Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2 – Jak dělat všechno správně

Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2
Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2
Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2
Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2
43 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (45)

Člověk může okukovat modelky, ale zbytek života radši stráví s tou, která umí všechno tak nějak správně a je celá tak akorát. Právě tou je Hyundai i30 kombi po poslední modernizaci – auto, u nějž jsem nečekal, jak skvěle se mi s ním bude žít a jak moc neochotně ho budu vracet.

Design, interiér

Třetí generace Hyundai i30 se prodává už od roku 2016 a po osmi letech na trhu by už i u evropské automobilky běžně dostal vůz novou generaci, natož u východoasijské, kde bývají životní cykly až na výjimky kratší. i30 je však právě takovou výjimkou a nebudu chodit kolem horké kaše – jsem za to opravdu rád. Je totiž výborná.

Druhý facelift, kterým prošla v modelovém roce 2024, znamenal zvenčí jen opravdu drobné kosmetické změny a pár barev – skutečných barev, nikoliv jen odstínů šedi – navíc do nabídky. Jednou z nich je i oranžová Jupiter na testovaném kousku a musím říci, že mu opravdu sluší.

Stejně jako spousta detailů. Pochválit musím viditelné koncovky výfuku, párová couvací i mlhová světla či možnost svítit denními světly vpředu a zároveň mít vzadu zapnuté obrysovky (i když přitom přijdu o automatickou funkci osvětlení). Jen je škoda, že v relativně drahé výbavě N Line Premium chybí přední mlhovky a že je výkon hlavních světlometů sotva průměrný, ale to je u Hyundai bohužel standardem.

Video placeholder
Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2 zpoza volantu • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Interiéru přivála „odvážná modernizace“, jak ji automobilka při jarním uvádění na trh označila, novinek snad ještě méně. Fajn je široký displej coby přístrojový štít, u nějž si můžete volit ze čtyř designů budíků, ale ten s bílým pozadím, který se mi líbí nejvíc, se pořád neumí přepnout do negativu pro jízdu v noci. Ale to nevadí, to je detail.

Škoda taky opačného umístění + a – na voliči převodovky, chci-li jím řadit manuálně; odřazování má být k sobě, podřazování od sebe. Ale to je detail snad ještě méně podstatný, protože když chci řadit sám, jsou tu k tomu pádla pod volantem. Trochu víc mi vadí modrá barva podsvícení tlačítek, která je náročná na oči při delší jízdě ve tmě; to je snad největší chyba interiéru.

Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2 | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

„Povedený“ je slabé slovo

Celý zbytek kabiny totiž jako by konkurenci připomínal, že zapomněla dělat interiéry ergonomicky správně a snadno použitelně i za jízdy. Vadí vám tahání hlídače čar za volant? Stačí dlouho podržet jedno tlačítko na volantu a systém je vypnutý. Chcete ale, aby vás vůz zároveň vedl ve středu jízdním pruhu? Zmáčkněte stejné tlačítko krátce. A ani k tomu nemusíte mít zapnutý tempomat.

Totéž platí pro jakoukoliv funkci klimatizace; všechny mají vlastní tlačítko. Jas podsvícení displejů jakbysmet. Chcete si zapnout vyhřívání sedaček? Na to je tu čudlík dlouhý snad sedm centimetrů, který opravdu nejde minout. Rychlý pohyb v infotainmentu? Prosím – dotyková tlačítka pod displejem mají velkou „činnou“ plochu, nemusíte se soustředit na to, abyste je trefili na půl milimetru přesně. A na jedno z nich si lze nastavit, co chcete – třeba zrcadlení smartphonu. Druhé nastavitelné tlačítko je přístupné ještě lépe – na volantu.

Jediná věc, která je ergonomicky trochu krkolomná, je vypínání „eurohlásítka“ nejvyšší dovolené rychlosti. To je třeba dělat v nastavení vozidla skrz displej; ostatní, novější hyundaie, jako např. Santa Fe, na to mají zkratku v podobě dlouhého podržení tlačítka pro ztišení rádia.

Systém ISA, tedy de facto standardní nastavení zvukového upozornění na překročení nejvyšší dovolené rychlosti, je spolu s další elektronikou typu autonomního nouzového brzdění nebo připomínky, že došlo k otevření zadních dveří, aby řidič při opouštění vozu nezapomněl na zadní sedačce dítě nebo tašku, součástí nové standardní výbavy. Taky tu jsou třeba parkovací senzory na obou koncích auta či sledování pozornosti a únavy řidiče – ale to není ani vzdáleným náznakem tak horlivé, jako např. v nedávno testované koně.

Je to všechno? Ani náhodou. Podívejte se na sedačky – ty jsou součástí výbavy N Line Premium, „běžná“ N Line je nemá, ale opravdu stojí za to, neboť tělo řidiče drží opravdu pevně na to, že pořád sedíme v kompaktním rodinném kombíku. Chválit musím i částečně kožené, částečně semišové čalounění.

Kufr svými rozměry také potěší, na podlaze má víc než metr na délku i šířku. Že za sedadlem spolujezdce – nastaveným tak, aby řidič mohl ještě řídit, tedy viděl doprava ven – nejsou dva metry délky, se v autě téhle třídy dá pochopit. Praktičnosti zavazadelníku však přidávají schránky pod falešnou podlahou, v místě, kde by auto o generaci či dvě starší mělo rezervní kolo.

Zavazadelník Hyundai i30 SW
Délka dole/pod roletkou1.036/847 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce1.968 mm
Šířka mezi podběhy1.055 mm
Výška pod roletkou/stropem419/712 mm
Výška nakládací hrany621 mm
Výška × šířka nakládacího otvoru662 × 1.061 mm

Motor, jízdní vlastnosti

Testovaná i30 má pod kapotou přeplňovanou patnáctistovku. Původně jsem se těšil, že vyzkouším tu základní s nepřímým vstřikem a sotva stovkou koní, nakonec jsem ale dostal nejsilnější provedení s dvouspojkovou převodovkou. 160 koní, řekl by jeden, ale ouha – motor 1,5 T-GDI v rámci modernizace (a posunu emisní normy z Euro 6d na Euro 6e) o dvacet koní přišel.

Nebudeme si nic nalhávat, při požadavku na maximální dynamiku je rozdíl znát. Tím ovšem neříkám, že by modernizovaná i30 byla pomalá, to vůbec ne – i díky rychle reagující dvouspojkové převodovce je vůz hezky pružný a je radost s ním jezdit dynamicky.

Převodovka má jen jedinou drobnou pihu na kráse – při manévrování na parkovišti a rozjezdech nedokáže být stoprocentně plynulá a člověk si na ni musí trochu zvyknout. Je to ale lepší než před modernizací, kdy byly prodlevy nepříjemné.

Svižné jízdě pomáhá dobře vyladěný podvozek, který je na rodinný kombík sice tužší, ale pořád dobře filtruje nerovnosti a zároveň skvěle hlídá pohyby velkých, 18” kol – pro i30 jsou největší v nabídce – i na ostrých hrbolech ve vyšší rychlosti. Nestává se tak, že by auto „dupalo“ či dokonce odskakovalo ani na dost mizerném povrchu.

Vůz startuje vždy v jízdním režimu Eco, v němž je trochu letargický. Také mild-hybridní ústrojí má za cíl snižovat spotřebu tím, že může motor vypnout dřív při zastavování, udržet ho déle vypnutý i při chodu klimatizace, anebo čtyřválec odstavit i při plachtění.

To mimochodem není poznat jinak, než spadnutím ručičky otáčkoměru na nulu, a nemyslím „skoro není poznat“, ono to opravdu za jízdy vůbec nejde znát. Odhlučnění motoru i odfiltrování jeho vibrací je prvotřídní.

Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2 | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Obutí udělá hodně

V souvislosti s tím mě ale těší, že importér vůz obul na vynikající michelinky Pilot Sport 4 a nezvolil nějaké pneumatiky s co nejnižším valivým odporem v honu za co nejnižší spotřebou. Právě dobré obutí totiž dokáže jízdní zážitky proměnit k nepoznání a když na jinak dobré auto obujete nějakou „lisovanou tmu“, můžete ho úplně zabít. Tady je vyladěný podvozek – verze N Line má mimochodem ve všech modernizacích víceprvkovou zadní nápravu, nikoliv torzní příčku, a stejně tak ji vždy má patnáctistovka – zkombinován s prvotřídními pneumatikami a výsledek tomu odpovídá.

Taky tomu odpovídá moje spotřeba paliva. Z průměru 7,8 l/100 km za celkem ujetých 953 km se nejednomu šetrnému motoristovi protočí panenky, tím spíš, že když si vyhledám svůj tři roky starý test předchozího provedení i30 kombi N Line se stošedesátikoňovou 1,5 T-GDI, zjistím, že jsem s ní dokázal jezdit za 6,5 litru.

Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2 | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Nehledejte za tím však chyby auta, spíš fakt, že jsem toho hodně najezdil po dálnicích, dynamicky a často v režimu Sport s agresivnějším mapováním plynového pedálu. S lehkou nohou a při jízdě v režimu Eco se lze na okreskách bez hustého provozu dostat i k šesti litrům.

Když už jsem nakousl dálnice, můžu rovnou zmínit HDA 1.5 – asistenta pro jízdu po dálnici. Ten je tvořen kombinací adaptivního tempomatu s aktivním vedením v jízdním pruhu, které je ale, jak jsem psal výše, možné používat i bez zapnutého tempomatu. Právě k jeho ovládání, spolu se sledováním čar na silnici, slouží zmíněné tlačítko na volantu, a dobře tak – v dálničním zúžení je lepší systém vypnout, aby netahal za volant, když nemá.

Systém může upravovat rychlost jízdy podle rychlostních limitů i před zatáčkami, ale tohle když vypnete, zůstane to vypnuté navždy. Naopak zvukové upozornění překročení rychlostního limitu je nutné vypínat po každém startu, nechcete-li ho používat. A já nechtěl, protože píská, už když jedu o jediný kilometr v hodině nad limit dle tachometru, tedy reálně ještě 1–2 km/h pod limitem.

Z možností nastavení vozu stojí taky za zmínku např. to, že lze zvolit, kdy se vůz po zastavení odemkne – zda pod nějakou rychlost, nebo se zařazením P, nebo až s vypnutím vozu.

Nejbližší konkurentiVolkswagen GolfFord Focus KombiOpel Astra STSeat Leon STKia Ceed SW
Motor1,5 eTSI mHEV1,0 EcoBoost mHEV1,2 Turbo S/S1,5 eTSI mHEV1,5 T-GDI ISG GPF
Zdvihový objem [cm3]1.4989991.1991.4981.482
Největší výkon [kW/min]110/5.000114/-96/5.500110/5.000103/5.500
Točivý moment [N.m/min] 250/1.500-3.500190/230/1.750250/1.500-3.500253/1.500-3.000
Převodovka7st. DSG7st. Powershift8st. aut.7st. DSG7st. DCT
Max. rychlost [km/h]224206210218197
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,48,610,08,79,9
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km]5,2-5,85,3-5,55,85,4-5,95,8-6,3
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.373/1.9001.376/2.0051.394/1.8801.350/1.9701.449/1.880
Rozměry d × š × v [mm]4.635 × 1.789 × 1.4594.672 × 1.848 × 1.4974.642 × 1.860 × 1.4804.657 × 1.799 × 1.4674.605 × 1.800 × 1.460
Objem zavazadelníku zákl./max. [l]611/1.642635/1.653597/1.634620/-625/1.694
Rozvor [mm]2.6692.7002.7322.6892.650
Cena od [Kč]815.900623.900699.990694.900569.980
Srovnatelná výbava s test. vozemR LineST Line XGSFRGT-Line
Cena od [Kč]902.900651.900699.990746.900689.980

Závěr

Z předchozích řádků je předpokládám jasné, jak moc se mi týden za volantem modernizované i30 líbil. Možná není největším autem na světě, ale dokáže nabídnout dostatek prostoru na rozumném půdorysu, povedená řešení, a hlavně, neprůstřelnou starosvětskou ergonomii interiéru.

Jak dlouho ještě bude na trhu, bych mohl jen spekulovat, ale z toho, že zatím neprosakují informace o nadcházející generaci, soudím, že tu s námi ještě pár let pobude. A to je opravdu dobře, protože automobilka Hyundai u i30 krásně zvládla přechod na poslední předpisy co do emisí i elektroniky – alespoň z uživatelského hlediska.

Velké chyby se hledají opravdu těžko a řada z těch, které jsem zmínil, leckomu nepřijde jako mínus. A tak se vůbec nestydím dát i30 plný počet hvězdiček.

Plusy

  • Naladění podvozku
  • Ergonomie interiéru

Minusy

  • Modré podsvícení tlačítek interiéru
  • Necitlivý brzdový pedál

Nejlevnější verze modelu479.990 Kč (i30 Kombi, 1,5i CVVT, 71 kW, 6st. man., Comfort)
Základ s testovaným motorem589.990 Kč (i30 Kombi, 1,5 T-GDI MHEV, 103 kW, 7st. DCT, Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků749.990 Kč (i30 Kombi, 1,5 T-GDI MHEV, 103 kW, 7st. DCT, N Line Premium)
Testovaný vůz s výbavou791.890 Kč (i30 Kombi, 1,5 T-GDI MHEV, 103 kW, 7st. DCT, N Line Premium)

Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2
Cena základní sestavy
749 990 Kč
Výbava základní sestavy
Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko ECM, Plně digitální přístrojový panel s 10,25" barevným displejem a možností čtyřech režimů zobrazení, Automatické odmlžování oken, Výdechy ventilace pro 2. řadu sedadel pod sedadlem řidiče a spolujezdce, Dodatečné výdechy ventilace ve středové konzole, Dvouzónová automatická klimatizace, Inteligentní navigací řízený adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go - úplného zastavení a opětovného rozjezdu a automatického zpomalení do zatáčky a následného zrychlení na předvolenou rychlost - pouze s DCT, Ovládání centrálního zamykání dveří ve středové konzole, Imobilizér, Inteligentní klíč + startování tlačítkem včetně centrálního zamykání a alarmu, Bluetooth handsfree, Ovládání audiosystému na volantu, Integrovaná navigace s 10,25'' dotykovým displejem s 1× datové USB-A s funkcí Android Auto a Apple CarPlay, Live Services + vzdálená správa vozu Bluelink, Příprava na tažné zařízení, 2× USB-C konektor pro dobíjení mobilních zařízení vzadu, 1× USB-A konektor vpředu, Bezdrátové nabíjení pro jeden mobilní telefon, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, 12V zásuvka vpředu, Upozornění na cestující vzadu RSA, Automatické stěrače (dešťový senzor), Asistent jízdy po dálnici HDA 1.5, Zadní parkovací kamera s obrazem na displeji navigace, Přední a zadní parkovací senzory, Autonomní nouzové brzdění FCA 1.5 (s detekcí vozidel, chodců a cyklistů - včetně varování před čelní srážkou při, odbočování vlevo), Manuální omezovač rychlosti, Inteligentní omezovač rychlosti ISLA, Monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, Sekvenční řazení pádly pod volantem - pouze s DCT, Volič jízdních režimů Drive Mode (jen s převodovkou DCT), Sportovní kovové kryty pedálů s protiskluzovou úpravou, Čalouněné boční obložení zavazadlového prostoru, Vinylové provedení slunečních clon, Látkové čalounění stropu, Vyhřívání volantu, Kůží potažená hlavice řadicí páky s chromovými prvky, Kůží potažený volant, Leskle černý dekor středového panelu, Vnitřní ochranná síť za zadními sedadly, Háčky na uchycení fixační sítě Fixační síť zavazadlového prostoru, Dvojitá podlaha zavazadlového prostoru s využitelnou výškou po krycí roletu 43 cm (vždy s motorem 1,5 T-GDI MHEV), Úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, Středová posuvná opěrka rukou pro přední sedadla s úložným prostorem, LED osvětlení interiéru pro 1. a 2. řadu sedadel, LED osvětlení zavazadlového prostoru, LED osvětlení interiéru ve druhé řadě sedadel, Čtecí lampičky pro přední sedadla a schránka na brýle, Sada sportovních exteriérových doplňků + sportovní provedení interiéru N Line, Stříbrně lakované interiérové kliky dveří, Elektricky ovládaná přední a zadní okna s jednodotykovým ovládáním, Aktivní asistent pro vedení vozu uprostřed jízdního pruhu LFA, Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA a sledování únavy řidiče DAW vč. upozornění na rozjezd vozidla vpředu LVDA, Aktivní sledování mrtvého úhlu (BCA), aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA, Úchyty pro dětskou sedačku (Isofix) + Top Tether ve druhé řadě sedadel, Elektrická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, Antiblokovací brzdový systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD + brzdový asistent BA + asistent pro rozjíždění do kopce HAC + multikolizní brzda MCB+ stabilizační systém ESC, Kolenní airbag řidiče, Boční airbagy předních sedadel + okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, Airbag řidiče a spolujezdce (vypínatelný), Automatické světlomety (světelný senzor), Bi-LED reflektorové přední světlomety se statickým přisvěcováním do zatáčky, Zadní tmavá skla + tmavé sklo 5. dveří, Solární čelní sklo + tónovaná přední okna, Mild-hybridní 48V systém, Sada na opravu pneumatik, Unikátní N Line 18'' kola z lehké slitiny (pouze s motorem 1,5 T-GDI MHEV), Střešní ližiny, Maska chladiče v černém chromovaném provedení, LED osvětlení vnějších klik dveří a nástupního prostoru, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Elektricky nastavitelná (řidičovo asférické) a vyhřívaná, vnější zpětná zrcátka, Černě lakované vnější kryty zpětných zrcátek, Průvlak na lyže, Vyhřívaná přední sedadla, Sportovní anatomicky tvarovaná sedadla s čalouněním kůže/semiš, Zadní středová opěrka rukou s držáky nápojů, Polohovatelné hlavové opěrky pro všechna sedadla, Asymetricky dělená a sklopná opěradla v 2. řadě sedadel v poměru 60:40, Elektrická bederní opěrka v sedadle řidiče (nastavitelná ve 4 směrech), Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí nastavení + elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, Výškově a podélně nastavitelné hlavové opěrky pro přední sedadla
Cena testované sestavy
791 890 Kč
Výbava testované sestavy
barva oranžová metalická Jupiter (+16.900 Kč), Panoramatické střešní okno (+25.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1482
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
103 / 5500 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
253 / 1500 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.7
Emise CO2:
129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
602 / 1650
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1386 / 428
Rozměr pneu:
225/40 R18
Hyundai i30 kombi N Line Premium FL2 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4585
b) šířka (mm):
1795
c) výška (mm):
1473
d) rozvor (mm):
2650
e) rozchod vpředu (mm):
1555
f) rozchod vzadu (mm):
1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
860 / 950
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
690 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
910
k) šířka vpředu (mm):
1460
l) šířka vzadu (mm):
1450
délka sedáku vpředu (mm):
530
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
660
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (45)