Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám

Diskuze (254)
Škoda Rapid přidala k šesti běžným verzím jednu speciální, úspornou variantu GreenLine, kterou pohání turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 66 kW.

Rapid GreenLine je svébytnou specifikací, která je oproti stejně výkonnému 1.6 TDI v akční výbavě Fresh Ambition dražší o dva tisíce korun. To ale není jediný rozdíl, standardní konfiguraci GreenLine schází litá kola (+13.700 Kč) a kožený volant (+5.300 Kč), naopak má navíc systém start-stop (pro ostatní verze Rapidu +8.100 Kč). Jednoduchým výpočtem je zřejmé, že při dnešních akčních nabídkách se koupě GreenLinu ekonomicky nevyplatí, nicméně většina poznatků z tohoto testu je přenosná i na běžnou 1.6 TDI/66 kW. Platí to i pro spotřebu, protože GreenLine je proti normálnímu TDI se start-stopem úspornější jenom při normovaném měření městského provozu.

Nový modelový rok přináší do Rapidu několik drobných změn. Tou pro praktický život nejdůležitější je možnost elektrického stahování zadních oken z místa řidiče. Škoda rychle vyřešila svůj kontroverzní přešlap, nicméně zůstává i nadále věrna levnějšímu řešení – funkcí automatického dojezdu je vybaveno jenom řidičovo okno. Od uvedení Rapidu Spaceback také může být interiér ve verzích Ambition, Elegance a GreenLine vyzdoben dekorem palubní desky, v testovaném voze nicméně zůstalo původní provedení.

Oproti první sérii Rapidu zmizel u motoru TDI plastový kryt motoru, který tvoří část zvukové izolace. Na akustice v kabině to ale není příliš znát - šestnáctistovka TDI má sice drsnější zvukový projev, do interiéru ale její klapání proniká v omezené (a dlouhodobě snesitelné) míře. Ačkoliv tento motor debutoval již před pěti lety v aktuálním Polu, jeho charakteristika je i nadále lepší než u většiny konkurentů – téměř nezná turboefekt, rád se nechá vytočit a maximum točivého momentu nastupuje záhy, má hodnotu 230 N.m při 1500 min-1. Díky nízké provozní hmotnosti, konkrétně 1265 kg, tento motor nebrzdí v rozletu ani pětistupňová manuální převodovka se spíše delšími převody (při 130 km/h posílá motor do 2400 min-1).

skoda rapid testy zelenaauta levnaauta skoda rapid testy zelenaauta levnaauta  

Staromilský pětikvalt potěší přesnou kulisou řazení, relativně velké přeskoky ale vyžadují trochu citu pro volbu správného převodu – pokud se chcete udržet v oblasti nízkých otáček a nejezdit například po městě na trojku se zbytečně vytočeným motorem. Odměnou za obezřetnou práci s řadicí pákou je nízká spotřeba: na dálnici při 130 km/h pouhých 4,8 l na 100 km, mimo město bez problémů i méně než čtyři litry a ve městě mezi pěti a šesti. Ujet na jedno natankování přes 1000 kilometrů je u úsporného Rapidu realitou.

Nevýhodou GreenLinu, která u standardní nabídky 1.6 TDI odpadá, jsou omezené možnosti příplatkové výbavy. Vedle start-stopu, pneumatik s nižším valivým odporem a částečně zakrytými nasávacími otvory na přídi je to jedna z cest, jak pečlivě gram po gramu stlačit homologační emise CO2. Aby se provozní hmotnost plně vybaveného vozu udržela v rozmezí, kde Rapid splňuje hodnotu 99 g/km, musí se zájemce o GreenLine obejít bez automatické klimatizace, zadní loketní opěrky, šestnáctipalcových kol, navigace nebo multifunkčního volantu. Tedy alespoň formálně, protože poslední tři položky lze doobjednat pro již vyrobený vůz z nabídky originálního příslušenství. Naštěstí Čech může svobodně a bez hrozby uhlíkové penalizace zvolit běžné TDI, které u nás se svými 114 g/km nikoho nepobuřuje, a tím se vyhnout podobným komplikacím, které obcházejí pseudoekologické předpisy EU.

Liftbacku Rapid i nadále zůstává ještě jeden nedostatek, který se podařilo u karosářské verze Spaceback téměř zcela eliminovat – rázy od zadní nápravy. Dunivé zvuky prostupují kabinou a znepříjemňují jízdu na rozbité silnici. Na dlažebních kostkách se navíc u turbodieselové verze s tužším předním zavěšením přidává i klepání od předních kol. Po mechanické stránce je přitom Rapid klidný a tyto zvukové vibrace nedoplňuje žádné natřásání posádky, kterým naopak umí jízdu znepříjemnit někteří konkurenti.

skoda rapid testy zelenaauta levnaauta skoda rapid testy zelenaauta levnaauta  

Hlučnější podvozek je daní za celkově jednodušší konstrukci, nicméně Rapid je nadprůměrně směrově stabilní a nabízí mimořádně kvalitní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Nesmíme přitom zapomínat na to, že podvozek je naladěný na vysoké užitečné zatížení – konkrétně 535 kg (jednotlivé motory se v tomto mezi sebou neliší).

