Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra 2013 BiTurbo: Jízdní dojmy

Diskuze (23)
Motor z Insignie BiTurbo po půl roce zamířil i do Astry. Vznikl tak nejsilnější dieselový kompakt na trhu.

Modelový rok 2013 nepřináší jen novou verzi Opel Astra Sedan, ale také facelift stávajících verzí. Přichází necelé tři roky od uvedení výchozího hatchbacku do prodeje a kromě vylepšeného vzhledu znamená i lehkou technickou modernizaci.

Facelift se týká hatchbacku a kombi Sports Tourer. Sedan se v říjnu dostane do prodeje rovnou s novou tváří a loni představené třídveřové GTC facelift nepotřebuje, protože jeho specifický design byl předlohou tvarové modernizace ostatních verzí.

Co je na Astře nového? Maska chladiče má nový dominantní prvek ve tvaru křídla. K tomu se přidává nárazník s širším nasávacím otvorem a černou nelakovanou plochou po stranách registrační značky – obojí se inspiruje právě u Astry GTC. Nový celek doplňují oddělená směrová a mlhová světla, oživení přináší i chromované lišty přidané na oba nárazníky

opel jizdnidojmy opel jizdnidojmy

Po technické stránce přichází několik inovací. Za velmi přínosnou považujeme zadní parkovací kameru, ta by ale nejvíc přišla vhod u třídveřového GTC s masivními a výrazně skloněnými sloupky karoserie. Nabízet se ovšem bude jen pro hatchback a kombi.

Další novinky patří do kategorie pokročilých asistentů. Pravidelné čtenáře ale nepřekvapí – většinu z nich přinesla Zafira a na jaře zavítaly i do Insignie. Jejich přenesení do nabídky Astry je tedy jen logickým pokračováním.

Senzory parkovacího systému nově sledují prostor za autem i za jízdy, díky tomu Astra varuje před vozidly v mrtvém úhlu (systém Blind Spot Alert – BSA). Druhá generace kamery Opel Eye má vylepšené čtení značek (TSA II), přidává hlídání jízdy v pruhu (LDW), indikaci vzdálenosti při jízdě za jiným vozem (FDI) a varování před srážkou s ním (FCA).

Adaptivní xenonové světlomety se v nové generaci AFL+ představily už u Astry GTC, nově mají k dispozici deset různým režimů osvětlení vozovky. Za příplatek se nabízí i radar pro funkci adaptivního tempomatu. Ta je u kompaktních hatchbacků téměř unikátem, objednat si ji jinak můžete jen do Hondy Civic. Nadstavbou je pak nouzové brzdění (CIB).

Dvěma novinkami mezi motory je zvýšení točivého momentu u 1,4 Turbo/103 kW za 200 na 220 Nm a představení úsporné verze 1,7 CDTI ecoFlex. Ta v obou výkonových variantách (81 a 96 kW) dosahuje díky prodlouženým převodům a systému start/stop kombinované spotřeby 3,7 l/100 km.


Astra BiTurbo aneb výkonu není nikdy dost

Společně s faceliftem přichází i nová verze Astra BiTurbo. Opel se nasazování silných dieselů nebojí, vždyť malá Corsa může mít pod kapotou 1,7 CDTI o výkonu 96 kW. Kompaktní Astra zatím končila neméně velkorysým motorem 2,0 CDTI se 121 kW, od počátku příštího roku se ale hranice posouvá ještě dál. Z Insignie do Astry zavítá motor 2,0 CDTI BiTurbo, se 143 kW s přehledem nejsilnější turbodiesel mezi konkurenty.

Kromě samotného motoru přináší tento model ještě několik stylistických novinek. Maska chladiče je lakovaná vždy v barvě vozu, jak velí tradice divize OPC, a nový přední nárazník je také inspirovaný Astrou OPC. Navíc má BiTurbo nástavce prahů, větší zadní nárazník a dvě koncovky výfuků. Uvnitř najdeme sedadla s červenými bočnicemi a červené prošívání kůže.

K tomu Astra BiTurbo přidává i vlastní nastavení podvozku s nižší světlou výškou a tužším uložením náprav.

Motorový prostor Astry je menší než u Insignie, a tak si použití výkonného dieselu vynutilo několik změn v zástavbě. Insignia má dva samostatné mezichladiče stlačeného vzduchu (jeden vodní); Astra si ponechává po jednom mezichladiči pro každé turbo (objem 1,85 a 3,76 litru), tvoří spolu ale jeden montážní celek a jsou oba vzduchové. Filtr pevných částic se přesunul z motorového prostoru pod podlahu auta, kde mají spaliny menší teplotu, ale pro montáž filtru zůstává víc prostoru. Podle techniků od Opelu by to na regenerace, resp. životnost filtru nemělo mít výraznější vliv…

Opel Astra BiTurbo - srovnání s konkurencí
Model Opel Astra Alfa Romeo Giulietta Mazda 3 Volvo V40 VW Golf
Motor 2,0 BiTurbo 2,0 JTDm 2,2 MZR-CD D4 GTD
Převodovka 6M 6M (6DS) 6M 6M (6A) 6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3] 1956 1956 2184 1984 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 5/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 143/4000 125/4000 136/3500 130/3500 125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 400/1750-2500 350/1750 400/1800-3000 400/1750-2750 350/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 226 218 (218) 213 220 (215) 222 (220)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,4 8,0 (7,9) 8,2 8,6 (8,3) 8,1 (8,1)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 4,7 (4,5) 5,4 4,3 (5,2) 5,1 (5,4)

V rámci konkurence se zcela vymyká výkon 143 kW. Blíží se mu jen Mazda3 (136 kW) a Volvo V40 (130 kW), ani jeden z těchto vozů ale nenabízí plnohodnotnou variantu kombi. Opel v této společnosti neoslní akcelerací na 100 km/h, důvodem je jednak relativně vyšší hmotnost a jednak omezení točivého monetu na první převodový stupeň – v zájmu komfortnějších rozjezdů. Alternativa v podobě automatické převodovky na rozdíl od Insignie neexistuje.

A kdo by čekal, že bude Astra BiTurbo dieselovou bestií, ten není na dobré adrese. Místo snahy o vytvoření dieselového hot hatche Opel vsadil na filozofii GT. Talent motoru totiž nespočívá ve výbušných přívalech točivého momentu, jde hlavně o hladký přísun newtonmetrů v jakýchkoliv otáčkách.

Opel se chlubí hodnotou 400 Nm dostupnou při 1750 min-1 a 80 % z nich, tedy 320 Nm, položených už do 1250 min-1. Ale když na to přijde, umí se dieselové biturbo hezky rozklusat už od nějakých 900 min-1. Na rozdíl od Insignie s pohonem 4x4 nepředstavuje menší a lehčí Astra pro tento motor velkou zátěž, a tak při akceleraci nelze rozeznat prodlevy při zapojování turbodmychadel.

Běžná jízda samozřejmě znamená otáčky lehce pod dvěma tisíci, ale jde to i jak ještě níž, tak mnohem výš. Stačí vytrvat ve vytáčení motoru a ručička otáčkoměru brzy dosáhne 5200 min-1, bez jakéhokoliv vadnutí. Škoda jen hlučného zvukového projevu, který je společný všem současným dieselovým Opelům. Zvlášť když převodovka má relativně krátké převody – na šestku točí už ve 130 km/h 2400 min-1 a z tohoto důvodu se motor s maximem výkonu při 4000 otáčkách nemůže rozjet rychleji než na 226 km/h.

Povedený motor je navíc podporován ještě zdařilejším podvozkem. Přepracované adaptivní tlumiče si s nároky 400newtonmetrového pohonu umí poradit. Podvozek s upravenou geometrií při ostré jízdě podrží a skvěle zvládá to, k čemu je takový druh auta nejvhodnější – nikoliv řezání utažených zatáček, ale velmi rychlé průjezdy náhlejších úseků.

Zájemci o Astru BiTurbo si ale musí ještě chvíli počkat. Ostatní verze v modernizovaném provedení (včetně sedanu) lze objednávat už nyní a první vozy se k zákazníkům dostanou na přelomu září a října. Nejsilnější dieselový motor půjde objednat až od podzimu, dodávky začnou na konci roku. Z tohoto důvodu zatím ani nejsou známy ceny nového motoru.

Opel Astra BiTurbo - technické údaje
Model hatchback Sports Tourer GTC
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1956 1956 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 143/4000 143/4000 143/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 400/1750-2500 400/1750-2500 400/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 226 222 224
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,4 8,2 8,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,1 4,9


Diskuze (23)
10. 1. 2013 23:38
Re: Astra
PeterLuk - Musím tě zklamat, ale GTC to není. U GTC nemá řidič možnost otevírat zadní okna takto, ze svých dvěří. Ale zpět k motoru. Měl jsem možnost jezdit Insignií Bi-turbo. Po zkušenostech s Astrou (121kW) se kterou jezdím každý den a s Insigniemi (118kW) působilo Bi-turbo mnohem lehčím dojmem při řízení. Opadla zde jakási těžkopádnost vozu při řízení. Opravdu fantastický byl přísun točivého momentu, kdy člověk, pokud si usmyslel že začne z padesáti předjíždět na čtyřku, no tak prostě začal a auto šlo za plynem někdy až s přemírou ochoty. Opravdu velmi, ale velmi pohodlné. Jedinou neduhou nového biturba pak zůstává jeho maximální rychlost, kdy má motor do nějakých 215km/h opravdu hodně síly a ochoty zrychlovat. Za touto hranicí pak auto zůstává značně línější. Je to dáno hlavně tím, že velké turbo, které auto žene ve vyšších otáčkách kupředu, je na šestý převodový stupeň nastaveno tak, aby svou práci nejlépe odvedlo v pásmu zhruba 160-170km/h, což je nejběžnější předpokládaná rychlost na německých dálnicích. Ale kdo jezdí každý den 220 a víc?... :-) Nicméně kombinace Astry a tohoto motoru je opravdu náramně zajímavá. A ani s cenou na tom není tak špatně. No schválně, kolik stojí taková Octavia II RS TDI CR, kterou bych vážně nerad srovnával co se jízdního komfortu týče. :-)
Avatar - PeterLuk
30. 8. 2012 21:13
Re: Astra
Tu je fotka, na ktorej je interiér Astry s urezaným volantom, klavírnym lakom a sedadlami s červenými dekoráciami, jedná sa ale o GTC-čko - [odkaz]
[odkaz]
Avatar - M.E.N.
29. 8. 2012 22:20
Re: Současná astra - velká zvenčí, malá uvnitř a příliš těžk
Já s novou Astrou kombi jezdím rok a je to každopádně velmi spolehlivé, bytelné, komfortní auto...
29. 8. 2012 20:56
Re: Současná astra - velká zvenčí, malá uvnitř a příliš těžk
Nezdá se Vám, že vaše požadavky na auto jsou nesplnitelné, ale typicky české ? Vybrat si ze všeho jenom to co se mi hodí, ale každá mince má kromě líce taky rub, takže hezké auto nemůže být zase stejně prostorné jako hranatá krabice, velikost zase něco váží a hliník za cenu železa Čechovi zase nikdo neprodá... Jaký praktický význam pro člověka má "vysoká váha" auta, on to auto nosí ? Ne každý řeší, že má o 0,5 l vyšší spotřebu a mohl být někde o sekundu dřív, raději má auto větší,hezčí a bezpečnější. Nakonec stejně rozhodnou ti kdo si auta kupují a že by se Astry po Evropě prodávaly zas tak málo se mi nezdá. No a jak si GM dělá u Oplu účetnictví, kdo ví co všechno je započítáno v nákladech, Češi vědí ...
29. 8. 2012 18:28
Současná astra - velká zvenčí, malá uvnitř a příliš těžká...
Netvrdím, že současná generace Astry nemá nepopíratelné kvality (design, komfort, bezpečnost), ale co je to platné, když je postavená podle úplně špatného receptu - obrovské vnější rozměry, ale v podélném směru stísněný interiér a to vše zabalené do obludně těžké karoserie. Přesně takto by se moderní auta se zaměřením na nízkou spotřebu stavět neměla. A Opel udělal tuto chybu už podruhé - Insignia je totéž v bledě modrém... Vsadím se, že nové generace těchto aut (bude-li ještě v té době nějaký Opel existovat) budou tak o 150 kg lehčí, kompaktnější a přitom prostornější. Tento recept je nevyhnutelný a třeba Peugeot to u 208 dokonale pochopil, když se možná nechal inspirovat Mazdou 2.... V tomto směru jsou prostě u Opelu o generaci pozadu a nic na tom nezmění ani nějaký superdiesel, který bude v motorové paletě hrát stejně spíš okrajovou roli, protože bude drahý....