Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota ohlásila vývoj těžkého vodíkového náklaďáku, technika pochází ze sedanu

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Japonská automobilka Toyota není ve vývoji vodíkových nákladních vozidel žádným nováčkem, tentokrát si však ke spolupráci přizvala zkušeného výrobce nákladních vozidel Hino.

Toyota začala koketovat s vývojem vodíkových nákladních vozidel již před lety, kdy představila experimentální projekty Portal a Portal 2.0. Těžké tahače tehdy automobilka osadila vodíkovým pohonným systémem z první generace Toyoty Mirai a postupně je vylaďovala k použití nejen na omezené ploše přístavu v Los Angeles, ale také k běžnému využití na delších trasách.

Ovšem zatímco dříve Toyota přestavovala naftové tahače, nyní spojila síly se společností Hino, se kterou má v plánu vyvinout těžký nákladní vůz napájený vodíkovými palivovými články.

Základem nového modelu by se měl stát nákladní vůz Hino Profia, který bude osazen dvojicí palivových článků dodaných Toyotou. Automobilka sice nezachází do detailů, ovšem podle dostupných informací by se mělo jednat o stejné palivové články, jaké dostala i druhá generace vodíkového sedanu Mirai.

Vůz by měl být dále osazen velkokapacitní vodíkovou nádrží, baterií s lithium-iontovými články a zřejmě jedním silným elektromotorem. První informace také hovoří o slušném dojezdu až 600 kilometrů na jednu nádrž, jejíž opětovné doplnění je ve srovnání s nabíjením elektromobilu takřka bleskové.

O šasi samotného nákladního vozu toho v současnosti bohužel moc nevíme. Podle informací od Toyoty by však mělo být upraveno tak, aby nabízelo optimální prostor pro umístění palivových článků a dalších komponent. Vůz by měl navíc projít rozsáhlou odtučňovací kúrou, aby nabídl dostatečnou nosnost.

Toyota si totiž uvědomuje, že těžké nákladní vozy bývají nejčastěji využívány pro dálniční přepravu a zákazníci od nich očekávají slušný dojezd, vysokou kapacitu a možnost rychlého tankování. A právě tady vodíkové palivové články ve srovnání s bateriovými elektromobily bodují. Jediným omezením je však stále poněkud omezená infrastruktura plnících stanic.

Toyota navíc dodává, že je elektrifikace užitkových vozidel nesmírně důležitá. Nákladní vozy napájené palivovými články by totiž mohly výrazně pomoci v boji s emisemi CO2 v dopravě, které v Japonsku z 60 procent vytváří právě nákladní a užitkové automobily.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
25. 3. 2020 16:52
Re: Scania na vodík
Ty sklad vám nejsou Fugasi, teda pardon Elone https://www.autoforum.cz/…ocilo-samo-auto/

:-) :-) Tesla je prostě kvalita
24. 3. 2020 17:16
Scania na vodík
už dávno jezdí. Zkušenosti jsou veskrze pozitivní, ovšem uhlíková stopa je veskrze negativní, protože vodík se vyrábí v Norsku z ropy a potřeba ropy na výrobu vodíku na ujetí 1 km je zhruba 2,5 násobná než spotřeba ropy na ujetí stejné vzdálenosti v dieselovém motoru. Takže význam jenom pro lokální emise, nikoliv pro snižování CO2.
https://www.scania.com/…cks-on-the-road/
Avatar - Barrichello
24. 3. 2020 14:42
Re: Uhlíková stopa
Hammuna ti to vysvětlí, objeví nové technologie, mořská voda atd.

Víš jak - milý mladý pionýre, až ti bude 40, poletíš na dovolenou na Mars a do práce pojedeš atomovým vlakem, ABC rok 1960...historie se opakuje :-) :-)
24. 3. 2020 14:05
Uhlíková stopa
"...Nákladní vozy napájené palivovými články by totiž mohly výrazně pomoci v boji s emisemi CO2 v dopravě, které v Japonsku z 60 procent vytváří právě nákladní a užitkové automobily...."

Fakt by mě zajímalo jak chtějí ti kluci šikmooký snížit celkové emiseCO2, když přes 90% průmyslové výroby vodíku pochází z fosilních zdrojů.
Avatar - KANKUNEN
24. 3. 2020 13:40
Na trambusu nápis nula
a přitom při výrobě vodíku se spotřebovalo tolik energie, že by ten náklaďák objel svět. Automobilismus je jak stavba od střechy, auta jsou, ale neumíme základ, vyrobit a uchovat energii.