Toyota ohlásila vývoj těžkého vodíkového náklaďáku, technika pochází ze sedanu
Japonská automobilka Toyota není ve vývoji vodíkových nákladních vozidel žádným nováčkem, tentokrát si však ke spolupráci přizvala zkušeného výrobce nákladních vozidel Hino.
Toyota začala koketovat s vývojem vodíkových nákladních vozidel již před lety, kdy představila experimentální projekty Portal a Portal 2.0. Těžké tahače tehdy automobilka osadila vodíkovým pohonným systémem z první generace Toyoty Mirai a postupně je vylaďovala k použití nejen na omezené ploše přístavu v Los Angeles, ale také k běžnému využití na delších trasách.
Ovšem zatímco dříve Toyota přestavovala naftové tahače, nyní spojila síly se společností Hino, se kterou má v plánu vyvinout těžký nákladní vůz napájený vodíkovými palivovými články.
Základem nového modelu by se měl stát nákladní vůz Hino Profia, který bude osazen dvojicí palivových článků dodaných Toyotou. Automobilka sice nezachází do detailů, ovšem podle dostupných informací by se mělo jednat o stejné palivové články, jaké dostala i druhá generace vodíkového sedanu Mirai.
Vůz by měl být dále osazen velkokapacitní vodíkovou nádrží, baterií s lithium-iontovými články a zřejmě jedním silným elektromotorem. První informace také hovoří o slušném dojezdu až 600 kilometrů na jednu nádrž, jejíž opětovné doplnění je ve srovnání s nabíjením elektromobilu takřka bleskové.
O šasi samotného nákladního vozu toho v současnosti bohužel moc nevíme. Podle informací od Toyoty by však mělo být upraveno tak, aby nabízelo optimální prostor pro umístění palivových článků a dalších komponent. Vůz by měl navíc projít rozsáhlou odtučňovací kúrou, aby nabídl dostatečnou nosnost.
Toyota si totiž uvědomuje, že těžké nákladní vozy bývají nejčastěji využívány pro dálniční přepravu a zákazníci od nich očekávají slušný dojezd, vysokou kapacitu a možnost rychlého tankování. A právě tady vodíkové palivové články ve srovnání s bateriovými elektromobily bodují. Jediným omezením je však stále poněkud omezená infrastruktura plnících stanic.
Toyota navíc dodává, že je elektrifikace užitkových vozidel nesmírně důležitá. Nákladní vozy napájené palivovými články by totiž mohly výrazně pomoci v boji s emisemi CO2 v dopravě, které v Japonsku z 60 procent vytváří právě nákladní a užitkové automobily.