Elektromobil BMW i4 si před časem převzal prestižní ocenění, ale bylo to právem, nebo mu hrála do karet politika? I základní výkonová verze se střídmější konfigurací výbavy dokazuje, že na tenhle vůz si zvyknou i odpůrci elektromobilů.
Design, interiér
České Auto roku 2022. Elektrické BMW i4 přijelo na náš trh s významným oceněním, když ovládlo prestižní tuzemskou anketu a porazilo i silnou konkurenci se spalovacími motory. Dnes už existuje spousta elektromobilů, ale v pouze minimu z nich se cítíte jako v docela normálním autě. Nejprve jsem tomu nechtěl věřit, ale i jako zarytý příznivce tradičních aut uznávám, že mnichovský fastback na baterky je docela normální bavorák.
BMW i4 je čistě elektrickou variantou modelu řady 4 Gran Coupé, která se prodává i se standardními spalovacími motory. Obě verze sice sdílejí karoserii s aerodynamičtějšími zapuštěnými klikami dveří, ale elektromobil se decentně odlišuje specifickými nárazníky, emblémy značky BMW i a aerodynamickými koly. Ty můžete nahradit i standardními koly, třeba z programu BMW Individual.
Nekřičí do světa „Jsem elektromobil!“
Jeden z hlavních důvodů, proč jsem si k BMW i4 ve výrazném metalickém odstínu laku Sunset Orange rychle našel přízeň je skutečnost, že do okolního světa nijak nekřičí „Jsem elektromobil!“ Pokud má něco přesvědčit zákazníky k nákupu čistě elektrické verze, je to právě minimální odlišnost od standardních variant. V provozu se musíte opravdu soustředit, abyste elektrickou „čtyřku“ bezpečně poznali od spalovací.
První výraznou změnu oproti výchozím spalovacím variantám si uvědomíte až v okamžiku, kdy zapuštěnou klikou otevřete dveře a nahlédnete do kabiny. Zatímco spalovací „čtyřky“ dodnes mají klasičtější architekturu zakládající na starším infotainmentu iDrive 7, „i-čtyřka“ z kdysi inovativního elektrického SUV BMW iX převzala modernější multimediální systém iDrive 8 s opticky propojeným 12,3” digitálním kokpitem a 14,9” kontrolním displejem.
BMW i4 sice není první bavorák, v němž jsem si zatím nejnovější infotainment značky zase mohl osahat, ale bohužel se stále nemůžu sžít s logikou ovládání. Z dřívějších přehledných menu se nově stal systém zakládající na ploše se spoustou ikon, na níž neustále něco hledáte. Jeden testovací týden mi zkrátka připadá jako málo času na to, abych se v tomto infotainmentu cítil jako doma.
Střídmější konfigurace
Z české novinářské flotily nám bylo zapůjčeno auto, o jakém samo zastoupení uvádí, že je ve „střídmější konfiguraci“. Když si tedy odmyslíte stylingové doplňky, v exteriéru k nejvýraznějším příplatkovým prvkům patří 18” kola Double-spoke 853 Bicolour za 44.343 Kč. Doplňují je černá vnější zpětná zrcátka za 2990 Kč a hliníkové vnější prvky z programu BMW Individual za 11.102 Kč.
V pocitově luxusním interiéru nadstandard základní výbavy najdeme vyhřívání volantu za 7306 Kč, dřevěné obložení interiéru z dubu za 8138 Kč, ambientní osvětlení za 10.036 Kč a HiFi systém za 10.296 Kč. Hlavním příplatkem tu pak je paket Business Class s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou, komfortním bezklíčovým přístupem a vyhříváním sedadel řidiče a spolujezdce za 56.758 Kč.
Druhým důležitým příplatkem v kabině je paket Innovation za 65.130 Kč se systémem BMW Live Cockpit Professional, laserovými světlomety, asistentem dálkových světel a aktivním systémem pro automatické udržování rychlosti včetně funkce Stop&Go. Rozumná konfigurace testovaného auta tak má všechno, co na silnicích budete potřebovat, a současně pořád stojí přijatelné peníze.
BMW navíc novou „čtyřku“ vyvíjelo pro všechny typy pohonů současně, takže elektrická verze nemá nijak omezenou prostornost na uložení baterií. Tím se dostáváme k představení techniky vozu, které na vás čeká na následující straně.
Motor, jízdní vlastnosti
BMW i4 se v Česku prodává ve třech motorizacích – eDrive35, eDrive40 a M50. Nám se do týdenního redakčního testu dostala základní varianta eDrive35 a už teď vám mohu odhalit, že je pro život dostačující. Dokonce i s nejslabším elektropohonem totiž kombinuje příjemně rychlou dynamiku s přijatelným dojezdem. Ale nepředbíhejme.
BMW i4 eDrive35 disponuje jedním bezmagnetovým elektromotorem o 210 kW (286 koních) a 400 Nm pro pohon zadních kol, přičemž elektrickou energii čerpá z vysokonapěťového akumulátoru s kapacitou 70,2 kWh (využitelná 67 kWh). Bateriové články s výškou 110 milimetrů jsou přitom uloženy v podlaze vozu a výrazně snižují těžiště vozu, které je nižší než u čistě spalovacích motorizací.
Automobilka udává maximální dojezd 406 až 483 kilometrů v cyklu WLTP podle jízdního stylu a provozních podmínek, ale jaký skutečný dojezd základní i4 má? Během týdenního testování jsem jezdil lehce dynamičtějším tempem s reálným dojezdem 350 kilometrů, ale s lehkou nohou se přibližoval i 400 kilometrům. V kombinovaném jízdním stylu i4 eDrive35 jezdí i za nízkých 13,6 kWh/100 Km, na dálnicích si řekne klidně o 19 kWh/100 km.
S nejdostupnější elektrickou „čtyřkou“ jsem během testovacího týdne stihl i jedno dobíjení na „rychlonabíječce“ Ionity. K nabíječce jsem ji připojoval s 25 procenty stavu nabití a po přibližně hodině jsem odjížděl s 95 procenty a teoretickým maximálním dojezdem 350 kilometrů. Během nabíjení se mi bohužel nepovedlo dosáhnout udávaného maximálního nabíjecího výkonu 180 kW a musel jsem se spokojit se špičkou ve 146 kW. Od 80 procent přitom architektura nabíjí už pouhými 38 kW a postupně klesá.
A teď k tomu zásadnímu – je elektrické BMW i4 eDrive35 opravdový bavorák? Upřímně musím uznat, že je to jeden z nejvíce řidičských elektromobilů, jaké se mi kdy dostaly do rukou. Bohužel, oproti vrcholnému šestiválcovému modelu M440i xDrive bohužel nemá zvuk, ale se skvělou jízdní dynamikou i chováním v zatáčkách se řídí senzačně. I při dynamičtějším jízdním tempu na okreskách se nechává řídit naprosto intuitivně.
Rád bych současně připomněl, že se bavíme o základním modelu. Vrcholná „sportovní“ i4 M50 je nepochybně ještě rychlejší, ale dostanete za své peníze lepší auto? Minimálně u testovaného vozu mám pocit, že bych jej uměl vzít na milost. S rozumným obutím do pneumatik s relativně vysokou bočnicí je totiž komfortní a díky elektromotoru a odhlučnění je při dlouhém cestování příjemně tichý.
Přibližně dvoutunový elektromobil s nejslabším pohonem přitom stále nabízí jízdní dynamiku, s jakou nebudete brzdou v provozu. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá za 6 sekund a jezdí maximální rychlostí 190 km/h. Když však zapomenu na řeč čísel, nikdy při testování jsem neměl pocit, že by mi chyběl výkon. S instantním točivým momentem je nástup síly jediného elektromotoru okamžitý a lineární. Se silným pružným zrychlením předjedete kdykoliv.
Základní BMW i4 eDrive35 se mnichovským inženýrům povedlo naladit tak, že jednoduše zamaskuje svou dvoutunovou hmotnost. K jejímu zkrocení máte nejen docela silné brzdy, ale také rekuperaci, která by si zasloužila jednodušší nastavení intenzity. Kvůli tomu se musíte proklikat nepřehledným infotainmentem a zvolit jeden z přednastavených režimů. Osobně jsem upřednostňoval slabší nastavení, protože větší snaha o plachtění je mi přirozenější.
Závěr
Závěr
Nejdostupnější BMW i4 je příjemným překvapením, protože umí zaujmout a oslovit i odpůrce elektromobilů. Vypadá jako normální spalovací bavorák, z něhož konstrukčně vychází, a dokonce tak působí. I nejslabší variantu je zábavné řídit, když si odmyslíte chybějící akustický doprovod přeplňovaných čtyřválců nebo šestiválců pod kapotou. Na okreskách se nechává ovládat s nečekanou přesností. A to u dnešních elektromobilů není zvykem.
Pokud tedy přemýšlíte o nákupu elektrické „čtyřky“ a rozhodujete se, jakou motorizaci si vybrat, dost možná to nemusí být ta nejsilnější. Základní specifikace eDrive35 kombinuje slušnou dynamiku se solidním komfortem i zajímavou cenou. České zastoupení značky nastavilo takovou cenovou politiku, které se jen těžko říká „ne”. BMW i4 u nás koupíte od 1.352.000 Kč, přičemž cena testovaného vozu včetně příplatků je 1.655.502 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.352.000 Kč (i4 eDrive35) |
Základ s testovaným motorem | 1.352.000 Kč (i4 eDrive35) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.352.000 Kč (i4 eDrive35) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.655.502 Kč (i4 eDrive35) |
Plusy
- Přijatelný dojezd
- Slušný výkon
- Příjemný komfort
Minusy
- Nepřehledný infotainment