už od roku 2008, ale protože redakčnímu testu Auto.cz se až dosud dovedně vyhýbala, sluší se uvést základní fakta.

Oproti A4 sedí její sportovní sourozenec o 20 mm blíž k zemi na tužších pružinách i tlumičích. Větší odpor než u A4 kladou deformačním silám působícím na zavěšení rovněž pouzdra náprav, aby zůstala zachována přesnost směrového vedení i při rychlé jízdě. Náročně konstruovaná pětiprvková přední náprava slibuje omezit přenos rušivých momentů do řízení. Brzdové kotouče o průměru 345 mm vpředu a 300 mm vzadu mají vnitřní chlazení nejen vpředu, ale i vzadu, a svírají je černě lakované třmeny.

audi testy strednitrida audi testy strednitrida  

Na rozdíl od svého předchůdce je dnešní S4 poháněna nikoliv atmosféricky plněným vidlicovým osmiválcem, ale přeplňovaným šestiválcem. Vzduch do válců přitom netlačí dnes obvyklejší výfukové turbodmychadlo, ale kompresor, který používaly už monstrózní závodní šestnáctiválce Auto Union ve 30. letech minulého století.

Rootsovo dmychadlo je uloženo nahoře mezi oběma řadami válců, rozevřenými do V pod úhlem 90 stupňů, a poháněno je samozřejmě řemenem od klikové hřídele. Můžeme-li věřit informacím od Audi, otáčejí se rotory rychlostí až 23 000 ot./min. a za hodinu přečerpají 1000 kilogramů vzduchu, který dodávají do válců pod plnicím tlakem 0,8 baru. Zde se vzduch, cestou ochlazený dvojicí mezichladičů, setká s přesně dávkovaným množstvím paliva, které přímo do spalovacích komor dodává přímé vstřikování common-rail. To pracuje s tlakem až 150 barů a umožňuje až tři vstřiky během jednoho pracovního cyklu motoru. Ve výsledku to všechno znamená 245 kW, 440 Nm a červené pole v sympatických 7000 ot./min.

Jízdní vlastnosti? Záleží na tom, co si zaplatíte.

Jak přesně bude síla technicky zajímavého motoru měněna v dopředný pohyb, se bude silně odvíjet od vaší ochoty zaškrtávat položky v seznamu výbavy na přání. Pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem typu Torsen a sedmistupňovou samočinnou převodovku S tronic máte jisté. Testovaná S4 však disponovala téměř kompletní plejádou příplatkových systémů, které ve výsledku významně ovlivňují dojem z jízdy. Nebo by aspoň měly, vzhledem k tomu, kolik za ně zaplatíte.

Elektronicky řízený „aktivní sportovní diferenciál“ na zadní nápravě pomáhá v zatáčce dostat hnací sílu tam, kde je jí potřeba nejvíc: na vnější zadní kolo. Dnes lze tento systém pořídit pro většinu modelů Audi s podélně uloženými motory, ale začala s tím v roce 2008 právě S4. Aktivní diferenciál plní podobnou úlohu jako ESP: upravuje stáčení auta okolo svislé osy tak, abyste se rychleji dostali tam, kam míříte volantem. Cena za tuto vymoženost činí 26 332 korun. Teoreticky. Prakticky ji lze objednat výhradně v kombinaci s variabilním řízením Audi Dynamic Steering za 27 697 Kč a voličem jízdních režimů Audi Drive Select za 5539 Kč. Poslední položkou významnou z hlediska jízdních vlastností jsou adaptivní tlumiče pérování za 23 132 Kč. Je zjevné, že o jízdních vlastnostech standardně vybaveného Audi S4 se toho dnes mnoho nedozvíme...

audi testy strednitrida audi testy strednitrida  

V bílé barvě působí nejnovější S4 Avant poměrně nenápadně, což koresponduje s jeho zaměřením prestižního služebního auta. Nedávný facelift, společný pro celou modelovou rodinu A4/A5, přinesl zejména moderněji vymodelované světlomety a nový vzhled masky se zkosenými horními rohy.

Pokud byste si naspecifikovali svoji S4 úplně stejně jako tento kus z tiskové flotily importéra, uvítala by vás uvnitř sportovní sedadla v designu S (38 659 Kč) s elektrickým seřizováním a pamětí polohy (26 878 Kč), čalouněná jemnou kůží FeinNappa v atraktivní černočervené kombinaci (26 332 Kč) a vpředu vyhřívaná (9713 Kč). Dostatečný rozsah podélného seřízení volantu usnadňuje nalezení správné pozice a sedadla poskytují navzdory svému sportovnímu vzezření vynikající cestovní komfort. Ve víceméně rodinném kombi, byť takto rychlém, bychom ale rádi viděli víc než jeden držák nápojů vpředu – tím spíš, že je nešťastně hluboký a standardní benzínkový kelímek s kávou v něm zmizí až po víčko.

Hloupost? Možná. S4 ale není žádný sporťák na neděli, většinu života stráví v běžném každodenním provozu a praktická použitelnost je tak u něj přinejmenším stejně podstatná jako dynamické vlastnosti. Ostatně svým jízdním projevem to dává dost jasně najevo.

V komfortním režimu se S4 příjemně pohupuje, poctivě se snaží neobtěžovat posádku valivým hlukem od 19palcových kol ve větší míře, než je nezbytně nutné, a v rychlostech blízkých legálnímu limitu nechává motor příst okolo dvou tisíc otáček. Škoda, že výsledný dojem dost kazí nepovedená kalibrace systému, který pomáhá udržet auto v jízdním pruhu.

Pomoc, která spíš obtěžuje

Audi Active Lane Assist dělá svému názvu čest a skutečně aktivně zasahuje do řízení. Jenže to se svou horlivostí poněkud přehání a někdy vám doslova bere volant z rukou v naprosto neodůvodněných situacích.

Modelový scénář: Na jinak prázdné dálnici předjedete pomalejší auto a začnete se vracet do pravého pruhu. Bez blikání, protože na dohled nikdo není a právě předjetá dodávka se v zrcátku rychle vzdaluje. U středové čáry se vám ale volant najednou otočí zpátky doleva a auto se poměrně prudce srovná ve směru dálnice. V první chvíli nevíte, jestli se jedná o poryv bočního větru, defekt nebo co vlastně. Určitě se na to dá zvyknout a naučit se reakce systému Active Lane Assist předvídat, ale do harmonické spolupráce mezi člověkem a strojem má takové chování daleko. Naštěstí se jedná o příplatkový prvek, radíme tedy ušetřit 14 122 Kč a točit si volantem staromódně, vlastníma rukama.

Řízení je vůbec slabým článkem S4, alespoň pokud je posuzováno sportovními měřítky. Proměnný převod řízení působí přirozeně, během jízdy ho prakticky nevnímáte, a také odpor volantu se zdá být jakž takž věrohodný. Se stoupající rychlostí nebo dravostí v zatáčkách posilový účinek postupně klesá bez ohledu na zvolený režim Audi Drive Select, takže i v komfortním módu se můžete dočkat tuhého řízení. Což je hezké, až na to, že odezva posilovače nemá žádný vypozorovatelný vztah s aktuální přilnavostí předních kol.

audi testy strednitrida audi testy strednitrida  

Že v roce 2012 by za zmínku spíš stálo, kdyby tomu bylo naopak? Jistě, ale u auta se sportovními ambicemi se nám po čitelné zpětné vazbě řízení stýská přece jen víc než u všednodenní automobilové produkce.

Jinak ovšem Audi na silnici funguje na výbornou. Tedy pokud vezmeme v úvahu, že je to relativně velké kombi s pohonem všech čtyř kol, a nebudeme očekávat „zadokolkovou“ ochotu nechat se řídit v zatáčkách plynovým pedálem. Když opakovaným stiskem tlačítka Audi Drive Select (nebo v grafickém menu MMI) zvolíte režim Dynamic, tlumiče pérování pořádně ztuhnou v kompresi a aktivní diferenciál začne aktivněji diferencovat, takže zejména na nižší rychlostní stupně a na kluzkém povrchu přichází od vnějšího zadního kola skutečně výrazný stáčivý impuls. S rostoucí rychlostí a/nebo blížícím se limitem je ale chování auta nevyhnutelně diktováno konfigurací hnacího řetězce a rozložením hmot.

