Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen ID. Buzz Long GTX
Volkswagen ID. Buzz Long GTX
Volkswagen ID. Buzz Long GTX
Volkswagen ID. Buzz Long GTX
45 Fotogalerie

TEST Volkswagen ID. Buzz Long GTX – Delší i silnější. Ale co dál?

Ondřej Šámal

Prodloužená verze elektrického „busíku“ přinesla nejen akumulátor s vyšší kapacitou. Čtyřkolka nadále zůstává vyhrazena nejvýkonnější verzi GTX, kterou jsme podrobili redakčnímu testu.

Design, interiér

Sympatický Volkswagen ID. Buzz je na našich stránkách poměrně častým hostem. V klasickém testu jsme ho měli již pětkrát, z toho třikrát v užitkové variantě Cargo. Jeho prodloužená varianta, jež oslavila premiéru loni, se tu ale ještě neukázala. Vedle delší karoserie tentokrát máme k dispozici i nejvýkonnější provedení GTX, jež jako jediné přijíždí s dvojicí trakčních elektromotorů. A tím pádem i s pohonem všech kol.

Provedení Long se od standardního modelu liší především vnějšími rozměry. Na délku má 4962 milimetrů, služebně starší sourozenec je kratší (4712 mm). Liší se také rozvor. Jestliže standardní varianta dosahuje 2989 milimetrů, ID. Buzz Long má mezi nápravami 3239 mm, což se pozitivně projevuje na prostoru pro cestující v druhé a třetí řadě sedadel. Ta je konečně využitelná i pro dospělého člověka, kterému nechybějí centimetry snad v žádném směru. Větší rozměry poznáte také na zavazadelníku. Ten pojme minimálně 1340 litrů, kdežto krátký model zvládne 1121 l.

V době premiéry se prodloužená varianta lišila také technicky, dostala totiž nový zadní elektromotor APP550, který je ovšem dostupný už i pro kratší model. Ten můžete mít také s dvojicí trakčních elektromotorů (každý na jedné nápravě), ovšem pouze ve verzi GTX, která vyjde o půl milionu dráž. Stejný cenový rozdíl mezi zmíněným „sportovním“ derivátem a standardním provedením Long Pro s pohonem pouze zadních kol.

Delší rozvor ovšem neznamená pouze více místa, ale také větší akumulátor. Volkswagen již nenabízí starší model s využitelnou kapacitou 77 kWh (nově má 79 kilowatthodin), ID. Buzz Long díky většímu prostoru v podlaze má standardně 86 kilowatthodin. Zhruba jedenáctiprocentní rozdíl automaticky neznamená o 11 % vyšší dojezd. Nutné je totiž počítat s vyšší hmotností a delší karoserií, k dispozici tudíž máte odhadem o 40 kilometrů větší akční rádius na jedno nabití.

Pokud odhlédnu od štědřejších dimenzí, v kabině se prakticky nic nezměnilo. Zůstala tu i spousta tvrdých plastů, a to i na plochách, s nimiž přicházíte poměrně často do styku, třeba na výplních dveří. Podobné materiály najdeme i na palubní desce. U auta s cenovou na úrovni prémiových SUV střední třídy to není moc dobrá vizitka, zejména když sesterský Volkswagen Multivan za podobné peníze nabídne hodnotnější interiér.

Volkswagen ID. Buzz Long GTXVolkswagen ID. Buzz Long GTX | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Zatímco z nových multimédií v mainstreamových modelech koncernu Volkswagen jsem kvůli jejich rychlosti, logice ovládání a celkovému bezproblémovému fungování nadšen, jednolité plošky na volantu, jež reagují na dotyk i stisknutí, už delší dobu tolik nemusím, byť fungují mnohem lépe než podobné řešení v některých mercedesech.

Výměnu by si zasloužil malý displej před řidičem, který najdeme také u dalších koncernových elektromobilů včetně těch od Škody. Sice zobrazí o něco více informací než před několika lety, přesto je jeho záběr dost omezený. Jeho funkci má sice zčásti zastávat head-up displej, za ten ovšem spolu s navigací Discover Pro a audiosystémem Harman Kardon zaplatíte mastných 73.390 Kč.

Video placeholder
Volkswagen ID. Buzz GTX • Zdroj: Volkswagen

Motor, jízdní vlastnosti

Elektrická čtyřkolka je v případě ID. Buzz GTX totožná s tou ve Volkswagenu ID.7 GTX či ve Škodách Enyaq a Elroq s přídomkem RS. Skládá se z hlavního synchronního elektromotoru APP550 s 210 kilowatty vzadu a asynchronního s označením AKA150 s 80 kW vpředu. Dohromady máte k dispozici 250 kilowattů a 560 N.m, což na rodinné MPV není zrovna málo. Nezapomeňte ovšem na obří hmotnost 2,7 tuny a vyšší karoserii.

