Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s novou Škodou Superb Combi: 110 kW dvakrát jinak a infotainment naživo

Lukáš Volšický
Diskuze (143)

V Portugalsku jsme se poprvé svezli s novou Škodou Superb Combi a zjistili jsme hlavní odlišnosti obou základních motorů o výkonu 110 kW. Jaký rozdíl je mezi benzinem a naftou?

Nová Škoda Superb je tu oficiálně už v listopadu a v dnešních dnech přijíždí na český trh. Škodovka v únoru zveřejnila nejnovější ceník, který byl předzvěstí okamžiku, jež právě nastal. S jednou z nejvýznamnějších novinek posledních let jsme se konečně svezli, a ač sama automobilka přemýšlela, zda zvládne ještě překonat úspěšnou třetí generaci, novinka je až mezigeneračním skokem.

Během prvního seznámení na silnicích v Portugalsku jsme vyzkoušeli Škodu Superb pouze v praktičtější karoserii kombi. Na českém trhu se objevila s předstihem před standardním liftbackem a zájemcům je k dispozici za přijatelných 40 tisíc korun navíc. Nový Superb, liftback i kombi, pak je sourozencem nejnovějšího Volkswagenu Passat. Všechny tyto modely se společně vyrábějí v koncernové továrně v Bratislavě.

Design, prostornost a interiér

Nová Škoda Superb přijíždí s novým designem, který sice neznamená revoluci, ale s evolucí křivek poprvé představených čtvrtou octavií je elegantním autem. Kombík s minimalistickým designem má kulatější hrany než předchůdce a automobilka při vývoji výrazně vylepšila aerodynamiku s cílem nižší spotřeby paliva – s koeficientem odporu vzduchu 0,25 uvádí, že vyvinula zlepšení o nezanedbatelných 15 procent. Novinkou je i nová generace předních světlometů Matrix LED a novým designovým prvkem Crystallinium.

Video se připravuje ...

Mezigeneračně je nová Škoda Superb Combi o 40 milimetrů delší a 5 milimetrů vyšší, a protože designově si jí můžete prohlédnout sami, pojďme rovnou do interiéru. Pokud s už viditelně dlouhým rozvorem náprav očekáváte velkou prostornost, superb vás rozhodně nezklame. Už minulá generace byla opravdu velkým autem a novinka pochopitelně pokračuje ve vyjetých kolejích, a dokonce je na zadních sedadlech ještě prostornější.

A zásadní informací také je, že už v minulosti obrovský kufr je teď ještě větší. Ve Škodovce našli způsob, jak udělat zavazadlový prostor ještě větší a nově disponuje základním objemem 690 litrů. Mezigeneračně tak je o 30 litrů větší. S liftbackem sice zatím nemám zkušenost, ale i ten zaujme velkým kufrem – standardně má základní objem 645 litrů, čímž si přilepšil o dalších 20 litrů. Nová elektrická roleta se pak pohybuje automaticky spolu s otevřením/zavřením pátých dveří.

Klasické ovladače klimatizace jsou zpět

Schválně vymyšlený mezititulek sice je trochu zavádějící, ale všem nám spadl kámen ze srdce, když Škodovka s novou generací vlajkových lodí Kodiaq a Superb oznámila, že uvádí do praxe nové multifunkční ovladače Smart Dials. Poprvé se představily ve futuristickém konceptu rodinného sedmimístného SUV Vision 7S a nejnovější škodovky jsou prvními produkčními modely, kde je najdeme.

Smart Dials jsou kompromisem mezi klasickým a dotykovým ovládáním. Každý z voličů má tři funkce – levý a pravý ovládají teplotu klimatizace, výhřev i ventilace sedadel, zatímco prostředním ovladačem si vybíráte mezi nastavením hlasitosti audia, rychlou volbou jízdních režimů nebo intenzitou ventilace. Otáčením ovládáte vybranou funkci, stiskem cyklujete na jinou. Jak to funguje můžete vidět v našem videu.

Po výhradně dotykovém řešení na centrální obrazovce infotainmentu jsme se obávali, že jej budou mít všechny další vozy z Boleslavi. Škodovko, děkujeme, že zase děláš nejnovější modely s rozumem, protože při řízení není nic jednoduššího, než prostě otočit kolečkem. Uživatelsky to funguje skvěle a při řízení je to výrazně příjemnější a bezpečnější než hledat nastavení klimatizace na displeji, jako třeba v předfaceliftové čtvrté octavii.

Video se připravuje ...

Nový dotykový infotainment s 13" obrazovkou je pak výrazným zlepšením oproti svému předchůdci. Na horní liště si můžete přizpůsobit rychlé předvolby, třeba pro vypnutí stop-startu nebo rychlý přístup do menu asistentů, a individualizovat si můžete i rychlé menu, přístupné stažením shora. Samotný infotainment je evolucí již známého řešení a zaujme i velmi rychlou odezvou bez zamrzání. I ten si můžete v rychlosti prohlédnout v našem dalším videu.

Video se připravuje ...