Podvozek ovšem není to to jediné, co se po stisku tlačítka Audi Drive Select změní. Řídicí jednotka přejde na ostřejší mapování plynového pedálu, tón motoru zhrubne a pokud se vyloženě neloudáte, S tronic drží otáčky nad třemi tisíci, kde už má šestiválec pořádný říz a krásně u toho zní. Zvlášť okouzlující je způsob, jakým je vysoké staccato před červeným polem přerušeno při každém řazení tlumeným zaburácením, které nejvíc ze všeho připomíná vzdálenou ozvěnu dopravního letadla. Působivé.

Ve schopnosti nenuceného zátahu z nízkých otáček nedokáže motor konkurovat soudobým turbodieselům srovnatelného zdvihového objemu, ale když se nebojíte dopřát mu volné pole působnosti v pravé polovině otáčkoměru (popřípadě to necháte na S tronicu), nabírá rychlost velmi suverénně. Udávané zrychlení 0-100 km/h za pět sekund působí zcela uvěřitelně…

audi testy strednitrida audi testy strednitrida  

Všechny radosti života mají ovšem svoji cenu a majitel Audi S4 Avant musí být připraven platit – nejen při pořízení auta, ale i později u pumpy. Celkové zpřevodování je poměrně turistické: Při 100 km/h motor točí 1850 ot./min. a spotřebovává 8,7 l/100 km, ve sto třiceti odečtete na otáčkoměru 2050 ot./min. a na displeji palubního počítače 9,9 l/100 km. Převážně dálniční přesun ze západu na východ republiky běžnými rychlostmi tak znamená spotřebu asi 11,8 l/100 km. Žádná tragédie, ale i v cílové skupině S4 je dnes spousta lidí zvyklá na turbodiesely, které by na stejné trati absolvované stejným tempem byly nejméně o třicet procent úspornější.

Systém Audi Drive Select v S4 nabízí jako protipól dynamického režimu mód Eco Pro, který by měl teoreticky přinést úspornější jízdu. Nepodařilo se nám vytvořit tak opakovatelné podmínky, abychom mohli jeho přínos s jistotou potvrdit. Zato jiné věci si všimnete okamžitě: motor v režimu Eco Pro neuvěřitelně zleniví… Mně osobně v běžném provozu nejvíc vyhovoval režim komfortní, ale vždycky je tu nastavení Individual, ve kterém si můžete ušít charakter auta podle vlastních představ. Měnit lze mj. chování motoru a převodovky, adaptivních tlumičů, řízení, zadního diferenciálu a dokonce i zvuku motoru, přičemž u každé položky máte na výběr tři možnosti: komfortní, automatická, dynamická.

Protože S4 Avant je kombi, musíme se krátce zastavit také v jeho zavazadlovém prostoru. Ten nemá ambici konkurovat co do využitelného objemu stěhovacím vozům, ale k jeho využitelnosti přispívají ploché bočnice a kolejnicový systém s fixačními prvky. Za příplatek, jak jinak. Kombinace dvou podélných kolejnic, jednoho teleskopického a jednoho svinovacího příčníku stojí, 5111 Kč a na rozdíl od systému Active Lane Assist ji horlivě doporučujeme každému zájemci o S4 Avant (nebo jakýkoli jiný Avant, když na to přijde.)

Závěr

Audi S4 Avant se nám předvedlo jako šarmantní manažerské kombi, schopné dosahovat vysokých rychlostních průměrů bez ohledu na typ silnice a počasí. Vedle motoru, který je zajímavý jak svojí technikou, tak charakterem, a tradičních předností Audi boduje S4 Avant i jízdním projevem na náročných silnicích, ovšem s důležitou douškou „v testované konfiguraci”. Nehledejte v něm ale něco, čím není a být nechce, totiž vysloveně sportovní auto. Tuto roli v Ingolstadtu vyhradili – doufejme! – pro blížící se RS4 Avant.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Na kompaktní über-kombi jsem se upřímně těšil. První dojem byl podle očekávání skvělý – ve městě působí živým dojmem a podkresluje jízdu sympatickým, nerušivým chraplavým zvukem. Překvapivý je komfort tlumení i spotřeba: podle provozu se dá jezdit za 11 až 15 litrů, což není žádná tragédie.

Mimo město se ale ukáže nevyhraněný charakter auta. Dálniční akcelerace působí poněkud lenivě – jednak proto, že S4 opravdu nenabízí zdrcující dynamiku, a taky kvůli izolaci posádky od skutečného dění. Naopak v ostrých zatáčkách je rychlost až příliš naléhavá. S4 nedokáže vyvolat pocit důvěry, který je základem pro sportovní jízdu. Svou vinu nepochybně nese adaptivní podvozek a hlavně odtažité variabilní řízení. Bez něj by snad S4 nepůsobila tak strojeně a možná by rychlá jízda v zatáčkách byla opravdovým potěšením. Takto mě však hledání limitů auta vlastně nebavilo.

Ze zkušenosti s S4 Avant si odnáším dva poznatky: ve srovnání s 3,0 TDI jsem čekal mnohem víc, ale to mně auto nenabídlo. A kdybych měl vytvořit ideální německé kombi, byl by to kříženec všech tří – motor a převodovka z BMW 335i, podvozek a řízení z Mercedesu a zbytek od Audi.

audi testy strednitrida audi testy strednitrida  

První cena vozu 1 406 200,- Kč (3,0 TFSI, 245 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 406 200,- Kč (3,0 TFSI, 245 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 463 000,- Kč (3,0 TFSI, 245 kW, S tronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2 044 794,- Kč (3,0 TFSI, 245 kW, S tronic)

Plusy

  • Technicky i projevem zajímavý motor
  • Interiér, který působí zároveň bytelně a honosně
  • Výborná sportovní sedadla
  • Souhra podvozku a quattra i na okreskách
  • Komfort v každodenním provozu
  • Zvuk příplatkové aparatury Bang Olufsen

Minusy

  • Kalibrace systému Active Lane Assist
  • Chybějící zpětná vazba řízení
  • Pouze jeden držák nápojů vpředu
  • Lákavá, ale drahá nabídka příplatkové výbavy
Jiří Červenka
Diskuze (31)
Audi S4 Avant
Cena základní sestavy 1 463 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce fullsize, Hlavové airbagy vpředu a vzadu SIDEGUARD, včetně bočních airbagů vpředu, ESP – elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, ABS, EDS, TOL,
Komfortní automatická klimatizace 3zónová, Bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, Držák nápojů na střední konzole, Dálkové ovládání centrálního zamykání, Determální skla – zeleně tónovaná,čtecí lampičky vpředu, Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, Elektromechanická parkovací brzda, immobilizer, Isofix pro sedadlo spolujezdce a zadní vnější sedadla, včetně deaktivace airbagu spolujezdce, Kola hliníková litá, s 5 paralelními paprsky v designu S, velikost 8Jx18, s pneumatikami 245/40 R18 Kryty vnějších zpětných zrcátek v hliníkové optice, s ukazateli směru z LED diod, Kapota zavazadlového prostoru automaticky otvíratelná, Mlhové světlomety, Nástupní lišty v hliníkové optice s nápisem S4, Osvětlení interiéru vpředu a vzadu, Servotronic, Světla pro denní svícení z LED diod, Středová loketní opěrka vpředu, Ukazatel vnější teploty, Velurové rohožky vpředu a vzadu, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, Zadní opěradlo dělené a sklopné, Zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru (pouze pro Avant), Paket leštěných prvků, Paket osvětlení, Xenonová světla plus včetně ostřikovačů, Vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, Sportovní sedadla vpředu s vyraženým nápisem S4 včetně elektricky nastavitelné bederní opěrky Přední sedadla elektricky nastavitelná, Potah sedadel v kombinaci Alcantara/kůže, Dekorace hliník kartáčovaný mat, Sportovní multifunkční 3ramenný kožený volant s emblémem S4 a kontrastními švy, Informační systém řidiče s barevným displejem, S sportovní podvozek, Rádio Concert, Audi Soundsystem, Dešťový a světelný sensor
 Střešní spoiler (Avant), Zadní spoiler (Limousine), Střešní ližiny (Avant), Výstražný trojúhelník, zvedák vozu a lékárnička, Rezervní ocelový disk, Sluneční clona s make-up zrcátkem osvětlená na straně řidiče a spolujezdce, Paket hliníkové optiky, Třmeny brzd černě lakované s emblémem S4, Přístroje na palubní desce v designu S, Logo S4 na mřížce chladiče, Audi Singleframe v platinově šedé barvě, Inteligentní klíč včetně paměti pro servisní data vozu Kč
Cena testované sestavy 2 044 794 Kč
Výbava testované sestavy Quatttro se sportovním diferenciálem, Kůže FeinNappa, navigační systém plus včetně MMI 3G a pevným diskem, Kola hliníková litá se 7 dvojitými paprsky, velikost 8,5Jx19. s pneumatikami 255/35 R19, sportovní sedadla v designu S, elektricky nastavitelná přední sedadla včetně paměti pro sedadlo řidiče , Paket odkládacích prostor
, Audi Music Interface, Audi CES podvozek, Audi dynamic steering, Audi drive select, Multifunkční sportovní 3-ramenný volant, panoramatické střešní okno, Kolejnicový systém v zavazadlovém prostoru včetně fixační sady,Vak na lyže/snowboard, Ochranná roleta proti slunci mechanická pro zadní postranní okna, vyhřívání sedadel vpředu, Kapota zavazadlového prostoru automaticky ovládaná, advanced key, Dekorační obložení - klavírový lak, automaticky zaclonitelná, elektricky sklopná, s pamětí, Alarm včetně kontroly vnitřního prostoru, ochrany proti odtažení vozidla a nezávislého zdroje (Back-up-Horn), CD měnič pro navigační systém plus včetně MMI 3G, opěrky rukou ve dveřích v provedení z kůže, kontrolní ukazatel tlaku vzuduchu v pneumatikách, Audi parking system plus, Audi active lane assist, Asistent dálkových světel, Adaptivní světlo, Adaptivní tempomat, Bang & Olufsen Soundsystem, autotelefon bluetooth Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 245 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2900 - 5300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.8 / 8.4
Emise CO2: 197
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1430
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1750 / 570
Rozměr pneu: 245/40 R18
Audi S4 Avant
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4719
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1415
d) rozvor (mm): 2811
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1539
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 925
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 5. 2012 17:23
Re: Torsen
U Audi mu ve skutečnosti říkají selbstsperrende Mittendifferenzial. Torsen Differenzial je T-1 (chceš-li type A) a byl používaný od druhé po čtvrtou generaci quattra (některé převodovky snad měly T-2). S RS4 B7 přišel zmíněný selbstsperrende Mittendifferenzial, který tvoří pátou generaci quattra. Často se říká, že jde o T-3 (tedy type C), ale Torsen to není, jen jsou si podobné. Za touhle rošádou stojí nějaké licence, patenty, nebo něco takového. Dnešní Kronenraddifferenzial (alternativně selbst­sperrenden Kronenrad-Mittendifferenzial) je finální řešení problémů s Torsenem.