Přes určité nedostatky můžeme Rapid doporučit, byť z hlediska ceny a konfigurovatelnosti uděláte lépe, pokud před GreenLinem dáte přednost běžnému TDI. Na spojení štědrého prostoru v podélném směru a 550litrového zavazadelníku totiž nemá konkurence odpověď.

Video se připravuje ...

Nejlevnější verze modelu269.900 Kč (1.2 MPI / 55 kW Fresh Active)
Základ s testovaným motorem379.900 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)
Testovaný vůz s výbavou408.500 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)

Plusy

  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Objemný a snadno přístupný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Velký objem palivové nádrže, jízdní dosah

Minusy

  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech
  • Pětistupňová převodovka vyžaduje cit při volbě převodů
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
  • Vyšší cena a omezená konfigurovatelnost GreenLine

Foto: Petr Homolka

Diskuze (254)
Škoda Rapid GreenLine
Cena základní sestavy 379 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, ESC, šest airbagů, paket Green tec (start-stop, pneumatiky s nízkým valivým odporem), palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, palubní počítač, patnáctipalcová kola, zatmavená zadní okna atd. Kč
Cena testované sestavy 408 500 Kč
Výbava testované sestavy Litá 15” kola (+13.700,-), elektrické ovládání oken vzadu (+5.100,-), třetí hlavová opěrka vzadu (+1.000,-), kožený volant (+5.300,-), zadní spoiler v barvě vozu (+1.900,-), náhradní kolo a zvedák (+1.600,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.4 / 3.8
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 535
Rozměr pneu: 185/60 R 16
Škoda Rapid GreenLine
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1462
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - CommonUser
3. 4. 2014 12:38
Re: Vážně, zcela váže bych chtěl poprosit....
Trefne.
Nikto nema pravo sa drbat do mojej privatnej sfery. Ovce na FB to nechapu.
Avatar - CommonUser
3. 4. 2014 12:35
Re: Vážně, zcela váže bych chtěl poprosit....
Ani ty nevies, co tu ma kto za sebou ... poradim ti, tymto sa tu velmi neohanaj, tu nie je zensky klub.
Tiez tvrde pracujem (aj ked nie v kamenolome), a ak si si nevsimol, sem chodi malo politikov. Alebo sa kruto mylim a pripajaju sa z parlamentu - tym padom h.o.v.n.o vedia za co hlasuju..
Potrebujes obrusit hrany zivotom. To je vsetko co sa ti tu snazime povedat, pretoze z tvojich reakcii je krasne citatelny tvoj postoj a vnimanie vsetkeho.
Zmena nicku na tom nic nezmeni.
3. 4. 2014 09:34
Re: Vážně, zcela váže bych chtěl poprosit....
Milý Matěji,
já myslím, že jsi jenom neustál jednu diskuzní rozepři a hned se tu napařuješ...sorry, že to musím říct znovu, ale obávám se, že je to dáno tvým věkem...prostě se aktuálně neumíš povznést nad situaci, nad proběhlou diskuzí mávnout rukou (mimochodem ty jsi v té diskuzi s Ji/Ri perlil taky velice slušně).
To, že si tady všichni řekneme svá celá jména, bydliště, přítelkyně apod. nezmění kvalitu diskuze...diskuze je vždy o těch dvou, kteří diskutují, ať už znají svá jména či nikoli...no a zde je ten problém, jak už jsem psal, se svým přístupem budeš mít problém v jakékoli diskuzi, kde ti ten druhý diskutující nebude jen hloupě přikyvovat na tvoje argumenty...
Měj se tu krásně!
Nagano - své skutečné jméno používat nebudu, protože pracuji v automotive branži a nepotřebuji, aby se některé mé názory dostali do křížku s tím, co dělám nebo s kým dělám (a to se klidně může stát)
Avatar - rohYpnol
2. 4. 2014 23:07
Re: Klasická Škoda
P308 (nový) mi nepřijde nijak cenově výhodnější než třeba Golf. Ale ve srovnání s Rapidem se určitě shodneme na tom, že to je výhodnější koupě.
2. 4. 2014 21:05
Re: Vážně, zcela váže bych chtěl poprosit....
Kamo, mně je jen o trochu vic nez Tobe ;-)