Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 840i xDrive kupé – Dost možná ta nejlepší osmička

David Bureš
Diskuze (77)

Rukama nám už v redakci prošlo několik exemplářů aktuálního BMW řady 8, včetně vrcholné M8. Za mě tím ale možná nejlepším kouskem je úplný základ v podobě BMW 840i.

Design, interiér


BMW v roce 2018 oživilo řadu 8, kterou připomnělo stejnojmenné kupé proslavené v devadesátých letech pro svůj elegantní vzhled nebo legendární mrkačky. Na rozdíl od předchůdce se však portfolio stalo mnohem širší, když nabídku doplnil kabriolet, stejně jako vrcholné provedení M8, které byly v minulosti realizovány jen ve formě prototypů. Navíc je doplnila i čtyřdveřová varianta Gran Coupé. A tak najednou může být těžké z širokého portfolia správně vybrat.

V minulých měsících jsme otestovali už několik exemplářů řady 8, a to všech karosářských variant, včetně vrcholného provedení M8. S naprostou většinou z nich jsem měl možnost alespoň krátce se svézt, a tak s čistým svědomím můžu prohlásit, že tu nejlepší osmičku jsme v redakční garáži měli až nyní. Jde o BMW 840i xDrive kupé.

Říkáte si, jak základní šestiválcové provedení může být lepší než osmiválcový vrchol? Nechte si to vysvětlit.

Za 2,5 míče bohatá výbava

Ale hezky popořadě. BMW 840i je základní varianta osmičkové řady a také nejdostupnější varianta, v jejíchž útrobách pracuje dobře známý řadový šestiválec o objemu tří litrů. Motor o výkonu 250 kW je standardně spárován s osmistupňovým automatem a pohonem jen jedné nápravy. V případě kupé za něj zaplatíte 2.558.400 korun, za testovanou čtyřkolku dáte 93.600 korun. Je tudíž levnější než stejně výkonný naftový třílitr, dostupný výhradně s pohonem všech kol za 2.753.400 korun.

Už v takovém případě přitom dostanete skvěle vybavené auto, u něhož si nemusíte připlácet za navigaci, kožené čalounění, head-up displej, parkovací čidla nebo vyhřívaná přední sedadla. Všechny tyto prvky máte standardně, ostatně co čekat od auta za takovou cenu.

To však neznamená, že by nebylo za co si připlácet... Poslech hudby tak u konkrétně testovaného kousku vylepšil hudební systém Harman Kardon s 16 reproduktory o výkonu 464 W za 32.526 korun, interiér ozdobilo karbonové obložení za 13.546 Kč, zatímco M sportovní paket za 132.782 korun doplnil auto o M aerodynamický paket a další „M“ prvky.

Pokud bych měl příplatkovou výbavu volit já osobně, jasnou volbou by byly laserové světlomety. Za 46.072 korun totiž dostanete techniku, která umí opravdu parádně rozzářit noc. Hodně bych pak zvažoval objednání zeleného laku Verde Ermes. Osmička v něm totiž vypadá naprosto parádně, až jsem byl kupé schopný odpustit tu otyle působící záď (hlavně v oblasti C-sloupků). Škoda jen, že je součástí nabídky BMW Individual, což znamená, že stojí tučných 162.570 korun. Když si ale jdete pro šestiválcové gran turismo za více než 2,5 milionu, už asi nad touto částkou mávnete rukou...

Z příplatkové výbavy se ale našly i prvky, které bych si naopak odpustil. Paradoxně mě příliš nenadchla M sportovní sedadla evokující sedačky z M3, tedy v tomto případě bez těch odlehčujících otvorů. Kvůli vysokým bočnicím v oblasti stehen jsem si vzpomněl na někdejší svěrací kazajku v podobě sedadel minulé generace Hondy Civic Type R. Bavorácké sedačky sice výtečně podrží tělo, jenže za dlouhých jízd příliš omezují stehna řidiče, a tak se stávají nepříliš pohodlnými. Při nastupování mi navíc chybí podavače pásů.

Jinak je ale kabině máloco vytknout. Výběr materiálů, stejně jako jejich zpracování, je výtečné. Pochvalu zaslouží také pozice za volantem, sedí se velice nízko, jako ve sporťáku, což ostatně ovlivňuje i nastupování, které bez řádného protažení může být se ztuhlými svaly krkolomné.

Bez výhrad je to také z hlediska multimediálního systému. Budu se opakovat, ale iDrive je dnes podle mě nejlepší infotainment v automobilové produkci. Se skvělou a jasnou grafikou, přehledným a intuitivním ovládáním a moderními funkcemi. Zato ten už několikrát proklínaný digitální přístrojový štít kazí dojem, když jeho budíky nejsou tak přehledné. Ze zvláštně zalomeného ciferníku se hůře odhaduje rychlost, vadí mi i otáčkoměr orientovaný proti směru hodinových ručiček.