[odkaz]
[odkaz]

Slovy jejich marketingového oddělení:

"The new self-locking center differential, which is used in most
models today, remained true to the principle of mechanical
function, yet represented significant progress versus the Torsen
differential."

Mne osobně spíš překvapilo, že S4 nedostala právě šestou generaci. Je v tom totiž pěkný bordel. Třeba u A7 se uvádělo, že má korunový, ale v tiskové zprávě pro S6 i v katalogu A7 je, že má "selbstsperrende Mittendifferenzial." Proto mne zajímá, odkud redakce čerpala. Přijde mi, že markeťáci říkají páté a šesté generaci stejně. Jedinou výjimkou je RS5, kde byla šestá generace představena.
3. 5. 2012 14:54
Re: Torsen
ok, tak jinak:
[odkaz]
je bory si taky najit nezavisly zdroj, ktery prelozi material vyrobce do jazyka realnych pojmu
3. 5. 2012 14:49
Re: Torsen
Audi's new sport differential, debuted 'torque vectoring' to quattro generation V. The Audi sport differential allowed the dynamic allocation of torque across the rear axle of the debut vehicle: the B8 (2008) S4, and is now an optional addition to all quattro vehicles, which continue to use the 40:60 asymmetric Torsen (Type "C") centre differential. The sport differential replaces the normal open rear differential while the front axle still rely on an open differential
3. 5. 2012 10:09
pěkný test
Abych furt nekveruloval- chválím za pěkný a obsažný test.
Avatar - peV
3. 5. 2012 09:02
Re: OT: Škoda Superb Alldrive
Díky za objasnění. Bude to tak,i kdyz je to trochu zvláštní,když Octavie 4x4(nemyslím ted scouta) se tu alldrive nejmenuje,ale třeba taky začne :-) Hoppas att vädret i Norge är nu lika härligt som här!

To Bristol:sup family je jen typ výbavy stejně jako třeba elegance apod.