Poprvé s novým Mitsubishi ASX: Má svou tvář, ale ztrácí plug-in hybrid
Už brzy se v Česku začne prodávat nové Mitsubishi ASX, které sice stále vychází z Renaultu Captur, ale má spoustu zásadních novinek. Jednou z nich je i absence nabíjecího hybridu.
Mitsubishi ASX bylo pro slavnou japonskou značku, těžko přežívající na komplikujícím se evropském trhu, trefou do černého. Poprvé se začalo prodávat už v roce 2010, když v Evropě startovala móda SUV, a díky agresivní cenové politice se povedlo jej zpřístupnit i širší veřejnosti s omezeným rozpočtem. Když však automobilka v roce 2022 představila nového nástupce, pro svět byl spíše zklamáním. Vlivem alianční spolupráce Mitsubishi a Renaultu to byl jen převlečený captur.
A to doslova. Když jsem si jej v loňském roce mohl poprvé vyzkoušet, jen těžko jsem hledal větší rozdíly, než bylo přepracování znaku z jednoho diamantu na tři. Tomu je už naštěstí konec, protože už brzy přijede i na český trh výrazně modernizovaná verze, která konečně má svou charakteristickou tvář s typickými designovými rysy značky Mitsubishi.
Nová tvář s rysy Mitsubishi
Za faceliftovanou novinkou v populárním segmentu B-SUV jsem v minulých dnech vyrazil do okolí historického italského Říma, kde už na první pohled příjemně překvapila. Při pohledu na zadní část nebo z bočního profilu sice stále můžete vidět výchozí Renault Captur, ale kompletně nová příď konečně dodává ASX osobitější design.

Automobilka svému stylingu masky chladiče s full-LED předními světlomety oficiálně říká „dynamický štít“ a všimnout si můžete i malých detailů, jako je zalomený tvar LED denního svícení. To se inspiruje rozděleným diamantem, a když se nad tím zamyslíte, lze jej aplikovat pro Mitsubishi i výchozí Renault.
Vraťme se však k důležitým faktům. Nové modernizované Mitsubishi ASX se v Česku bude prodávat v pěti odstínech karoserie – metalické bílé Crystal, červené Sunrise, černé Black, modré Royal a šedé Steel. U dvou nejvyšších výbav si současně můžete zvolit dvoubarevnou variantu barev s kontrastní černou střechou. Novinkou faceliftu jsou i nová 18“ kola s broušeným diamantovým stylingem.
Nový infotainment s aplikacemi Google
Dokonce ani v modernějším interiéru nové Mitsubishi ASX neskrývá svůj původ, avšak přijíždí se zásadními vylepšeními. Standardem všech výbav bude vertikální 10,4“ dotyková obrazovka infotainmentu, který nově zakládá na populárních službách Google. Integrovaná navigace zakládá na Mapách Google a k dispozici je i obchod Google Play pro stahování vašich oblíbených aplikací.
Spolu s těmito funkcemi se v novém ASX objevuje i Asistent Google, nejoblíbenější hlasový asistent v Evropě, který můžete aktivovat hlasovým příkazem „Hey/OK Google“ nebo dlouhým stiskem tlačítka s motivem mikrofonu na volantu, což je potřeba při zadávání složitějších příkazů. Využít to můžete na rychlou změnu jízdních režimů, nastavení klimatizace nebo ovládání audia. Balíček Google Automotive Services však není k dispozici v základní výbavě modelu.
Novinkou je také mobilní aplikace My Mitsubishi Motors, s níž vám automobilka zpřístupňuje vzdálený přístup k vozu pro diagnostiku v reálném čase a funkce dálkového ovládání nebo vyhledávání vozidla. Nová aplikace je dostupná pro operační systémy mobilních telefonů Apple iOS a Google Android.
V Evropě ve čtyřech výbavách
V Evropě se nové Mitsubishi ASX bude prodávat ve čtyřech výbavách – Inform, Invite, Intense a Instyle, ale konečná nabídka modelů pro český trh zatím není známá. Všechny varianty budou vybaveny digitálním přístrojovým štítem, buď 7" nastavitelnou obrazovkou, nebo 10" digitálním displejem s možností uživatelského přizpůsobení obsahu a zrcadlení pokynů navigace.
Už v evropské základní výbavě Inform se objevuje manuální klimatizace, couvací kamera nebo zadní parkovací senzory. Už s druhým stupněm výbavy Invite se v nabídce objevuje bezklíčový přístup, automatická klimatizace, dešťový senzor, aplikace Google a 10“ digitální přístrojový štít. Třetí výbava Intense k tomu přidává volbu jízdních režimů a asistenční systémy MI-PILOT. S nejvyšším paketem Instyle můžete mít i kožená sedadla, parkovací asistent, střešní okno nebo audio Harman/Kardon. Detailní specifikace výbav pro Česko však bude teprve představena.
Zatím bez plug-in hybridu
Nové Mitsubishi ASX se u nás bude prodávat se čtyřmi variantami pohonu, mezi nimiž chybí plug-in hybrid a informace o jeho budoucím návratu jsou zatím neznámé. Ten ještě před faceliftem disponoval benzinovou šestnáctistovkou v kombinaci se dvěma elektromotory, akumulátorem s kapacitou 10,5 kWh, kombinovaným výkonem 117 kW a čistě elektrickým dojezdem až 62 kilometrů.
U faceliftovaného modelu tak možnost nabíjení z externího zdroje sice odpadá, ale v aktuální nabídce motorizací si vybere snad každý. Úplným základem je přeplňovaný zážehový litrový tříválec MPI-T o 67 kW se šestistupňovým manuálem. Automobilka u něj láká na kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km v režimu WLTP, ale během prvních jízd jsme si jej bohužel nemohli vyzkoušet.
Přeplňovaná třináctistovka a hybrid
Pokud patříte ke staromilcům, jasnou volbou pro vás bude přeplňovaná mild-hybridní benzinová čtyřválcová třináctistovka DI-T. V kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou disponuje maximálním výkonem 103 kW a v reálném provozu zaujme docela slušnou dynamikou. Od 2000 ot./min. ochotně zabírá a táhne v celém středním pásmu, ale zvládá i klidnou jízdu ve městech.
Při jízdě padesátkou na čtyřku točí přibližně 1600 ot./min., a když začnete plynule přidávat, s mírnou prodlevou turbodmychadla se začne nadechovat a je pružná, aniž byste museli podřadit. Má kultivovaný tichý chod, a dokonce i s vyšší spotřebou 7,3 l/100 km při dynamičtější jízdě zvládne ujet až 650 kilometrů na jednu nádrž. Oficiálně udávaná kombinovaná spotřeba je 5,7 l/100 km v cyklu WLTP.
Přeplňovaná třináctistovka je k dispozici také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT, s níž má i vyšší výkon – výsledných 116 kW. Automobilka uvádí, že čtyřválec s automatem si řekne o jednu desetinu litru navíc a zpříjemní vám život ve městech, ale s pomalejšími reakcemi motoru a převodovky vás nutí více šlapat na plyn.
Pro každodenní život ve městech se zdá jako ideální vrcholná hybridní motorizace s benzinovou šestnáctistovkou, dvěma elektromotory a multi-módovou automatickou převodovkou s čtyřmi rychlostními stupni pro spalovací motor a dvěma stupni pro hlavní elektromotor. V častých kolonách se umí pohybovat výhradně na elektřinu, a když jsem s ní vyrazil do ranní špičky v až nebezpečném přeplněném Římě, zvládl jsem přejet centrum města ze severu na jih za pouhých 4,1 l/100 km. Hybrid si navíc žije svým životem a vy se o nic nestaráte.
Se všemi motorizacemi je faceliftované Mitsubishi ASX přijatelně komfortním autem, které se nám však dostalo do rukou na zbytečně přehuštěných pneumatikách a na nekvalitních silnicích okolo Říma bylo trochu tvrdší. Během prvních jízd jsem si současně mohl vyzkoušet individuální nastavení posilovače ve třech stupních, přičemž nejpřirozenější je ten základní – řízení je stále příjemně tuhé a lze jej ovládat s citem. V obou vyšších režimech už neklade moc odporu, je nepřirozeně lehké a auto kvůli tomu působí hyperaktivně na volantu.
Kdy bude v Česku?
Nové Mitsubishi ASX se v Česku začne prodávat už letos na podzim, kdy oficiální české zastoupení zveřejní i první ceník. Novinka snad však nebude výrazně dražší než odcházející model a bude k dispozici s pětiletou tovární zárukou (s omezením na 100.000 km) a až patnáctiletou asistenční službou.