I přesto se GTX na stovku dostane už za 6,4 sekundy. Akcelerace je s ohledem na vyšší pozici za volantem a velmi rodinný charakter elektrické dodávky více než dostatečný. Leckoho možná zklame maximální rychlost omezená na 160 km/h. ID.7 GTX zvládne o dvacet kilometrů za hodinu více. U elektromobilů, navíc takto velkých, ale ve výsledku stejně budete hlídat především celkový dojezd na jedno nabití, dynamiku si užijete jen svátečně.

I proto bych se bez emblémů GTX klidně obešel. Jestliže ovšem toužíte po pohonu všech kol, na rozdíl od Škodovek Elroq a Enyaq či Volkswagenů ID.4/ID.5 ale jinou možnost nemáte.

Jízdně ale nemám autu moc co vytknout. I když se jedná o sportovně laděný derivát na příplatkových 21palcových kolech, je podvozek příjemně plavný, zejména když kabinu zatížíte. S prázdným interiérem na příčných nerovnostech cítíte mírné odskoky zadních kol, protože náprava je naladěna tak, aby fungovala i v plném vytížení. Líbí se mi také odhlučnění kol, která u elektrických aut kvůli absenci hluku spalovacího motoru slyšíte více než u konvenčních vozů.

Volkswagen ID. Buzz Long GTXVolkswagen ID. Buzz Long GTX | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Vyšší těžiště zde poměrně výrazně eliminují trakční akumulátor v podlaze a šířka karoserie, která bez zrcátek dosahuje 1985 milimetrů. ID. Buzz je tudíž o 44 mm širší než Volkswagen Multivan. V zatáčkách proto nemáte úplně pocit, že byste seděli vysoko nad zemí. Spíše než dodávku v tomhle ohledu ID. Buzz GTX připomíná SUV. Ostatně i díky délce pod pět metrů je elektrický volkswagen agilnější než zmíněný multivan, který v prodloužené variantě dosahuje délky 5173 milimetrů.

Strach ze spotřeby?

Elektromobily jsou mnohem náchylnější na počasí, jízdní styl, hmotnost i tvar a velikost karoserie. Volkswagen ID. Buzz Long GTX mě ovšem docela příjemně překvapil efektivním provozem. Ačkoliv jsem s ním absolvoval několik stovek dálničních kilometrů se zatížením přes 250 kilogramů, skončil jsem se spotřebou 24 kWh na 100 kilometrů. Počasí nám ovšem přálo. Bylo do dvaceti stupňů, příjemný jarní vzduch, proto elektrické auto ideální podmínky.

Nutno ovšem dodat, že s dynamikou jsem to příliš nepřeháněl a držel se spíše pod dálničním rychlostním limitem. V takovém režimu počítejte s celkovým dojezdem okolo 350 až 380 kilometrů na jedno nabití. Konvenční osobní dodávka s dieselem a dostatečně velkou nádrží na jeden zátah zvládne klidně cestu z Česka na Jadran, na to ovšem u aut s lokálně bezemisním pohonem můžeme ještě na dlouho zapomenout.

Pokud se však pohybujete výhradně na trasách do 300 km, případně nemáte problém s drahým nabíjením na veřejných stanicích a obvykle nikam nespěcháte, můžete ID. Buzz používat jako hlavní dopravní prostředek, s kterým cestu k moři nakonec zvládnete také, ovšem za cenu častějších zastávek.

Výhodou prodloužené verze, respektive akumulátoru s kapacitou 86 kilowatthodin (celková je 91 kWh), je vyšší nabíjecí výkon. Zatímco baterie se 79 kWh zvládne maximálně 185 kW, větší pakl dovoluje až 200 kilowattů. Dobití energie z 10 na 80 % proto u obou typů v ideálním případě trvá shodných 26 minut.

Před rychlodobíjením ovšem nezapomeňte na předehřev baterie. Ten se spustí buď automaticky (zadáním nabíječky do integrované navigace), případně ručně na středovém displeji. Jen počítejte s tím, že zejména v chladnějších dnech budete potřebovat desítky minut, respektive klidně i více než 100 kilometrů než se teplota dostane do ideálních hodnot. Volkswagen ID. Buzz vám naštěstí ukáže aktuálně nejvyšší možný nabíjecí výkon, u stojanu vás tak nečeká nepříjemné vystřízlivění.