Zatím ve dvou výbavách

Nová Škoda Superb se u nás začíná prodávat ve dvou výbavách – Selection a Laurin & Klement. Už při nedávném nahlédnutí do nejnovějšího ceníku jsme si uvědomili, že základní výbava Selection nabízí ty nejdůležitější komfortní prvky, jako jsou třízónová klimatizace Climatronic, vyhřívání předních sedadel nebo 15W bezdrátová nabíječka mobilních telefonů.

Luxusnější Laurin & Klement k tomu přidává i světlomety Matrix LED, head-up displej, masážní funkci předních sedadel, vyhřívání zadních sedadel, paket pro spaní nebo novou generaci adaptivního podvozku DCC Plus. Ten má výrazný vliv na celkové jízdní vlastnosti, i když charakteristická „houpavost“ moderních superbů modelu stále zůstává.

Škoda Superb Combi: Technické údaje
Motor 1.5 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 1.5 TSI PHEV
Zdvihový objem [cm3] 1498 1984 1968 1968 1498
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 195/5000-6500 110/3000-4200 142/3500-4200 110/5500-6000
Točivý moment [N.m/min]  250/1500-3500 400/1650-4350 360/1600-2750 400/1750-3250 250/1500-4000
Maximální výkon elektromotoru [kW]

-

- - - 85
Maximální točivý moment elektromotoru [Nm] - - - - 330
Maximální systémový výkon [kW] - - - - 150
Maximální systémový točivý moment [Nm] - - - - 350
Válce/ventily 4/4
Vrtání x zdvih [mm] 74,5 x 85,9 82,5 x 92,8 81,0 x 95,5 74,5 x 85,9
Kompresní poměr 12 9,6 16 15,5 11,5
Pohon přední 4x4 přední 4x4 přední
Převodovka automatická sedmistupňová DSG automatická šestistupňová DSG
Max. rychlost [km/h] 222 250 222 230 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3 5,7 9,3 7,6 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3-5,9 - 4,9–5,4 5,7–6,3 -
Emise CO2 [g/km] 121-134 - 130–143 150–164 -
Objem palivové nádrže [l]  66 45
Kapacita baterie [kWh]         25,7
Pohotovostní hmotnost [kg] 1575–1757 1736–1899 1678–1859 1750–1926 1853–1987
Celková hmotnost [kg] 2124 2320 2241 2320 2350
Objem zavazadlového prostoru [l] 690-1920 510-1770
Rozměry d x š x v [mm] 4902 x 1849 x 1482 4902 x 1849 x 1483
Rozvor [mm] 2841
Cena Selection [Kč] 975 000 - 1 035 000 1 165 000 -
Cena Laurin & Klement [Kč] 1 175 000 - 1 235 000 1 365 000 -

Zatím jeden benzin a dva turbodiesely

Škodovka bude nový Superb Combi prodávat s šesti pohonnými jednotkami, přičemž nejčastěji láká na nejmodernější plug-in hybrid kombinující čtyřválec 1.5 TSI s elektromotorem. Elektrifikovaná motorizace s celkovým výkonem 150 kW zaujme hlavně čistě elektrickým dojezdem až 100 km v režimu WLTP a bude specialitou karosářské varianty Combi, u liftbacku nebude k dispozici.

Aktuálně se však novinka prodává pouze se třemi motorizacemi – jednou benzinovou a oběma naftovými. Standardem modelu je zážehový čtyřválec 1.5 TSI o 110 kW, který v nabídce doplňují vznětové čtyřválce ve verzích 2.0 TDI o 110 a 142 kW. Všechny motorizace jsou standardně spojeny se sedmistupňovou převodovkou DSG. Z aktuálně nabízených variant jsou obě slabší s pohonem předních kol, pohon všech kol je zatím pouze s nejsilnějším dieselem.

110 kW dvakrát jinak

Během prvních jízd s novým Superbem jsem se inspiroval vašimi dotazy a využil jediné odpoledne k vyzkoušení obou základních motorizací. Nejprve jsem usedl za volant základního dvoulitrového turbodieselu o 110 kW, který už při prvních kilometrech zaujal přijatelnou a dostatečnou dynamikou. Standardní superb s naftovým motorem je ideálním cestovním autem na dálnice, protože na okreskách je sice trochu těžkopádný, ale řidičsky jistější než předchůdce.

A první zvyk vyžaduje i nově umístěný volič automatické převodovky, nahrazující dřívější pravou páčku pod volantem. Na levé pak ovládáte blinkry, stěrače nebo ostřikovače – jedním stisknutím tlačítka zleva jednou setřete okno, dalším stiskem do druhé polohy pak ostřikujete. Reálně se přitom dynamika turbodieselu moc neliší od základního benzinového motoru, ale po přesednutí z vozu do vozu si i tak rychle všimnete zásadních rozdílů.

Během prvních jízd se benzinový motor projevoval pomalejšími reakcemi na plyn než turbodiesel, přičemž znát to bylo hlavně při výjezdech ze zatáček. Tam byl pocitově trochu letargičtější než vznětová alternativa. Turbodiesel je navíc silnější při pružném zrychlení. Ve prospěch benzinového motoru naopak hraje pocitově lehčí předek vozu a s ním spojená lepší agilita v zatáčkách.

Důležitou informací je i skutečnost, že benzinová patnáctistovka je v superbu vybavena mild-hybridním systémem, který je důvodem, proč ani nemusíte vypínat stop/start. Už při sundání z plynu elektronika motor uspává, zhasíná, a nechává vůz plachtit. Když pak vypnete systém stop/start, motor se při brzdění zastaví, aby se po zastavení znovu probudil. V okamžiku, kdy už klidně může zůstat nečinný. Stejně tak se mild-hybrid choval už v octavii.

A jak se liší spotřeba paliva? U obou modelů zatím nechci dělat závěry, protože si raději počkám na plnohodnotné testování v českých podmínkách, ale s benzinovým superbem jsem v Portugalsku jezdil za přibližně 7 litrů, s naftovým pak za 6 litrů na 100 kilometrů. Reálný dojezd na jedno natankování se pak podle palubních ukazatelů blížil 900 kilometrů u motorizace 1.5 TSI, až 1000 kilometrů s jednotkou 2.0 TDI.

Adaptivní podvozek DCC Plus

Významnou novinkou čtvrté generace superbu je i adaptivní podvozek DCC Plus. Ten si můžete individuálně nastavit až v patnácti krocích tuhosti a přináší významné rozdíly mezi houpavným komfortním naladěním a tuhým sportovním jízdním režimem. Zatímco v komfortu superb příjemně pluje, v nejdynamičtějším módu ztuhne a nechá se řídit výrazně přesněji.

Mezigeneračně si novinka zachovává houpavost, ale technikům Škodovky se povedlo naladit DCC Plus tak, že i když se zhoupne, během jediného propružení se stabilizuje. Neopakuje se tak až nepříjemná „plavba na velkých vlnách“, jako tomu bylo ve třetí generaci. Ta bývala přinejmenším v počátcích výroby velkým houpáním až nepříjemná, protože třeba po přejetí zpomalovacích prahů klidně třikrát propružila.

A rozdíly v naladění najdete i mezi oběma základními motorizacemi. Během prvních desítek kilometrů se naftový superb projevoval menší houpavostí než ten benzinový. V komfortním režimu dosáhnete maximálního pohodlí, standardní jízdní mód je ideálním kompromisem mezi neutrálností a příjemnými jízdními vlastnostmi a ve sportovním režimu superby ztuhnou a kopírují povrch asfaltu. Jsou tak mnohem tužší.

Celkově tak nová Škoda Superb je kvalitně zpracovanou mezigenerační evolucí, která si bere to nejlepší z předchůdce a přidává k tomu nové prvky. Nová architektura interiéru s ovladači Smart Dials a novým infotainmentem funguje bez chyb, mezi oběma základními motorizacemi si můžete vybrat hlavně na základě vašich subjektivních preferencí, a navíc je nový Superb větší a prostornější než kdy dřív.

Lukáš Volšický
Diskuze (143)

Doporučujeme

Avatar - idam.i
13. 3. 2024 13:43
Re: No, nevím co kromě ergonomie bych u slabých motorizací ř
Teraz jazdím menič.Olej som menil po 60.000km a väčšinou radí hladko. :-)
V piatok idem vyskúšať dsg,tak uvidím.
Skúsil som dsg aj Dongfeng,tak mám etalón na porovnanie.V číňanovi bola suchá vyrobena v spolupráci Magna (Kanada).Jazda síce krátka no parkovanie nebol problém. ;-)
Avatar - lamal
13. 3. 2024 10:31
Re: Malé ikony
OK tych 27 kg dava zmysel.
Avatar - Emel
13. 3. 2024 08:34
Re: Narvat hranatý hlavní display pod kulatou kapličku....
Jo, tohle se moc nepovedlo...
Avatar - speedfred
13. 3. 2024 07:12
Re: No, nevím co kromě ergonomie bych u slabých motorizací ř
Hádať sa nebudem a ja som trafil evidentne kus (250t km) ktorý radil tak nejako v norme alebo som málo vnímavý? Čo berieš ako cukanie? Keď to radí?
Avatar - Mikesus
13. 3. 2024 01:50
Re: No, nevím co kromě ergonomie bych u slabých motorizací ř
Ano svižný a plynulý rozjezd je dobrý, to jsem ovšem nezažil u dsg. Teď nedávno jsem si půjčil predvadecku kodiaqu s dsg, abych nepovidal porad dokola jak kolovratek bez novejsich zkušenosti. 110kw diesel a ta převodovka byla tragická. Tak mi řekněte nebo privezte něco, co necuká. Zatím vždy "doporuceni" dopadlo tak, ze ta převodovka byla ucukaná. Jel sjem se podívat i k jeepu a to bylo taky hrozný.
Ja nemám problém uznat to, ze se to zlepšilo, není to jako robot před 30 lety, ale žádná sláva to taky není. Pokud to nekomu nevadí, nemám s tím sebemenší problém. Ale rozhodně nelze o ty převodovce tvrdit, že necuká.