Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tipy na nejlepší malá auta do 50 tisíc korun. Spolehlivá, praktická a zábavná

Jan Faltýsek
Diskuze (37)

Dokonce i za jednu až dvě průměrné výplaty se dá pořídit auto, které bude ještě léta spolehlivě sloužit. Zvláště pokud jde o malá auta, která jsou oblíbena zejména mezi mladými, nebo naopak u důchodců.

V této cenové relaci je každá ušetřená koruna dobrá, proto se vyplatí vyhnout se autobazarům a hledat spíše napřímo v soukromých inzerátech. Tak můžete také osobně poznat přístup předchozího majitele.

Už samotná kategorie miniaut obecně znamená nízké provozní náklady, agilní jízdní vlastnosti a spolehlivost, která se však odvíjí hlavně od stavu konkrétní ojetiny. 

Vybrali jsme naše nejoblíbenější malá aut za jednu až dvě průměrné výplaty. Nenáročná, živá a překvapivě prostorná. 

Toyota Yaris 1. generace (1999–2004)

Toyota Yaris Toyota Yaris

Dnes seženete pěkný Yaris 1. generace i za 30 tisíc. Přitom když přišel na trh v roce 1999, byla to v segmentu miniaut revoluce. Vyhrál auto roku Evropy a Japonska. A jeho motor 1.0 získal titul Motor roku. Yaris měl také vlastní závodní šampionát Toyota Yaris Cup.

A není se čemu divit. Yaris je roztomilý a líbivý (hlavně ve 3dveřové variantě), velmi spolehlivý a překvapivě prostorný. Posez je v něm sice proti našemu gustu vyšší, ale to usnadňuje vystupování a místa na hlavu je přitom dost i pro 2 metrové dlouhány.

V roce 2003 prošel Yaris malým faceliftem – jiné nárazníky a přední světla se “slzou” navíc. Jinak modernizace nepřinesla zásadní vylepšení, naopak motor ztratil 2 kW výměnou za nižší emise.

Karoserie je na svou dobu a třídu nebývale tuhá, zároveň je z Yarise skvěle vidět ve všech směrech. Vůz absolvoval i zkoušku Euro NCAP s tehdy velmi úspěšným výsledkem 4 hvězdiček. Nejlepší ve třídě byla také aerodynamika.

Má také slušnou antikorozní ochranu, tedy pokud nebyla mechanicky poškozena. Kritické místo co do koroze bývá přední nápravnice a v podlaze u řidiče (tam, kde má patu pravé nohy). 

Zadní lavice jde v Yarisu posouvat, takže pokud zrovna nepotřebujete kufr, i cestující vzadu mají dostatek místa. Celé zadní sedačky jdou navíc překlopit do svislé polohy za zadní sedačky, takže vznikne prostor i pro objemný náklad. Je v něm také neuvěřitelné množství větších i menších odkládacích prostorů a 3 držáky na pití.

Zvláštní pozornost zaslouží motor 1.0 VVT-i přezdívaný příznačně “mocný atom”. Má čtyři válce, 16 ventilů a proměnné časování ventilů VVT-i, díky kterému je pružný a rád se vytáčí.

Rozvody jsou u Yarise řešeny řetězem, výměna je doporučena po cca 150.000 ujetých kilometrech, nebo po 10 letech.

Jeho 50 kW bohatě stačí do města i mimo něj. Povinné ručení na jednolitra se dá sehnat i za 3 tisíce ročně. A spotřeba se vejde do 6 litrů i při svižné jízdě po městě.

Pokud by vám přece jen nestačil základní motor, do Yarise se montovala i silnější 1.3 VVT-i, ale na tu v inzerci narazíte mnohem vzácněji. Má také zhruba o litr vyšší spotřebu a samozřejmě dražší povinné ručení.  

Základní výbava Yarisu je minimální – chybí i centrální zamykání. Posilovač řízení a klimatizace byla za příplatek a pokud je základní motor zkombinován s obojím, je to znát na nižší dynamice. Pro dobře vybavené Yarisy je proto lepší zvolit silnější motor. 

Yaris TS

V Česku také občas narazíte na sportovní verzi Yaris TS s motorem 1.5 VVT-i se 78 kW, sportovními sedačkami, sníženým podvozkem, plnou výbavou, ručičkovým otáčkoměrem a tachometrem místo digitálního atd. Dokonce se vyráběla i verze TS Turbo, ta je ale tak vzácná, že jsme na ní v inzerci snad nikdy nenarazili.

S trochou štěstí se i vejdete do 50 tisíc, ale Yaris TS si běžně řekne o 8 litrů na 100 kilometrů, uvnitř je docela hlučný a na rychlé dálniční jízdy má sice výkon, ale příliš krátké převody, takže to není zrovna příjemné.

Alternativy

Yaris předčil soudobá miniauta snad ve všech ohledech, ale najdou se i další rozumné alternativy (konkurenti).

Jen o rok dříve přišli na trh ještě levnější Nissan Micra a stylový Volkswagen Lupo (kde se však vyhněte motoru 1.0 a zvolte spíše 1.4, ať už 8V nebo 16V).

Do 50 tisíc také narazíte i na Yaris 2. generace v horším stavu, ten už ale není tak neprůstřelný ani svižný. Doporučujeme si nechat spíše finanční rezervu a zvolit první generaci.

Honda Jazz 1. generace (2002–2008)

Honda Jazz Honda Jazz

Jazz je o něco větší než Yaris, ale jinak v podstatě sdílí své vlastnosti – hospodárné, živé, spolehlivé, prakticky řešené a na svou velikost a věk bezpečné. A také skvěle jezdí. I Jazz získal ocenění auto roku Japonska a to v roce 2001 (tam se jmenuje Honda Fit). 

Výhradně čtyřdveřová karoserie byla v tomto segmentu ojedinělá. Je také mimořádně tuhá. V dobových testech bezpečnosti si Jazz vedl jako špička třídy.

V nabídce u nás byly jen dva benzinové motory, silnější z nich po čase odešel z českého trhu kvůli malému zájmu. Oba jsou spolehlivé a dostatečně výkonné v otáčkách, objemnější přidává více pružnosti a jistější předjíždění mimo město. Zajímavostí jsou dvojité svíčky na každém válci u obou. 

Základní motor o objemu 1.2 i-DSI (objem 1,25 litru) produkuje zdánlivě slabších 57 kW, ale chutí po otáčkách Hondu nezapře a do města bohatě stačí. Běžně si vystačí se spotřebou 5,5 litru benzinu na 100 km a je velmi kultivovaný.

Čtrnáctistovka má 61 kW a jede podstatně lépe v nižších otáčkách, takže pokud plánujete jezdit v plném obsazení nebo využívat tažné zařízení, vzácnější 1.4 i-DSI (objem 1,34 l) je lepší volbou.

Rozvody jsou u Hondy Jazz řešeny řetězem, výměna je doporučena po cca 150 tisících ujetých kilometrech, nebo po 10 letech.

Uvnitř je Jazz nadprůměrně tichý. A na svou třídu mimořádně prostorný. Je skvělou volbou do města i na venkov. Velmi snadno se do něj nastupuje a vystupuje, je flexibilní, svižný, úsporný, má velký zavazadlový prostor a příjemný zvuk motoru. Další výhodou je snadné a přesné řazení.  

Trochu horší situace nastane, pokud jej chcete (zejména se slabším motorem) používat na dlouhé cesty. Ventilace není příliš výkonná a poměrně brzy je třeba zapnout klimatizaci. 

Fiat Panda 3. generace (2003-2012)

Fiat Panda Fiat Panda

Třetí generace Pandy přišla v roce 2003 a vydržela až do roku 2012. Opět jde o bytelné a praktické malé auto, které je ve městě jako doma. A i Panda získala titul auta roku a to v Evropě. Proti konkurentům vyniká také nadprůměrným odhlučněním a kvalitou interiéru. Příjemně zvládá i delší cestování.

Na výběr byly tři benzinové a jeden naftový motor. Diesel rovnou nedoporučujeme, do městského auta se příliš nehodí a není ani zvláště spolehlivý. Naopak benzinové motory jsou výjimečně trvanlivé. 

Vzácně se vyskytuje také robotizovaná převodovka, kterou nedoporučujeme pro její pomalý chod a horší spolehlivost.

Nejčastěji se setkáte s motory 1,1 a 1,2 litru o výkonu 40 až 51 kW z legendární řady FIRE. Osvědčené a vypiplané jednotky už od osmdesátých let. 

Doporučujeme koukat hlavně po silnějších 1,2. Na lehkou Pandu sice bez problému stačí i menší motor, ten se však často pojí pouze se základní výbavou, ve které často chybí i posilovač řízení.

Rozvody jsou u Pandy řešeny řetězem, výrobce doporučuje jeho výměnu po 120 tisících ujetých kilometrech, nebo po 10 letech.

Celkově je Panda výjimečně bytelná a spolehlivá. Na podvozku častěji odchází pouze tyčky stabilizátoru a tlumiče. Náhradní díly jsou však k sehnání snadno a za pakatel. Panda je také skvěle ošetřena proti korozí, na tu trpí pouze výfuk. 

Panda 100HP a 4x4

Rychlou specialitou je potom rovněž spolehlivá, stokoňová Panda 100HP. Ta je ale poměrně vzácná a hlavně zpravidla přesahující náš pomyslný rozpočet 50.000 korun. 

Panda je rovněž skvělou volbou, pokud hledáte auto s pohonem 4x4 do 50 tisíc Kč. Ve spojení s ním má vyšší podvozek nebo dodatečné oplastování. Z konkurence je podobně univerzální jen Suzuki a odvozená Subaru, ta jsou ale o něco dražší než Panda, pokud porovnáme stejné ročníky. 

Panda 4x4 a podobné vozy nejsou však vyloženě pracanty např. na tahání stromů v lese. Podvozek jako takový je sice velmi bytelný, ale čtyřkolka je řešena mezinápravovou viskózní spojkou, která na takovou extrémní zátěž není určena. Pozor také na správné rozměry pneumatik, rozdílné rozměry mohou mezinápravovou spojku čtyřkolky zničit.

Alternativy

O trochu větším a hlavně vyšším konkurentem Pandy je soudobý Opel Agila, který je evolucí staršího Suzuki Ignis Wagon R. Nabídne větší kufr než Panda, tím ale pozitiva v podstatě končí. V Agile se sedí velmi vysoko, což mohou ocenit třeba důchodci, ale na delší cestování to není příjemné. Když Agilu, vyhněte se základnímu jednolitrovému tříválci.

Jan Faltýsek
Diskuze (37)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
23. 1. 2023 06:52
Re: Môj favorit by bol ...
U mne to bude nostalgická vzpomínka na dětsví, kdy v polovině 90 let naši vlastnili luxusní výrobek ruského automobilového průmyslu zvaný Lada, mne táta vzal do prodejny Fordu a tam mne nechali sednout do tohoto západního imperialistického Scorpia v černé barvě s černým koženým interiérem a já si připadal jak v jiném světě.... dodnes mi to zůstalo v hlavě a nikdy bych netušil, že jednou, byť né Scorpio, budu Fordy vlastnit, tady to asi začalo :D
Avatar - Barrichello
22. 1. 2023 23:32
Re: Môj favorit by bol ...
Úhel pohledu, většině lidem se to nelíbí a říkaj tomu klaun. Mam rád jiný designový styl. Zadek bych kousnul, předek nikdy.
Avatar - Ozzman
22. 1. 2023 21:16
Re: Môj favorit by bol ...
"ale ne tu poslední kulatou hnusou generaci, ale tu předtím."
skončils :D Prej hnusná.... to auto je naprosto špičkový :D
Avatar - Ozzman
22. 1. 2023 21:15
Re: Môj favorit by bol ...
Já už to tak dělám, ale ne všude se dá dojet metrem
Avatar - Ozzman
22. 1. 2023 21:15
Re: Tipy
No... pak by ale pro pohodlí měl mít radši automat :D Mne jen napadá, že to bylo tím, že jsem měl 3dv verzi a nebo se Arese vozil jen vzadu :D