TEST Opel Astra 2013 BiTurbo: Jízdní dojmy
Modelový rok 2013 nepřináší jen novou verzi Opel Astra Sedan, ale také facelift stávajících verzí. Přichází necelé tři roky od uvedení výchozího hatchbacku do prodeje a kromě vylepšeného vzhledu znamená i lehkou technickou modernizaci.
Facelift se týká hatchbacku a kombi Sports Tourer. Sedan se v říjnu dostane do prodeje rovnou s novou tváří a loni představené třídveřové GTC facelift nepotřebuje, protože jeho specifický design byl předlohou tvarové modernizace ostatních verzí.
Co je na Astře nového? Maska chladiče má nový dominantní prvek ve tvaru křídla. K tomu se přidává nárazník s širším nasávacím otvorem a černou nelakovanou plochou po stranách registrační značky – obojí se inspiruje právě u Astry GTC. Nový celek doplňují oddělená směrová a mlhová světla, oživení přináší i chromované lišty přidané na oba nárazníky
Po technické stránce přichází několik inovací. Za velmi přínosnou považujeme zadní parkovací kameru, ta by ale nejvíc přišla vhod u třídveřového GTC s masivními a výrazně skloněnými sloupky karoserie. Nabízet se ovšem bude jen pro hatchback a kombi.
Další novinky patří do kategorie pokročilých asistentů. Pravidelné čtenáře ale nepřekvapí – většinu z nich přinesla Zafira a na jaře zavítaly i do Insignie. Jejich přenesení do nabídky Astry je tedy jen logickým pokračováním.
Senzory parkovacího systému nově sledují prostor za autem i za jízdy, díky tomu Astra varuje před vozidly v mrtvém úhlu (systém Blind Spot Alert – BSA). Druhá generace kamery Opel Eye má vylepšené čtení značek (TSA II), přidává hlídání jízdy v pruhu (LDW), indikaci vzdálenosti při jízdě za jiným vozem (FDI) a varování před srážkou s ním (FCA).
Adaptivní xenonové světlomety se v nové generaci AFL+ představily už u Astry GTC, nově mají k dispozici deset různým režimů osvětlení vozovky. Za příplatek se nabízí i radar pro funkci adaptivního tempomatu. Ta je u kompaktních hatchbacků téměř unikátem, objednat si ji jinak můžete jen do Hondy Civic. Nadstavbou je pak nouzové brzdění (CIB).
Dvěma novinkami mezi motory je zvýšení točivého momentu u 1,4 Turbo/103 kW za 200 na 220 Nm a představení úsporné verze 1,7 CDTI ecoFlex. Ta v obou výkonových variantách (81 a 96 kW) dosahuje díky prodlouženým převodům a systému start/stop kombinované spotřeby 3,7 l/100 km.
Astra BiTurbo aneb výkonu není nikdy dost
Společně s faceliftem přichází i nová verze Astra BiTurbo. Opel se nasazování silných dieselů nebojí, vždyť malá Corsa může mít pod kapotou 1,7 CDTI o výkonu 96 kW. Kompaktní Astra zatím končila neméně velkorysým motorem 2,0 CDTI se 121 kW, od počátku příštího roku se ale hranice posouvá ještě dál. Z Insignie do Astry zavítá motor 2,0 CDTI BiTurbo, se 143 kW s přehledem nejsilnější turbodiesel mezi konkurenty.
Kromě samotného motoru přináší tento model ještě několik stylistických novinek. Maska chladiče je lakovaná vždy v barvě vozu, jak velí tradice divize OPC, a nový přední nárazník je také inspirovaný Astrou OPC. Navíc má BiTurbo nástavce prahů, větší zadní nárazník a dvě koncovky výfuků. Uvnitř najdeme sedadla s červenými bočnicemi a červené prošívání kůže.
K tomu Astra BiTurbo přidává i vlastní nastavení podvozku s nižší světlou výškou a tužším uložením náprav.
Motorový prostor Astry je menší než u Insignie, a tak si použití výkonného dieselu vynutilo několik změn v zástavbě. Insignia má dva samostatné mezichladiče stlačeného vzduchu (jeden vodní); Astra si ponechává po jednom mezichladiči pro každé turbo (objem 1,85 a 3,76 litru), tvoří spolu ale jeden montážní celek a jsou oba vzduchové. Filtr pevných částic se přesunul z motorového prostoru pod podlahu auta, kde mají spaliny menší teplotu, ale pro montáž filtru zůstává víc prostoru. Podle techniků od Opelu by to na regenerace, resp. životnost filtru nemělo mít výraznější vliv…
Opel Astra BiTurbo - srovnání s konkurencí | |||||
Model | Opel Astra | Alfa Romeo Giulietta | Mazda 3 | Volvo V40 | VW Golf |
Motor | 2,0 BiTurbo | 2,0 JTDm | 2,2 MZR-CD | D4 | GTD |
Převodovka | 6M | 6M (6DS) | 6M | 6M (6A) | 6M (6DS) |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 2184 | 1984 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 5/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 143/4000 | 125/4000 | 136/3500 | 130/3500 | 125/4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/1750-2500 | 350/1750 | 400/1800-3000 | 400/1750-2750 | 350/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 226 | 218 (218) | 213 | 220 (215) | 222 (220) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,4 | 8,0 (7,9) | 8,2 | 8,6 (8,3) | 8,1 (8,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 4,7 (4,5) | 5,4 | 4,3 (5,2) | 5,1 (5,4) |
V rámci konkurence se zcela vymyká výkon 143 kW. Blíží se mu jen Mazda3 (136 kW) a Volvo V40 (130 kW), ani jeden z těchto vozů ale nenabízí plnohodnotnou variantu kombi. Opel v této společnosti neoslní akcelerací na 100 km/h, důvodem je jednak relativně vyšší hmotnost a jednak omezení točivého monetu na první převodový stupeň – v zájmu komfortnějších rozjezdů. Alternativa v podobě automatické převodovky na rozdíl od Insignie neexistuje.
A kdo by čekal, že bude Astra BiTurbo dieselovou bestií, ten není na dobré adrese. Místo snahy o vytvoření dieselového hot hatche Opel vsadil na filozofii GT. Talent motoru totiž nespočívá ve výbušných přívalech točivého momentu, jde hlavně o hladký přísun newtonmetrů v jakýchkoliv otáčkách.
Opel se chlubí hodnotou 400 Nm dostupnou při 1750 min-1 a 80 % z nich, tedy 320 Nm, položených už do 1250 min-1. Ale když na to přijde, umí se dieselové biturbo hezky rozklusat už od nějakých 900 min-1. Na rozdíl od Insignie s pohonem 4x4 nepředstavuje menší a lehčí Astra pro tento motor velkou zátěž, a tak při akceleraci nelze rozeznat prodlevy při zapojování turbodmychadel.
Běžná jízda samozřejmě znamená otáčky lehce pod dvěma tisíci, ale jde to i jak ještě níž, tak mnohem výš. Stačí vytrvat ve vytáčení motoru a ručička otáčkoměru brzy dosáhne 5200 min-1, bez jakéhokoliv vadnutí. Škoda jen hlučného zvukového projevu, který je společný všem současným dieselovým Opelům. Zvlášť když převodovka má relativně krátké převody – na šestku točí už ve 130 km/h 2400 min-1 a z tohoto důvodu se motor s maximem výkonu při 4000 otáčkách nemůže rozjet rychleji než na 226 km/h.
Povedený motor je navíc podporován ještě zdařilejším podvozkem. Přepracované adaptivní tlumiče si s nároky 400newtonmetrového pohonu umí poradit. Podvozek s upravenou geometrií při ostré jízdě podrží a skvěle zvládá to, k čemu je takový druh auta nejvhodnější – nikoliv řezání utažených zatáček, ale velmi rychlé průjezdy náhlejších úseků.
Zájemci o Astru BiTurbo si ale musí ještě chvíli počkat. Ostatní verze v modernizovaném provedení (včetně sedanu) lze objednávat už nyní a první vozy se k zákazníkům dostanou na přelomu září a října. Nejsilnější dieselový motor půjde objednat až od podzimu, dodávky začnou na konci roku. Z tohoto důvodu zatím ani nejsou známy ceny nového motoru.
Opel Astra BiTurbo - technické údaje | |||
Model | hatchback | Sports Tourer | GTC |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 143/4000 | 143/4000 | 143/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 226 | 222 | 224 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,4 | 8,2 | 8,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,1 | 4,9 |