Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI: Jízdní dojmy

Diskuze (179)
Škoda Rapid, druhý nejprodávanější model na českém trhu, přichází s novou karosářskou verzí. Jak jezdí s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem?

Škoda má opět nový model – tentokrát je to konečně klasický hatchback nižší střední třídy, který v nabídce zatím chyběl. Až dosud Škoda razila filozofii „kus auta navíc“, a tak proti konvenčním modelům nasazovala liftbacky, teď se přidává klasicky pojatý pětidveřový vůz, který stojí o půl stupně níž než Octavia.

Novinka vychází z loni uvedeného Rapidu. Oproti němu se zkrátila o 179 mm, takže s délkou 4304 mm zapadá mezi ostatní evropské „kompakty“. Rozvor 2602 mm už patří k těm kratším, prostorností v podélném směru se ovšem Spaceback zahanbit nenechá – naopak, v tomto ohledu patří na špičku a to samé platí i pro jeho 415litrový zavazadelník. Šířka 1706 mm ovšem nezapře technický původ Rapidu, přední část karoserie je odvozena od Fabie a Pola, a tak většina konkurentů je o nějakých osm až devět centimetrů širší. To se projeví pochopitelně i na příčném prostoru uvnitř, v ostatních ohledech má ovšem Rapid Spaceback slušnou startovní pozici.

Škoda Rapid Spaceback - porovnání rozměrů s vybranými konkurenty
Model Délka [mm] Šířka [mm] Výška [mm] Rozvor [mm] Zavazadelník [l]
Škoda Rapid Spaceback 4304 1706 1459 2602 415/1380*
Citroën C4 4329 1789 1489 2608 408/1183*
Chevrolet Cruze 5D 4510 1797 1477 2685 413/883**
Fiat Bravo 4336 1792 1498 2600 400/1175
Hyundai i30 4300 1780 1470 2650 378/1316
Kia Cee´d 4310 1780 1470 2650 380/1318
Peugeot 308 4276 1821 1519 2608 442/1398
Renault Mégane 4302 1808 1471 2641 372/1129
*Bez rezervy, **Údaj po víko zavazadelníku.

Nabídka motorů neskýtá žádná překvapení. Spektrum známých agregátů sahá od tříválce 1.2 MPI/55 kW po vrcholnou motorizaci 1.4 TSI/90 kW. Těžiště prodejů přesto tvoří přeplňované čtyřválce 1.2 TSI ve verzích 63 a 77 kW, k nim se nově přidává 1.6 TDI s 66 kW (dosud jen 77 kW). Ten je o přijatelných 30 tisíc dražší než silnější dvanáctistovka. K prvním jízdám jsme nicméně zvolili motor 1.2 TSI.

Varianta 77 kW je favoritem pro univerzální nasazení díky šestistupňové převodovce. Právě kvůli ní si Škoda toto provedení cení o 25 tisíc Kč dráž, 1.2 TSI s 63 kW má totiž převodů jen pět. Šest rychlostí umožňuje efektivněji využívat nízké otáčky, motor přitom snadno zvládne dlouhý nejvyšší převod – při dálničním tempu točí necelé tři tisíce otáček, kdy v kabině panuje klid, spotřeba se drží v rozumných mezích a čtyřválec běží bezpečně v zóně maxima točivého momentu. Požadavkům na dynamičtější jízdu zase snadno vyhoví adekvátní výkon 77 kW posazený do 5000 min-1, však benzinový Rapid Spaceback váží jen 1170 kg.

Podvozek se dočkal nového naladění. Úpravy vychází z referencí novinářů a zákazníků u výchozího Rapidu (Škoda mu říká limuzína), další změny přinesla odlišná konstrukce karoserie. Skelet je pevnější než u liftbacku, a tak Spaceback zvládá přejezdy nerovností se stoickým klidem. Zmizely dunivé zvuky od zadních kol a vlečená náprava neznejistí ani v situaci, kdy se po rozbitém povrchu pohybují jen kola na jedné straně vozu. Stabilita v zatáčkách a přesné řízení jsou u Škody samozřejmostí, Spaceback ovšem na dálnici trochu zklamal vyšší citlivostí na poryvy bočního větru.

Škoda Rapid Spaceback - technické údaje
Motor 1.2 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Převodovka 5M 5MT 6M 7DS 5M 7DS 5M
Zdvihový objem [cm3] 1198 1197 1197 1390 1598 1598 1598
Válce/ventily 3/4 4/2 4/2 4/4 4/4 4/4 4/4
Výkon [kW/min-1] 55/5400 63/4800 77/5000 90/5000 66/4200 66/4200 77/4400
Točivý moment [N.m/min-1] 112/
3750
160/
1500-3500
175/
1550-4100
200/
1500-4000
230/
1500-2500
230/
1500-2500
250/
1500-2500
Nejvyšší rychlost [km/h] 172 180 193 203 182 182 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,8 11,7 10,2 9,4 11,9 12,1 10,3
Spotřeba [l/100 km] 5,8 5,1 5,4 5,8 4,4 (3,8)* 4,5 4,4
Emise CO2 [g/km] 134 119 125 134 114 (99)* 118 114
*Údaje v závorce platí pro verzi GreenLine.

Rapid Spaceback přichází současně s novým modelovým rokem, který znamená několik vylepšení pro celou modelovou řadu. Tím nejzásadnějším je ovládání elektrického stahování zadních oken – Škoda připustila svoji chybu a vrátila se k obvyklému řešení, kdy jde všechna okna stahovat z místa řidiče. Předtím se z řidičových dveří dala ovládat jen přední okna. Automatický dojezd je ovšem jen pro řidičovo okno a jen směrem dolů – pro majitele i starších Octavií to je nepříjemné překvapení.

Interiér verzí Ambition a Elegance je od prvního pohledu útulnější než dosud. Palubní desku obohatila dekorační lišta v provedení broušený hliník, která připomíná interiér nového Volkswagenu Golf. Pro designovou verzi StylePlus jsou určeny černé nebo bílé dekorační lišty, provedení piano black lze objednat i do Elegance a Ambition. V nabídce naopak už nenajdete původní čtyřramenný volant, Rapid dostal tříramenný z Octavie.

Vítanou novinkou je rozšíření nabídky o xenonové světlomety. Jedná se o speciální nízkoenergetické provedení se světelným tokem 2000 lumenů, které najdeme již například na Volkswagenu Beetle nebo novém Citroënu C4 Picasso. Tento systém nepotřebuje ani regulaci výšky světelného kužele, ani ostřikovače světlometů (Škoda je nicméně nabízí pro xenony i halogeny za příplatek 3.600 Kč). Výhodou je nižší hmotnost ve srovnání s konvenčními xenonovými světlomety a samozřejmě i cena – příplatek se podle výbavy pohybuje od 10.000 do 17.600 Kč. Od základních světlometů se ty xenonové liší projektorovou optikou a reflexní plochou, jejíž členitý povrch odkazuje na diodové denní svícení u Superbu.

Další změny se týkají jen verze Spaceback: víčko nádrže je standardně spojené s centrálním zamykáním a zavazadlový prostor lze vybavit mezipodlahou (+4.200 Kč). Díky ní se zarovná schod za nakládací hranou, která leží v úrovni 62 cm nad vozovkou. Samozřejmostí jsou dělaná zadní sedadla už od základní výbavy, pokud je navíc Spaceback vybaven zadní loketní opěrkou, má i praktický průvlak na dlouhé předměty (např. lyže). Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci rozměry 82 x 100 x 54 cm.

Pomineme-li provedení StylePlus či motorizaci 1.4 TSI, cílí Škoda Rapid Spaceback zejména na racionálně uvažující zákazníky. Těm nabídne prostornou kabinu, dostatek místa pro zavazadla, střízlivý design a moderní techniku bez nákladných výstřelků (např. pokročilých asistenčních systémů).

Cenovou výhodnost komplikují podmínky akčního provedení Fresh – díky nižší ceně a rozšířené výbavě je v takovém provedení Spaceback opravdu výhodnější než konkurence, podmínkou je ovšem využití značkového financování od ŠkoFinu. Liftback Rapid se nabízí za stejné ceny, akční model Fresh je ovšem dostupný i při nákupu za hotovost.

Škoda Rapid Spaceback - srovnání cen a výbav se čtyřmi nejprodávanějšími kompakty
Model Škoda Rapid Hyundai i30 Kia Cee'd Seat Leon VW Golf
Motor 1.2 TSI/63 kW 1.4 CVVT/73 kW 1.4 CVVT/73 kW 1.2 TSI/63 kW 1.2 TSI/63 kW
Výbava Ambition Plus Trikolor Komfort Comfort Plus Reference Comfortline
Základní cena [Kč] 340.400,- 328.890,- 324.980,- 318.900,- 384.900,-
Airbagy čelní, boční, okenní S S S S S
Centrální zamykání s DO S S S S S
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátka S S S S S
El. stahování oken vpředu S S S S S
El. stahování oken vzadu 5.100,- S S 5.000,- S
Klimatizace S S S S dvouzónová
Kožený volant S S S - S
Litá kola S 5.000,- 10.000,- 15.000,- S
Metalický lak 12.100,- 13.000,- 14.000,- 13.000,- 14.100,-
Náhradní kolo, zvedák 1.600,- S S S S
Palubní počítač S S S S S
Přední mlhovky S S S 4.500,- 6.000,-
Rádio s CD/USB S S S S S
Stabilizační systém S S S S S
Tempomat 11.100,- S S 5.000,- S
Cena při shodné výbavě [Kč] 370.300,- 346.890,- 348.980,- 361.400,- 405.000,-
Akční cena s financováním [Kč] 329.800,- - - - -
Diskuze (179)
Avatar - KubikCv
6. 10. 2013 20:42
Krásný test
A ukázka toho,kde se šetří

[odkaz]
27. 9. 2013 09:44
Re: 1.duben
Tak to je potom jiná. Netušil jsem, že www.auto.cz není odborným servrem, ale placenou reklamou Škody-auto ala bulvar, něco na způsob rodiny Štiků. Ale stejně mi je líto těch lidí, co naletí. Auto se přece nekupuje na dva roky. A také: "Ševče, drž se svého kopyta" by mělo platit stále a Vaverka by se měl věnovat své parketě, sociálním studiim v oboru Evropská studia. :no:
27. 9. 2013 06:20
Re: 1.duben
A proč ne?Technice rozumět moc nemusí,vše potřebné dodá PR.Většina čtenářů nepotřebuje u článku přemýšlet,ale pouze číst,tak jako bulvár.Toto není odborný server,také mě ty hlášky baví číst.Prostě dobrá zábava,relax.A takováto škola není pro oblbování lidí špatná.
Avatar - Andromeda
26. 9. 2013 23:04
Re: Co dodat?
>:D >:-[] Toto je jeden z nejlepších diskuzních příspěvků v historii nejen tohoto webu ... >:-[]
Avatar - Andromeda
26. 9. 2013 23:02
Re: otazka
>:-[] :yes: