TEST Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid – Více výkonu se hodí vždy
Velmi povedené japonské kombi se v rámci modernizace dočkalo výkonnějšího základního hybridu, který konečně přiváží dostatečnou dynamiku. A co nízká spotřeba? Zůstala?
Design, interiér
Omlazená Toyota Corolla je tu s námi již přes rok, představená ovšem byla již v červnu 2022. Loni jsme na stránkách Auto.cz testovali vrcholné provedení s motorem o objemu 2,0 litru, které díky hybridnímu ústrojí dává celkově velmi slušných 144 kilowattů. Modernizace z roku 2023 se zaměřila také na základní hybrid, který kombinuje atmosférickou osmnáctistovku s elektromotorem.
Slabší provedení se do osvěžení muselo spokojit s průměrnými 90 kilowatty, kterými dnes již nikoho neohromíte. O to více potěší 14% posílení na systémových 103 kW, s nimiž je cestování přece jen pohodlnější.
Ve znamení pokroku
Změny v rámci loňské modernizace nebyly příliš rozsáhlé, interiéru ale výrazně pomohly. Těšit se proto můžete z hodnotnějších materiálů a nových multimédií. Ta ostatně toyoty potřebovaly jako sůl. Nejprodávanější automobilka světa se totiž až donedávna musela spolehnout na značně zastaralý palubní systém, který rozhodně nepatřil do třetí dekády 21. století.
Nové rozhraní, které najdeme například u osvěžených modelů Yaris a Yaris Cross je na tom podstatně lépe, byť se stále pyšní spíše jednodušší grafikou a nijak zvlášť přehnanou digitalizací. To je ovšem z pohledu uživatele jedině dobře. Ovládání je totiž snadné, menu přehledné a srozumitelné. Pokud vám navíc nevyhovuje integrovaná navigace, stačí multimédia spárovat s vaším chytrým telefonem a nechat se navigovat vyspělejšími aplikace s aktuálními daty o provozu.
Ani corolle se nevyhnul mor v podobě povinného upozorňování na překročení rychlostního limitu. Na rozdíl od novějších luxusů, kde tuhle zbytečnost vypnete dvěma ťuknutími na středovém displeji, si sourozenci od Toyoty zachovávají tradiční koncept, v kterém asistenty ovládáte tlačítky vlevo na volantu. Deaktivace zmíněného „pomocníka“ zabere o trochu více času, přesto máte během několika sekund hotovo. Například hyundaie takhle přívětiví nejsou. U nich musíte provést asi pět mezikroků.
Velmi kvituji zachování tradičního nastavování teploty ventilace pomocí dvojice koleček a několika menších tlačítek. Tenhle systém je v praxi nejlogičtější a nejpříjemnější na ovládání. Doufám, že se k němu většina automobilek v příštích letech zase vrátí. Strefovat se za jízdy na středový displej totiž není zrovna bezpečné.

Prostoru dostatek, ale…
… Škoda Octavia Combi je na tom zkrátka lépe. A nejde pouze o zavazadelník, ale i místo před koleny. V otázce rozvoru sice Corolla vítězí (2700 vs. 2686 milimetrů), český bestseller je ovšem k cestujícím vzadu mnohem štědřejší, byť ani v japonském kombi se nebudete tísnit. Srovnání přepravní kapacity už pro Octavii Combi vychází mnohem jednoznačněji.
Jestliže do škodovky naskládáte 640 litrů, toyota pobere „pouze“ 596 l. Teď v létě, čase dlouhých dovolených, se přitom každý litr k dobru hodí. Na druhou stranu do japonského kompaktu i tak naskládáte spoustu věcí, takže ani náročnější chalupář nebude strádat (mohu potvrdit z vlastní zkušenosti). Ne každý ovšem pravidelně potřebuje vnitřní prostor vytěžovat do maxima.
Toyota Corolla Touring Sports versus konkurence | |||
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid | Hyundai i30 kombi 1.5 T-GDI | Škoda Octavia Combi 1.5 TSI | |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1482 | 1498 |
Výkon (kW) | 103 (systémový) | 103 | 110 |
Točivý moment [N.m] | 142 (spalovací motor) | 253 | 250 |
Převodovka | e-CVT | 7 DCT | 7 DSG |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 197 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 | 8,8 | 8,6 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 4,6 | 5,7-6,4 | 5,0-5,4 |
Vnější rozměry [mm] | 4650 x 1790 x 1435 | 4585 x 1795 x 1463 | 4698 x 1829 x 1468 |
Rozvor [mm] | 2700 | 2650 | 2686 |
Zavazadlový prostor [l] | 596-1606 | 602-1650 | 640-1700 |
Základní cena [Kč] | 672.900 (Comfort) | 539.990 (Comfort) | 769.900 (Selection) |
Je třeba více?
U základního pohonu asi nedává úplně smysl kombinace s nejvyšší výbavou, Corolla Touring Sports není výjimkou. Druhý ze čtyř nabízených stupňů Style za 791.900 Kč je proti vyšším liniím GR Sport a Executive levnější o 25.000, respektive 103.000 korun. Ve standardu přitom má například 17“ kola, přední bi-LED světlomety, přední a zadní parkovací senzory, bezklíčkové odemykání a startování, vyhřívaný volant či dvouzónovou automatickou klimatizaci. Tedy drtivou většinu komfortních prvků, které k životu potřebujete.
Ve výčtu mi ovšem chybí například hlídání mrtvého úhlu, které není dostupné ani za příplatek. Výbavová politika je poměrně tvrdá a moc toho navíc nenabízí. Pokud chcete vybavenější vůz, musíte jít o stupeň výše.
Motor, jízdní vlastnosti
Původní hybridní osmnáctistovka s 90 kilowatty temperamentem nepřekypovala. O třináct kilowattů vyšší výkon tudíž vítán. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy je o 1,7 sekundy lepší než u starší verze. To je navzdory nijak zvlášť výraznému výkonovému dopingu velmi slušné zlepšení.
Inženýři vyšších čísel dosáhli mimo jiné přepracováním jednotky řízení energie (PCU), díky čemuž byly sníženy elektrické ztráty pohonné soustavy o 14 %. PCU nově používá oboustranný systém chlazení a pracuje s vyšším kmitočtem, aby bylo redukování bzučení elektrické části pohonné soustavy.
Tohle umí jenom hybrid
V praxi spíše než akceleraci z místa oceníte hbitější projev kombinovaného pohonu. Změřeno to nemám, ovšem pocitově jsem byl s dynamikou spokojen, dokonce i s obsazenou kabinou. Ve vyšších rychlostech, typicky na dálnicích, sice stále musíte předjíždění více rozmýšlet, jakmile se ale toyota rozjede, bez problémů udržuje i vyšší tempo.
Hučení atmosférického čtyřválce o objemu 1,8 litru při vyšším zatížení je vlastností hybridního pohonu, u kterého se spalovací agregát často spíná do vyšších otáček. V corolle je motor velmi dobře utlumen, jakmile ale z auta chcete vymáčknout i poslední kapku, zkrátka se musíte smířit s kratším zvukovým diskomfortem. V tomhle ohledu jsou přeplňované benziny zkrátka kultivovanější.
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid ovšem kontruje častou elektrickou jízdou při nízkém zatížení. Například ve městě zvládnete většinu kilometrů bezemisně, osmnáctistovka se k životu probouzí jen zřídkakdy. I bez nepříjemností spojených s elektromobily si tak můžete užívat tichou jízdu a okamžitou reakci na sešlápnutí plynového pedálu.
S corollou jsem se snažil jezdit jako s běžným spalovacím autem, abych si udělal srovnání s konvenční konkurencí. Jenže častá elektrická jízda po Praze se nakonec zasloužila o to, že spotřeba na konci testovacího týdne dosáhla pouze 4,8 litru na 100 kilometrů. Takových hodnot bez většího snažení dosáhnete u některých dieselů. U přeplňovaných zážehových agregátů už méně než pětilitrový odběr vyžaduje kompromisy, kterých drtivá většina z nás asi nebude schopna po delší dobu.
Jasně, pokud ročně najezdíte přes 30 tisíc kilometrů po dálnicích, jinak efektivní elektrická výpomoc vám zde bude téměř k ničemu. Pro takový režim se nejvíce hodí vznětový motor. Jestliže ovšem kombinujete všechny typy tras (město, okresky a dálnice), měli byste nad hybridem uvažovat. A to nemluvím o tom, že tenhle typ pohonu nejen od Toyoty se ve světle času jeví jako neskutečně spolehlivý a bezproblémový. A to navzdory zdánlivé komplikovanosti. Spalovací motory jsou totiž upraveny tak, aby zvládaly časté spínání a vypínaní, takže jsou mnohem robustnější než jejich konvenční alternativy.
Už u menších modelů Yaris a Yaris Cross se musíte smířit s tvrdším podvozkem, Corolla TS je na tom podobně. I se standardními sedmnáctipalcovými ráfky s pneumatikami o rozměru 225/45 je podvozek méně poddajný než by se třeba v Praze hodilo. Rozdíly třeba proti zmíněné Škodě Octavia Combi s podobně velkými koly sice nejsou zásadní, v přímém srovnání si toho ovšem všimnete. Opět ale platí, že nejde o nic zásadního. Kompaktní toyota má výhodu v tuhé karoserii, která většinu rázů utlumí.
Závěr
Slabší hybridní osmnáctistovka je o nezanedbatelných 75.000 Kč levnější než dvoulitrová varianta se 144 kilowatty. Příplatek se vyplatí zejména těm řidičům, kteří často využívají přepravní kapacitu vozu, případně nejsou ochotní kompromisů ohledně dynamiky.
Pro všechny ostatní je menší hybrid ideální. Díky vyššímu výkonu má konečně dostatečnou dynamiku, za kterou se Toyota Corolla Touring Sports nemusí stydět. Pouze o 14 % vyšší výkon má reálně vyšší přínos než se zdá, což vidíme už na mnohem lepším zrychlení na 100 km/h.
Osobně bych si dokázal představit snad jen komfortnější, respektive poddajnější podvozek, který by lépe snášel nijak zvlášť hladké české cesty.
Nejlevnější verze modelu | 672.900 Kč (1.8 Hybrid Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 672.900 Kč (1.8 Hybrid Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 791.900 Kč (1.8 Hybrid Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 806.900 Kč (1.8 Hybrid Style) |
Plusy
- Úsporný hybridní systém
- Jistý jízdní vlastnosti
- Dostatečná dynamika
- Konečně moderní multimédia
- Slušný vnitřní prostor
- Štědrá základní výbava
Minusy
- Trochu tvrdší podvozek
- Hluk motoru při vyšším zatížení
- Z rozvoru 2700 mm by se dalo vytěžit více místa v druhé řadě
- Pevně dané výbavy bez možnosti rozšíření