Tedy jedna zásadní výtka by tady byla, a tou je vnitřní prostor. Přestože tu před sebou máme 4,8 metru dlouhé kupé, zadní sedačky jsou přinejlepším nouzové. Nad hlavou i před koleny je zde minimální rezerva, i děti tady mají minimum životního prostoru, a tak se hodí leda na převážení drobných zavazadel. Tedy ne že by to bylo ve skutečnosti nutné. Zavazadelník o objemu 420 litrů je na poměry kupé už více než slušný, boduje hlavně svojí délkou.

BMW 840i xDrive kupé BMW 840i xDrive kupé

Motor, jízdní vlastnosti


Skvělý šestiválec

Naopak testovanému šestiválci snad vytknout není vůbec co. Třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem twin-scroll, přímým vstřikováním, variabilním časováním ventilů Valvetronic a časováním vačkových hřídelí Double-Vanos už dobře známe z jiných bavoráků, kde nás nadchnul a nejinak je tomu i v případě osmičky.

Výkon 250 kW a točivý moment 500 N.m je už více než dostatečný. Přestože jde o základní variantu, stále jde o auto, které navzdory pohotovostní hmotnosti 1.770 kilogramů zrychlí z 0-100 km/h za 4,7 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 250 km/h. V praxi běžného silničního provozu nic rychlejšího stejně nevyužijete.

Síla agregátu je více než dostatečná v celém spektru otáček. Elán lineárně roste, a jakožto základ nabídky spíše vyčkává, k čemu ho pilot vybudí, než že by ho sám ponoukal k rychlé jízdě. Když ale za to vezmete, odvděčí se okamžitými reakcemi a parádním zátahem.

BMW 840i xDrive kupé BMW 840i xDrive kupé

Zároveň je však motor vzhledem ke své síle úsporný. Vždyť za týden ježdění jsem dosáhl parádního průměru 8,5 l/100 km. Tzv. tovární spotřeba za celý dosavadní život zkoušeného kousku pak činila 11,5 l/100 km. Na dálnici si kupé vezme 9,5 l/100 km při dodržování povolených limitů a kolem 11 l/100 km, když se rozhodnete zrychlit a využívat ho skutečně jako gran turismo. Ve městě spotřeba roste k deseti litrům.

Zvuk motoru se pak příjemně poslouchá. Nejde o dobarvené hutné tóny evokující osmiválce, ale vlastně ničím zvláštní přirozený zvuk, který není nijak výrazný, aby na dlouhých cestách nerušil.

Výtečné gran turismo

Při jízdě si totiž okamžitě všimnete, že tenhle bavorák hraje spíše na komfortnější notu. Podvozek výtečně tlumí nerovnosti i na obutých dvacetipalcových kolech (navíc obutých do pneumatik typu runflat) . Až na okreskách, jejichž výtluky a lepený povrch asfalt připomínají jen vzdáleně, projeví osmička svůj sportovní charakter a řidiči nezbude nic jiného než zpomalit. Za všech podmínek však nadchne neobyčejně tuhá karoserie a skvěle odhlučněná práce podvozku.

Komfortu pomáhá i slušné odhlučnění, kdy hlučnost je ještě při 180km/h tempu snesitelná, a vlastně i naladění převodovky. Při změně tempa se sice osmistupňový automat leckdy nechá splést a nezmění převod tak hladce. Typicky jde o situaci, kdy zpomalujete k červené na semaforu, najednou tam skočí zelená a osmička při přeřazení lehce cukne. Jinak je ale práce převodovky výtečná. A to natolik, že i při svižnějším tempu jsem ani nevolil manuální režim a vše nechal na automatice. Ničemu to nevadilo, ve sportovním režimu převodovka volí kvalty logicky tak, jak by šofér řadil sám.

Nutno ale podotknout, že 840i xDrive není jen výtečné gran turismo pro dlouhé trasy, ale nadchne vás i řidičsky. O silném motoru byla již řeč, plusem je rovněž aktivní natáčení zadní nápravy, které standardně dostanete k pohonu všech kol. Osmička je díky tomu i v utažených zatáčkách neskutečně agilní. Systém navíc oceníte při manévrování v omezených prostorech, v nichž 4,8 metru dlouhá a 1,9 metru široká osmička působí jako menší auto.

Závěr


Závěr

Redakční garáží v minulých měsících prošlo hned několik exemplářů BMW řady 8, přesto podle mého názoru je tou nejlepší verzí právě ta úplně základní a v případě kupé nejdostupnější šestiválcové provedení s benzinovým třílitrem.

Zatímco u silnějších osmiválcových variant se už projevuje rozdvojená osobnost, která se snaží trochu nešťastně  kombinovat rychlost Porsche 911 s pohodlím Mercedesu třídy S kupé, výsledkem čehož se ani jedna vlastnost nedaří stoprocentně, v případě 840i tu máte prostě skvělé gran turismo. Pohodlné auto na dlouhé cestování, které ale zároveň umí nadchnout i jízdně.

BMW 840i xDrive kupé BMW 840i xDrive kupé

I na rozbitých silnicích je auto pohodlné, při transkontinentálním cestování potěší i slušný zavazadlový prostor nebo parádní odhlučnění. A motor má pořád dostatek síly, aniž by vám nějak zásadně provětral peněženku. Ostatně průměr 8,5 l/100 km po týdenním soužití hovoří za vše.

Konkrétní specifikace testovaného exempláře je pak z hlediska designu automobilovým klenotem. V „britské“ zelené to autu náramně sluší a jeho tvary nijak neruší karbonové detaily jako na dříve zkoušené M8 Competition Cabrio, která se už jevila poněkud kolotočářsky.

Já mám tedy jasno, tohle je za mě ta nejlepší osmička. Tak prosím jednu v té krásné zelené Verde Ermes.

Nejlevnější verze modelu 2.558.400 Kč (840i/250 kW)
Základ s testovaným motorem 2.652.000 Kč (840i xDrive/250 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.652.000 Kč (840i xDrive/250 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.394.530 Kč (840i xDrive/250 kW)

Plusy

  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Silný i úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Objemný zavazadelník
  • Výtečné laserové světlomety

Minusy

  • Omezený vnitřní prostor
  • Občas váhající převodovka
  • Omezující M sportovní sedadla
  • Chybějící podavač pásů
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (77)

Doporučujeme

BMW 840i xDrive kupé
Cena základní sestavy 2 652 000 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, 19palcová kola z lehkých slitin s dojezdovými pneumatikami runflat, kožené čalounění, hliníkové obložení interiéru, osvětlené prahové lišty, aktivní řízení kol včetně zadní nápravy, adaptivní podvozek, Driving Assitant – varování před nárazem, ukazatel dopravních značek, upozornění na opuštění jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu, Parking Assistant – parkovací čidla vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera, aktivní parkovací asistent, ambientní osvětlení, diodové světlomety, tempomat, dešťový a světelný senzor, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kožený multifunkční volant, elektricky nastavitelný sloupek řízení, automatická klimatizace, elektricky ovládané víko zavazadelníku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, plynulé dovírání dveří, BMW Live Cockpit Professional – 12,3“ přístrojový štít, 10,25“ obrazovka multimediálního systému, head-up displej, navigace, digitální příjem rádia. Kč
Cena testované sestavy 3 394 530 Kč
Výbava testované sestavy Individual lak Verde Ermes (+162.570,-), paket M Technic Sport – 20“ kola, M sportovní diferenciál, M zadní spoiler (+111.098,-), prvky obložení interiéru Carbon Fibre (+13.546,-), M sportovní sedadla (+37.934,-), M Sportovní paket – čalounění kůží Merino, M sportovní brzdy, M aerodynamický paket, M specifické pedály (+132.782,-), paket Heat Comfort vpředu – vyhřívané loketní opěrky vpředu, vyhřívaný volant (+10.842,-), M karbonová střecha (+81.302,-), protisluneční ochrana oken (+14.092,-), skleněné prvky interiéru (+20.332,-), Driving Assistant Professional – adaptivní tempomat s funkcí stop & go, aktivní udržování v jízdním pruhu, asistent nouzového zastavení (+50.128,-), laserové světlomety (+46.072,-), Parking Assistant Plus – kamerový systém sledující okolí vozidla, couvací asistent (+14.898,-), hudební systém Harman Kardon s 16 reproduktory o výkonu 464 W (+32.526,-), BMW Drive Recorder – nahrávání videa z okolí vozidla (+5.408,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 6
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 6.3 / 7.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1770 / 510
Rozměr pneu: 245/35 R20, 275/30 R20
BMW 840i xDrive kupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4843
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1341
d) rozvor (mm): 2822
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1642
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
16. 10. 2020 07:24
Re: Spotřeba a verze 40i
Účel sveti prostředky. S někým se dá slušně a věcně, stalkera se jen tak nezbavíš.
15. 10. 2020 15:58
Re: Ty nový budíky jsou hrozný
Mám tie nové budíky na X5. Oproti pôvodným v 5ke sú veľmi fajn. Krok vpred. Aspoň pre mňa. Rešpektujem, že má niekto iný názor :).
15. 10. 2020 15:55
Re: Spotřeba a verze 40i
Na 540ix G30 som mal priemer 8l/100 km. 80 tis. km.
13. 10. 2020 21:58
Re: Pěkná verze,
Bohužel musím souhlasit, ale uvidíme jaká bude realita...zatím bych nestahoval kalhoty :D
13. 10. 2020 21:38
fanfan tulipan
Vsak vas nikdo nenuti to kupovat