Závěr

Nejsem si úplně jistý, že lehce sportovnější varianta elektromobilu je úplně ideální nápad, zejména když se jedná o osobní dodávku, u které hledáte jiné priority. Jak jsem ale zmiňoval, čtyřkolku v jiné verzi Volkswagen ID. Buzz nenabídne. Nesnadné to je i s konkurencí, která v případě verze GTX neexistuje. Do srovnání jsem proto dal alespoň dvě jiné elektrické dodávky, které jsou sice delší, avšak slabší a s pohonem pouze jedné nápravy.

Volkswagen ID. Buzz Long GTX vs. konkurence
 VW ID. Buzz Long GTXFord E-Tourneo CustomMercedes-Benz EQV
Výkon [kW]252 (systémový)160150
Točivý moment [Nm]560 (systémový)415365
Kapacita akumulátoru [kWh]91 (86 využitelná)82,5 (64 využitelná)90 (využitelná)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,4-12,1
Maximální rychlost [km/h]160150140
Maximální dobíjecí výkon [kW]200125110
Poháněná kolavšechnazadnípřední
Vnější rozměry [mm]4962 x 1985 x 19075050 x 2032 x 1986-19895140 x 1928 x 1923
Rozvor [mm]323931003200
Zavazadlový prostor [l]1340-1878632-59081030-4630
Základní cena [Kč]1.700.658 (GTX; včetně tzv. e-dotace)1.672.825 (Titanium X)2.299.853 (dlouhá verze)

Vzhledem k velkému cenovému odskoku od provedení s jedním elektromotorem vzadu tudíž nedává z objektivního hlediska smysl. Zvlášť s ohledem na základní cenu 1,8 milionu, kterou však aktuálně snižuje bonus Volkswagenu pro elektrická auta ve výši 100.000 Kč. Trochu zklamaný jsem z interiéru, který sice vypadá hezky, po stránce materiálů ale až příliš připomíná užitkové auto.

Na druhou stranu je ID. Buzz Long GTX komfortní, kultivované, prostorné rodinné auto, které jinak funguje opravdu velmi dobře. Přesto bych nakonec raději skončil u sesterského multivanu, který je zkrátka univerzálnější. A navíc také zvládá jezdit na elektřinu. Plug-in hybridní varianta s pohonem všech kol bez zapojení čtyřválcové patnáctistovky zvládne i 100 kilometrů, jen je o 130 tisíc dražší.

Nejlevnější verze modelu1.049.900 Kč (ID. Buzz/125 kW a 59 kWh Pure)
Základ s testovaným motorem1.651.947 Kč (ID. Buzz GTX/250 kW a 86 kWh)
Testovaný vůz bez příplatků1.700.658 Kč (ID. Buzz Long GTX/250 kW a 86 kWh)
Testovaný vůz s výbavou2.024.012 Kč (ID. Buzz Long GTX/250 kW a 86 kWh)

Plusy

  • Prostorná a variabilní kabina
  • Skvělá dynamika
  • Komfortní podvozek
  • Slušná reálná spotřeba

Minusy

  • Vyšší cena
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Omezený akční rádius v porovnání se spalovací/plug-in hybridní konkurencí
  • Obrovská hmotnost

Volkswagen ID. Buzz Long GTX
Cena základní sestavy
1 700 658 Kč
Výbava základní sestavy
mimo jiné vyhřívaný volant, LED světlomety IQ.LIGHT LED Matrix, dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo, 20palcová kola Solna, vyhřívání předních sedadel, elektricky nastavitelná bederní opěrka komfortních předních sedadel, prodloužená záruka 2 + 3 roky/200.000 km a další
Cena testované sestavy
2 024 012 Kč
Výbava testované sestavy
červeno-stříbrná karoserie (44.244 Kč), 7místná konfigurace (34.844 Kč), 21palcová kola Townsville (13.035 Kč), asistenční systémy Plus/Travel Assist (61.677 Kč), třížónová klimatizace Climatronic (22.453 Kč), koberečky v kabině řidiče (2833 Kč), komfortní paket (15.254 Kč), nabíjecí kabel mode 3 typ2/3 32 A (2023 Kč), paket Easy Open & Close (93.546 Kč), potahy sedadel GTX Artvelour (5642 Kč), rozhraní pro připojení úpravců (2712 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (25.091 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
250 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
560 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
1340 / 1878
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2726 / 586
Volkswagen ID. Buzz Long GTX schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4962
b) šířka (mm):
1985
c) výška (mm):
1907
d) rozvor (mm):
3239
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
850 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
1010
k) šířka vpředu (mm):
1710
l) šířka vzadu (mm):
1690
délka sedáku vpředu (mm):
500
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
615
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano